نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت

نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت عــــروســــک بــــاربــــي و تــــهــــاجــــم ... | باربي چگونـه بدنیـا آمد؟ | پرسشـهای متداول - dlim.ir | نوروز، عيد باستاني ايرانيان |

نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت

عــــروســــک بــــاربــــي و تــــهــــاجــــم ...

عروسک باربي بر خلاف ساير عروسک‌ها کـه تداعي کننده کودک بوده و داراي چهره‌اي معصومانـه مي‌باشند، نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت يک زن بيست ساله آمريکايي با تمام مشخصات اندامي آن هست که با دقت فراوان طراحي و ساخته مي‌شود و با حضور تصاويرش درون اکثر مايحتاج و ملزومات ضروري کودکان و نوجوانان از قبيل لوازم التحرير، کيف، کفش، شکلات‌ها، ظروف، البسه، ساعت، وسايل شخصي و... نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت ملکة ذهني کودکان و نوجوانان گرديده، خود را بـه آنان تحميل و موجب خريد عروسک مي‌گردد. نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت درون روش‌هاي تعليم و تربيت، مـهم‌ترين و کليدي‌ترين عامل بحث «الگوسازي» است. هر سن و هر جنس الگوي خاص خود را برمي‌تابد. درون اين ميان مـهم‌ترين سن، دوران کودکي است. تربيت دوران کودکي توأم با بهره‌گيري از الگوهاي خاص و ويژة اين دوران است. طبيعي هست که الگوهاي دوران کودکي بـه طور عمده از مؤلفه‌هاي عاطفي بـه جاي گزاره‌هاي عقلاني بهره مي‌برند. لذا رمز و رازهاي موجود درون خيال‌پردازي‌هاي کودکانـه، جايگزين گزاره‌هاي واقع‌گرايانـه درون تربيت بزرگسالان مي‌شود. مبتني بر اين اصل، استفاده از نماد حيوانات بـه صورت فانتزي درون انتقال مفاهيم آموزشي و تربيتي بـه کودکان همواره مدّ نظر بوده است؛ بـه گونـه‌اي کـه امروزه بيشترين حجم توليدات فرهنگي مربوط بـه کودکان درون زمينـه انيميشن، کتاب، داستان و اسباب‌بازي بـه استفاده از نمادگرايي از حيوانات محدود مي‌شود. درون اين ميان بچه‌ها انحصاراً بـه عروسک علاقه‌مند هستند. اين علاقه نشأت گرفته از عاطفه ويژه بچه‌ها و همچنين بـه دليل قدرت برتر عروسک درون ايجاد حسّ همزادپنداري و تفاهم خيالي با کودک است. عروسک، بالاترين نقش تربيتي را بـه ويژه درون شکل‌دهي و پايه‌ريزي شخصيت ان دارد. بچه‌ها، زنان آيندة هر ملت هستند و براي انحطاط هر ملت بايستي ان و زنان آن ملت را منحط تربيت نمود. همان‌گونـه کـه براي اعتلاي هر ملت، بايستي ان و زنان آن ملت را متعالي تربيت کرد. از اين منظر، نقش عروسک درون تهاجم فرهنگي نقش بسيار برجسته‌اي است.

پديده عروسک باربی

کمپاني متل: نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت کمپاني متل درون سال 1945 توسط زوج هندلر و مت درون ايالت کاليفرنياي جنوبي آمريکا تأسيس شد. اين شرکت، ابتدا قاب عتوليد مي‌کرد و سپس بـه ساخت مبلمان خانـه و در نـهايت بـه توليد اسباب‌بازي روي آورد.
متل و ميکي ماوس: کمپاني متل درون 1955 با کلوپ ميکي ماوس براي تبليغ اسباب‌بازي‌ها بـه همکاري درون نمايش‌هاي تلويزيوني پرداخت کـه موجب دگرگوني ساختاري درون تجارت اسباب‌بازي شد.
در 1959 بـه دليل علاقة هندلر بـه عروسک‌هاي کاغذي، اين کمپاني‌ها طرح ساخت عروسک را دنبال د کـه منجر بـه عقد قرارداد براي دريافت امتياز عروسک آلماني لي‌لي شد.

عروسک لی لی

عروسک لي‌لي درون واقع برگرفته از شخصيت، اندام و چهره يک زن خيابان‌گرد آلماني بـه همين نام بود. عروسک آلماني لی لی بـه عنوان يک قطعه کلکسيوني فقط بـه بزرگسالان، بـه ويژه بـه کلکسيونرهاي اسباب‌بازي فروخته مي‌شد.
کمپاني متل امتياز عروسک لي‌لي را از آلمان خريد و پس از تغييراتي، صورت‌بندي نژادي آن را بـه نژاد «آنگلوساکسون» همانند کرد و به توليد انبوه آن درون آمريکا اقدام نمود.

عروسک باربی

اين عروسک تغيير نژاد يافته (به نژاد آمريکايي ـ انگليسي آنگلوساکسون) باربي لقب گرفت. باربي اسم خلاصه شدة «باربارا» کوچک رئيس کمپاني متل يعني آقاي هندلر بود.
باربي بـه زودي درون صف اوّل اسباب‌بازي ان درون غرب قرار گرفت. درون سال 1959 هر عروسک باربي بـه قيمت سه دلار فروخته مي‌شد. امّا اکنون هر عروسک باربي اصل ساخت کمپاني متل که تا 4500 دلار قيمت دارد.
از طراحي موشک ضدّ هوايي که تا طراحي عروسک باربي: طراح تغييرات باربي درون آمريکا درون کمپاني متل، «جک رايان» است. وي قبل از آن درون پنتاگون (وزارت جنگ آمريکا) طراح موشک‌هاي اسپارو و هاوک بود. شرکت متل او را بـه خاطر تخصص و استعدادش درون شناخت فرم هيکل زنان استخدام کرد.
در 1960 شرکت متل سهام خود را بـه فروش رساند و به سهامي عام تبديل شد. از 1963 که تا سال 1965 ثروت کمپاني متل از 100 ميليون دلار بـه 500 ميليون دلار افزايش يافت.

عروسک کِن (دوست‌پسر باربی)

در 1961 کمپاني متل عروسک کن را توليد کرد. اين عروسک پسري بود با لباس‌هاي شيک و موهاي قهوه‌اي کـه برگرفته از نام پسر آقاي هندلر رئيس کمپاني متل است. بـه اين ترتيب عروسک باربي صاحب يک دوست پسر شد. بعدها درون سال 1963 عروسک «ميچ» و در سال 1965 عروسک «اسکيپر» بـه جمع کن و باربي پيوستند.
دوستان زرد و سياه باربي: درون سال 1968 کمپاني متل براي اينکه بـه باربي يک شخصيت تربيتي جهاني ببخشد، اقدام بـه ساخت و فروش عروسک‌هاي سياه و زردي نمود کـه هيکل و اندام آنـها کاملاً همانند اندام باربي، ولي رنگ پوست و چهرة آنـها متفاوت است. عروسک دورگة آفريقايي آمريکايي براي کودکان سياه‌پوست درون آمريکا و آفريقا کـه به باربي سياهان معروف شد با نام «کريستين» توسط کمپاني متل بـه بازار آمد. اين تمام مسئله نبود، زيرا بازار بيش از يک ميلياردي زرد پوستان درون آسيا و همچنين تربيت غربي ان آنان ضرورت نگاه فرهنگ غربي بـه آن عرصه را جدّي ساخته و در سال 1990 «کي‌يرا» معروف بـه باربي ژاپني‌ها و چيني‌ها را ساخته و روانة بازار کرد. درون کنار اين دوست زرد پوست باربي دو سال قبل از آن (1988) «ترزا»ي آمريکاي لاتين بـه جمع دوستان باربي پيوسته بود.
از 1965 کمپاني متل درون راستاي تبليغ و ترويج باربي بـه ساخت و فروش اسباب‌بازي‌هاي جنبي و تکميلي آن پرداخت: اسباب‌بازي «ببين و بگو» درون مـهدکودک‌ها، خودروهاي مسابقه احتراقي، اسباب‌بازي‌هاي الکترونيکي، سرگرمي‌هاي ويدئويي خانگي، پازل‌ها و... .

اساسنامـه کودکان

1978 متأثر از شعار حقوق بشر رئيس جمـهور وقت آمريکا جيمي کارتر مبني بر بسط حقوق بشر درون جهان، کمپاني متل با ديد بشر دوستانـه! اساسنامـه جهاني کودکان را تنظيم نمود کـه به شکل قابل توجهي، شرکايي را بـه صورت غيرانتفاعي درون اتحاديه‌اي پيرامون اساسنامة مزبور ـ از سراسر جهان ـ گرد آورد.

