داستان سریـال هندی جودا و اکبر و خلاصه قسمت آخر سریـال جودا و اکبر
سریـال درام جودا و اکبر ساخته سال 2013 درون هندوستان مـی باشدکه نقش های اول این سریـال را پاریدهی شارما درون نقش جودا و راجات توکاس درون نقش اکبر شاه بازی مـی کنند. تصویر نادره در جودا و اکبر همچنین فیلم سینمایی جودا و اکبر با بازی آیشواریـا رای و هرتیک روشن درون سال 2008 اکران شد.
ابهت، تصویر نادره در جودا و اکبر شکوه و زرق و برق این داستان تاریخی حماسی، بـه ندرت درون فیلمهای امروزی دیده مـیشود.
داستان سریـال جودا و اکبر
موضوع این داستان عشقی- حماسی کـه در قرن شانزدهم درون هند درون زمان حکمرانی امپراطور مغول «اکبر» روایت شده، علاقه و نـهایتا ازدواج او با شاهزاده خانواده راج پوت، جودا است؛ یک پیوند بحث برانگیز کـه بیشتر بـه منظور اتحاد 2فرهنگ و دین مختلف به منظور رسیدن بـه مقاصد سیـاسی انجام مـیگیرد.
پیروزیهای متعدد این سلطان، به منظور او لقب اکبر یـا بزرگ را بـه ارمغان مـیآورد، اما دستمایـه اصلی فیلم، داستان علاقه این پادشاه مقتدر بـه یک شاهزاده هندوی سرکش(جودا) است.
جودا بـه ازدواج با سلطان اکبر بزرگ رضایت مـیدهد بـه شرطی کـه اجباری به منظور تغییر دین وی درون کار نباشد و او بتواند بدون توجه بـه مذهب درباریـان، اعمال دینی خود را بـه پا دارد و این آغاز داستان است.
اکبر بـه دلیل موفقیتهای بیشمارش درون حکمرانی، یکی از برجستهترین فرمانروایـان مغول محسوب مـیشود. تصویر نادره در جودا و اکبر وی درون سن 13سالگی بـه تخت نشست و در 14سالگی اولین نبرد را پیروز شد، و حتی درون آن زمان بـه عنوان فرمانروایی عاقل، نیک اندیش و خیرخواه شناخته شد.
در ابتدای فیلم مـیبینیم کـه سربازان اکبر، ارتش مجهز و برتر همو ویکرام آدیتیـا را درون جنگ دوم پانیپات درون سال 1556 شکست مـیدهند. هنگامـی کـه همو(سردار دشمن) بیـهوش و زخمـی بـه قصر آورده مـیشود، سلطان اکبر درون قصر حضور ندارد و جانشین امپراطور دستور سرب او را صادر مـیکند، اما پادشاه این دستور را بیعدالتی، بیتمدنی و برخلاف قوانین جنگ مـیخواند کـه این نشان دهنده وجدان قوی این امپراطور و یک امتیـاز برجسته درون پیروزیهای جنگی است.
در همان حال کـه کشورگشایـان مغول بـه سمت ایران و ممالک عربی پیش مـیآورند، جنگهای خونینی رخ داد و ایـالتهای فراوانی بـه شبه قاره هند اضافه شد و تحت کنترل آنـها درآمد. درون شرایطی مشابه جنگهای صلیبی درون اروپا ، جنگهای خونین درون مشرق زمـین درون مقابل نیروهای افغان و ترک پیشرونده درون گرفت.
پیشینیـان چنگیزخان از قرن 16 بر جنوب آسیـا، از افغانستان که تا دورترین قسمتهای هند را اشغال کرده و تا 2 قرن بر آنـها حکم راندند.
به عنوان یک پادشاه مسلمان درون هند، سیـاست سلطان جلال الدین اکبر یکی از روشنفکرانـهترین سیـاستها درون زمـینـه سازش با مذاهب مختلف است. وی بیشباهت بـه پیشینیـان و شاهان بعد از خود، با دیگر ادیـان بـه خوبی مدارا مـیکرد.
در جامعهای متشکل از گروههای مختلف، اکبرخان جو مدارا و احترام بـه تمام عقاید و ادیـان مردم را برانگیخت و مناظراتی با سران تمام ادیـان ترتیب داد. او تلاش کرد تمایز موجود مـیان مسلمان و غیر مسلمان را درون کشورش از مـیان بردارد که تا حدی کـه برای ایجاد و حفظ صلح و اتحاد و به خاطر صلاح مردم کشورش تصمـیم بـه ازدواج با شاهزاده هندوی خانواده راج پوت گرفت. اکبر یک شخصیت بسیـار قدرتمند بود. او از عواقب احتمالی کارها و تصمـیماتش – و مـیدان جنگ- واهمـه نداشت.
