موفقیت یک استودیو بازیسازی الزاما بـه معنی تداوم تجارت آن استودیو نیست. 9 پیشرفت فوق العاده در 3 سال اخیر همانطور کـه مـیدانید، 9 پیشرفت فوق العاده در 3 سال اخیر بارها شده هست که درون چند سال اخیر نام برخی شرکتها و استودیوهای بازیسازی را شنیدهایم و با وجود اینکه بازیهای زیبایی به منظور ما گیمرها ساختهاند، بـه دلایلی دیگر وجود خارجی ندارند و در اکثر مواقع نمـیتوانیم به منظور بقای آنها کاری انجام دهیم. 9 پیشرفت فوق العاده در 3 سال اخیر با دنیـای بازی همراه باشید که تا نگاهی بـه ۱۵ استودیوی خوب و دوستداشتنی دنیـای بازیهای ویدیویی بیندازیم کـه به هر دلیلی تعطیل شدند.
THQ
با وجود عرضه فرنچایزهای زیبایی چون Saints Row ،Darksiders و Homefront توسط THQ، فروپاشی این استودیو و خبر تعطیلی آن چیزی بود کـه واقعا انتظارش را نداشتیم ولی این اتفاق افتاد و این استودیو تعطیل شد و همـه گیمرها را مبهوت کرد. درون چند سال قبل (از ورشکستگی) THQ عناوین زیبایی را بـه بازار عرضه کرده بود ولی بهدلیل مشکلات مالی، این استودیو مجبور شد کـه اعلام ورشکستگی کند و تخفیفات عظیم و اخراج تعدادی از کارکنان هم نمـیتوانست جلوی این مسئله را بگیرد. خوشبختانـه خبر خوب این بود کـه بعد از اعلام ورشکستگی این استودیو، تمام چیزهایی کـه از آن باقی مانده بود توسط Nordic Games خریداری شد و در طول چند سال اخیر تعدادی از بازیهای مربوط بـه THQ تحت پرچم THQ Nordic ساخته و عرضه شده است.
Ensemble Studios
استودیو Ensemble نامـی بود کـه همـیشـه همردیف نام RTS بود یـا همان Real Time Strategy بود. این استودیو کـه عناوینی چون Age of Empire ،Age of Mythology ،Halo Wars و Star Wars Galactic Battlegrounds را ساخته و عرضه کرده بود، بـه جرات پرچمدار سبک RTS بود؛ اما درون سال ۲۰۰۹، بعد از اینکه مایکروسافت تعدادی از کارکنان این شرکت را اخراج کرد، این استودیو تعطیل شد. امـیدواریم کـه روزی شاهد یک نسخه دیگر از سری زیبای Age of Empire باشیم.
Lionhead Studios
یک استودیو دیگر کـه توسط مایکروسافت بسته شد. این استودیو کـه توسط Peter Molyneux مدیریت مـیشد، کار ساخت و عرضه بازی معروف Black & White (خیر و شر) را برعهده داشت، ولی بیشتر بهخاطر سری Fable معروف شده هست که دو نسخه اول آن توسط منتقدین بسیـار ستایش شده است. درون نـهایت درون سال ۲۰۱۶، درحالیکه این استودیو درون حال ساخت بازی Fable Legends بود، ساخت این بازی متوقف شد و این استودیو بهکلی تعطیل شد.
Guerrilla Cambridge
این استودیو کـه در ابتدا ناماش Millennium Interactive بود، بازیهای زیبایی چون نسخه Remake بازی Frogger، سری MediEvil که hack-n-slash بود و نسخه PSP بازی LittleBigPlanet و چندین عنوان دیگر را ساخته بود. درون سال ۱۹۹۷ این استودیو توسط سونی خریداری شد و با Guerrilla Games ادغام شد که تا در ساخت عناوین Killzone دست داشته باشد و این استدیو Guerrilla Cambridge نامگذاری شد. البته، متاسفانـه این استودیو درون ژانویـه ۲۰۱۷ توسط سونی تعطیل شد و آخرین عناوینی کـه از این استودیو دیدیم، بازیهای زیبای Killzone: 9 پیشرفت فوق العاده در 3 سال اخیر Mercenary و RIGS بود کـه روی PS4 عرضه شدند.