متل کمپانی چند مليتی

کمپاني آمريکايي متل براي ترويج باربي درون سال 1986 شرکت هنگ کنگي اراکو را تأسيس کرد. درون سال 1988 با کمپاني والت ديسني درون جهت توليد و بازاريابي اسباب‌بازي‌ها و فيلم‌هاي شخصيت‌هاي عروسکي و کارتوني معروف والت ديسني درون سراسر جهان قرارداد همکاري منعقد نمود. همچنين درون سال1988 کمپاني متل کل سهام شرکت اسباب‌بازي سازي فرانسوي «اس، اي» را خريد و در سال 1989 شرکت «کورجي تويز» انگليسي را تأسيس کرد. با توجه بـه گسترش نفوذ باربي، کمپاني متل درون 1991 شرکت آويوا توليدکنندة اسباب‌بازي‌هاي ورزشي را تأسيس کرد.
از اين بعد به ترتيب:
ـ درون 1992 تأسيس شرکت‌هاي بين‌المللي از سوي متل،
ـ درون 1993 جذب مجموعه محصولات فيشر پرايز (توليد کننده اسباب بازي پيش دبستاني) بـه مجموعه متلو،
ـ درون 1994 تأسيس شرکت کرانسنکو براي توليد اسباب‌بازي‌هاي معروف باربي درون انگليس توسط متل،
ـ درون 1995 تدوين مقررات حقوقي توليد و توزيع عروسک‌هاي بزرگ کاپچ کيدز توسط متل،
ـ درون 1997 ادغام کمپاني اسباب‌بازي نايکو درون متل،
ـ درون 1997 ساخت و عرضه يک عروسک معلول سوار بر ويلچر بـه نام اسمايل توسط خط توليد باربي،
ـ درون 1998 خريداري کمپاني اسباب‌بازي سازي پرندة آبي از انگليس،
ـ درون 1998 تولد مطلوب آمريکايي درون دو مجموعة اوّل (مجموعة اوّل ان 3ـ7 ساله و مجموعة دوم ان 7ـ12 سال) شامل سليقه‌ها، علايق، الزامات و... .
در سال 2000 کمپاني متل امتياز مجموعة بازي‌ها و فعاليت‌هاي سرگرم کننده پيرامون «داستان‌هاي هري‌پاتر» شامل: عروسک‌ها، پازل، خودروها، بازي‌هاي کامپيوتري و فيلم‌هاي مربوط را (با همکاري کمپاني سينمايي وارنر) خريداري نمود.
در سال 2001 کمپاني متل بـه معاهدة جهاني «چاپ و انتشارات تي.اچ.کيو» براي گسترش و نشر بازي‌هاي آموزشي و نرم‌افزارهاي توليدي خود با توجه بـه ذخاير کمپاني متل شامل باربي، هاتوي، آمريکايي، مچ باو فيشر پرايز وارد شد.

فيلم‌های باربی

در سال 2001 عروسک باربي درون اوّلين فيلم کامپيوتري خود بـه نام «باربي درون فندق شکن» ظاهر شد، از آن بعد تا کنون تعداد قابل توجهي فيلم کامپيوتري، انيميشن، فيلم سينمايي و مستهجن درون مورد باربي توليد شده است.

دوباره‌سازی باربی

در طي ساليان گذشته باربي بيش از پانصد بار درون نقش‌ها و شخصيت‌هاي متفاوت عرضه شده هست از آن جمله:
پرستار، افسر پليس، آموزگار، پزشک، دندانپزشک، دامپزشک، خواننده موسيقي راک، ژيمناست، کارآگاه، افسر نيروي دريايي، افسر خلبان، ميهماندار هواپيما، دزد، گدا و... کـه اين شخصيت‌پردازي‌ها، براي کارکردهاي تربيتي اين عروسک است.

باربی و سياست

در طول چهل سال گذشته عروسک باربي فعال عرصه سياست درون آمريکا بوده است. درون طول انتخابات ايالتي و ملتي، باربي بسيار فعال است. درون طول جنگ ويتنام، گرانادا، پاناما، و در انتهاي جنگ سرد باربي نقش‌هاي متفاوتي ايفا کرد.
در طول جنگ عراق و آمريکا درون سال 1990 عروسک باربي با پوشش يونيفورم نظامي آمريکايي بـه تهييج افکار عمومي مردم آمريکا پرداخت. بعد از واقعة 11 سپتامبر نيز باربي با پوشيدن يونيفورم نيروهاي نظامي ضدّ تروريست با ايفاي نقش جديد خود بـه تهييج افکار عمومي پرداخت. تيتر آگهي‌هاي تبليغاتي باربي براي نبرد ضدّ تروريسم اين بود: «باربي روح آمريکايي».

باربی و تعليم و تربيت

خانم روت هندلر همسر رئيس کمپاني متل دريافته بود کـه همچنان کـه فرزندش باربرا رشد مي‌کند بـه شخصيت‌سازي و تقليد از بزرگسالان درون رفتار با عروسک‌هاي کاغذي مي‌پردازد، بنابراين طرح ايده ابداع عروسک واقعي (سه بعدي) بـه ذهن او خطور کرد.
پس از ساخت باربي تصميم بر اين شد که تا مدل‌هاي گوناگوني از لباس‌ها درون اختيار کودکان قرار گيرد که تا آنان بتوانند شخصيت دلخواه خود را درون مدل‌هاي مختلف بـه باربي ببخشند.
به مرور زمان باربي کارکرد مـهمي يافت، باربي بـه ان آموزش مي‌داد کـه جامعة مدرن از آنـها بـه عنوان يک زن چه انتظاري دارد.
کمر باريک و اندام کشيدة باربي باعث شده هست تا ان نوجوان درون غرب و ساير کشورها براي اينکه اندامشان شبيه باربي شود يا از الگوي باربي خيلي فاصله نداشته باشند از خوردن غذا بـه اندازة کافي درون سن رشد خود پرهيز کنند. لذا آمار حيرت‌آور سازمان‌هاي بهداشتي غرب از سوء تغذيه ان غربي خبر مي‌دهد.
طرح اين ذهنيت کـه ترکيب اندام باربي هيچ‌گاه بـه هم نخواهد خورد، درون تربيت ان براي اينکه درون سنين بزرگ‌سالي هيچ‌گاه آبستن نشوند (که مبادا فرم اندامشان بـه هم بخورد) بسيار مؤثر بود. درون دهة 90 ميلادي بـه دليل کاهش نرخ توليد مثل درون غرب ـ بـه ويژه درون آمريکا ـ باربي براي تربيت ان درون آن زمينـه وارد صحنـه شد و در 1995 اين عروسک با يک جنين درون شکم خود بـه بازار عرضه شد که تا ان نوجوان با وضع حمل باربي بـه دست خود اشتياق مادر شدن بيابند. امروزه اسکيپر کـه کوچک باربي محسوب مي‌شود بخشي از پاسخ بـه درخواست سياست‌گذاران فرهنگي براي بچه‌دار بودن باربي است.
نگاهي بـه تحول لباس‌ها و شخصيت باربي بيانگر آن تحول اجتماعي هست که باربي درون آن آفريده شده است. امروزه عروسک بزرگ باربي درون هيأت يک جوان حقيقي براي مقاصد مستهجن درون فروشگاه‌هاي غربي خريد و فروش مي‌شود. تعداد زيادي از هنرپيشـه‌ها و خوانندگان زن غربي با صرف هزينـه‌هاي زياد اندام و چهرة خود را همچون باربي مي‌سازند که تا مورد توجه عموم واقع شوند. امروزه باربي بر روي تمامي وسايل مورد استفادة کودکان و نوجوانان اعم از لوازم التحرير، لوازم بهداشتي و آرايشي، پوشاک، اسباب‌بازي، لوازم تزئيني و... حک شده هست و حتي خوردني‌هاي فانتزي کودکان مانند آدامس و شکلات نيز از حضور باربي بي‌نصيب نيستند. چه اينکه ها درون سراسر جهان بايستي حضور مدل و الگوي غربي خود (باربي) را همواره درون پيرامون خود حس کنند. مادران غربي مي‌پرسند: چرا ان ما زودتر از آنچه کـه بايد بالغ مي‌شوند؟ دليل اين بلوغ زودرس جنسي ان ما درون چيست؟

باربی و استراتژی فرهنگی آمريکا

از آنجا کـه بنيان دکترين فرهنگي آمريکا بر «امانيسم» (بشر مداري بـه جاي خدامحوري) است، طبيعي هست که سياستمداران و استراتژيست‌هاي فرهنگي آمريکا تلاش نمايند که تا از طريق شيوه‌ها و راهکارهاي مختلف بنيان فرهنگي خود را تقويت و آن را درون آمريکا و سراسر جهان بسط و تسرّي دهند. يکي از اين شيوه‌ها، تربيت ان آمريکا و سراسر جهان با گزاره‌هاي فرهنگي آمريکايي است. لذا بـه عنوان بهترين و کارآمدترين راه، اگر ان ساير ملت‌ها با «ارزش»هاي آمريکايي تربيت شوند، اين ان، نقش همسران و مادران را درون جوامع خودشان عهده‌دار مي‌شوند، لذا مبتني بر ارزش‌هاي آمريکايي، جامعه‌شان را اداره مي‌کنند و اين مـهم‌ترين کارکرد تهاجمي يک فرهنگ مـهاجم هست که شـهروندان ديگر ممالک را با ارزش‌هاي خود بپروراند.
اين‌گونـه هست که باربي، درون استراتژي فرهنگي آمريکا واجد بالاترين تأثيرها و ارزش‌گذاري‌هاست و در عرصة پند درون برابر تهاجم فرهنگي عروسک باربي، مـهم‌ترين اقدام درون گام نخست تبيين مخاطرات تربيتي و فرهنگي اين عروسک است. لذا هشدار و بصيرت بخشي درون صدر اين اقدامات است.

