سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت

سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت استخدام قطعی آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی درون انتظار تصویب ... | سرنوشت استخدام حق التدریس ها و نـهضتی ها - صدای ایران | استخدام بدون آزمون حق‌التدریسی‌ها درون گیرودار مجلس و آموزش ... | استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیـاران نـهضت درون انتظار ... | انتقاد مطهری از نحوه استخدام آموزش و پرورش |

سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت

استخدام قطعی آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی درون انتظار تصویب ...

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس درون مرداد ماه 94 و شـهریورماه 95 دو مصوبه به منظور تعیین تکلیف و بکارگیری نیروهای حق التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی داشتند. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت اخیرا نمایندگان مجددا بر عملیـاتی شدن دو مصوبه یـادشده تاکید د و در روز 29 فروردین ماه امسال یک فوریت طرح تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی درون وزارت آموزش و پرورش با موافقت نمایندگان بـه تصویب رسید.

بر این اساس درون صورت موافقت مجلس با جزئیـات این طرح دولت مکلف هست حداکثر ظرف مدت یک‌سال کلیـه نیروهای حق التدریسی مشمول این قانون را و همچنین معلمـین حق التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سواد آموزی را بعد از گذراندن دوره های آموزشی بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون استخدامـی بـه استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت درون این مصوبه جدید مجلس کـه چند روز قبل اعلام کرد بحث استخدام قطعی آموزش دهندگان مطرح  شده هست و ماده 17 دولت را موظف کرده افراد با طی دوره آموزشی شش ماهه بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون استخدام شوند.

علی باقرزاده درون گفت‌وگو با ایسنا، درون این باره مـی‌گوید: سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت آنچه تحت عنوان موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامـی با یک فوریت طرح الحاق یک ماده بـه قانون تعیین و تکلیف معلمان حق التدریس و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی مطرح شده، سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت درون واقع تصریح بـه عملیـاتی شدن دو مصوبه مجلس شورای اسلامـی هست که مردادماه 94 و شـهریورماه 95 بـه تصویب رسیده است.

وی مـی‌افزاید: بر اساس این طرح کـه به عنوان ماده 17 مکرر از آن یـاد شده است، دولت موظف هست حداکثر ظرف مدت یک سال تمام نیروهای حق التدریس مشمول قانون الحاق یک تبصره بـه ماده 17 قانون تعیین و تکلیف و قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین و تکلیف را بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی حداکثر شش ماهه و بدون نیـاز بـه برگزاری آزمون بـه استخدام آموزش و پرورش درآورد.

رییس سازمان نـهضت سوادآموزی با بیـان اینکه بر اساس ماده واحده موسوم بـه قانون الحاق یک تبصره بـه ماده 17، وزارت متبوع موظف بود فقط مربیـان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی کـه قبل از تصویب قانون الحاق درون تبصره بـه ماده 17 درون تاریخ 26 مـهرماه 91 با آموزش و پرورش همکاری داشته اند را با توجه بـه رشته تحصیلی، دوره تحصیلی، نیـاز منطقه ای و ت بـه کارگیری کند عنوان مـی‌کند: چون این قانون همـه واجدین شرایط را پوشش نداده بود لذا درون شـهریورماه 95 مجددا طی مصوبه مجلس شورای اسلامـی بـه عنوان قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17، اصلاح و برای اجرا ابلاغ شد.

باقرزاده ادامـه مـی‌دهد: بر اساس قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17، مشمولین تبدیل وضعیت، بـه چهار گروه افزایش یـافت یعنی آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی، مربیـان پیش دبستانی، نیروهای خرید خدمات آموزشی و نیروهای حق التدریس غیر مستمر. این قانون تاکید دارد مشمولین متناسب با رشته، جنس و نیـاز منطقه‌ای بـه عنوان حق التدریس تبدیل وضعیت مـی شوند و تبدیل وضعیت آن ها هم تعهدی به منظور استخدام نیست.

وی با بیـان اینکه درون واقع طرح الحاق یک ماده بـه قانون تعیین تکلیف کـه به عنوان ماده 17 مکرر نامـیده شده هست ترکیبی از دو قانون مصوب قبلی هست مـی‌گوید: براساس این طرح دولت موظف هست دو قانون  را با شرایط جدید و حداکثر ظرف مدت یکسال اجرایی کند. آنچه از روح طرح پیشنـهادی استنباط مـی شود این هست که گروه های چهارگانـه یعنی آموزش دهنده های نـهضت سوادآموزی کـه در فاصله سال های 79 که تا پایـان 91 با سوادآموزی همکاری کرده اند، مربیـان پیش دبستانی کـه با ابلاغ آموزش و پرورش بـه کارگیری شده، همچنین نیروهای حق التدریس غیرمستمر و نیروهای خرید خدمات آموزشی کـه اطلاعات مربوط بـه آن ها درون سیستم وجود دارد، مشمول تبدیل وضعیت و استخدام هستند و دولت موظف هست ظرف یکسال همـه آن ها را تبدیل وضعیت کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش مـی‌افزاید: فعلا فوریت طرح تصویب شده نـه متن پیشنـهادی، ابتدا درون کمـیسیون آموزش و تحقیقات و پس از طی روال قانونی درون صحن علنی طرح خواهد شد.

انتهای پیـام

سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت استخدام قطعی آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی درون انتظار تصویب ...




[سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 20 Jun 2018 19:15:00 +0000



سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت

سرنوشت استخدام حق التدریس ها و نـهضتی ها - صدای ایران

پرونده استخدام مربیـان حق التدریس و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی چند سالی هست که روی مـیز مجلس شورای اسلامـی و وزارت آموزش و پرورش باز هست اما هنوز تصمـیم نـهایی به منظور استخدام این نیروها اتخاذ نشده است. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت بـه گزارش صدای ایران از ایسنا، چالش های جذب و تامـین نیروی انسانی درون وزارت آموزش و پرورش از یک سو و نگرانی بابت افت کیفیت آموزش درون مدارس از سوی دیگر باعث شده قانون گذاران و دولتمردان درون مسیر تعیین تکلیف نیروهای پیش دبستانی، سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت حق التدریس و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی با موانع و مشکلاتی روبرو شوند. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت هرچند همواره مسئولان آموزش و پرورش بحق اعلام کرده اند جذب حق التدریسی معلمان و عقد قرارداد با آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی ضمانت و تعهدی به منظور استخدام درون آموزش و پرورش نیست اما نمایندگان مجلس با ادله خود اقدام بـه تصویب قوانینی پیرامون تعیین تکلیف این گروه ها کرده اند که تا جایگاه شغلی آنـها را تثبیت کنند. سیر تقنینی تعیین تکلیف استخدام معلمان حق التدریس و آموزش دهندگان نـهضت ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق التدریس و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی درون سال ۸۸ تصویب شد و از آن زمان چند اصلاحیـه و تکمله بـه آن خورده است. درون سال ۸۸، بـه موجب این قانون آموزش و پرورش مکلف بـه جذب نیروهای حق التدریس آزاد شد کـه از سوی آموزش و پرورش به اجرا درآمد.  از جمله اصلاحیـه های یـاد شده در دوسال اخیر مـی توان بـه مصوبات مرداد ماه ۹۴ و شـهریورماه ۹۵ مبنی بر جذب مربیـان پیش دبستانی و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی بـه عنوان نیروی حق التدریس بدون الزام استخدامـی اشاره کرد. در روز ۲۹ فروردین ماه امسال یک فوریت طرح «تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی» درون وزارت آموزش و پرورش با موافقت نمایندگان بـه تصویب رسید و در اوایل تیرماه جاری نیز نمایندگان مجددا بر عملیـاتی شدن دو مصوبه یـادشده تاکید د. اما بررسی این طرح درون کمـیسیون آموزش مجلس ادامـه یـافت و اعضای کمـیسیون درون روز 27 تیر با کلیـات طرح تعیین تکلیف حق التدریسی ها مخالفت د. کمـیسیون آموزش مجلس عدم احصاء دقیق آمار جامع هدف طرح توسط وزارت آموزش و پرورش و مشخص نبودن بار مالی و همچنین اظهار نظر معاونت قوانین مجلس مبنی بر مغایرت طرح با برنامـه ششم را از دلایل رد این طرح عنوان کرد. درون روز 11 مـهر جاری گزارش کمـیسیون آموزش مجلس درون رد طرح الحاق یک ماده بـه قانون تعیین تکلیف استخدامـی معلمـین حق التدریسی و آموزشیـاران نـهضت سواد آموزی درون وزارت آموزش و پرورش درون دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و نـهایتا علی مطهری کـه اداره مجلس را بر عهده داشت، کلیـات این طرح را بـه رای مجلس گذاشت و عنوان کرد کـه «براساس تبصره ماده ۱۴۳ آئین نامـه داخلی مجلس بـه دلیل اینکه گزارش کمـیسیون مبنی بر رد این طرح بوده این طرح دو شوری مـی شود و مجددا به منظور بررسی بـه کمـیسیون آموزش ارجاع خواهد شد.» درون جزئیـات این طرح پیش بینی شده بود کـه دولت مکلف هست حداکثر ظرف یک سال از تصویب این قانون کلیـه نیروهای حق التدریسی و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی را همراه با طی دوره های آموزشی حداکثر شش ماهه بنا بـه تشخیص وزارت آموزش و پرورش و بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون، بـه استخدام آموزش و پرورش درون آورد کـه مورد تایید قرار نگرفت. اخیرا مـیرحمایت مـیرزاده، سخنگوی کمـیسیون آموزش مجلس با بیـان اینکه موضوع تعیین تکلیف حق التدریسی ها ماه هاست کـه در دستور کار کمـیسیون آموزش قرار دارد گفت: نـهایتا آنچه درون کمـیسیون مصوب شد، درون اختیـار هیـات رئیسه مجلس قرار گرفت و اکنون درون نوبت طرح درون صحن علنی هست و بر اساس آن نیروهای حق التدریسی و آموزشیـاران درون آزمونی کـه جرئیـات آن را سازمان امور استخدامـی مشخص مـی کند شرکت خواهند کرد. چالش های نیروی انسانی درون وزارت آموزش و پرورش از بازنشستگی 640 هزار نفری درون 10 سال آتی که تا ظرفیت پایین دانشگاه فرهنگیـان به منظور تامـین نیرو بـه گزارش ایسنا، طی 10 سال آینده 640 هزار نفر درون آموزش و پرورش بازنشسته مـی شوند؛ بـه عبارتی از سال 96 که تا 99، 320 هزار نفر و از سال 1400 که تا 1404، 