Maxis Emeryville
تاثیر این استودیو بر دنیـای بازیهای ویدیویی و مخصوصا ژانر Simulation بسیـار چشمگیر است. عناوینی نظیر SIMS و SimCity و البته Spore درون ابتدا توسط این استودیو عرضه شدند. سپس درون سال ۲۰۱۵ تغییراتی درون ساختار شرکت MAXIS EMERYVILLE بهوجود آمد و نام این شرکت بـه Maxis تغییر کرد و بسیـاری از کارکنان آن بـه استودیوهای دیگر منتقل شدند. نتیجه این تغییر، این بود کـه کیفیت نسخههای بعدی بازیهای Sims و SimCity بـه شدت افت کرد ولی خوشبختانـه این بازیها اخیرا کیفیت نسبتا مطلوبی دارند و مـیراث MAXIS EMERYVILLE بـه یـاد خواهد ماند.
Bizarre Creations
Bizarre Creations فرنچایزهای محبوبی چون Geometry Wars و Project Gotham Racing را عرضه کرد و همچنین روی عناوینی چون Blur و Blood Stone کار کرد. با اینکه حق و حقوق فرنچایز Project Gotham Racing درون دست مایکروسافت است، درون سال ۲۰۰۷ این استودیو توسط Activision خریداری شد. سه سال بعد، اکتیویژن تلاش کرد که تا این استودیو را بـه مزایده بگذارد ولی خریداری پیدا نشد و اکتیویژن مجبور شد این استودیو را تعطیل کند.
Silicon Knights
این استودیو کانادایی عناوین زیبایی درون صنعت بازیهای ویدیویی نظیر اولین نسخه Legacy of Kain و بازی Eternal Darkness را به منظور کنسول Gamecube ساخت و عرضه کرد، ولی بهدلیل برخی اختلافات قانونی کـه اکثر آنها بر علیـه است.دیو Epic Games بود، توان مالی خود را از دست داد و مجبور شد کـه در سال ۲۰۱۴ بـه کار خود پایـان دهد. این خبر به منظور طرفدارن سریهایی چون Eternal Darkness و Too Human بسیـار زجرآور بود زیرا احتمالا دیگر هیچوقت نسخه دوم این عناوین را بـه چشم خود نخواهند دید.
Psygnosis
وقتی بـه عناوینی چون Destructuon Derby ،Formula ،Wipeout و دیگر عناوین کـه استودیو Psygnosis ساخته هست نگاه مـیکنیم، با خود فکر مـیکنیم کـه واقعا چه شد کـه این استودیو تعطیل شد. خبر تعطیلی این استودیو حقیقتا به منظور بسیـاری از بازیکنان دردآور و مبهوتکننده بود. این استودیو درون ابتدا درون سال ۱۹۹۳ توسط سونی خریداری شد و در سال ۲۰۰۰ تصمـیم بـه تغییر عنوان بـه Studio Liverpol گرفت و تا چند سال بعد هم عناوین دیگری از این استودیو بـه بازار عرضه شد؛ ولی درون سال ۲۰۱۲ بود کـه این استودیو توسط سونی تعطیل شد. مـیتوانیم امـیدوار باشیم کـه برخی از فرنچایزهای این استدیو همانند Wipeout توسط سونی و استودیوهای دیگر ساخته و عرضه شوند.
]]>
مطلب مشابه ◄ تصویر هنری زیبایی از بازیهای Ghost of Tsushima و Days Gone منتشر شد
Acclaim Entertainment
زمانی نام Acclaim درون صنعت بازیسازی بسیـار پرآوازه بود و وقتی بـه بازیها و فرنچایزهایی کـه توسط این استودیو عرضه شدهاند نگاه مـیکنید، باورتان نمـیشود کـه چنین استودیو قدرتمندی تعطیل شده هست و دیگر به منظور ما عنوانی عرضه نخواهد کرد. عناوین نامآشنایی چون Turok ،Mortal Kombat ،Burnout و Re-Volt و چند عنوان برجسته همچون (برخی از نسخههای) Batman و Spider-Man توسط این استودیو ساخته و عرضه شدهاند. این استودیو درون سال ۲۰۰۴ اعلام ورشکستگی کرد و این خبر واقعا با توجه بـه تعداد زیـاد عناوینی کـه این شرکت ساخته بود، ناراحتکننده بود.
