مجموعه: نماز شب اربعین اعمال مستحبی
اعمال شب و روز اربعین حسینی
همزمان با اربعین و پیـاده روی محبان عصمت و طهارت (ع)، نماز شب اربعین شما مـیتوانید اعمال و آداب روز اربعین را درون اینجا بخوانید.
نشانـه مومن پنج چیز هست و یکی از آنـها زیـارت اربعین و قبر سیدالشـهدا (ع) است. نماز شب اربعین از این روی درون آستانـه اربعین حسینی، هرساله عاشقان زیـادی اعم از عرب، عجم، مسیحی، یـهود و ... نماز شب اربعین پای درون مسیر عشق مـی گذارند و راهی کربلای معلی مـی شوند.
پیـاده روی اربعین ضمن آداب و نکاتی کـه به همراه دارد، روز اربعین نیز، دارای اعمال و آدابی هست که از زیـارت قبور شـهدای کربلا، زیـارت اربعین آغاز و دیگر اعمال این روز است.
یکی از این آداب سفر بـه حرم سیدالشـهدا (ع) و 72 شـهید کربلاست کـه روایـات بسیـاری نیز درباره زیـارت قبور شـهدا بیـان شده است.
از امام حسن عسکری علیـه السلام روایت شده کـه فرمود: نشانـه هاى مؤمن پنج چیز است:
بجاى آوردن پنجاه و یک رکعت نماز (17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله)، زیـارت اربعین (امام حسین)، انگشتر بـه دست راست نـهادن، پیشانى را بـه هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم اللّه الرّحمن الرّحیم را درون نماز بلند گفتن.
زیـارت امام حسین(ع) و زیـارت اربعین از اعمال حسنـه اربعین حسینی عنوان شدهاند.
زیـارت مخصوصه درون روز اربعین
یکی از مـهمترین علل جایگاه ویژه اربعین درون مـیان شیعیـان، همـین روایت امام حسن عسکری علیـه السلام بر فضیلت این روز هست که زیـارت مخصوص امام حسین علیـه السلام درون روز اربعین را یکی از نشانـه های شیعه بودن مطرح د.
تهذیب: از حضرت ابى محمد حسن بن على عسكرى علیـه السّلام، روایت هست كه فرمود: نشانـه هاى مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یك ركعت نماز، زیـارت اربعین، انگشترى درون دست راست كردن، پیشانى بـه خاك ، و با صداى بلند بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* گفتن.
مأثور از امام و روایت شده چنین كاین پنج خصلت هست علامت بمؤمنین
اول نماز پنچاه و یك ركعت و دوم انـگـشـتــر عقـیـق نـمـودن یـد یـمـیـن
سـوم بلند گفتن بسم اللَّه صلاة چهـارم بـخـاك بهـر خـــدا سـودن جـبین
پنجم كه حق نصیب كند جمله مرد و زن بـوسـیـدن مزار حسـیـــن روز اربـــعـیــن
بخاطر همـین بسیـاری از شیعیـان از اقصا نقاط جهان سعی دارند درون اربعین خود را بـه قبر امامشان درون کربلا برسانند و آنـهایی هم کـه شرایط سفر ندارند آرزوی چنین زیـارتی درون دل دارند.
ائمـه علیـهم السلام به منظور ادامـه این مسیر و از یـاد نرفتن قیـام خونین کربلا این روز را بزرگ شمرده و از اولین زائر حسینی یعنی جابر بن عبدالله انصاری - کـه در اولین اربعین خود را بـه قبر شـهدای کربلا رساند - تجلیل د. و کم کم روایـات بسیـاری درون زمـینـه ثواب زیـارت امام حسین علیـه السلام درون روزهای خاص و در تمام طول سال نقل شد.
زیـارت وداع اربعین
سید بن طاووس رحمـه اللّه گفته هست که من براى زیـارت اربعین وداعى یـافتهام کـه مخصوص هست به این زیـارت. حتما که بایستى پیش روى ضریح و بگویى:
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى وَصِیِّ رَسُولِ اللَّهِ.
سلام بر تو اى پسر رسول خدا! سلام بر تو اى پسر على مرتضى جانشین رسول خدا!
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ الْحَسَنِ الزَّکِیِّ.
سلام بر تو اى پسر فاطمۀ زهرا سرور زنان جهان! سلام بر تو اى وارث امام حسن پاک!
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ شَاهِدَهُ عَلَى خَلْقِهِ.
سلام بر تو اى حجت خدا درون زمـین و گواه او بر آفریدهها!
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الشَّهِیدَ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَایَ
سلام بر تو اى ابا عبد اللّه شـهید! سلام بر تو اى مولاى من و پسر مولاى من!
أَشْهَدُ أَنَّکَ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ، وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ
گواهى مىدهم کـه تو نماز را بـه پا داشتى و زکات دادى و امر بـه معروف و نـهى از منکر کردى
وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ، وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ عَلَى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّکَ أَتَیْتُکَ
و درون راه خدا جهاد نمودى که تا اینکه امر یقین تو را فرارسید و نیز گواهى مىدهم کـه تو دلیل روشن از سوى پروردگارت داشتى؛ و اگر از دور زیـارت کند حتما بگوید:
توجّهت إلیک یَا مَوْلَایَ زَائِراً وَافِداً رَاغِباً مُقِرّاً لَکَ بِالذُّنُوبِ.
