تاریخ دقیق شـهادت حضرت زهرا (ع) کدام است؟
درباره روز شـهادت حضرت زهرا (ع) کدا م قوی تر هست از نظر تاریخ ۷۵ روز یـا ۹۵ روز بعد از رحلت پیـامبر گرامـی اسلام (ص)؟
پاسخ اجمالی
درباره روز شـهادت حضرت زهرا(س) درون مـیان کتاب های تاریخی چند نظر وجود دارد. کاردستی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه بعضی از مورخین این زمان را چهل روز وانی این مدت را شش ماه بعد از وفات پیـامبر (ص) ذکر کرده اند. کاردستی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه همچنین درون روایـاتی کـه از ائمـه (ع) بـه ما رسیده هست دو تاریخ ذکر شده هست که بسیـاری از علماء شیعه تاریخ ۹۵ روز بعد از رحلت پیـامبر را معتبر تر مـی دانند.
پاسخ تفصیلی
در مورد تعداد روزهایی کـه حضرت صدیقه طاهره (س) بعد از رحلت پدر بزرگوارشان درون قید حیـات بوده اند درون مـیان کتاب های حدیثی و تاریخی چند نظر وجود دارد. بعضی از این زمان را چهل روز وانی این مدت را شش ماه ذکر کرده اند.[۱]
مرحوم ابوالفرج اصفهانی درون کتاب مقاتل الطالبین مـی گوید: کاردستی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه مدت زمان حیـات فاطمـه زهرا (س) بعد از وفات پیـامبر (ص) مورد اختلاف قرار گرفته است، کاردستی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه بـه طوری کـه کمترین زمان ذکر شده درون این رابطه ۴۰ روز و بیشترین زمان شش ماه مى باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول هست روایـات رسیده از ائمـه (ع) است. امام باقر (ع) مى فرماید: بـه درستی کـه زمان رحلت صدیقه کبری (س) سه ماه بعد از رحلت پیـامبر مکرم اسلام (ص) بود.[۲]
همچنین مرحوم طبرسی مـی گوید: حضرت صدیقه طاهره(ع) درون ماه جمادی الاخر سال یـازده هجری از دنیـا رفتند. و مدت زمان حیـات فاطمـه زهرا(س) بعد از پیـامبر(ص) ۹۵ روز بود.[۳]
و مرحوم طبری شیعی درون کتاب دلایل الامامـه بـه سلسله اسناد خود روایـاتی از حضرت امام صادق(ع) نقل مـی کند کـه حضرت مـی فرماید: «فاطمۀ زهرا(س) درون ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته درون سال یـازده هجری از دنیـا رفتند».[۴]
این دو روایت مبنای نظر اکثر علمای شیعه من جمله سید ابن طاووس(ره) درون کتاب شریف اقبال مى باشد.[۵]
اما دسته دیگری از روایـات صحیحه هم این مدت را ۷۵ روز ذکر کرده اند از جمله این روایـات، روایت مرحوم کلینی از امام صادق (ع) هست که حضرت مـی فرماید: «به درستی کـه توقف فاطمـه (ع) درون این دنیـا بعد از پدر گرامـیش ۷۵ روز بود.»[۶]
این دسته از روایـات هم مبنای نظر برخی از علمای شیعه از جمله مرحوم کلینی گردیده. البته ممکن هست دلیل اختلاف درون این دو دسته از روایـات صحیحه رایج نبودن نقطه گذاری بر کلمات درون زمان صدور روایـات باشد. توجه بـه شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسه تسعون» موید این معنا است.
اکثر بزرگان سوم جمادی ثانی( ۹۵ روز بعد از رحلت پیـامبر (ٌص) )را معتبرتر مـی دانند.
برای اطلاع بیشتر بـه نمایـه: شـهادت حضرت فاطمـه (س) درون منابع اهل سنت، سؤال ۵۲۵۶ (سایت: ۵۵۱۲)، مراجعه فرمائید.
======================
[۱].مجلسی،محمد باقر، بحارالأنوار ج۴۳ ص ۱۸۹ حدیث ۱۹- کشف الغمـه] وَ نَقَلْتُ مِنْ کِتَابِ الذُّرِّیَّهِ الطَّاهِرَهِ لِلدُّولَابِیِّ فِی وَفَاتِهَا ع مَا نَقَلَهُ مِنْ رِجَالِهِ قَالَ لَبِثَتْ فَاطِمَهُ بَعْدَ النَّبِیِّ ص ثَلَاثَهَ أَشْهُرٍ وَ قَالَ ابْنُ شِهَابٍ سِتَّهَ أَشْهُرٍ وَ قَالَ الزُّهْرِیُّ سِتَّهَ أَشْهُرٍ وَ مِثْلُهُ عَنْ عَائِشَهَ وَ مِثْلُهُ عَنْ عُرْوَهَ بْنِ الزُّبَیْرِ وَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ع خَمْساً وَ تِسْعِینَ لَیْلَهً فِی سَنَهِ إِحْدَى عَشْرَهَ وَ قَالَ ابْنُ قُتَیْبَهَ فِی مَعَارِفِهِ مِائَهَ یَوْمٍ وَ قِیلَ مَاتَتْ فِی سَنَهِ إِحْدَى عَشْرَهَ لَیْلَهَ الثَّلَاثَاءِ لِثَلَاثِ لَیَالٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ هِیَ بِنْتُ تِسْعٍ وَ عِشْرِینَ سَنَهً أَوْ نَحْوِهَا
[۲]. ابوالفرج اصفهانى، مقاتل الطالبیین، تحقیق: صقر، سید احمد، ص ۵۹ و ۶۰، دار المعرفه، بیروت، بى تا.
[۳]. طبرسی، فضل بن حسن، إعلام الورى بأعلام الهدى، ج ۱، ص ۳۰۰، مؤسسه آل البیت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.
[۴]. طبری، محمد بن جریر بن رستم، دلائل الإمامـه، ص ۷۹، بعثت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ق.
[۵]. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنـه فیما یعمل مره فى السنـه، محقق و مصحح: قیومى اصفهانى، جواد، ج ۳، ص ۱۶۰ و ۱۶۱، دفتر تبلیغات اسلامى، قم، چاپ اول، ۱۳۷۶ش.
[۶] الکافی ج ۱ ص ۴۵۸ باب مولد ِ الزَّهْرَاءِ فَاطِمَهَ ع، حدیث ۱- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِی عُبَیْدَهَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ فَاطِمَهَ ع مَکَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَهً وَ سَبْعِینَ یَوْماً.
منبع:islamquest.net
[کاردستی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه]نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 07 Jul 2018 04:28:00 +0000