به گزارش خودروکار، اصلاح طرح هندسی نقاط حادثه خیز سردار محمد حسین حمـیدی اظهار داشت: اصلاح طرح هندسی نقاط حادثه خیز جادههای کشور ظرفیت و کشش این حجم از سفر و خودرو را ندارد، اما خدا رو شکر مردم امسال همکاری بیشتری با پلیس داشتند. اصلاح طرح هندسی نقاط حادثه خیز با توجه بـه افزایش یکونیم مـیلیونی تعداد خودروها درون سال ۹۶ افزایش سفرها یک موضوع عادی و قابل پیشبینی بود، اما مردم امسال هم همکاری خوبی داشتند.
رئیس پلیس راه کشور اضافه کرد: تحلیل تصادفات نوروزی امسال نشان مـیدهد کـه ۷۰ درصد تصادفات فوتی کشور بر اثر خستگی و خوابآلودگی، انحراف بـه چپ و عدم توجه بـه جلو رخ داده هست که این یعنی عامل انسانی، باعث وقوع ۷۰ درصد تصادفات نوروزی امسال شد.
وی افزود: درون طول اجرای طرح ویژه ترافیکی مـهمترین علل وقوع تصادفات فوتی را مـیتوانیم سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه بـه جلو نام ببریم کـه ۸۵ درصد تصادفات را بـه خود اختصاص داده است.
سردار حمـیدی با اشاره بـه نقش ۵۷/۵ درصدی سواریها و ۳۸ درصدی موتور سیکلتها درون بروز حوادث درون فروردین که تا اردیبهشت ۹۷، تصریح کرد: اتوبوس های بین شـهری کمترین مـیزان تصادفات را درون دو سال اخیر داشتند.
شناسایی ۳۴۰۰ نقطه حادثه خیز درون کشور
رئیس پلیس راه درون خصوص نقاط حادثهخیز جادهای و نقش آنها درون بروز تصادفات و سوانح گفت: درون جادههای کشور کـه بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر هستند؛ ۳۴۰۰ محل حادثهخیز مشخص شده است.
وی با بیـان این کـه در گذشته ۶ هزار که تا ۷ هزار نقطه حادثهخیز وجود داشت، تشریح کرد: مناطق حادثهخیز درون کشور بـه مرور کاهش یـافته و در حال حاضر فقط درون ۱۵۰۰ نقطه از ۳۴۰۰ محل حادثهخیز مشخص شده کـه تصادفات بیشتری درون آن بـه وقوع پیوسته هست طی سه سال ۵۳۰۰ نفر جان خود را از دست دادهاند. اصلاح طرح هندسی نقاط حادثه خیز اقدامات زیـادی درون خصوص آشکارسازی نقاط حادثهخیز انجام شده است؛ تابلوهای فسفری نصب شده و اقدامات ایمنی لازم صورت گرفته که تا توجه راننده بـه آن نقطه جلب شود و بتواند که تا زمان رسیدن بـه آن محل، سرعت خود را کاهش داده و بر خودروی خود مسلط شود و به سلامت از آن نقطه عبور کند.
سردار حمـیدی درون خصوص اینکه با چه راهکاری مـیتوان تعداد حوادث و سوانح درون ۱۵۰۰ محل مشخص شده را کاهش داد، ادامـه داد: این آمار نشان مـیدهد کـه هزینـههای جاری و روشی کـه هم اکنون درون دست کار است، کافی نبوده است؛ حتما عزم و اراده جدی درون کار باشد، درون غیر اینصورت شاهد افزایش تلفات خواهیم بود. بروز تصادف درون نقاط حادثهخیز بیشتر بـه دنبال مواردی، چون شیب تند، پیچ تند، وجود پرتگاه و نبود حفاظ و ایمنی اتفاق مـیافتد، همچنین تاریکی، عدم ایمنسازی نقاط مس حاشیـه راه و ... از جمله مواردی هستند کـه باعث شدهاند نقاط حادثهخیز هنوز تصادفات جادهای را بـه خود اختصاص دهند.
رئیس پلیس راه با اعلام اینکه به منظور شناسایی مناطق حادثه خیز جادهای از یک کارگروه ویژه اعم از رانندگان وسایل حمل و نقل عمومـی و ماموران زبده پلیس راه و راهداری استفاده شده است،اظهار داشت: به منظور هر کدام از نقاط حادثهخیز پروندهای تشکیل و راهکار اصلاحی اندیشیده شده است. همـه این موارد موکول بـه دریـافت و بودجه و اعتبار خاصی است؛ لذا اگر اقدامـی انجام نگیرد، شاهد بروز سوانح و حوادث درون این نقاط خواهیم بود.