مکانيزم تربيتی عروسک باربی

عروسک باربي بر خلاف ساير عروسک‌ها کـه تداعي کنندة کودک بوده و داراي چهره‌اي معصومانـه مي‌باشند، يک زن بيست سالة آمريکايي با تمام مشخصات اندامي آن هست که با دقت فراوان طراحي و ساخته مي‌شود و با حضور تصاويرش درون اکثر مايحتاج و ملزومات ضروري کودکان و نوجوانان از قبيل لوازم التحرير، کيف، کفش، شکلات‌ها، ظروف، البسه، ساعت، وسايل شخصي و... کـه به بيش از ده‌ها هزار مورد موجود درون بازار (حتي داخلي) مي‌رسد، ملکة ذهني کودکان و نوجوانان گرديده، خود را بـه آنان تحميل و موجب خريد عروسک مي‌گردد. خريداران باربي با خريد يک عروسک کارشان تمام نشده بلکه مجبورند تمام وسايل مکمل آن را از قبيل لباس خواب، وسايل ، مايوي شنا، لباس ميهماني، وسايل آرايش و... را کـه همـه ساله درون چندين نوبت نيز تغيير مد داده و بازسازي و توليد مي‌شوند تهيه و همواره آن را بـه روز نمايند. بديهي هست مدل لباس باربي و تمام آنچه کـه تحت عنوان متعلقات عروسک عرضه مي‌شود مدل لباس و ساير وسايل مورد نياز ان و زنان قرار گرفته و بدين صورت ان مأنوس با اين عروسک با سليقة باربي (يا بـه قول دقيق‌تر با سليقه و خواست يک زن آمريکايي) بزرگ شده، درون زماني کـه به سنّ انتخاب مي‌رسند دقيقاً داراي سليقه‌اي همانند باربي (يا يک زن آمريکايي) مي‌باشند. بنابراين هر آنچه درون تمدن غرب براي انحطاط بشر توليد و عرضه مي‌شود، قبلاً ذائقه و احساس نياز بـه آن را با هزينـه مصرف‌کنندگان بـه وجود آورده‌اند کـه پديدة «باربي بيس» يکي از نمودهاي عيني درون داخل کشور هست که متخصصان تربيتي و تغذية داخلي با نگراني فراوان از طريق رسانـه‌هاي جمعي درون جستجوي راه حلّي براي آن و اطلاع‌رساني بـه خانواده‌هاي ايراني براي پيشگيري و جلوگيري از گسترش آن هستند. درون شرايطي کـه در صفحة نيازمندي‌هاي روزنامـه‌هاي صبح و عصر، آگهي‌هاي بسيار فريبنده‌اي با عبارات اغفال‌کننده ان اين مرز و بوم را با وعده و وعيد فراوان بـه باربي شدن دعوت مي‌نمايند!!!
نبايد فراموش کرد کـه تا اين لحظه، هيچ کشور و ملتي نتوانسته هست در برابر باربي رقيبي ماندگار و جدي بتراشد و در اين عرصه کاملاً شکست نخورده باشد کـه از جملة آن «عروسک سندي» درون انگليس است.

ارسال نظر سریع
بر چسب ها : مکانيزم تربيتی عروسک باربی ,باربی و استراتژی فرهنگی آمريکا ,استراتژی فرهنگی آمريکا ,باربی ,باربی و تعليم و تربيت ,باربی و سياست ,دوباره‌سازی باربی ,فيلم‌های باربی ,متل کمپانی چند مليتی ,اساسنامـه کودکان ,عروسک کِن ,عروسک کِن (دوست‌پسر باربی) ,کِن دوست‌پسر باربی ,عروسک باربی ,عروسک لی لی ,پديده عروسک باربی ,باربی شوالیـه ناتوی فرهنگی ,تهاجم فرهنگی ,باربی و تهاجم فرهنگی ,عروسک باربی و تهاجم فرهنگی ,




[نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 01 Jul 2018 17:36:00 +0000



نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت

باربي چگونـه بدنیـا آمد؟

                  

باربي چگونـه بدنیـا آمد؟

كمپاني «متل» درون سال 1945 توسط زوج هندلرومت، نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت درون ايالت كاليفرنياي جنوبي آمريكا تأسيس شد. نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت اين شركت كه بـه دنبال سودآوري بود، ابتدا بـه توليد قاب عكس، بعد مبلمان منزل و اسباب*بازي روي آوردند. نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت با همكاري كلوپ ميكي*موس تبليغات تلويزيوني وسيع و گسترده*اي درون اين زمينـه داشتند. بـه دليل اينكه شان باربارا بـه عروسك علاقه زيادي داشت بر آن شدند که تا با كمپاني آلماني توليد عروسك «لي*لي» قراردادي ببندند و بعد از مدتي امتياز اين عروسك را از آلمان خريده و از روي اسم شان نام آن را «باربي» گذاشتند و به اين طريق باربي متولد شد . طرح تغييرات باربي بـه عهده جك رايان هست كه درون پنتاگون طراح موشك*هاي اسپارو و هاوك است. او به*خاطر تخصص و استعداد فوق*العاده*اش*در شناخت فرم و هيكل زنان درون كمپاني متل استخدام شد.

 بعد از مدتي عروسك پسرانـه با موهاي قهوه*اي و لباس*هاي شيك بـه نام «كَن» برگرفته از اسم پسر آقاي هندلر، رئيس كمپاني، توليد و به*عنوان دوست*پسر باربي معرفي شد،

اما اين كافي نبود باربي بايد بـه جاهاي ديگري نيز نفوذ مي*كرد، لذا باربي با رنگ پوست قهوه*اي بـه نام «كريستين» براي سياه*پوست و «كي*يرا» باربي ژاپني و چيني براي تسخير فرهنگ بيش از يك ميليارد زردپوست و يا «ترزا» براي بچه*هاي آمريكاي لاتين و انواع ديگر و نژادهاي مختلف بـه جمع دوستان باربي اضافه *شد. درون راستاي تبليغ و ترويج عروسك باربي،* فروش اقلام گوناگون اسباب*بازي*هاي جانبي و تكميلي، با سرعت روزافزوني بالا گرفت. از پازل*ها، اسباب*بازي*هاي الكترونيكي، لوازم*التحرير، مواد آرايشي و تزييني... که تا خوردني*هاي فانتزي چون شكلات، آدامس* و.... در سال 2001 عروسك باربي با ورود درون اولين فيلم كامپيوتري خود بـه نام «فندق*شكن» وارد مرحله تازه*اي شد. از آن بـه بعد بيش از پانصد بار درون نقش*ها و شخصيت*هاي مختلفي اعم از انيميشن، مستهجن و عرض اندام نمود. باربي پرستار، باربي پزشك، باربي معلم، باربي ارتشي با وسايل مربوط بـه حرفه مربوطه هر روز درون بازارهاي جهاني بـه فروش مي*رسيد. البته هر بار بـه فراخور زمان و تنوع مدها، باربي نيز به*روزتر مي*شد.

وکار های دیگری کـه خودتان بهتر مـیدانید از انجایی کـه هدف چیز دیگری هست از بقیـه مـی گذریم.

تاثیرات این عروسک درون جامعه جهانی بسیـار زیـاد هست از جمله:

1 – باردار شدن ان 15 ساله بدون تعهد تاهل .

2 – رسوایی اخلاقی درون پی نشر عو فیلم خانوادگی خصوصی افراد درون اینترنت .

* باربی درون یکی از شاهکارهای اخلاقی خود بـه بچه ها گفته بود به منظور اینکه بهتر بتوانید از دوست با جنس مخالف خود بهره ببرید شما مـی توانید از زندگی زناشویی پدر ومادر خود الگو بگیرید به منظور این کار شما مـی توانید از حالات آنان و طریقه همخوابی این دو عو فیلم تهیـه کنید، باربی جایزه مـی دهد.

3 – فرار ان از خانـه درون سنین پایین درون کشورهای دارای پتانسیل .

4 – فرار از درس و دانشگاه .

5 – قتل و جنایت افراد خانواده .* درون یکی از کشورها – بـه احتمال قوی دانمارک – پدر، خود را از داشتن باربی منع مـی کند کـه به نزاع طرفین مـی کشد و بـه خاطر انتقام از حیثیت باربی ، پدر خود را مـی کشد .

6 – هجوم ان جوان بـه سینما و سالن های بدن سازی .

7 – ترویج لباسهای مبتذل و مستهجن درون بین ان .

8 – معاشقه برادر با (از انجایی کـه باربی و كَن برادر و بودند ودر انیمـیشن ها معاشقه مـید .)

9 – افزایش خیـانت درون بین خانواده ها.

10 – افزایش سرقت .

11 – دین زدگی درون بین جوانان .

12 – افزایش موج افسردگی و درون بین نوجوانان و جوانان .

. . .

ما درون این مطلب ومطالب بعدی مـیخواهیم تاثیر باربی و عروسک های دیگر را بر مسائلی چون

1-      فقط دار شدن ودر ادامـه عقیم شدن زنان

2-      لذت نبردن زوجین وخیـانت بـه هم و  گسترش فحشا

3-      و . . .

از نظر طب سنتی بپردازیم .

تمام فرزندان را فرزندان خود بدانیم.

خواهشا به منظور اینکه فرزندانمان الت دست دیگران نباشند این مـیل را اطلاع رسانی کنیم.

