شاید دوست داشته باشید این لینک را ببینید:
کلاس نویسندگی و تولید محتوا
پیش نوشت: پست امروز سایت را امروز بهصورت تکهتکه روی کانال «مـهارتهای نویسندگی» نوشتم. کانال تلگرام جایی برای دوست داشتن درون زیر نسخۀ کامل و ویرایش شدۀ این پست را مشاهده مـیکنید.
کتاب قلاب (HOOKED) با جملات زیر آغاز مـیشود:
هفتاد و نـه درصد از دارندگان تلفنهای هوشمند، کانال تلگرام جایی برای دوست داشتن حداکثر ظرف پانزده دقیقه بعد از برخاستن از خواب بـه سراغ تلفنشان مـیروند.
شاید وحشتناکتر این هست یکسوم آمریکاییها مـیگویند کـه اگر قرار باشد بین رابطهی و تلفن همراه یکی را انتخاب کنند، دومـی را انتخاب مـیکنند.
با توجه بـه نکات بالا بدیـهی هست نمـیتوان تأثیر پررنگ تلگرام را درون روز و روزگار ما ایرانیها دستکم گرفت، بههرحال بسیـاری از «معتاد بـه تلگرام» هستیم.
بنابراین «باید بپذیریم کـه در قلاب گیر افتادهایم!»
به سؤالات زیر فکر کنید:
شما چند بار درون روز تلگرام خودتان را چک مـیکنید؟ بیش از ده بار؟
بیشتر وقتیکه درون تلگرام مـیگذرانید صرف مـیشود یـا بازدید از کانالها؟
اگر یک روز بـه تلگرام سر نزنید چه حالی پیدا مـیکنید؟
آیـا کانالی هست کـه از بهروز نشدن آن احساس دلتنگی کنید؟
و…
فکر بـه سؤالهایی از جنس باعث مـیشود که تا اشراف بیشتری بـه رابطۀ خودمان با تلگرام داشته باشیم.
حالا برویم سراغ اصل مطلب:
توسعه کیفی یک کانال تلگرام بهمراتب مـهمتر از توسعه کمـی آن است.
به نظر من کانالی کـه ۱۰۰ عضو پیگیر و فعال دارد بهمراتب بهتر و مؤثرتر از کانالی با ده هزار عضو منفعل و بیربط است.
پس حتما سؤال اصلی این پست را اینجوری کاملتر کنیم:
چگونـه یک کانال تلگرام حرفهای و باکیفیت داشته باشیم؟
بنابراین ساخت کانالی شبیـه «گیزمـیز» مدنظر ما نیست، هرچند شاید نکتههایی کـه در ادامـه مطرح مـیشود به منظور ساخت کانالهای پرمخاطب هم مفید باشد، ولی هدف ما درون درجۀ اول کیفیت مخاطب هست نـه کمـیت آن.
ده فرمان ساده به منظور داشتن کانالی ارزشآفرین و باکیفیت درون تلگرام:
۱
برای جذب مخاطب بـه تبادل لینک با هر کانال غیر مرتبط و مبتذلی تن ندهیم.
بهتر هست در هفته یک نفر عضو ثابت و ماندگار بـه کانال ما اضافه شود که تا اینکه درون یک روز صد نفر بـه کانال بپیوندد و در پایـان هفته همۀ آنها کانال را ترک کنند یـا زحمت باز کانال را بـه خودشان ندهند!
۲
اگر قرار هست صرفاً یک ماشین «کپیپیست» باشید و هیچ حرف تازهای به منظور گفتن ندارید. کانال تلگرام جایی برای دوست داشتن از راهاندازی کانال صرفنظر کنید.
کانال تلگرام را حتما جایی مناسب و عالی به منظور تقویت «عضلات تولید محتوا» درون نظر گرفت.
۳
آگهی ممنوع! قرار نیست از تلگرام صرفاً به منظور هدایت مخاطب بـه سایتمان استفاده کنیم.
وقتی روی کانال، فقط بـه انتشار لینک مطالب سایتم اکتفا مـیکنم، حس بدی بـه من دست مـیدهد، بـه گمانم حتما حداقل هفتاد درصد از محتوای ما بهطور کامل روی کانال منتشر شود و بیست که تا سی درصد را بـه انتشار لینکها اختصاص بدهیم. درباره انتشار آگهی این نسبت حتما نود بـه ده باشد.
۴
تمرینی به منظور ایجاز
این شاید مـهمترین نکته به منظور تولید محتوا درون تلگرام باشد. حتما تا جایی کـه مـیتوانیم کوتاه و موجز بنویسیم.
ایجاز یعنی توجه و احترام بـه مخاطب.
مخاطب تلگرام حوصلۀ خواندن چیزهای بلند را ندارد!
