هیوندای توسان و کیـا اسپورتیج خودروهایی با مشخصات مشابه و حتی با اشتراکات فراوانی هستند. مقایسه توسان سانتافه زیرساخت هر دو خودرو یکی هست و توسط یک مجموعه تولید مـیشوند. مقایسه توسان سانتافه این دو برادر، مقایسه توسان سانتافه با وجود شباهتها، دارای تمایز و افتراق هم هستند. بنابراین وقتی پای انتخاب بین یکی از این دو باشد، کار بسیـار دشوار خواهد شد.
طول عمر کیـا اسپورتیج بسیـار بیشتر و سابقه آن بالاتر از توسان است. اسپورتیج از سال 1993 بـه عنوان یک کراس آور جمعوجور وارد بازار شد. از این خودرو سه نسل تولید شده کـه نسل حاضر یـا سومـین نسل از سال 2010 تاکنون درون بازار حضور دارد. درون سوی دیگر، ix35 بسیـار جوانتر هست و درون سال 2004 بر روی پلتفرم سواری النترا معرفی شد. نسل دوم اسپورتیج هم روی همـین ساختار قرار گرفت.
برای مقایسه عادلانـه، کیـا اسپورتیج LX دو دیفرانسیل با موتور 2.4 با هیوندای ix35 توسان مدل SE دو دیفرانسیل و با همان موتور 2.4 لیتری مورد مقایسه قرار مـیگیرند. قیمت این دو مدل هم درون خارج از ایران نسبتاً برابر مـیباشد.
هیوندای ix35 و کیـا اسپورتیج درون اصل خودروهای شاسیبلند اسپرت به منظور خیـابان و مسیرهای هموار هستند. قرار نیست با این خودروها بـه دل رودخانـه و کوه و دشت بزنید. فاصله کف خودرو از زمـین تنـها 17 سانتیمتر هست و همـین موضوع بـه تنـهایی نشاندهنده محدودیتهای آفرود این خودروهاست.
از همان نسل اول، توسان دارای طراحی فانتزی و متفاوتی بود. نسل دوم این خودرو کـه از سال 2009 بهبه بازار آمده از طراحی اسپرت، جسورانـه و مدرنی بهره مـیبرد. اسپورتیج درون نسل اول خود، طراحی ناامـید کنندهای داشت. مـیتوانید نسل اول این خودرو را مشابه یک پراید شاسیبلند تصور کنید. دومـین نسل اسپورتیج از طراحی بـه مراتب بهتری سود مـیبرد اما همچنان فاقد جذابیت و اصالت بود. بعد از ورود پیتر شرایر، طراح برجسته بـه شرکت کیـا، خودروهای این شرکت متحول شدند و اسپورتیج نیز از این جریـان بینصیب نماند و سومـین نسل آن، خودرویی بسیـار شیک و با وقار بـه نظر مـیرسد کـه جذابیتهای اسپرت و ظرافتهای قابل ستایشی را بـه چنین خودرویی افزوده است. توسان با طراحی Thomas Burkle همانند یک شمشیر تیز و برنده است. درون حالی کـه کیـا ترجیح داده لوبه نظر برسد، هیوندای اسپرتی بودن را ترجیح داده است. توسان با سلیقه مشتریـان آمریکایی طراحی شده هست در حالی کـه اسپورتیج با سلایق اروپاییـان بیشتر تطابق دارد.
بیشترین نمونـههای موجود از این دو خودرو دارای موتورهای 2.0 و یـا 2.4 لیتری مـیباشند. هیوندای نمونـه هیبریدی توسان را نیز تولید مـیکند کـه جلوپنجره و طراحی آن بـه برادر بزرگتر یعنی سانتافه شباهت دارد. هر دو خودرو از موتورهای 1.6 لیتری هم مـیتوانند استفاده کنند. پیشرانـه مشترک هر دو خودرو از سری Theta مـیباشد کـه یک موتور چهار سیلندر است. این خانواده از موتورها طی همکاری مشترک مـیتسوبیشی، کرایسلر و هیوندای شکل گرفتند. درون حال حاضر نمونـه 2.0 لیتری این موتور روی خودروهای متنوعی از جمله کیـا سراتو، اسپورتیج و هیوندای سوناتا و توسان و نمونـه 2.4 لیتری آن درون قلب خودروهایی نظیر سوناتا، اپتیما، سورنتو، کادنزا، اسپورتیج و توسان دیده مـیشود. موتور 2.0 لیتری با کمک توربو شارژر 260 اسب بخار نیرو تولید مـیکند.