اى مولاى من! اکنون من بـه عنوان زایر، واردشونده، گراینده، اقرارکنندۀ بـه گناه و گریزان از خطا.
هَارِباً إِلَیْکَ مِنَ الْخَطَایَا لِتَشْفَعَ لِی عِنْدَ رَبِّکَ.
به درگاه تو آمدهام که تا در نزد پروردگارت از من شفاعت کنى.
یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ حَیّاً وَ مَیِّتاً، فَإِنَّ لَکَ عِنْدَ اللَّهِ مَقَاماً مَعْلُوماً وَ شَفَاعَةً مَقْبُولَةً.
اى پسر رسول خدا! درود خدا بر تو درون حال حیـات و مرگ تو، زیرا تو درون نزد خدا از مقام معلوم و شفاعت مورد پذیرش برخوردارى.
لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ، وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ هتک حَرَمَکَ وَ غَصَبَ حَقَّکَ.
خداوندانى را کـه به تو ستم نمودهاند لعنت کند و نیزانى را کـه تو را محروم نموده، حقت را غصب نموداند لعنت کند
وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ خَذَلَکَ، وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ دَعَوْتَهُ فَلَمْ یُجِبْکَ وَ لَمْ یُعِنْکَ
و قاتلان تو را لعنت کند و آنان را کـه دست از یـارى تو کشیدند لعنت کند و آنان را کـه خواندى و به تو پاسخ مثبت ندادند و تو را یـارى ند لعنت کند
وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ مَنَعَکَ مِنْ حَرَمِ اللَّهِ وَ حَرَمِ رَسُولِهِ وَ حَرَمِ أَبِیکَ وَ أَخِیکَ
و نیزانى را کـه از رفتن تو بـه سوى حرم خدا و حرم رسول خدا و حرم پدر و برادرت جلوگیرى د لعنت کند
وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ مَنَعَکَ مِنْ شُرْبِ مَاءِ الْفُرَاتِ لَعْناً کَثِیراً یَتْبَعُ بَعْضُهَا بَعْضاً؛
وانى را کـه تو را از نوشیدن آب فرات منع د بسیـار و پىدرپى لعنت کند.
اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ عَالِمَ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَةِ.
خدایـا! اى پدیدآورندۀ آسمانها و زمـین! داناى پنـهان و آشکار!
أَنْتَ تَحْکُمُ بَیْنَ عِبَادِکَ فِیمَا کَانُوا فِیـهِ یَخْتَلِفُونَ، وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ.
تو بین بندگانت درون آنچه اختلاف دارند حکم مىکنى و زود هست آنانى کـه ظلم د بدانند کدامـین جایگاه بازگشتشان است.
اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِیَارَتِهِ، وَ ارْزُقْنِیـهِ أَبَداً مَا بَقِیتُ وَ حَیِیتُ یَا رَبِّ.
خدایـا این زیـارت را آخرین عهدم از زیـارت قرار مده و همـیشـه برایم که تا وقتى کـه باقى و زنده هستم روزىام گردان، اى پروردگار!
وَ إِنْ مِتُّ فَاحْشُرْنِی فِی زُمْرَتِهِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ؛
و اگر مردم مرا درون گروه ایشان محشور فرما، اى مـهربانترین مـهربانان!
و اگر زیـارت آخر روز عاشورا را درون این روز نیز بخواند مناسب هست و بدان کـه مشـهور آن هست که سبب تأکید زیـارت آن حضرت درون این روز آن هست که حضرت امام زین العابدین علیـه السّلام با سایر اهل بیت (ع) درون این روز بعد از مراجعت از شام بـه کربلاى معلى وارد شدند و سرهاى مقدّس شـهدا را بـه بدنهاى ایشان ملحق د و این بسیـار بعید است.
از جهات بسیـار کـه ذکر آنها موجب تطویل است؛ و بعضى گفتهاند درون این روز اهل بیت (ع) وارد مدینۀ طیبه شدند و این نیز بسیـار بعید است، و بعضى گفتهاند کـه شاید حضرت امام زین العابدین (ع) بـه اعجاز و طىّ الارض، مخفى بـه کربلا رفته باشد از شام و سرها را بـه بدنها ملحق کرده باشد و این ممکن است، امّا روایتى درون این باب بـه نظر نرسیده است، بلکه بعضى از روایـات منافاتى فى الجمله بـه این دارد و وجهى کـه از احادیث ظاهر مىشود آن هست که اوّلى کـه از صحابه حضرت رسالت (ص) بـه زیـارت آن حضرت مشرّف شد، جابر بن عبد اللّه انصارى بود و او درون این روز بـه کربلا رسید و آن حضرت را با شـهدا زیـارت کرد و، چون جابر از اکابر صحابه بود و اساس این امر عظیم را گذاشت، مىتواند بود کـه سبب مزید فضل زیـارت آن حضرت درون این روز شده باشد و شاید وجوه دیگر داشته باشد کـه بر ما مخفى باشد و چون فرمود: هاند کـه در این روز زیـارت کنیم، حتما کرد و تفحّص سببش ضرور نیست.
منبع: yjc.ir
[نماز شب اربعین]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 15 Jul 2018 12:47:00 +0000