ارسال نظر سریع : نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت




[نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 24 Jun 2018 05:20:00 +0000



نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت

پرسشـهای متداول - dlim.ir

چگونـه مي توانم بـه پورتال کتابخانـه ديجيتال شـهرداري اصفهان دسترسي پيدا کنم؟

www.dlim.ir, www.dlem.ir   شرايط عضويت درون کتابخانـه ديجيتال شـهرداري اصفهان چيست؟

     مراجعه بـه پورتال کتابخانـه ديجيتال

         www.dlem.ir ، نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت www.dlim.ir

      تکميل فرم عضويت الکترونيکي و ارسال ان از طريق پورتال

     دریـافت نامـه حاوی لینک فعال سازی از طریق ایمـیل خودتان

     فعال نمودن لینک فعال سازی کـه به ایمـیل شما ارسال شده است.

 

               آموزش گام بـه گام عضویت درون کتابخانـه دیجیتال         

 چگونـه مي توانم نام کاربري و رمزعبوراستفاده از کتابخانـه ديجيتال را دريافت نمايم؟

کاربران گرامي بعد ازتکميل و ارسال فرم عضويت الکترونيکي ، نامـه اي حاوي لينک فعال سازي بـه ايميل شما ارسال خواهد شد کـه شما با فعال سازي آن و پيوند بـه پورتال کتابخانـه ديجيتال مي توانند از بخش درخواست سرويس، اطلاعات شخصي خود اعم از رشته و مقطع  تحصليلي، آدرس و شماره تلفن  والصاق عخود فرايند تکميل فرم عضويت خود را انجام دهيد بعد از اين مرحله بـه فاصله يک روز عضويت شما مرود بررسي و تاييد خواهد شد و نام کاربري و رمز عبور شما تاييد شده و به ايميلتان ارسال خواهد شد.

  کتابخانـه ديجيتال شـهرداري اصفهان داراي چه منابع ديجيتالي مي باشد؟

 منابع و محتواي کتابخانـه ديجيتال با توجه بـه اولويتها واه کتابخانـه مرکزي درون امر مجموعه سازي و مجموعه گستري عبارتند از:

نسخه هاي خطي ديجيتال

نسخ خطي موجود درون کتابخانـه مرکزي شـهرداري اصفهان (بيش از 220 عنوان نسخه خطي) و نسخ خطي ديجيتال كتابخانـه­هاي نجف ( بيش از 500 عنوان نسخه خطي)

اسناد تاريخي:

اسناد تاريخي کتابخانـه کـه غالباً مربوط بـه دوران قاجار درون شـهر اصفهان از مجموعه منابع کتابخانـه شخصي مرحوم دکتر احمد جابري انصاري نوه دکتر جابري انصاري مورخ و اصفهان شناس بوده، و طبق وصيت ايشان، مجموعه منابع کتابخانـه شخصي ايشان از جمله کتابهاي چاپ سنگي (400 جلد)، کتابهاي خطي (200 جلد) و اسناد موجود (بيش از 5500 سند) بـه کتابخانـه مرکزي شـهرداري اصفهان اهداء گرديده است. 

*کتاب­هاي نفيس ديجيتال:

شامل کتابهايي با موضوعات هنر، معماري، شـهرسازي، عمران، نقاشي و اصفهان شناسي همراه با طرح و پلان هاي آثار

* كتاب­هاي چاپ سنگي ديجيتال:

 شامل كتاب­هاي چاپ سنگي موجود درون حوزه هاي تاريخي و فرهنگي كتابخانـه مركزي شـهرداري اصفهان (شامل 1200عنوان کتاب چاپ سنگي)؛

*پايگاه اصفهان شناسي:

اين پايگاه تخصصي دو زبانـه( فارسي و انگليسي) درون حوزه هاي تاريخ، فرهنگ، هنر، معماري، آثارتاريخي، طرح و پلان، نقشـه هاي تاريخي و جغرافيايي شـهر و استان اصفهان درون قالبهاي چند رسانـه اي( متن، فيلم، صوت، تصاوير)  و همچنين کليه مدارک اعم از کتاب، مقاله ، اسناد تاريخي، کتابهاي گويا، فيلم مستند، و.. نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت مي باشد.

*طرح هاي پژوهشي:

اين پايگاه دربرگيرنده متن کامل طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي انجام گرفته درون اداره طرح و برنامـه سازمان فرهنگي تفريحي شـهرداري اصفهان با قابليت نمايش بخشـهاي گوناگون طرح ها مي باشد

کتاب­هاي لاتين ديجيتال:

شامل دايره المعارف­ها و واژه نامـه­هاي عمومي و تخصصي درون موضوعات گوناگون از ناشران مـهم جهان

*کتاب­هاي عربي ديجيتال

 شامل انواع معجم­ها، فهرست­ها، واژه نامـه­ها و دايره العارف درون حوزه ادبيات و زبان عرب، تاريخ

*كتاب­هاي فارسي ديجيتال 

 شامل انواع كتابهاي تاريخي، فرهنگي، هنري ، مذهبي، ادبي، و اصفهان شناسي؛

*كتاب­هاي موبايل

 شامل كتاب­هايي كه قابليت دانلود و سپس نصب بر روي گوشي­هاي تلفن همراه درون دو قالب جاوا و آندرويد را دارد. نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت ( مذهبي، علمي، روانشناسي، مديريتي، تاريخي، پزشکي و ...)؛

*کتابهاي صوتي وگويا

  کتاب گويا يک قالب ديجيتالي هست که بـه کاربران امکان مي دهد که تا واژهاي کتاب را بشنوند. کتاب گويا هديه اي ارزشمند بـه همـه شيفتگان و علاقمندان بـه کتاب است.کتابهاي گويا درون حوزه هاي روانشناسي، مـهارتهاي زندگي، مذهبي، تاريخي، ادبي ، علمي و ... کـه به کاربران امکان مي دهد که تا در پورتال کتابخانـه ديجيتال کتابها را بشنوند. 

 *هنر و معماري

اين پايگاه درون برگيرنده متن کامل مجموعه مقالات علمي  و پژوهشي درون حوزه هاي هنر و معماري، شـهرسازي، مينياتور،نقاشي، صنايع دستي، گردشگري و توريسم، فرهنگ، آثارتاريخي مي باشد.

*مقالات ديجيتال فارسي

 اين پايگاه دربرگيرنده مجموعه کامل از مقالات همايش ها و سمينارها درون حوز هاي گوناگون علمي فناوري اطلاعات وشـهرسازي، معماري و عمران و....

  چگونـه کتابهاي مورد نياز خودم را درون کتابخانـه ديجيتال جستجو نمايم؟

 با مراجعه بـه وب سايت کتابخانـه ديجيتال www.dlim.ir و کليک بر روي لينک جستجو درون منابع  بر اساس فيلد مورد نظر ( آزاد، عناوین، موضوع و ...) مي توانيد کتابها و منابع اطلاعاتي کتابخانـه را جستجو و بازيابي نماييد.

پس از جستجو کتاب مورد نظر خود ، از سمت راست صفحه پايگاه مورد نظر خود ( کتابهاي نفيس، کتابهاي خطي، چاپ سنگي، فارسي، لاتين، مقالات فارسي، کتابهاي گويا و موبايل، مقالات اصفهان شناسي، هنر و معماري) و با کليک بر رويي پايگاه مورد نظر متن کامل کتابها را با کليک بر روي نسخه ديجيتال و يا آيکن سي دي مندرج درون فهرست کتابها مطالعه نماييد

                آموزش گام بـه گام جستجو ومطالعه منابع کتابخانـه دیجیتال   

 کتابخانـه ديجيتال شـهرداري اصفهان چه خدماتي بـه کاربران ارئه مي کند؟

  خدمات حضوري (سالن مطالعه ديجيتال):

به كليه خدماتي كه درون محل سالن مطالعه ديجيتال بـه صورت حضوري و با تأمين امكانات وتجهيزات مورد نياز جهت سرويس دهي هر چه بهتر از قبيل سيستم­هاي جستجو ، رايتر، پرينتر، هدست و ... ارائه مي­گردد. درون اين بخش کاربران مي توانند از طريق سيستم هاي کامپيوتري موجود، منابع ديجيتال مورد نياز خود را جستجو نموده و در صورت نياز بـه صفحات خاصي از كتاب، مي­توانند با درون نظر گرفتن حق مؤلف و قانون كپي رايت صفحات مورد نظر خود  را (حداكثر10 درصد از كتاب) بـه صورت رايت، پرينت و يا بر روي فلش دريافت نمايند.

* با توجه بـه قانون حق مؤلف، دسترسي بـه متن كامل پايگاه كتاب­هاي نفيس ديجيتال فقط درون محل سالن مطالعه ديجيتال امكان پذير است.

خدمات تحت وب: www.dlim.ir   www.dlem.ir

کاربران با مراجعه بـه پورتال کتابخانـه ديجيتال و از طريق سامانـه جستجو منابع مي توانند منابع اطلاعاتي خود را جستجو و بازيابي نمايند و متناسب با نوع دسترسي خود بـه پايگاههاي کتابخانـه از آن استفاده نمايند.

*خدمات جستجو و بازيابي منابع ديجيتال

کاربران ميهمان از طريق سامانـه جستجوي موجود در  پورتال کتابخانـه ديجيتال مي توانند منابع مورد نياز خود را جستجو و بازيابي نمايند.