320 هزار نفر دیگر بـه جمعیت بازنشستگان این وزارتخانـه اضافه مـی شود و این عدد و رقم درون تاریخ و آموزش و پرورش بی سابقه است. عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شـهر تهران با بیـان اینکه درون مجموع بحث نیروی انسانی درون دو حیطه کمـی و کیفی قابل بررسی هست و شاید امروز درون این دو بخش وضعیت مناسبی نداشته باشیم گفت: سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت «در بعد کمـی نیروی انسانی بـه چند دلیل دچار شرایط خاصی شده ایم. اوایل انقلاب با افزایش زاد و ولد روبرو بودیم و این موالید درون دهه 60 بـه سن مدرسه رسیدند و آمار مدارس دو شیفته و سه شیفت بالا رفت. درون آن سال ها تعداد زیـادی معلم جذب آموزش و پرورش شدند. » وی افزود: «اکنون این معلمان بـه سن بازنشستگی رسیده اند و طبق برآوردها که تا سال1400، 320هزار نفر یعنی حدود یک سوم پرسنل آموزش و پرورش بازنشسته مـی شوند کـه باید آن را جبران کنیم. پیش بینی مـی شود هر سال حدود 50هزار نفر بازنشسته شوند. از سوی دیگر جمعیت دانش آموزی درون دهه 60 اکنون خودشان بـه سن زاد و ولد رسیده اند و فرزندانشان بـه مدرسه مـی آیند بنابراین یک جهش کوچک جمعیتی هم داریم اما همانند دهه 60 نیست.» درون حالی کـه در دهه 60 ، اوج جمعیت دانش آموزی حدود 20 مـیلیون نفر بود اکنون 13 مـیلیون دانش آموز داریم کـه آن هم درون حال رشد است. بنابراین درون حال حاضر آموزش و پرورش ضمن آنکه نیـاز دارد بـه لحاظ کمـی نیروی انسانی تامـین شود اما از بعد کیفی نیز نباید غافل شود و هر نیرویی را جذب کند. اما این همـه ماجرا نیست و در کنار ساماندهی نیروی انسانی با توجه بـه افزایش جمعیت، وزارت آموزش و پرورش درون سال های اخیر یک بار با شوک کمبود نیرو مواجه شد و با اضافه شدن پایـه ششم بـه دوره ابتدایی درون نظام جدید آموزشی درون سال اول اجرای برنامـه یک مرتبه به50هزار معلم نیـاز پیدا کرد و ناچار شد از معلمان دوره متوسطه نیز استفاده کند بـه گونـه ای کـه شاهد بودیم درون دوره ابتدایی حتی دبیر فیزیک مشغول تدریس شد و کیفیت هم کمـی کاهش یـافت و مشکلاتی ایجاد کرد. حالا قرار هست آموزش و پرورش یک چالش مدیریتی بزرگ دیگر را نیز درون سال آینده تجربه کند و با اضافه شدن یک پایـه بـه دوره فنی و حرفه ای و سه ساله شدن هنرستان ها نیروی متخصص به منظور این دوره تامـین کند. طبق اظهارات بیرانوند، عضو کمـیسیون آموزش مجلس شورای اسلامـی سال آینده به منظور اولین بار دوره فنی سه ساله مـی شود و جمعا بـه حدود 70 هزار نیرو نیـاز داریم. البته بخشی از فرهنگیـان تمایل بـه ادامـه همکاری دارند و مجرب اند و خواهش مـی کنیم هرکدام بتوانند و توانایی تدریس دارند بمانند و ادامـه دهند. با احتساب مجموع ورودی های سال آینده مـی توان گفت مشکلی به منظور اداره کلاس های عادی نداریم و تنـها درون دوره فنی کـه هنرستان ها سه ساله مـی شوند بـه حدود 16 که تا 17 هزار نیرو نیـاز پیدا مـی کنیم. دو راه جذب نیرو درون آموزش و پرورش؛ دانشگاه فرهنگیـان و آزمون استخدامـی طبق قانون حتما جذب نیرو به منظور آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیـان صورت گیرد. راه جذب دوم از طریق ماده 28 اساسنامـه دانشگاه فرهنگیـان صورت مـی گیرد کـه طبق آن فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر کـه در آزمون استخدامـی پذیرفته شده باشند با طی دوره یکساله حرفه آموزی معلمـی مـی توانند وارد آموزش و پرورش شوند.  بـه گفته مسئولان آموزش و پرورش به منظور سال آینده دانشگاه فرهنگیـان و دانشگاه شـهید رجایی 10 هزار نیرو را تربیت مـی کنند. چندماه گذشته نیز 8 هزار نفر از طریق ماده 28 جذب و وارد دوره های صلاحیت حرفه ای شدند. اکنون آموزش و پرورش درخواست جذب 15هزار نفر دیگر را بـه سازمان امور استخدامـی داده هست که احتمالا قرار هست تا بهمن ماه این مجوز صادر شود. از راه های دیگر تامـین نیروی انسانی حق التدریس، خرید خدمات و برون سپاری است. درون این مـیان بـه نظر مـی رسد دولت حتما بیش از هر چیز بر روی تقویت دانشگاه فرهنگیـان متمرکز شود که تا بتواند نیروی انسانی صاحب صلاحیت های حرفه ای و مقارن با اه سند تحول تربیت کند. چرا معلمان حق التدریس؟ طی35 سال گذشته همواره نیروهای حق التدریس درون کنار نیروهای موظف فعالیت کرده اند؛ طرح استخدام این گروه از پرسنل آموزش و پرورش از سوی نمایندگان مجلس درون چند سال اخیر مورد پیگیری و توجه قرار گرفته و موافقان و مخالفان جدی داشته و هر از چندگاهی تجمعات معلمان حق التدریس و نـهضتی ها را نیز رقم زده است. درون چندماه گذشته مسئولان آموزش و پرورش درون مصاحبه های مطبوعاتی خود بارها اعلام د موافق ورود "بدون آزمون" نیروهای حق التدریس بـه آموزش و پرورش نیستند، زیرا کیفیت آموزش بـه شدت تحت الشعاع قرار مـی گیرد. درون همـین راستا عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شـهر تهران ضمن تاکید بر لزوم اخذ آزمون از نیروهای حق التدریسی به منظور استخدام رسمـی اظهار کرد: «حتما حتما صلاحیتیب شود. قبلا درون اصلاحیـه مصوبه تعیین تکلیف مجلس آمده بود کـه این افرادباید بکار گرفته شوند و شرطی تعیین نشده بود و محل اشکال بود.» محمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش نیز معتقد است: «معلمـی برخلاف تصورات، شغلی پیچیده، حرفه ای و حساس هست و یکی از مشکلاتی کـه داریم بـه همـین تصور غلط بر مـی گردد. نگاه ما بـه حرفه معلمـی همـین هست و معتقدیم اگر افراد این توانایی را دارند مـی توانند با ما همکاری کنند. اینـها حتما از طریق دانشگاه فرهنگیـان وارد سیستم آموزش و پرورش شوند. بـه گفته وی شایستگی و صلاحیت افراد زمانی به منظور ما اثبات مـی شود کـه افراد درون آزمون شرکت کنند و از طریق آزمون های دانشگاه فرهنگیـان وارد آموزش و پرورش شوند. همچنین اسفندیـار چهاربند رئیس مرکز برنامـه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیـان اینکه مخالف هرگونـه طرح و سیـاست مغایر سند تحول بنیـادین هستیم گفت: فقدان برنامـه بلندمدت و دگرگونی نیـازها درون چهاردهه اخیر و فشارهای ناشی از وضعیت اشتغال و نادیده انگاشتن مصالح تربیتی، آشفتگی و نابسامانی، درون نظام جذب و تربیت معلم را موجب شده هست به طوری کـه در 15 سال اخیر از مجموع 330 هزار نفر جذب شده، 270 هزار نفر بدون هرگونـه آزمون و گذراندن دوره تربیت معلم بـه ویژه درون مقطع ابتدایی بـه استخدام آموزش و پرورش درون آمده اند کـه افت کیفیت تعلیم و تربیت، تضییع حقوق صدهزار جوان تحصیل کرده و افزایش هزینـه های ناشی از عدم تناسب نیروهای جذب شده با نیـازهای کمـی و کیفی را درون پی داشته است. وی افزود: باتوجه بـه نقش بی دلیل معلم درون فرآیند یـاددهی یـادگیری وکسب فضائل اخلاقی کودکان و نوجوانان، برخورداری او از شایستگی های دانشی، حرفه ای و بینش تربیتی امری اجتناب ناپذیر است.  علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش نیز با بیـان اینکه اصل موضوع این هست که اصلا مجلس از ابتدا نباید وارد تعیین تکلیف این موضوعات مـی شد، اظهار کرد: بالاخره پیش دبستانی ها و آموزش دهندگان نـهضت جزو نظام آموزش غیررسمـی هستند و ما دائما درون معرض استفاده از ظرفیت جامعه هستیم و قرار نیست هروارد بخش غیررسمـی آموزش شد بلافاصله استخدام شود بلکه به منظور این افراد مـی توان امتیـازاتی قائل شد که تا بتوانند راحت تر درون آزمون های استخدامـی پذیرفته شوند.  اما موافقان این طرح کـه عمده آنـها را نمایندگان مجلس تشکیل مـی دهند نظرات متفاوتی دارند. محمد بیرانوند، عضو کمـیسیون آموزش مجلس شورای اسلامـی با بیـان اینکه تعدادی از جوانان ما بر اساس نیـاز آموزش و پرورش سال هایی را خدمت کرده اند و مجلس درون سال 94 و 95 مصوبه ای داد کـه دولت را مکلف کرد آنـها را بـه صورت حق التدریس جذب کند گفت: روزگاری سازمان امور استخدامـی مقاومت مـی کرد کـه چرا حتما این افراد استخدام شوند. بیرانوند خطاب بـه سازمان استخدامـی اظهار کرد: تکلیف آموزش و چرخ مملکت کـه باید بخوبی بچرخد درون دست همـین 35 هزار نیروی حق التدریسی نیز هست. طرح تعیین تکلیف این نیروها را بنده و چند نفر دیگر از همکاران نوشتیم و دغدغه داشتیم کـه اکنون فرزندمان کـه معلم حق التدریس دارد بـه فردای شغلی اش اطمـینان ندارد و حقوق بـه اندازه کافی دریـافت نمـی کند و ما حتما این 35 هزار نفر را با این نگاه کـه امروز آموزش فرزندان ما درون دست آنـهاست استخدام کنیم. اینـها حق دارند.  وی با اشاره بـه اینکه درون طرح اولیـه آزمون لحاظ نشده بود کـه در کمـیسیون رای نیـاورد و اعضا روی برگزاری آزمون تاکید د گفت: آموزش و پرروش اعلام کرده بود سازمان امور استخدامـی بـه اندازه کافی ردیف استخدامـی به منظور یک سال صادر نمـی کند بنابراین نیروهای حق التدریسی حتما در چند سال و به صورت پلکانی جذب شوند. بیرانوند افزود: مبنای ما این هست که طی آزمون ریزش جذب نداشته باشیم؛ مگر انـها کـه سنشان بالاست و خواستیم سنوات تدریسشان درون سابقه کارشان لحاظ شود.همچنین طبق مصوبه پذیرفته شدگان تحت دوره های آموزشی قرار مـی گیرند. از همکاران سازان استخدامـی مـی خواهیم ما را ناچار نکنند درون بحران تصمـیم بگیریم و باور کنند کـه تامـین نیرو، نیـاز آموزش و پرورش است. مـیرحمایت مـیرزاده، سخنگوی کمـیسیون آموزش مجلس نیز با بیـان اینکه از یک جهت آموزش و پرورش با مازاد نیرو مواجه است، از سوی دیگر درون برخی استان ها با کمبود نیرو درون برخی دوره ها روبروست گفت: علاوه بر اینـها بویژه درون جنس مرد نیـاز بـه نیروی انسانی دارد. البته سازمان امور استخدامـی درون تخصیص ردیف استخدامـی و تعیین سهمـیه ها بـه این موارد توجه دارد و بر این اساس سازمان استخدامـی حد نصاب نمره ای تعیین مـی کند و سازمان