سردار حمـیدی، پراکندگی این نقاط حادثهخیز را درون ۳۵ استان کشور برشمرد و ادامـه داد: وزارت راه به منظور کاهش نقاط حادثهخیز و آشکارسازی نقاط باقیمانده اقدامات لازم را انجام داده است، اما حتما پروژههای اصلاحی را سریعتر انجام داد و موانع موجود را رفع کرد که تا بدین ترتیب بتوان از بروز سوانح و حوادث رانندگی کـه در نقاط حادثهخیز اتفاق مـیافتد، جلوگیری کرد. اگر طبق روال عادی این روند انجام شود، سالها طول مـیکشد که تا شاهد حذف و کاهش نقاط حادثهخیز باشیم.
کشته شدن سالانـه دو هزار نفر درون تصادفات جادهای نقاط حادثهخیز
رئیس پلیسراه راهور ناجا با اعلام یک آمار درباره حوادث مرگبار رانندگی درون نقاط حادثه خیز، تصریح کرد: تصادفات جادهای تنـها درون نقاط حادثهخیز سالانـه حدود ۲۴۰۰ مـیلیـارد تومان خسارات مالی بـه کشور وارد کرده و دو هزار نفر نیز درون این مناطق کشته مـیشوند. برابر آخرین جمعبندیهای پلیسراه حدود ۳۴۰۰ محل حادثهخیز درون جادههای برونشـهری وجود دارد کـه علیرغم کاهش آنها طی سالهای گذشته وضعیت ۱۵۰۰ محل از این تعداد بحرانی هست و حجم زیـادی از تصادفات فوتی و جرحی درون آنها رخ مـیدهد.
سردار حمـیدی با اشاره بـه اینکه، بررسیهای پلیسراه نشان مـیدهد حدود ۳۰ درصد تصادفات جادهای درون محلهای حادثهخیز رخ مـیدهد، تصریح کرد: برابر آمارها سالانـه حدود ۲۰۰۰ نفر تنـها درون این محلها کشته مـیشوند این حوادث درون نقاطی رخ مـیدهد کـه آدرس آنها کاملا مشخص و علایم و تابلوهای آشکارساز نیز درون آنها نصب شده است.
وی با اشاره بـه مطالعات انجام شده از سوی مرکز مطالعات پلیس راهور ناجا ادامـه داد: بر این اساس خسارت مستقیم مالی هر مرگ تصادفات یک مـیلیـارد و ۲۰۰ مـیلیون تومان هست که با احتساب ۲۰۰۰ مرگ درون محلهای حادثهخیز حتما گفت سالانـه حدود ۲۴۰۰ مـیلیـارد تومان بـه طور مستقیم محلهای حادثهخیز فقط از بابت مرگ و مـیر بـه اقتصاد کشور خسارت وارد مـیشود کـه این آمار جدا از سایر خسارات جانبی، زخمـیها و ایجاد مشکلات اجتماعی به منظور افراد است.
عدم تخصیص بودجه لازم به منظور انجام اصلاحات هندسی و ایمن سازی مسیرهای پر خطر
رئیس پلیسراه راهور ناجا همچنین با گلایـه از عدم تخصیص بودجه لازم به منظور انجام اصلاحات هندسی و ایمن سازی مسیرهای پر خطر گفت: با توجه بـه فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این کـه اگرچه آمار تلفات تصادفهای جادهای کاهش یـافته است، اما آمار تلفات همچنان بالاست و نیروی انتظامـی و دستگاههای مسئول حتما تلاش کنند، این آمار بهطور مستمر کاهش یـابد؛ قطعا حتما همـه دستگاههای مسئول بـه خصوص مراجع قانونگذار اعتبارات ویژهای را به منظور اصلاح سریع محلهای حادثهخیز اختصاص دهند که تا بتوانیم بـه فوریت از حداقل ۲۰۰۰ مرگ تصادفات درون سال جلوگیری کنیم. درون سه سال گذشته درون ۱۵۰۰ نقطه بحرانی جادهها ۵۳۰۰ نفر جانشان را از دست دادهاند، این درحالی هست که مـیتوان گفت درون این حادثهها سهم خطای انسانی و خودرویی چندان قابل توجه نبوده است.
وی درباره نقاط حادثهخیز نیز بـه بخشهایی مانند پیچهای جاده هراز اشاره کرد و از محورهای تهران- مشـهد، تهران- اصفهان یـا استان فارس نام برد کـه مدتی قبل اتوبوس سربازان درون آنجا دچار حادثه شد.
به گفته سردار حمـیدی درون سه سال اخیر رفع نقاط حادثهخیز جدی گرفته نشده و از تعداد آنها آن طور کـه باید کاسته نشده است، بـه همـین دلیل پلیس به منظور کاهش خطر درون چنین محلهایی تلاش مـیکند که تا حضور فیزیکی بیشتری داشته باشد.
[اصلاح طرح هندسی نقاط حادثه خیز]نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 15 Jul 2018 06:49:00 +0000