*خدمات نمايش، مطالعه و تورق منابع ديجيتال

کليه کاربران کتابخانـه ديجيتال مي توانند با تکميل فرم عضويت مندرج درون پورتال و دريافت نام کاربري و رمز عبورو درج آن درون پورتال متن کامل منابع  را بـه صورت صفحه بـه صفحه  تورق و مطالعه نمايند و يا کتابهاي گويا را بشنوند و از امکانات و خدمات ان استفاده نمايند.

*خدمات تحويل مدرک الکترونيکي

کاربراني کـه عضو کتابخانـه ديجيتال نيستند و مي خواهند بـه صورت الکترونيکي از کتابخانـه ديجيتال استفاده نمايند از طريق سامانـه جستجو بـه جستجوي کتابهاي مورد نياز خود پرداخته و با مشاهده  فهرست مندرجات کتاب و انتخاب صفحات مورد نياز خود و اعلام و ارسال ان بـه کتابخانـه ديجيتال ،  بخشـهاي مورد نياز خود را از طريق فرم درخواست مدرک  ارسال نمايند ، کتابخانـه از طريق پست الکترونيکي ان را درون اختيار کاربران غير عضو قرار مي دهد.

*از کتابدار بپرس ( Ask a librarian )

    از طريق اين سرويس کاربران مي توانند  با مراجعه بـه پورتال کتابخانـه ديجيتال و با تکميل فرم از کتابدار بپرس ، نيازهاي اطلاعاتي خود را ارسال نمايند که تا ظرف 48 ساعت پاسخگوي نيازهاي اطلاعاتي انـها باشيم. پاسخگويي بـه سولات مرجع ،  راهنماي و مشاوره اطلاعاتي چاپي و الکترونيکي و معرفي کتابها ، پايگاههاي اطلاعاتي علمي ، معرفي سايتهاي اينترنتي مفيد درون حوزه هاي گوناگون انجام مي پذيريد.

کليه خدمات اين سرويس رايگان مي باشد و کاربران بدون عضويت مي توانند از اين سرويس از طريق پست الکترونيک خود استفاده نمايند

*خدمات اگاهي رساني جاري 

 از طريق اين سرويس کليه اعضاي کتابخانـه ديجيتال با تکميل نمودن فرم عضويت الکترونيکي  موجود درون پورتال اعم از مشخصات اصلي ( رشته تحصيلي ، مدرک تحصيلي ، زمينـه هاي تحقيقاتي و پست الکترونيک و ...)  مي توانندکليه اخبار، اطلاعات ، تازه هاي کتاب و منابع ديجيتال از طريق پست الکترونيک خود دريافت نمايند.

*اشاعه گزينشي اطلاعات 

 از طريق اين سرويس کليه اعضاي کتابخانـه ديجيتال بر اساس رشته تحصيلي و گروه موضوعي طبقه بندي شده و متناسب با نياز اطلاعاتي موضوعي هر کاربر از طريق پست الکترونيک منابع و اطلاعات جديد بـه پست الکترونيک ايشان  ارسال مي گردد.

*سرويسهاي راهبري کاربر( اموزشـهاي الکترونيکي)

در پورتال کتابخانـه ديجيتال انواع راهنمائيها ، شيوه هاي دستيابي بـه منابع ديجيتال، چگونگي استفاده از پايگاهها و همچنين تهيه فيلمـهاي اموزشي قدم بـه قدم استفاده از کتابخانـه ديجيتال ارائه مي شود. بـه کليه سوالات کاربران درارتباط با خدمات کتابخانـه ديجيتال درون بخش پرسشـهاي متداول پاسخ داده مي شود.

*خدمات مشاوره ديجيتال بـه صورت حضوري،الکترونيکي و تلفني

خدمات مشاوره اي بـه صورت حضوري، الکترونيکي و تلفني درون جهت  ايجاد و راه اندازي ، راهنمايي درون تجهيز زيرساختهاي فني ، سخت افزاري و نرم افزاري  و مديريت خدمات و منابع ، استانداردهاي ديجيتال سازي و تدوين آيين نامـه هاي کتابخانـه ديجتال انجام مي گردد. 

 چگونـه و چهاني مي توانند از سرويس خدمات تحويل مدرک الکترونيکي استفاده نمايند؟

کاربراني کـه عضو کتابخانـه ديجيتال نيستند و مي خواهند بـه صورت الکترونيکي از کتابخانـه ديجيتال استفاده نمايند از طريق سامانـه جستجو بـه جستجوي کتابهاي مورد نياز خود پرداخته و با مشاهده  فهرست مندرجات کتاب و انتخاب صفحات مورد نياز خود و اعلام و ارسال ان بـه کتابخانـه ديجيتال ،  بخشـهاي مورد نياز خود را از طريق فرم درخواست مدرک  ارسال نمايند ، کتابخانـه از طريق پست الکترونيکي ان را درون اختيار کاربران غير عضو قرار مي دهد.

 تبصره :1- هزينـه اين سرويس بـه ازاي هر صفحه درخواستي مبلغ 250 تومان از طريق پرداخت حضوري يا غير حضوري 

  ارسال منابع درخواستي طبق قاعده حق مولف همان 10 درصد از صفحات کتاب است.

      سرويس ازکتابدار بپرس چه خدماتی را ارئه مي کند؟

Ask a librarian

از طريق اين سرويس کاربران مي توانند  با مراجعه بـه پورتال کتابخانـه ديجيتال و با تکميل فرم از کتابدار بپرس ، نيازهاي اطلاعاتي خود را ارسال نمايند که تا ظرف 48 ساعت پاسخگوي نيازهاي اطلاعاتي انـها باشيم.

تبصره: نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت پاسخگويي بـه سولات مرجع،راهنماي و مشاوره اطلاعاتي چاپي و الکترونيکي و معرفي کتابها ، پايگاههاي اطلاعاتي علمي ، معرفي سايتهاي اينترنتي مفيد درون حوزه هاي گوناگون

تبصره : کليه خدمات اين سرويس رايگان مي باشد و کاربران بدون عضويت مي توانند از اين سرويس از طريق پست الکترونيک خود استفاده نمايند.

 برنامـه هاي آينده کتابخانـه ديجتال شـهرداري اصفهان کدامند؟

 توليد محتوا

 - توليد انواع محتوا موبايل درون حوزها و زمينـه هاي علوم بشري درون دو قالب جاوا و آندرويد

- ساماندهي پايگاه کتابهاي موبايل ويژه تلفن همراه جهت دانلود اين منابع  

 ايجاد و راه اندازي سرويسها و خدمات نوين ديجيتال

  خدمات اگاهي رساني جاري

   خدمات اشاعه گزينشي اطلاعات

 خدمات آموزش الکترونيکي درون پورتال کتابخانـه ديجيتال

 6- ارتباط با ما

اصفهان ، مـیدان امام حسین (ع)، خیـابان باغ گلدسته ، نبش هشت بهشت، کتابخانـه مرکزی شـهرداری اصفهان ،

کتابخانـه دیجیتال شـهرداری اصفهان

www.dlim.ir  www.dlem.ir       

info@dlim.ir

شماره تلفن: 32239931-031 

 




[نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 06 Jul 2018 13:55:00 +0000



نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت

نوروز، عيد باستاني ايرانيان

نوروز يکي از کهن‌ ترين جشن ‌هاي بـه جا مانده از دوران باستان است. نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت خاستگاه نوروز درون ايران باستان هست و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ايران نوروز را جشن مي ‌گيرند. نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت زمان برگزاري نوروز، نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت درون آغاز فصل بهار است. نوروز درون ايران و افغانستان آغاز سال نو محسوب مي ‌شود و در برخي ديگر از کشورها تعطيل رسمي است. مجمع عمومي سازمان ملل درون نشست ۲۳ فوريه ۲۰۱۰ خود، ۲۱ ماه مارس را بـه ‌عنوان روز جهاني نوروز، با ريشـه ايراني بـه ‌رسميت شناخت و آن را درون تقويم خود جاي داد. درون متن بـه تصويب رسيده درون مجمع عمومي سازمان ملل، نوروز، جشني با ريشـه ايراني کـه قدمتي بيش از ۳ هزار سال دارد و امروزه بيش از ۳۰۰ ميليون نفر آن را جشن مي ‌گيرند توصيف شده ‌است. پيش از آن نيز درون تاريخ ۸ مـهر ۱۳۸۸ خورشيدي، نوروز توسط سازمان علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد، بـه عنوان ميراث غير ملموس جهاني، بـه ثبت جهاني رسيده ‌بود.
 
زمان نوروز

جشن نوروز از لحظه اعتدال بهاري آغاز مي ‌شود. درون دانش ستاره‌ شناسي، اعتدال بهاري يا اعتدال ربيعي درون نيم‌کره شمالي زمين بـه لحظه‌اي گفته مي ‌شود کـه خورشيد از صفحه استواي زمين مي گذرد و به سوي شمال آسمان مي ‌رود. اين لحظه، لحظه اول برج حمل ناميده مي ‌شود، و در تقويم هجري خورشيدي با نخستين روز(هرمز روز يا اورمزد روز) از ماه فروردين برابر است. نوروز درون تقويم ميلادي با ۲۱ يا ۲۲ مارس مطابقت دارد. درون کشورهايي مانند ايران و افغانستان کـه تقويم هجري شمسي بـه کار مي‌ شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما درون کشورهاي آسياي مركزي و قفقاز، تقويم ميلادي متداول هست و نوروز بـه عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته مي‌ شود و روز آغاز سال محسوب نمي ‌شود.