سنجش، آزمون مـی گیرد و خروجی هر چه باشد نیـازهای آموزش و پرورش را با اولویت نیروهای حق التدریسی و نـهضتی ها تامـین مـی کند. مـیرزاده افزود: البته اگر نظر بنده را بخواهید از خدا مـی خواهیم همـه استخدام شوند؛ اما اکثر نیروهای حق التدریس زن هستند درون حالی کـه نیـاز عمده آموزش و پرورش نیروی مرد است. همچنین حق التدریسی های فعلی درون رشته هایی درس خوانده اند کـه ممکن هست نیـاز بـه آنـها کمتر باشد و مازاد شوند. درون سال های قبل هم استخدام هایی صورت گرفت کـه باعث شد عملا درون برخی استان ها نیروی مازاد داشته باشیم زیرا بر اساس اصول جذب نشدند. سخنگوی کمـیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامـی با بیـان اینکه با توجه بـه این بحران و وضعیت مالی کشور نباید مشکلات دوچندان شود اظهار کرد: از سازمان امور استخدامـی مـی خواهیم اجازه دهد درون استان ها درون رشته و کـه واقعا نیـاز هست سهمـیه ها مشخص شود و بعد با اولویت حق التدریسی ها و نـهضتی ها آزمون استخدامـی برگزار شود. قطعا سطح علمـی نیروهای حق التدریسی بالا هست و بحث اطلاعات و دانش آنـها نیست و برای تعیین سطح بالا یـا پایین آنـها آزمون برگزار نمـی شود و آنـها تجربه بالایی دارند. بحث این هست که سازمان اداری استخدامـی نمـی تواند تعداد بالایی مجوز صادر کند، بنابراین حتما از مـیان مشمولان گزینش انجام شود. سرنوشت معلمان حق التدریس بعد از تصویب قانون چه مـی شود؟ بـه گزارش ایسنا، هنوز روی تعداد قطعی مشمولان این طرح کـه در صورت تصویب نـهایی درون صحن علنی درون آزمون احتمالی درون اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت توافقی مـیان مسئولان آموزش و پرورش و مجلس وجود ندارد. مـیرزاده سخنگوی کمـیسیون مجلس درون این باره اظهار کرد: متاسفانـه روی هیچ آمار دقیقی توافق وجود ندارد و مسئولان آمارهای مختلفی درباره تعداد مشمولان استخدام حق التدریسی و نـهضتی اعلام مـی کنند. که تا کنون آمارمکتوبی هم ارائه نشده و اگر بموقع اعلام مـی شد مـی توانستیم بهتر تصمـیم بگیریم. یکی 20 ساعت حق التدریس بوده، یکی یک ترم سابقه دارد و یک نفر 20 سال. از سوی دیگر یک آموزش دهنده نـهضت یک نفر را تحت آموزش و دیگری 10 نفر را درون سال آموزش داده هست و اتفاق نظر روی آن وجود ندارد. چهاربند نیز درباره شمار مشمولان این مصوبه گفت: آنچه برآورد شده حدود 120 هزار نفر است، البته تعاریف مشمولان درون طرح و قوانین قبلی مشخص نشده بود و به همـین علت تفاوت درون آمارها بـه شدت بالاست. بـه عنوان مثال مشمولان نـهضت سوادآموزی با یک تعریف 35 هزار نفر و با یک تعریف دیگر 130 هزار نفر مـی شوند. علی باقرزاده، رئیس سازمان نـهضت سوادآموزی نیز دراین باره گفت: این قانون بـه گونـه ای تدوین شده کـه قابلیت تفسیر داشت و عبارت آموزش دهندگان تجمـیعی از نظر ما مربوط بهانی بود کـه دو آموزش دهنده بـه بالا دارند اما از نظر برخی دیگر نظیر نمایندگان مجلس شاملانی مـی شد کـه پنج آموزش دهنده دارند. ما روی پنج نفر توافق کردیم کـه شمار آنـها بـه حدود 36 هزار نفر رسید. البته شمار آنـها کـه مدرک لیسانس و بالاتر دارند کمتر از این رقم است. درون این باره حتما مجلس تصمـیم بگیرد. همچنین درباره آن دسته از آموزش یـاران کـه قبل از سال 92 درون نـهضت بودند اما اکنون قطع همکاری کرده اند نیز مجلس حتما تصمـیم بگیرد. البته درون این مـیان نگرانی هایی از سوی برخی معلمان حق التدریس درون صورت عدم پذیرفته شدن درون آزمون احتمالی وجود دارد کـه مدیرکل آموزش و پرورش شـهر تهران پاسخی به منظور این نگرانی داشت و اعلام کرد که در حال حاضر 30 هزار نیروی حق التدریسی سرکلاس اند و صاحب کد هستند، پیش بینی مـی شود حدود چهار که تا پنج هزار حق التدریسی جدید نیز کد دریـافت کرده و برای سال آینده وارد کلاس های درس شوند. وی افزود: نیروهای حق التدریس اکنون هم جزو پرسنلی هستند کـه همانند قانون کار با آنـها رفتار مـی شود و حتی اگر تعدادی از آنـها استخدام نشوند، باز هم سرکار خود باقی مـی مانند. البته امـیدواریم ردیف استخدامـی بالایی مصوب شود کـه همـه جذب شوند. همواره بیش از نیمـی از پرسنل رسمـی آموزش و پرورش از حق التدریسی ها بوده اند. حق التدریسی ها نگران نباشند زیرا ردیف پرسنلی دارند و طبق طرحی کـه به صحن علنی مجلس مـی رود، بحث استخدامشان را هم پیگیری مـی کنیم. علیرغم همـه موافقت ها و مخالفت ها با این موضوع، بعد از بررسی ها و مذاکرات صورت گرفته، اعضای کمـیسیون آموزش درون نـهایت بـه طرحی رسیده اند کـه بر اساس آن نیروهای حق التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت حتما در آزمونی شرکت و صلاحیت آنـها احصاء شود. طرحی کـه به نظر مـی رسد موافقت ضمنی مسئولان آموزش و پرورش را نیز دارد و مـی تواند که تا حدودی مشکلات ناشی از کمبود نیروی انسانی درون سال های آتی را نیز جبران کند.

سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت سرنوشت استخدام حق التدریس ها و  نـهضتی ها - صدای ایران




[سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 24 Jun 2018 04:44:00 +0000



سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت

استخدام بدون آزمون حق‌التدریسی‌ها درون گیرودار مجلس و آموزش ...

خبرگزاری ایسنا: هراز گاهی اخباری درباره تجمع مربیـان پیش دبستانی و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی درون مقابل مجلس شورای اسلامـی به منظور استخدام درون آموزش و پرورش منتشر مـی‌شود کـه ظاهرا این اعتراضات بی نتیجه هم نمانده و نمایندگان مجلس را بر آن داشته که تا در چند سال اخیر با تصویب قوانینی بـه استخدام و تثبیت جایگاه شغلی این افراد درون آموزش و پرورش کمک کنند.به گزارش ایسنا، سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق‌التدریس و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی درون سال ۸۸ تصویب شد و از آن زمان چند اصلاحیـه و تکمله بـه آن خورده است. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت درون سال ۸۸، بـه موجب این قانون آموزش و پرورش مکلف بـه جذب نیروهای حق التدریس آزاد شد و از سوی آموزش و پرورش بـه اجرا درآمد.از جمله اصلاحیـه‌های یـاد شده درون دوسال اخیر مـی‌توان بـه مصوبات مرداد ماه ۹۴ و شـهریورماه ۹۵ مبنی بر جذب مربیـان پیش دبستانی و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی بـه عنوان نیروی حق التدریس بدون الزام استخدامـی اشاره کرد. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت اخیرا نیز نمایندگان مجددا بر عملیـاتی شدن دو مصوبه یـادشده تاکید د و در روز ۲۹ فروردین ماه امسال یک فوریت طرح «تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی» درون وزارت آموزش و پرورش با موافقت نمایندگان بـه تصویب رسید.بر این اساس درون صورت موافقت مجلس با جزئیـات این طرح، دولت مکلف مـی‌شود حداکثر ظرف مدت یک‌ سال کلیـه نیروهای حق التدریسی مشمول این قانون و همچنین آموزش دهندگان نـهضت سواد آموزی را بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون استخدامـی بـه استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد. در  مصوبه دوماه اخیر مجلس بحث استخدام قطعی آموزش دهندگان و معلمان حق التدریس مطرح  شده هست و ماده ۱۷ دولت را موظف کرده افراد با طی دوره آموزشی شش ماهه بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون استخدام شوند.در همـین راستا علی باقرزاده رییس سازمان نـهضت سوادآموزی با بیـان اینکه درون واقع طرح الحاق یک ماده بـه قانون تعیین تکلیف کـه به عنوان “ماده ۱۷ مکرر” نامـیده شده هست ترکیبی از دو قانون مصوب قبلی هست مـی‌گوید: سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت براساس این طرح دولت موظف هست دو قانون  را با شرایط جدید و حداکثر ظرف مدت یکسال اجرایی کند. آنچه از روح طرح پیشنـهادی استنباط مـی شود این هست که گروه های چهارگانـه یعنی آموزش دهنده های نـهضت سوادآموزی کـه در فاصله سال های ۷۹ که تا پایـان ۹۱ با سوادآموزی همکاری کرده اند، مربیـان پیش دبستانی کـه با ابلاغ آموزش و پرورش بـه کارگیری شده، همچنین نیروهای حق التدریس غیرمستمر و نیروهای خرید خدمات آموزشی کـه اطلاعات مربوط بـه آن ها درون سیستم وجود دارد، مشمول تبدیل وضعیت و استخدام هستند و دولت موظف هست ظرف یکسال همـه آنـها را تبدیل وضعیت کند.ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی موافقان و مخالفان سرسختی درون مجلس و دولت دارد و در حالی کـه احمدی لاشکی، نماینده مجلس درباره این قانون مـی‌گوید «در حق معلم حق التدریسی کـه همانند معلم رسمـی درون کلاس درس زحمت مـی‌کشد نباید اجحاف کرد. حتما ابتدای را کـه زحمت کشیده و ۱۰ سال درون کلاس شما بوده را تعیین تکلیف کنید. »،  محمود مـهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیـان بر لزوم دارا بودن صلاحیت حرفه‌ای افرادی کـه مـی‌خواهند وارد آموزش و پرورش شوند تاکید مـی‌کند و معتقد است: « حتما اجازه دهید آموزش و پرورش کشور از قبل قوانینی کـه ایجاب مـی‌کند افراد پیش از آنکه صلاحیت حرفه ای شان احراز شود جذب کنیم، دور بماند.  آزمون صلاحیت حرفه‌ای حتما پیش شرط ورود بـه آموزش و پرورش قرار بگیرد، از مجلس شورای اسلامـی درخواست مـی‌کنیم اجازه دهد و مصوب کند حتی به منظور متعهدان دبیری هم آزمون صلاحیت برگزار کنیم. اجازه ندهید درون کلاس‌ها را بـه رویـانی باز کنیم کـه صلاحیت لازم را ندارند.»به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس دلایل خود را به منظور تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و نـهضتی‌ها دارند و احمدی لاشکی درباره علت این تصیم و لزوم اجرای آن مـی‌گوید: اگر معلمـی  ۱۰ سال درون کلاس درس باشد اما لایق نباشد ما خیـانت کردیم. اما اگر آن معلم را بـه دوره‌های ضمن خدمت فرستادیم و آموزش دادیم دیگر نمـی‌توانیم بگوییم دانش‌آموز درون این سیستم فدا شده هست و کم‌کاری کرده‌ایم. درون سال ۹۴ از آموزش و پرورش خواستیم آمار نیروهای پیش دبستانی را بدهد و آنـها اعلام د ۲۸ هزار نیرو داریم کـه ۲۲هزار نفر حائز شرایط بودند و ۱۶ هزار نفر نیز با شاخصه‌هایی بـه صورت حق التدریس جذب شدند. از مسئولان وزارتخانـه یک نفر آمار مشولان را ۳۰ هزار نفر و یک نفر آمار را ۴۰ هزار نفر اعلام مـی‌کند و این تناقض آماری، اشکال کار است.احمدی لاشکی ادامـه مـی‌دهد: اگر قرار هست در سال جدید ۱۵ هزار نیروی جدید جذب کنید، ابتدا این موضوع را تعیین تکلیف کنید کـه آیـا به منظور نظام بد نیست کـه در شرایط برابر تدریس و به عنوان مثال درون سه کلاس درس درون یک مدرسه، یک معلم  رسمـی، یک معلم حق التدریس و یک آموزشیـار نـهضت کـه جذب شده درون حقوق و مزایـا متفاوت باشند؟ این درون شان نظام نیست. درون حق معلم حق التدریسی کـه همانند معلم رسمـی درون کلاس درس زحمت مـی کشد نباید اجحاف کرد. حتما ابتدای را کـه زحمت کشیده و ۱۰ سال درون کلاس شما بوده را تعیین تکلیف کنید.اما چهاربند رییس مرکز برنامـه ریزی منابع انسانی از قانون یـادشده انتقاد مـی‌کند و معتقد هست همـه افرادی کـه قرار هست وارد آموزش و پرورش شوند حتما در آزمون استخدامـی شرکت کنند و نباید تفاوتی به منظور افراد قائل شد.وی با بیـان اینکه این قانون درون سال ۸۸ تصویب شد و از آن زمان هشت اصلاحیـه و تکمله بـه آن خورده کـه بی سابقه هست مـی‌گوید: درون سال ۸۸، بـه موجب این قانون آموزش و پرورش مکلف بـه جذب نیروهای حق التدریس آزاد شد کـه این امر درون آن سال انجام شد. درون سال ۹۴، یک تبصره بـه این قانون اضافه شد کـه بر اساس آن حتما مربیـان پیش دبستانی هم بـه صورت حق التدریس جذب مـی شدند؛ البته الزامـی به منظور استخدام آنـها درون قانون قید نشده بود. درون شـهریور سال ۹۵، تبصره دیگری اضافه شد کـه آموزش و پرورش را مکلف مـی کرد تعداد دیگری از مربیـان پیش دبستانی و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی را درون رسته های شغلی دیگر بکارگیری کند.چهاربند درباره آمارهای مشمولان هم توضیحاتی دارد و مـی‌گوید: شمار مشمولان تبصره ماده ۱۷ بالغ بر۴۰ هزار نفر نیرش دبستانی بود کـه ۲۲ هزار نفر از نیروهای پیش دبستانی قبلا بـه صورت حق التدریس جذب شدند اما اکنون طرح یک فوریتی تصویب شده کـه در آن آمده هست این افراد حتما بدون هیچ آزمونی استخدام شوند کـه مغایرت‌هایی با قانون اساسی و برنامـه ششم توسعه و عدالت استخدامـی دارد. چالش دیگر این هست که اگر این نیروها همـه از پیش دبستانی بـه دبستان بروند، تکلیف دوره پیش دبستانی چه مـی شود؟ و اینکه اگر بخواهیم به منظور دوره پیش دبستانی مجدد نیروی خرید خدمات بگیریم، آنـها هم سال بعد مدعی استخدام مـی‌شوند.رییس مرکز برنامـه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اضافه مـی‌کند: برخلاف اظهارات آقای احمدی لاشکی مشکل آماری نداریم. درون بخشی مشکل داریم کـه برخی بر مبنای خوداظهاری خود را مشمول قانون مـی دانند و بر آن اصرار مـی‌کنند.وی بر ضرورت شرکت این افراد درون آزمون استخدامـی تاکید مـی کند و در واکنش بـه اینکه بسیـاری از این نیروهای پیش دبستانی سابقه بالای ۱۰ سال خدمت دارند و به دلیل بالارفتن سن نمـی‌توانند درون آزمون‌های استخدامـی کـه شرط سنی دارند شرکت کنند مـی‌گوید: عنوان این قانون، تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و پیش دبستانی بوده هست که پیش دبستانی ها تعیین تکلیف شدند و در همان قانون آمده هست این افراد مـی‌توانند درون آزمون استخدامـی با لحاظ امتیـازاتی شرکت کنند.رییس مرکز برنامـه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درون واکنش بـه سابقه بالای خدمت برخی از این افراد مـی‌گوید: امکان ندارد این افراد بیش از دو سال سابقه حق‌التدریسی درون دبستان داشته باشند. همـه نیروهای پیش دبستانی ماقبل سال ۹۱ جذب شده بودند و تا سال ۹۴ درون هیچ کجای کشور یک نفر حق التدریس آزاد نداشتیم. حتی اگری بـه هر علتی جذب نمـی شد این امکان را داشت کـه به دیوان عدالت اداری برود و حکم بگیرد بنابراین اگری باقی مانده شاید خودش نخواسته جذب شود. نگوییم بخش قابل توجهی از این نیروها بالای دوسال سابقه تدریس دارند، این محال است.چهاربند با بیـان اینکه تعدادی مربی پیش دبستانی داشتیم کـه به آموزش و پرورش بـه موجب ماده ۱۷ قانون حکم شد آنـها را تعیین تکلیف کند عنوان مـی‌کند: مجددا روی همان قانون مصوبه دادند کـه اینـها حتما استخدام شوند. مشکلی نیست، استخدام مـی کنیم، اما اینـها حتما بیـایند و در آزمون استخدامـی شرکت کنند؛ چرا از آزمون فرار مـی‌کنند؟ اینـها بر عدم شرکت درون آزمون اصراری دارند. درون حالیکه ما بـه ازای هر یکسال سابقه خدمت، یکسال بـه سن اضافه مـی کنیم و محدودیتی نداریم. بـه ازای هر یکسال تجربه، ۵ امتیـاز اضافه مـی کنیم. این نیروها بیـایند و در آزمون شرکت کنند و از این امتیـازات طبق همـین قاعده بهره مند شوند.علی باقرزاده، رییس سازمان نـهضت سوادآموزی نیز درون باره این قانون بـه ایسنا مـی‌گوید: فعلا یک فوریت “ماده ۱۷ مکرر” تصویب شده هست و متن پیشنـهادی، ابتدا درون کمـیسیون آموزش و تحقیقات و پس از طی روال قانونی درون صحن علنی طرح خواهد شد. که تا کنون جلسات متعددی به منظور توافق برگزار شده و قرار هست هفته آتی نـهایی شود اما هنوز مشخص نیست چه تصمـیمـی درون این خصوص اتخاذ مـی‌شود.وی درباره مشمولان “ماده ۱۷ مکرر ” مـی‌گوید: مجموع تمام نیروهای شاغل درون فاصله ۸۷ که تا ۹۵ ، ۱۳۲ هزار  و از سال ۸۷ که تا ۹۱، ۶۰ هزار نفر است.  البته با تعریفی کـه از آموزش دهنده تجمـیعی درون جلسات مشترک بـه دست آمده است  افرادی کـه در سال حداقل ۵ نفر سواد آموز داشتند و مدرک لیسانس و بالاتر دارند حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ هستند کـه در صورت تصویب نـهایی این قانون مشمول استخدام خواهند شد.به گزارش ایسنا،  هرچند بـه اذعان صاحبنظران ورود افراد بدون برخورداری از صلاحیت‌های علمـی و حرفه‌ای لازم بـه کلاس‌های درس آسیب‌های جبران ناپذیری بـه پیکره نظام تعلیم و تربیت وارد مـی‌کند اما درون حال حاضر با طرح های اخیر مجلس،  سرنوشت بیش از ۳۰ هزار نیروی آموزش دهنده نـهضت سوادآموزی و ۲۰ هزار نیرش دبستانی بـه تصمـیم نـهایی مجلس درون این باره بستگی دارد و باید منتظر ماند و دید کـه آیـا مجلس شورای اسلامـی عل رغم مخالفت آموزش و پرورش مبنی بر افزایش توقعات از این وزارتخانـه و لزوم برگزاری آزمون استخدامـی به منظور همـه داوطلبان با استخدام قطعی و بدون آزمون  ـ مشمولان ماده ۱۷ مکرر تعیین تکلیف مربیـان پیش دبستانی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی کـه به صورت حق التدریس جذب مدارس شده بودند ـ موافقت مـی‌کند یـا شروطی را به منظور آن قرار خواهد داد؟.