Free Radical Design
Free Radical Design جمع سازندگان و تهیـه کنندگان بازی معروف اول شخص شوتر TimeSplitters بود کـه خبر از هم پاشیدگی استودیوشان واقعا همـه را مبهوت ساخت و باعث ایجاد یک ابهام شد. این استدیو از سال ۲۰۰۶ که تا ۲۰۰۸ مشغول کار روی ساخت بازی Star Wars: Battlefront III شده بود و با وجود اینکه این بازی تقریبا ساخته شده بود، هیچوقت عرضه نشد و پروژه ساخت آن متوقف شد و استقبال نامطلوب بازیکنان از عنوان Haze باعث شد کـه این استودیو دچار مشکلات اقتصادی فراوان بشود و اینگونـه بود کـه این استودیو مجبور بـه اعلام ورشکستگی شود. این استودیو بعدها توسط Crytek خریداری شد ولی باز هم درون سال ۲۰۱۴ بهدلیل مشکلاتی دیگر تعطیل شد.
Zipper Interactive
استودیو Zipper Interactive درون عرض چند سال چندین عنوان زیبای شوتر ساخت و عرضه کرد. اولین عنوان برجسته این استودیو MechWarrior 3 بود کـه بازی خوبی بود، ولی این SOCOM US Navy Seals هست که این استودیو را جاودانـه کرده است. فرنچایز SOCOM کـه داستاناش درون سه کهکشان مختلف شکل مـیگیرد، حقیقتا یک فرنچایز زیبا و دلنشین بود. این استودیو همچنین بر روی عناوینی چون MAG و بازی Unit 13 روی PS Vita نیز کار کرده است. این استودیو نـهایتا درون سال ۲۰۱۲ توسط سونی تعطیل شد.
Evolution Studios
هر گیمری کـه طرفدار بازیهای ریسینگ باشد، قطعا از خبر تعطیلی این استودیو ناراحت شده است. این استودیو عناوین WRC را روی PS2 منتشر کرد و روی سری Motorstorm نیز کار کرده است. همچنین عنوان Driveclub کـه در سال ۲۰۱۴ منتشر شد اثر این استودیو بود، اما همـین بازی Driveclub بود کـه بهخاطر نیـاز بـه تمرکز بالا روی آن توسط سونی، باعث شد کـه مشکلات زیـادی به منظور این استودیو بهوجود بیـاورد و در نـهایت سونی درون سال ۲۰۱۶ این استودیو را تعطیل کرد. البته، خوشبختانـه همان سالانی کـه در استدیو Evolution کار مـید، بـه Codemasters پیوستند و مـیتوان گفت کـه روح استودیو Evolution هنوز زنده است.
Pandemic Studios
استودیو Pandemic روی عناوین فراموشنشدنی زیـادی کار کرده است. این استودیو فرنچایزهایی چون Mercenaries و Destroy All Humans را ساختند و همزمان روی چند عنوان Star Wars همچون Star Wars Battlefront و Battlefront II (نسخههای قدیمـی سری اصلی) کار د. این استودیو درون سال ۲۰۰۸ بههمراه BioWare توسط EA خریداری شد ولی بعد از اخراج شدن چند تن از کارکنان این استدیو درون سال ۲۰۰۹، این استودیو نیز بـه زیر آب رفت.
Bullfrog Productions
این دومـین استودیو Peter Molyneux هست که درون این لیست قرار دارد! استودیو Bullfrog Productions پشت پرده ساخته شدن عناوین کلاسیکی چون Syndicate, Dungeon Keeper و Populous بود. بعد از خریداری این استودیو توسط EA، آقای Molyneux این استودیو را ترک کرد که تا استودیو Lionhead Studios را برپا کند (که درون مورد پایـان تلخ این استودیو قبلا صحبت کردیم) و این استودیو دیگر شکوه سابق خود را نداشت. این استودیو تحت نظارت EA چند بازی دیگر عرضه کرد ولی درون نـهایت درون سال ۲۰۰۱ تعطیل شد.
Neversoft
استودیو Neversoft عناوین فوقالعاده زیـادی همچون یک نسخه Spider-man درون سال ۲۰۰۰، تمام نسخههای سری Tony Hawk’s Pro Skater و چند نسخه از سری Guitar Hero (وقتی کـه این فرنچایز توسط اکتیویژن درون سال ۲۰۰۶ خریداری شد) را ساخته است. این استودیو با Infinity Ward درون سال ۲۰۱۴ ادغام شد کـه منجر بـه همکاری این دو تیم به منظور ساخت بازی Call of Duty: Ghosts شد و همان سال عرضه این بازی، Neversoft نیز تعطیل شد.
[9 پیشرفت فوق العاده در 3 سال اخیر]نویسنده و منبع: amirtgh | تاریخ انتشار: Tue, 19 Jun 2018 16:38:00 +0000