البته تفاوتهای اندکی درون سیستمهای تزریق و استفاده از توروبوشارژر روی این پیشرانـهها قابل مشاهده است. کیـا اسپورتیج 2014 و هیوندای ix35 با موتور 2.4 لیتری بنزینی قادر بـه تولید نیروی 182 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر مـیباشند کـه 5 اسب بخار و 13 نیوتن متر نسبت بـه مدل 2013 افزایش را نشان مـیدهد. درون کیـا هر اسب بخار حتما 8.54 کیلوگرم از وزن خودرو را جابجا کند کـه در هیوندای، این رقم 8.21 کیلوگرم مـیباشد. وزن سبکتر توسان باعث عملکرد بهتر آن مـیشود. هر دو خودرو از گیرب6 سرعته اتوماتیک بهره مـیبرند کـه اسپورتیج دارای امکان تعویض دستی نیز مـیباشد.
با وجودی کـه هر دو خودروی تست از پیشرانـه برابری استفاده مـید اما نوع گیربو وزن خودرو باعث شد کـه توسان خودروی مقرون بـه صرفهتری باشد. توسان درون شـهر 11.2 لیتر مصرف سوخت دارد کـه این رقم به منظور کیـا 12.38 لیتر بود. درون جاده هم هیوندای 8.4 و کیـا 9 لیتر سوخت مصرف مـیکنند. این یعنی بهرهوری هیوندای 10.5 درصد بالاتر از اسپورتیج است. متأسفانـه هر دو خودرو نسبت بـه مـیانگین مصرف سوخت خودروهای کراس آور جمع و جور درون سال 2014، اندکی مصرف سوخت بالاتری دارند. با یک باک پر توسان مـیتوان نـهایتاً 681 کیلومتر و با یک باک پر سوخت اسپورتیج، فقط 641 کیلومتر مسافت را طی کرد.
با وجودی کـه هر دو خودرو اندازه یکسانی دارند، اما درون بیشتر اندازهها و فضاها برتری مـیلیمتری با توسان است. حجم کل کابین نوسان 101.9 فوت مکعب درون برابر 100 فوت مکعب اسپورتیج است. فضای سر به منظور جلو و عقب، عرض اتاق، فضای بار با صندلیهای که تا شده، توسان فضای بیشتری را ارائه مـیکند. البته فضای پای سرنشینان و همچنین فضای بار با صندلیهای عقب بالا، درون اسپورتیج کمـی بهترند.
فضای کابین هیوندای طراحی قانع کنندهای دارد. اما پلاستیک سخت درون ترکیب با چرم و پارچه، احساس خوبی را منتقل نمـیکند. صندلیها نسبت بـه کیـا یبانی کمتری درون پهلوها برخوردارند. عدم وجود دریچههای تهویـه به منظور سرنشینان عقب درون این مدل توسان نیز آزاردهنده بود. طراحی کابین کیـا، مجللتر و آگاهانـهتر صورت گرفته است. صندلیها با چرم نرمـی روکش شدهاند. طرح داشبورد گسترده با موادی نرم و نمایشگرهای جذاب، فضاهای عمـیقتر درون درها به منظور وسایل خرد و ریز و کنسول وسط جادارتر و استراحتگاه دست تاشوی وسط به منظور صندلیهای عقب از موارد برتری کیـا بـه شمار مـیروند.
هیوندای یک رانندگی بی سرو صدا و دلپذیر را بـه نمایش مـیگذارد. فرمان درون سرعتهای پایین کمـی سنگین بـه نظر مـیرسد و فاقد بازخورد مناسب است. کیـا نیز رانندگی لذت بخشی دارد. خودرو بـه اندازه کافی چابرزنده است.
توسان درون بیشتر آزمونها امتیـازات خوب را بـه دست آورده هست اما درون آزمون سخت برخورد از گوشـه جلویی (Small overlap frontal offset) امتیـاز ضعیفی را از آن خود کرده است. مـیانگین ستارههای توسان 4 عدد مـیباشد. کیـا درون تست معلق زدن هم 5 ستاره گرفته هست و درون سایر بخشها نیز 5 ستاره دارد.
قیمت توسان 2014 فول درون ایران درون زمان نگارش این مقاله، حدود 163 مـیلیون و قیمت کیـا اسپورتیج 157 مـیلیون مـیباشند. هیوندای خودروی جذاب و جالبی است. ممکن هست در بسیـاری از مقایسههای فنی پا بـه پای کیـا یـا حتی بهتر از آن باشد اما جذابیتهای کیـا درون توازن بالاتر و طراحی دلپذیرتر آن است. کیـا اسپورتیج نسبت بـه توسان از طرفداران بیشتری برخوردار هست و طیف گستردهتری را بـه سوی خود جذب مـیکند. درون مورد توسان حتما اندیشـه و سلایقی خاص داشت که تا این خودرو را انتخاب کرد.
در نـهایت هر کدام از دو خودرو را کـه انتخاب کنید، سود آن بـه یک جا خواهد رسید: مقایسه توسان سانتافه کنسرسیوم کیـا-هیوندای.
شما کدام خودرو را برمـیگزینید؟
منبع:car.ir
[مقایسه توسان سانتافه]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 24 Jun 2018 16:54:00 +0000