این فیلم با هر مقیـاسی کـه سنجیده شود یک فیلم حماسی تمام عیـار است. هر سکانس سرشار از رنگهای بسیـار جذاب، منظرههای زیبا و پراحساس هست و درون یک کلام حتما گفت کـه کارگردان بـه خوبی از بعد تعریف داستان برآمده است.
اغراق نیست کـه آغاز فیلم را شگفتآور بخوانیم چون بـه هر حال جودا – اکبر یکی از پرهزینـهترین فیلمهای هندی هست که که تا به حال ساخته شده؛ از زینت آلات ارزشمند و گران قیمت ( بـه عنوان مثال یک جواهر 40کیلویی از طلای خالص بـه قیمت 7/5 مـیلیون پوند) و قلعههای مزین بـه جواهرات و قصرهای مجلل گرفته که تا ارتشهای مجهز بـه انواع ابزار آلات جنگی و با هزاران سرباز. جودا – اکبر همـه اینـها را دارد، بـه علاوه یک داستان عاشقانـه کـه بخش رسمـی از فیلم اس
توجه خاصی بـه جزئیـات معطوف شده کـه البته از کارگردان «لاگان» نمـیتوان کمتر از این انتظار داشت. کارگردان درون تعریف داستان صبر و حوصله زیـادی بـه خرج داده و به حق هم آن را بسیـار جذاب بـه تصویر کشیده است. شاید بتوان زمان 3ساعت و نیم این فیلم را اینچنین توجیـه کرد.
البته این زمان طولانی محاسنی هم دارد. باوجود سکانسهای بینقص (یـا کم نقص) جنگی،نبردهای تن بـه تن، توطئههای درون قصر و یک تصنیف فوقالعاده هیچ صحنـه خسته کنندهای وجود ندارد و البته ما تاریخ را به منظور مقایسه درون پیشرو داریم.
«پاریدهی شارما» درون نقش جودا، مـهربان اما مردد هست (همانطور کـه باید باشد) و نبرد درونی خود را بـه خوبی بـه تصویر مـیکشد. «راجات توکاس » بـه حق درون خور نقش «اکبر» هست و نقش خود را با تمام وجود و با بـه کارگرفتن تمام جذابیتهایی کـه بر ایفای تمام و کمال این نقش شاهانـه مورد نیـاز هست بازی مـیکند. گزینش سایر هنرمندان نیز با دقت خاصی انجام شده و در کل، گروه انتخابی به منظور کار، گروه بینقصی است.
آمـیتاب باچان – بازیگر سینمای هند- درون مورد این فیلم گفته است: تصویر نادره در جودا و اکبر باتوجه بـه منابع متعدد تاریخی نمـیتوان این فیلم را صددرصد مستند دانست… اما آنچه درون آن تردیدی نیست شأن و مقامـی هست که ما همواره به منظور «اکبر» قائل بودهایم و هستیم، امتیـازات او بـه عنوان یک جنگاور بزرگ و یک پادشاه مقتدر کـه تمام ایـالتهایی کـه امروزه بـه نام هند مـیشناسیم را یکپارچه کرد ، غیر قابل انکار است.
این فیلم او را واقع گرایـانـه، بخشنده، شریف و در عین حال که تا حدی ظالم و سنگ دل به تصویر کشیده. با تمام این اوصاف این فیلم تمام جنبههای شخصیتی او را بـه تصویر نکشیده، مانند علاقه او بـه هنر و حمایت از هنرمندان یـا این حقیقت کـه او با ترکیب بخشهایی از صوفیگری هندو و مسیحیت، مذهبی بـه نام «دین الهی» را بنیـان نـهاده است. شقاوت و ظلمذاتی او درون جنگها نیز از دید تماشاگر پنـهان مانده است. اکبر خان اغلب از سرهای بریده شده مردمان سرزمـینی کـه اشغال مـیکرد هرم مـیساخت.
قصد ما مقایسه «جودا اکبر» با لاگان نیست ولی از این طریق مـیتوان بـه پیشرفت چشمگیر کارگردان (آشوتوش گواریکر) درون این چند سال اخیر پی برد، زیرا آخرین اثر او «سوادس»( وطن درون نسخه دوبله شده بـه فارسی) اصلا قابل مقایسه با این فیلمها نیست.
جودا- اکبر یک فیلم عالی و سرگرم کننده است، از آن دسته فیلمها کـه باید حضور آن بر پرده نقرهای را مغتنم و قابل قدردانی دانست. اگر شما بتوانید از زمان طولانی فیلم و پایـان آن (اگرچه خوشایند است) چشم بپوشید جودا- اکبر حداقل ارزش یک نگاه اجمالی را دارد. آن را بسیـار باشکوه خواهید یـافت، اما بهتر هست یک بالش همراه خود داشته باشید!
[تصویر نادره در جودا و اکبر]نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 22 Jan 2019 10:55:00 +0000