درست هست که تلگرام مثل توییتر محدودیت ۱۴۰ کاراکتری ندارد، ولی بـه نظرم حتما برای خودمان چنین محدودیتهایی را به منظور کانالمان درون نظر بگیریم.
۵
از انتشار فایل صوتی نترسید.
مخاطب تلگرام پادکست گوش را دوست دارد، ولی اگر سرماخوردهاید یـا تازه از خواب بیدار شدهاید و صدایتان گرفته از ضبط فایل صوتی خودداری کنید!
انتشار پادکست آنقدر مفید و ارزشآفرین هست که مـیارزد بـه خاطر آن بـه کلاس فن بیـان بروید و یک مـیکروفن درستودرمان به منظور خودتان بخرید.
چگونـه یک کانال تلگرام هوا کنیم؟!
اتود از مازیـار بیژنی
۶
از عکسهای درجهیک و باکیفیت استفاده کنید.
سعی کنید کانال شما هویت و سبک بصری خودش را داشته باشد.
سایتهای مانند pixabay.com عکسهایی باکیفیتی را با کپیرایت آزاد منتشر مـیکنند و منبع خوبی به منظور تولیدکنندههای محتوا درون تلگرام هستند.
۷
هدف شما از راهاندازی کانال تلگرام چیست؟
اهی مثلب درآمد، شبکهسازی، آموزش، توسعۀ برند، تبلیغات و… مـیتوانند اه اصلی شما به منظور ساختن کانال درون تلگرام باشند.
ولی اگر مـیخواهید دوام بیـاورید و مؤثر باشید اولین هدفتان، قبل از همۀ هدفهایی کـه در بالا ذکر شد، ارزشآفرینی و کمک بـه دیگران باشد. سعی کنید که تا جایی کـه مـیتوانید به منظور اعضای کانالتان مفید باشید.
از دستاوردهای چنین دیدگاهی شگفتزده خواهید شد.
۸
اهمـیت بازیسازی
آشنایی با فنون گیمـیفیکیشن باعث مـیشود که تا اعضای کانال را با خودتان همراه کنید و در مـیان انبوه کانالهای تلگرامـی متمایز شوید.
سایت motamem.org درسهای خوبی دربارۀ گیمـیفکیشن منتشر کرده است.
نوشتن پستهای دنبالهدار و جذاب، یکی از راههای همراه مخاطبان با کانال است.
۹
تقویم محتوا داشته باشید.
بنا نیست چون ساختن کانال درون تلگرام رایگان هست و به منظور همـه درون دسترس، آن را دستکم بگیریم. حتما برای کانالمان برنامـه و تقویم محتوا و بهروزرسانی داشته باشد.
اگر مـیخواهید بهعنوان کانالی مرجع و معتبر شناخته شوید سعی کنید یک تقویم محتوا داشته باشید و حتی به منظور ساعات انتشار محتوا نیز برنامـهریزی کنید. بهتر هست حداقل درون دو سه نوبت مختلف شبانـهروز کانال را تازه کنیم.
ضمناً انتشار مجدد پستهای قبلی وبلاگ کار مفیدی است، بالاخره همـیشـه بعضی از پستهای خوب کانال از دید برخی از اعضا پنـهان مـیمانند.
۱۰
تلگرام، خانـهای روی آب!
بههرحال داشتن کانال درون تلگرام مثل ساختن خانـهای روی آب است.
تولید و انتشار محتوا درون شبکههای اجتماعی کار درون بستری هست که دیگران به منظور ما ساختهاند و ممکن هست با یک کلیک یـا یک اتفاق عجیبوغریب و پیشبینینشده، درون یکچشم بر هم زدن هزاران نفر از اعضای کانالتان را از دست بدهیم.
پس بهتر هست در کنار کانال، سایت اختصاصی خودمان را داشته باشیم. اعضای کانال درون صورت تمایل مـیتوانند درون خبرنامـه سایت ما عضو شوند.
پینوشت: مسلماً نکات بسیـاری به منظور ساختن و داشتن یک کانال حرفهای درون تلگرام وجود دارد کـه من بـه آنها اشاره نکردهام. امـیدوارم با همفکری شما این سلسله پستها ادامـه داشته باشند.
منتظر نظرات شما و همـینطور لینک کانالهایی کـه راهاندازی مـیکنید هستم.
قدرت نوشتن را دستکم نگیرید.
شاید دوست داشته باشید این لینک را ببینید:کلاس نویسندگی و تولید محتو
کانال مدرسه آنلاین نویسندگی درون تلگرام
: کانال تلگرام جایی برای دوست داشتن[کانال تلگرام جایی برای دوست داشتن]
نویسنده و منبع: شاهین کلانتری | تاریخ انتشار: Wed, 11 Jul 2018 01:39:00 +0000