دانلود اقدام پژوهي چگونـه توانستم مشکلات روانخوانی دانش آموز دیر آموزم را برطرف نمایم ؟
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 36
قسمتی از مجموعه
مقدمـه:
دانش آموزان دیرآموز درون مقایسه با کودکان عادی دارای رفتارهای سازشی ضعیف تر و قابلیت یـادگیری کمتری هستند. دانلود کتاب روانخواني کلاس سوم دبستان این گروه بـه سبب رشد کم ذهنی قادر بـه فراگیری مطالب و حل مسایل درون سطح افراد عادی و همسن و سال خود نیستند. دانلود کتاب روانخواني کلاس سوم دبستان درون مـیان گروه های عقب مانده ذهنی دیرآموزان بالا ترین درجه رشد ذهنی را دارند و در عین حال بزرگ ترین گروه از گروه های عقب مانده ذهنی را تشکیل مـی دهند و بهره هوشی آنان حدود ۸۰ که تا ۹۰ درصد هست و درصد قابل توجه ای از جمعیت دانشآموزان مدرسه رو کـه معمولا نمـی توانند درون تحصیل و یـادگیری مطالب همگام با سایر همکلا سان خود پیش بروند از این گروهند. دیرآموزان ۱۰ که تا ۱۴ درصد از جامعه دانش آموزی را شامل مـی شوند. بعضی مولفان ویژگی های شناختی دانشآموزان دیرآموز را چنین ذکر کرده اند.
▪ ویژگی های شناختی دانشآموزان دیرآموز
– درون درک مفاهیم یـادگیری مطالب، دانلود کتاب روانخواني کلاس سوم دبستان کندتر از متوسط شاگردان کلا س هستند
– درون تشخیص روابط پیچیده ضعیف اند
– از درک مفاهیم انتزاعی عاجزند
– به منظور یـادگیری مطالب درسی بـه تمرین بیشتری نیـاز دارند
– دامنـه معلومات عمومـی آنان نسبت بـه همسالا ن خود محدودتر است
– نسبت بـه همسالا ن خود خزانـه لغات محدودتری دارند و از دستور زبان ساده ای کـه ویژه دانشآموزان کوچک تر هست استفاده مـی کنند
– درون خواندن و فهمـیدن کتاب های درسی با مشکل مواجهه اند
– درون انجام تکالیف درسی معمولا دو که تا سه سال از همسالا ن خود عقب ترند.
آموزش کودکان دیرآموز: دانلود کتاب روانخواني کلاس سوم دبستان یکپارچه سازی یـا جداسازی
آن چه درون مورد این دسته از دانشآموزان مشـهود هست این هست که برخلا ف کودکان باهوش تر خودآموزی ضمنی و اتفاقی چندانی ندارند و در امر فراگیری خودکار نیستند.
معمولا این کودکان درون خواندن خیلی ضعیف اند و به تدریج از هم ردیفان تواناتر خود عقب و عقب تر مـی مانند. اینان هر چه بـه سطح آموزشی بالا تری ارتقا یـابند مدارس را به منظور تنظیم برنامـه های درسی معمولی و تطبیق آن با یـادگیری کند خود پیش از پیش با مشکل روبه رو مـی سازند. دکتر آفرند ویژگی بارز این دانشآموزان دیرآموز را چنین بیـان کرده که: دیر مـیآموزند و زود فراموش مـی کنند.
مولفان دیگر نیز تاکید کرده اند کـه دانشآموزان دیرآموز درون پایین ترین حد دامنـه هوشی کودکان عادی قرار دارند و نباید آنان را عقب مانده ذهنی تلقی کرد.
با توجه بـه ویژگی های دانش آموزان دیرآموز متخصصان تعلیم و تربیت عادی و استثنایی عموما بر این باورند کـه چون این قبیل دانش آموزان از نظر رشد ذهنی تفاوت کمـی با دانش آموزان عادی دارند بهتر هست در مدارس عادی و همراه سایر همسالان خود تحصیل کنند. این تفکر کـه یکپارچه سازی نام دارد بـه معنای همگام و همزمان فرآیند تعلیم و تربیت کودکانی با نیـازهای ویژه درون مدارس عمومـی بـه طور پاره وقت یـا تمام وقت است. حمایت از روش یکپارچه سازی مبتنی بر این باور هست که افرادی کـه معلولیت یـا هرگونـه مشکلات یـادگیری دارند همانند افراد عادی با حداکثر توان بالقوه خود از فرصت ها و امکانات برابر به منظور خودشکوفایی بهره مند شوند تحقیقات حاکی از آن هست که دانش آموزان پیش دبستانی مبتلا بـه ناتوانایی، رفتارهای مثبت همسالان توانای خود را الگو قرار مـی دهند و بسیـاری از دانش آموزان پیش دبستانی ناتوان درون صورتی کـه با همسالان عادی خود ادغام شوند بـه بازی سازنده تری مـی پردازند.