واژه نوروز

واژه نوروز يک اسم مرکب هست که از ترکيب دو واژه فارسي«نو» و«روز» بـه وجود آمده است. اين نام درون دو معني به‌ کار مي‌ رود:
۱) نوروز عام: نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت روز آغاز اعتدال بهاري و آغاز سال نو.
2) نوروز خاص: روز ششم فروردين با نام«روز خرداد».
ايرانيان باستان از نوروز بـه عنوان ناوا سرِدا يعني سال نو ياد مي‌ د. مردمان ايراني آسياي مركزي نيز درون زمان سغديان و خوارزمشاهيان، نوروز را نوسارد و نوسارجي بـه معناي سال نو مي ‌ناميدند.

 

واژه نوروز درون الفباي لاتين

در متن هاي گوناگون لاتين، بخش نخست واژه نوروز با املاي No،Now ،Nov  و Naw و بخش دوم آن با املاي Ruz، Rooz و Rouz نوشته شده است. درون برخي از مواقع اين دو بخش پشت سر هم و در برخي با فاصله نوشته مي ‌شوند. اما بـه باور دکتر احسان يارشاطر بنيان‌گذار دانشنامـه ايرانيکا، نگارش اين واژه درون الفباي لاتين با توجه بـه قواعد آواشناسي، بـه شکل Nowruz توصيه مي ‌شود. اين شکل از املاي واژه نوروز، هم ‌اکنون درون نوشته‌ هاي يونسکو و بسياري از متون سياسي بـه کار مي‌ رود.

تاريخچه

منشا و زمان پيدايش نوروز، بـه درستي معلوم نيست. درون برخي از متن هاي کهن ايران از جمله شاهنامـه فردوسي و تاريخ طبري، جمشيد و در برخي ديگر از متن ها، کيومرث بـه ‌عنوان پايه‌گذار نوروز معرفي شده است. پديد آوري نوروز درون شاهنامـه، بدين گونـه روايت شده هست که جمشيد درون حال گذشتن از آذربايجان، دستور داد که تا در آنجا براي او تختي بگذارند و خودش با تاجي زرين بر روي تخت نشست. با رسيدن نور خورشيد بـه تاج زرين او، جهان نوراني شد و مردم شادماني د و آن روز را روز نو ناميدند. برخي از روايت‌هاي تاريخي، آغاز نوروز را بـه بابليان نسبت مي ‌دهد. بر طبق اين روايت ‌ها، رواج نوروز درون ايران بـه ۵۳۸ سال قبل از ميلاد يعني زمان حمله کورش بزرگ بـه بابل بازمي ‌گردد. هم چنين درون برخي از روايت ‌ها، از زرتشت بـه ‌عنوان بنيان ‌گذار نوروز نام شده است. اما درون اوستا(دست کم درون گاتها) نامي از نوروز نشده است. ابوريحان بيروني درون آثارالباقيه آورده است: نوروز يکي از بزرگ ترين جشن هاي ايرانيان هست که از ديرباز درون ايران برگزار مي‌ شده و آيين هايي خاص خود را داشته است. درون مورد خاستگاه نوروز نظرات مختلفي وجود دارد گروهي آن را بـه روزگار جمشيد جم پادشاه کياني و گروهي بـه دوره هاي پيش از اين منسوب مي دانند. اين جشن از دير باز که تا کنون مراسم و آيين هايي داشته کـه برخي از آن ها مانند خانـه تکاني، سفره هفت سين، چهارشنبه سوري و زيارت اهل قبور درون پنجشنبه آخر سال هنوز نيز درون بين ايرانيان برگزار مي ‌شود. البته اين جشن ها درون گذشته بـه شکل هاي ديگري برگزار مي ‌شد. آن چه امروز ما از جشن هاي ايراني مي بينيم صورت تغيير يافته بر اساس شرايط روز آن هست چون هيچ پديده فرهنگي يکنواخت باقي نمي ماند و البته نبايد فراموش کرد فرهنگ ثابت فرهنگ مرده است. بيشتر پديده هاي فرهنگي بـه مرور زمان تغيير مي کنند و تلاش همگان بايد تغيير درون جهت مثبت باشد.
 
نوروز درون دوره هخامنشيان

نگاره مراسم پيشکش هدايا بـه پادشاه ايران درون تخت جمشيد. برخي از پژوهشگران، اين مراسم را بـه نوروز مربوط مي‌ دانند. بسياري از محققين اعتقاد دارند تاج گذاري جمشيد(که بـه روايتي بنيان گذار نوروز است) درون روز اول بهار بوده اما محققان و کارشناسان تاريخي فرضيه هاي ديگري را نيز ارائه کرده اند، مثلا درون زمان فردوسي براساس آن چه از اشعار وي بر مي آيد درون پاييز جشن آغاز سال برگزار مي ‌شد. کوروش دوم بنيان ‌گذار هخامنشيان، نوروز را درون سال ۵۳۸ قبل از ميلاد، جشن ملي اعلام کرد. وي درون اين روز برنامـه‌ هايي براي ترفيع سربازان، پاکسازي مکان ‌هاي همگاني و خانـه ‌هاي شخصي و بخشش محکومان اجرا مي ‌نمود. اين آيين‌ ها درون زمان ديگر پادشاهان هخامنشي نيز برگزار مي‌ شده است. درون زمان داريوش يکم، مراسم نوروز درون تخت جمشيد برگزار مي ‌شد. البته درون سنگ ‌نوشته‌ هاي به‌ جا مانده از دوران هخامنشيان، به‌ طور مستقيم اشاره‌اي بـه برگزاري نوروز نشده است. اما بررسي ها بر روي اين سنگ ‌نوشته ‌ها نشان مي ‌دهد کـه مردم درون دوران هخامنشيان با جشن ‌هاي نوروز آشنا بوده‌اند، و هخامنشيان نوروز را با شکوه و بزرگي جشن مي‌ گرفته‌اند. شواهد نشان مي ‌دهد داريوش اول هخامنشي، بـه مناسبت نوروز درون سال ۴۱۶ قبل از ميلاد سکه‌اي از جنس طلا ضرب نمود کـه در يک سوي آن سربازي درون حال تيراندازي نشان داده شده است. درون دوران هخامنشي، جشن نوروز درون بازه‌اي زماني ميان ۲۱ اسفند که تا ۱۹ ارديبهشت برگزار مي ‌شده است.

نوروز درون دوره اشکانيان و ساسانيان

در زمان اشکانيان و ساسانيان نيز نوروز گرامي داشته مي ‌شد. درون اين دوران، جشن‌ هاي متعددي درون طول يک سال برگزار مي ‌شد کـه مـهم ترين آن ها نوروز و مـهرگان بوده است. برگزاري جشن نوروز درون دوران ساسانيان چند روز(دست کم شش روز) طول مي ‌کشيد و به دو دوره نوروز کوچوروز بزرگ تقسيم مي ‌شد. نوروز کوچک يا نوروز عامـه پنج روز بود و از يکم که تا پنجم فروردين گرامي داشته مي‌ شد و روز ششم فروردين(خردادروز)، جشن نوروز بزرگ يا نوروز خاصه برپا مي ‌شد. درون هر يک از روزهاي نوروز عامـه، طبقه‌اي از طبقات مردم(دهقانان، روحانيان، سپاهيان، پيشـه‌وران و اشراف) بـه ديدار شاه مي ‌آمدند و شاه بـه سخنان آن ها گوش مي ‌داد و براي حل مشکلات آن ها دستور صادر مي‌ کرد. درون روز ششم، شاه حق طبقات گوناگون مردم را ادا کرده بود و در اين روز، تنـها نزديکان شاه بـه حضور وي مي ‌آمدند. شواهدي وجود دارد کـه در دوران ساساني سال ‌هاي کبيسه رعايت نمي ‌شده‌ است. بنابراين نوروز هر چهار سال، يک روز از موعد اصلي خود(آغاز برج حمل) عقب مي ‌ماند و در نتيجه زمان نوروز درون اين دوران همواره ثابت نبوده و در فصل هاي گوناگون سال جاري بوده است. اردشير بابکان، بنيان گذار سلسله ساسانيان، درون سال ۲۳۰ ميلادي از دولت روم کـه از وي شکست خورده بود، خواست کـه نوروز را درون اين کشور بـه رسميت بشناسند. اين درخواست مورد پذيرش سناي روم قرار گرفت و نوروز درون قلمرو روم بـه Lupercal معروف شد. درون دوران ساسانيان، ۲۵ روز پيش از آغاز بهار، درون دوازده ستون کـه از خشت خام برپا مي ‌د، انواع حبوبات و غلات(برنج، گندم، جو، نخود، ارزن، و لوبيا) را مي کاشتند و تا روز شانزدهم فروردين آن ها را جمع نمي‌ د. هر کدام از اين گياهان کـه بارورتر شود، درون آن سال محصول بهتري خواهد داد. درون اين دوران هم چنين متداول بود کـه در بامداد نوروز، مردم بـه يکديگر آب بپاشند. از زمان هرمز اول مرسوم شد کـه مردم درون شب نوروز آتش روشن نمايند. هم چنين از زمان هرمز دوم، رسم سکه درون نوروز بـه ‌عنوان عيدي متداول شد.

نوروز بعد از اسلام

از برگزاري آيين ‌هاي نوروز درون زمان امويان نشانـه‌اي درون دست نيست و در زمان عباسيان نيز بـه نظر مي ‌رسد کـه خلفا گاهي براي پذيرش هداياي مردمي، از نوروز استقبال مي ‌کرده‌اند. با روي کار آمدن سلسله‌ هاي سامانيان و آل بويه، جشن نوروز با گستردگي بيشتري برگزار ‌شد. درون دوران سلجوقيان، بـه دستور جلال‌ الدين ملک ‌شاه سلجوقي تعدادي از ستاره شناسان ايراني از جمله خيام براي بهترسازي گاهشمار ايراني گرد هم آمدند. اين گروه، نوروز را درون يکم بهار قرار دادند و جايگاه آن را ثابت نمودند. بر اساس اين گاهشمار کـه به تقويم جلالي معروف شد، براي ثابت ماندن نوروز درون آغاز بهار، مقرر شد کـه هر چهار سال يک ‌بار، تعداد روزهاي سال را (به ‌جاي ۳۶۵ روز)، برابر با ۳۶۶ روز درون نظر بگيرند. طبق اين قاعده، مي ‌بايست بعد از انجام اين کار درون ۷ دوره، درون دوره هشتم، بـه جاي سال چهارم، بر سال پنجم يک روز بيفزايند. اين گاهشمار از سال ۳۹۲ هجري آغاز شد. نوروز درون دوران صفويان نيز برگزار مي ‌شد. درون سال ۱۵۹۷ ميلادي، شاه عباس صفوي مراسم نوروز را درون عمارت نقش جهان اصفهان برگزار نمود و اين شـهر را پايتخت هميشگي ايران اعلام نمود.

 

نوروز درون دوران معاصر

نوروز بـه ‌عنوان يک ميراث فرهنگي درون دوران معاصر همواره مورد توجه مردم قرار داشته و هر ساله برگزار مي ‌شود. البته برگزاري جشن نوروز بـه ‌صورت آشکار درون برخي از کشورها توسط برخي حکومت ‌ها براي مدت‌ زماني ممنوع بوده است. حکومت شوروي برگزاري جشن نوروز را درون برخي از کشورهاي آسياي مركزي مانند ترکمنستان، قرقيزستان و تاجيکستان ممنوع کرده بود و اين ممنوعيت که تا زمان ميخائيل گورباچف ادامـه داشت. با اين وجود، مردم اين مناطق نوروز را به‌ گونـه پنـهاني و يا درون روستاها جشن مي‌ گرفته‌اند. هم چنين برخي از مردم اين مناطق براي جلب موافقت مقامات محلي نام ديگري بر روي نوروز مي‌ گذاشتند؛ به‌ طور مثال درون تاجيکستان، مردم با اتلاق جشن لاله يا جشن ۸ مارس سعي مي ‌د کـه آيين ‌هاي نوروز را بي مخالفت مقامات دولتي بـه جاي آورند. هم چنين درون افغانستان، درون دوران حکومت طالبان، برگزاري جشن نوروز ممنوع بود و اين حکومت تنـها تقويم هجري قمري را بـه رسميت مي ‌شناخت.
 
نوروز درون اشعار فارسي

گويندگان ايراني از ديرباز تاکنون درون وصف نوروز و جشن فروردين کـه همراه مواهب گرانبهاي طبيعت و هنگام تجديد عهد نشاط و شادماني است، داد سخن داده‌اند و ما درون ذيل بـه برخي از لطايف اشعار پارسي درون اين موضوع اشارت مي‌ کنيم:

بهاره:
نوروز فراز آمد و عيدش بـه اثر بر
نزد يکدگر و هر دو زده يک بدگر بر
نوروز جهان پرور مانده ز دهاقين
دهقان جهان ديده‌اش پرورده ببر بر
آن زيور شاهانـه کـه خورشيد برو بست
آورد همي خواهد بستن بـه شجر بر

و هم او درون قصيده ديگر چنين گويد:
نوروز بزرگ آمد آرايش علم
ميراث بـه نزديک ملوک عجم از جم...
 
فرخي ترجيع‌بند مشـهوري درون وصف نوروز دارد کـه بند اول آن چنين است:

ز باغ اي باغبان ما را همي بوي بهار آيد
کليد باغ ما را ده کـه فردامان بـه کار آيد
کليد باغ را فردا هزاران خواستار آيد
تو ي صبر کن چندان کـه قمري بر چنار آيد
چو اندر باغ تو بلبل بـه ديدار بهار آيد
ترا مـهمان ناخوانده بـه روزي صد هزار آيد
کنون گر گلبني را پنج شش گل درون شمار آيد
چنان ‌داني کـه هر را همي زو بوي يار آيد
بهار امسال پندار همي خوشتر ز پار آيد
وزين خوشتر شود فردا کـه خسرو از شکار آيد
بدين شايستگي جشني بدين بايستگي روزي
ملک را درون جهان هر روز جشني داد و نوروزي
 
منوچهري مسمطي درون نوروز ساخته کـه بند اول آن اين است:

آمد نوروز هم از بامداد
آمدنش فرخ و فرخنده باد
باز جهان خرم و خوب ايستاد
مرز زمستان و بهاران بزاد
ز ابر سيه روي سمن بوي داد
گيتي گرديد چو دارالقرار

هم او درون مسمط ديگر گفته:

نوروز بزرگم بزن اي مطرب نوروز
زيرا کـه بود نوبت نوروز بـه نوروز
برزن غزلي نغز و دل‌انگيز و دلفروز
ور نيست ترا بشنو از مرغ نوآموز
کاين فاخته زان کوز و دگر فاخته زانکوز
بر قافيه خوب همي خواند اشعار
 
بوالفرج روني گويد:

جشن فرخنده فروردين است
روز بازار گل و نسرين است
آب چون آتش عود افروز است
باد چون خاک عبير آگين است
باغ پيراسته گلزار بهشت
گلبن آراسته حورالعين است
 
مسعود سعد سلمان از عيد مزبور چنين ياد کند:

رسيد عيد و من از روي حور دلبر دور
چگونـه باشم بي روي آن بهشتي حور
رسيد عيد همايون شـها بـه خدمت تو
نـهاده پيش تو هديه نشاط لهو و سرور
برسم عيد شـها باده مروق نوش
به لحن بربط و چنگ و چغانـه و طنبور
 
جمال‌الدين عبدالرزاق گفته:

اينک اينک نوبهار آورد بيرون لشکري
هر يکي چون نوعروسي درون دگرگون زيوري
گر تماشا مي ‌کني برخيز کاندر باغ هست
با چون مشاطه‌اي و باغ چون لعبت گري
عرض لشکر مي دهد نوروز و ابرش عارض است
وز گل و نرگس مراد را چون ستاره لشکري
 
حافظ درون غزلي گفته:

ز کوي يار مي ‌آيد نسيم باد نوروزي
از اين باد ار مدد خواهي چراغ دل برافروزي
چو گل گر خرده‌اي داري خدا را صرف عشرت کن
که قارون را غلط ها داد سوداي زراندوزي
ز جام گل دگر بلبل چنان مست مي لعلست
که زد بر چرخ فيروزه صفير تخت فيروزي
به صحرا رو کـه از دامن غبار غم بيفشاني
به گلزار آي کز بلبل غزل گفتن بياموزي

هاتف درون قصيده‌اي گويد:

نسيم صبح عنبر بيز شد بر توده غبرا
زمين سبز نسرين خيز شد چون گنبد خضرا
ز فيض ابر آزادي زمين مرده شده زنده
ز لطف باد نوروزي جهان پير شد برنا
بگرد سرو گرم پرفشاني قمري نالان
به پاي گل بـه کار جان سپاري بلبل شيدا...
همايون روز نوروز هست امروز و بيفروزي
بر اورنگ خلافت کرده شاه لافتي ماوي
 
قاآني درون قصيده‌اي بـه وصف نخستين روز بهار گويد:

رساند باد صبا مژده بهار امروز
ز توبه توبه نمودم هزار بار امروز
هوا بساط زمرد فکند درون صحرا
بيا کـه وقت نشاط هست و روز کار امروز
سحاب بر سر اطفال بوستان بارد
به جاي قطره همي درون شاهوار امروز
رسد بـه گوش دل اين مژده‌ام ز هاتف غيب
که گشت شير خداوند شـهريار امروز
 
جغرافياي نوروز

منطقه‌اي کـه در آن جشن نوروز برگزار مي ‌شد، امروزه شامل چند کشور مي‌ شود. نوروز هم چنان درون اين کشورها جشن گرفته مي ‌شود. با وجودي کـه بسياري از آيين‌ هاي نوروزي درون اين کشورها به‌ صورت مشابه درون اين کشورها برگزار مي‌ شود، اما برخي آيين‌ هاي نوروز درون اين کشورها داراي تفاوت‌ هايي با يکديگر هستند. بـه ‌طور مثال درون افغانستان درون روز اول نوروز، سفره هفت‌ ميوه مي‌ چينند ولي درون ايران، سفره هفت سين مي اندازند. بعد جغرافياي نوروز با اسم نوروز يا مشابه آن بـه سراسر خاورميانـه بالکان قزاقستان تاتارستان و آسياي مركزي، چين شرقي(ترکستان چين) سودان زنگبار آسياي کوچک سراسر قفقاز که تا آستراخان آمريکاي شمالي هندوستان پاکستان بنگلادش بوتان نپال تبت محدود مي‌ شود هم چنين کشورهايي مانند مصر و چين جزو سرزمين ‌هايي نيستند کـه در آن ها نوروز جشن گرفته مي ‌شد، اما امروزه جشن ‌هايي مشابه جشن نوروز درون اين کشورها برگزار مي ‌شود. درون تاريخ ۳۰ مارس ۲۰۰۹(۱۰ فروردين ۱۳۸۸)، پارلمان فدرال کانادا، اولين روز بهار هر سال را بـه عنوان نوروز(Nowruz Day)، عيد ملي ايرانيان و بسياري اقوام ديگر نام گذاري کرد. درون تاريخ 24 فوريه 2010 سازمان ملل متحد با تصويب يک قطعنامـه درون مقر سازمان درون نيويورک، عيد نوروز را بـه عنوان روز بين‌ المللي نوروز و فرهنگ صلح درون جهان بـه رسميت شناخت.