تحلیل یـازده مطالعه کـه طی سال های ۸۴ – ۱۹۷۵ انجام شده نشان داده اند کـه دانش آموزان مبتلا بـه ناتوانایی درون موقعیت یکپارچه و در مقایسه با موقعیت های جدا بـه سطح بالاتری از مـهارت های تحصیلی نایل مـی شوند بسیـاری از برنامـه های تابع اصل جداسازی کودکان کـه در گذشته اجرا شده بـه زیـان ناتوانان بوده هست نتایج پژوهش های زیـادی نشان مـی دهد کـه دوره های تربیتی جدا به منظور دانش آموزان ناتوان بـه طور نسبی ثمربخش نبوده است. البته نتایج بعضی پژوهش ها نیز حاکی از آن هست که گاه کنار آمدن با برنامـه های نسبتا سنگین و فشرده کـه در موقعیت های یکپارچه به منظور کودکان ناتوان وجود دارد، به منظور آنان مشکل هست و این کودکان مـهارت های اجتماعی لازم را به منظور کنار آمدن با موقعیت های یکپارچه ندارند. بـه هر حال به منظور رفع تناقضات ذکر شده راهبرد یکپارچه سازی از طریق دائر نمودن کلاس های ضمـیمـه درون مدارس عادی و مختص دانش آموزان دیرآموز قضایی تحصیلی درون مدارس ایجاد مـی کند کـه در عین ایجاد نقاط قوت مربوط بـه روش یکپارچه سازی نقائص و ضعف های ناشی از ادغام صددرصد دانش آموزان را نیز کم رنگ و تعدیل نماید.
بیـان مسئله
طبق تعاریف بـه عمل آمده «دانش آموز دیرآموز مرزی، فردی هست که از نظر هوشی براساس منحنی نرمال، درون حد فاصل یک که تا دو انحراف معیـار پائین تر از مـیانگین بوده و از نظر یـادگیری مـهارتهای تحصیلی ، کندتر از همسالان دارای هوش متوسط عمل مـی کند و فاقد اشکالات اساسی درون رفتارها ی انطباقی است» )هوسپیـان و تات ، 1379). منظور از دانش آموز عقب مانده مرزی درون این مقاله ، دانش آموزانی هستند کـه توسط واحد سنجش و ارزیـابی سازمان آموزش وپرورش کودکان استثنایی کشور بـه عنوان مرزی تشخیص داده شده ا ند و بهره هوشی این افراد بـه زعم راهنمای آماری تشخیص بیماریـهای روانی ویراست چهارم (2000)، درون حدود 71 که تا 84 تعیین گردیده و تفاوت عمده و اصلی آن ها با گروه های دیگر کودکان عقب مانده ذهنی درون این هست که آن ها توانایی تحصیل درون کنار دانش آموزان دیگر و در مدارس عادی را دارا هستند (بنی جمالی و احدی ، 1370).
ویژگی بارز کودکان دیرآموز مرزی این هست که دیر مـی آموزند و زود فراموش مـی کنند. درون واقع کودکان دیرآموز بـه دلیل این کـه توانایی آموختن مواد درسی را کندتر و با صرف وقت بیشتری درون کلاس های معمولی دارند درون مقایسه با سایر گروه های عقب مانده ذهنی و براساس تعریف نوین عقب ماندگی ذهنی شاید بـه آن ها عقب مانده ذهنی نمـی توان گفت و در واقع بیشتر آن ها نیـاز ویژه بـه توجه خاص و شکیبایی مربیـان دارند .در سنین بزرگسالی افراد دیرآموز توانایی سازگاری با محیط را دا رند و قادرند از یک زندگی مستقل برخوردار شوند (افروز، 1381).
یـافته های پژوهشی وتجارب عملی درون ارزیـابی و شناسایی دانش آموزان دیرآموزنشان مـی دهد این دانش آموزان درون دو طیف عمده قرار دارند :
1- دانش آموزانی کـه به علت محدودیت های محیطی (خانوادگی،فرهنگی،اجتماعی) دچارمحدودیتهای شناختی گردیده کـه این محدودیت درنتایج آزمون هوش بارز ودرنـهایت بـه عنوان دانش آموزان دیرآموزتشخیص داده مـی شوند. این گروه از دانش آموزان با قرار گرفتن درمحیط مطلوب آموزشی وجبران محدودیت های اولیـه مـی توانند درارزیـابیـهای بعدی بـه احتمال زیـاد درون طبقه متوسط قراربگیرند.
2-دانش آموزانی کـه علیرغم داشتن امکانات محیطی مطلوب واحیـاناً استفاده از امکاناتی چون مـهد کودک و طی دوره آمادگی، دیرآموز تشخیص داده مـی شوندکه درون این موارد عملکرد تحصیلی کودک با نتیجه آزمون هوشی همخوانی خواهد داشت
[دانلود کتاب روانخواني کلاس سوم دبستان]نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 09 Jul 2018 17:26:00 +0000