آيين ‌ها

خانـه‌ تکاني: خانـه‌ تکاني يکي از آيين‌ هاي نوروزي هست که مردم بيشتر مناطقي کـه نوروز را جشن مي ‌گيرند بـه آن پاي بندند. درون اين آيين، تمام خانـه و وسايل آن درون آستانـه نوروز گردگيري، شستشو و تميز مي ‌شوند. اين آيين درون کشورهاي مختلف از جمله ايران، تاجيکستان و افغانستان برگزار مي‌ شود.

آتش‌افروزي: رسم افروختن آتش، از زمان‌ هاي کهن درون مناطق نوروز متداول شده است. درون ايران و بخش‌ هايي از افغانستان، اين رسم به‌ صورت روشن آتش درون شب آخرين چهارشنبه سال متداول است. اين مراسم چهارشنبه‌ سوري نام دارد. پريدن از روي آتش درون ايام نوروز درون ترکمنستان نيز رايج است. هم چنين رسم افروختن آتش درون بامداد نوروز بر پشت بام‌ها درون ميان برخي از زرتشتيان(از جمله درون برخي از روستاهاي يزد درون ايران) مرسوم است.

سفره‌هاي نوروزي: سفره هاي نوروزي يکي از آيين ‌هاي مشترک درون مراسم نوروز درون بين مردمي هست که نوروز را جشن مي‌ گيرند. درون بسياري از نقاط ايران و برخي از نقاط افغانستان، سفره هفت سين پهن مي‌ شود. درون اين سفره هفت چيز قرار مي ‌گيرد کـه با حرف سين آغاز شده باشد؛ مثل سرکه، سنجد، سمنو، سيب و ... پهن سفره هفت سين درون ايران آداب و رسوم خاصي دارد. روي سفره آينـه مي گذارن کـه نشانـه روشنايي، شمع کـه نشانـه نورو درخشش، يک کاسه آب کـه نشانـه پاکي مي‌ باشد. براي زيبايي سفره از سنبل استفاده مي‌ کنند و اين جزء سين هاي هفت سين بـه حساب نمي ‌آيد. براي تزئين سفره از تخم مرغ رنگ شده استفاده مي‌ شود. بعد از ورود ماهي قرمز از چين بـه ايران از اين ماهي‌ هاي کوچک جهت زيبايي سفره هفت سين استفاده مي ‌شود هم چنين بعد از ورود اسلام بـه ايران کتاب قرآن نيز بر روي سفره قرارداده مي ‌شود. تمامي هفت سيني کـه چيده مي ‌شود يک معني خاص را نيز بـه همراه دارند. مثلا سيب نماد زيبايي و تندرستي است،  سنجد بـه روايتي نماد عشق و محبت است، سبزه سرسبزي زندگي؛ سمنو برکت، سکه رزق و روزي و سير سمبل شفاو سلامتي است. درون کابل و شـهرهاي شمالي افغانستان، سفره هفت ميوه متداول است. درون اين سفره، هفت ميوه قرار مي ‌گيرد، از جمله؛ کشمش سبز و سرخ، چارمغز، بادام، پسته، زردآلو و سنجد. چيدن سفره‌اي مشابه با استفاده از ميوه‌ خشک شده، درون بين شيعيان پاکستان هم مرسوم است. علاوه بر اين، سفره هفت شين درون ميان زرتشتيان، و سفره هفت ميم درون برخي نقاط واقع درون استان فارس درون ايران متداول است. درون جمـهوري آذربايجان نيز بدون توجه بـه عدد هفت، بر روي سفره‌ هاي نوروزي خود، آجيل قرار مي ‌دهند.

غذاهاي نوروزي

يکي از متداول ‌ترين غذاهايي کـه به مناسبت نوروز پخته مي ‌شود، سمنو(سمنک، سومنک، سوملک، سمني، سمنـه) است. اين غذا با استفاده از جوانـه گندم تهيه مي‌ شود. درون بيشتر کشورهايي کـه نوروز را جشن مي ‌گيرند، اين غذا طبخ مي ‌شود. درون برخي از کشورها، پختن اين غذا با آيين‌ هاي خاصي همراه است. زنان و ان درون مناطق مختلف ايران، افغانستان، تاجيکستان، ترکمنستان و ازبکستان سمنو را به‌ صورت دسته ‌جمعي و گاه درون طول شب مي ‌پزند و در هنگام پختن آن سرودهاي مخصوصي مي ‌خوانند. پختن غذاهاي ديگر نيز درون نوروز مرسوم است. به‌ طور مثال درون بخش‌ هايي از ايران؛ سبزي پلو با ماهي، درون ترکمنستان، نوروزبامـه، درون قزاقستان، اويقي آشار، درون بخارا، انواع سمبوسه پخته مي‌ شود. به‌ طور کلي پختن غذاهاي نوروزي درون هر منطقه‌اي کـه نوروز جشن گرفته مي‌ شود مرسوم هست و هر منطقه‌اي غذاها و شيريني‌ هاي مخصوص بـه خود را دارد.

ديد و بازديد

ديد و بازديد عيد يا عيد ديدني يکي از سنت ‌هاي نوروزي هست که درون بيشتر کشورهايي کـه آن را جشن مي ‌گيرند، متداول است. درون برخي از مناطق، ياد از گذشتگان و حاضر شدن بر مزار آنان درون نوروز نيز رايج است.

مسابقات ورزشي

برگزاري مسابقات ورزشي عمومي درون معابر شـهري و روستايي، يکي‌ ديگر از آيين ‌هايي هست که درون برخي از کشورها بـه مناسبت نوروز برگزار مي ‌شود. درون ترکمنستان  مردان و زنان ترکمن، بازي‌ ها و سرگرمي‌ هاي ويژه‌اي از جمله سوارکاري، کشتي، پرش براي گرفتن دستمال از بلندي و شطرنج برگزار مي ‌کنند. برپايي جنگ خروس و شاخ ‌زني ‌قوچ ‌ها از ديگر مراسمي هست که درون ترکمنستان برگزار مي‌ شود. درون استان ‌هاي شمالي افغانستان نيز مسابقات بزکشي بـه مناسبت ‌هاي مختلف از جمله نوروز برگزار مي ‌شود.

طبيعت‌ گردي

مردم ايران روز سيزدهم فروردين، بـه مکان ‌هاي طبيعي مانند پارک ‌ها، باغ ‌ها، جنگل ‌ها و مناطق خارج از شـهر مي روند. اين مراسم سيزده ‌بدر نام دارد. از کارهاي رايج درون اين جشن، گره زدن سبزه و گفتن دروغ سيزده است. مراسم سيزده‌بدر درون مناطق غربي افغانستان از جمله شـهر هرات نيز برگزار مي ‌شود. با وجودي کـه روز سيزدهم فروردين درون کشور افغانستان جزو تعطيلات رسمي نيست، اما مردم اين مناطق براي گردش درون طبيعت، عملاب و کار خود را تعطيل مي ‌کنند. مردم اين منطقه هم چنين اولين چهارشنبه سال را نيز با گردش درون طبيعت سپري مي ‌کنند. علاوه بر اين، ساکنان کابل درون افغانستان، درون طول دو هفته اول سال براي گردش بـه همراه خانواده بـه مناطقي کـه در آن ها گل ارغوان مي‌ رويد، مي ‌روند. يکي ديگر از آيين‌ هاي نوروز کـه در آسياي مركزي و کشور تاجيکستان مرسوم است، مراسم گل ‌گرداني و بلبل‌خواني است. گل گردان‌ ها از دره و تپه و دامنـه کوه ‌ها، گل چيده و اهل دهستان خود را از پايان يافتن زمستان و فرا رسيدن عروس سال و آغاز کشت و کار بهاري و آمدن نوروز مژده مي‌ دهند.

نويسنده: مرتضي شجاعي
منبع: موسسه مطالعات ايران و اوراسيا




[نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 03 Jul 2018 22:20:00 +0000



تمامی مطالب این سایت به صورت اتوماتیک توسط موتورهای جستجو و یا جستجو مستقیم بازدیدکنندگان جمع آوری شده است
هیچ مطلبی توسط این سایت مورد تایید نیست.
در صورت وجود مطلب غیرمجاز، جهت حذف به ایمیل زیر پیام ارسال نمایید
i.video.ir@gmail.com