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام مربیـان حق التدریس اینجا کلیک نمایید

سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت استخدام بدون آزمون حق‌التدریسی‌ها درون گیرودار مجلس و  آموزش ...




[سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت]

نویسنده و منبع: پشتیبان یک | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 22:32:00 +0000



سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت

استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیـاران نـهضت درون انتظار ...

 ۳۰ هزار حق‌التدریسی درون انتظار استخدام بدون آزمون

جهت ورود بـه صفحه اصلی استخدام مربیـان نـهضت سوادآموزی اینجا کلیک نمایید

جهت ورود بـه صفحه اصلی  استخدام مربیـان حق التدریس اینجا کلیک نمایید

خبر 18 تیر 96: استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیـاران نـهضت درون انتظار موافقت نمایندگان (منبع: سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت خبرگزاری ایلنا)ایلنا از یک تصمـیم سرنوشت‌ساز گزارش مـی‌دهد؛۲۹ فروردین ماه امسال، سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت یک فوریت طرح «تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی» درون وزارت آموزش و پرورش بـه تصویب مجلس رسید، اکنون درون صورت موافقت نمایندگان با جزئیـات این طرح، دولت مکلّف مـی‌شود؛ حداکثر ظرف مدت یک‌سال، کلیـه نیروهای حق‌التدریسی مشمول این قانون و همچنین معلمان حق‌التدریسی و آموزش یـاران نـهضت سواد آموزی را بعد از گذراندن دوره های آموزشی، بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون استخدامـی، بـه استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد.حال سوال این هست که اگر این تعداد استخدام شده و به دوره دبستان بروند، تکلیف دوره پیش‌دبستان چه خواهد شد؟ و سوال دیگر اینکه، آیـا این طرح مغایرتی با عدالت استخدامـی ندارد؟!

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس دو مصوبه مجلس شورای اسلامـی؛ یکی درون مجلس نـهم و سال 94 و دیگری درون مجلس دهم و سال 95، مقرر شد تعدادی از نیروها مثل “پیش دبستانی‌ها” و بخشی از “خرید خدمتی‌ها” کـه به انحای مختلف مرتبط با آموزش و پرورش اما بلاتکلیف بودند، تعیین‌تکلیف شوند. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت بر همـین اساس ابتدا درون سال 94، قانون، دولت را مکلّف کرد کـه تعدادی از این افراد را بـه شکل حق‌التدریس مشغول بـه خدمت کنند، اما از سال 94 که تا 95 نیز عده‌ای از همان معترضان قبلی اعلام د کـه آموزش و پرورش آنـها را بـه دلایلی از جمله غیرمرتبط‌بودن، مشغول بـه خدمت نکرده است. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت این اعتراض حالا منجر بـه تصویب یک فوریت قانون درون مجلس شورای اسلامـی شده است.

بر همـین اساس ۲۹ فروردین ماه امسال، یک فوریت طرح «تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی» درون وزارت آموزش و پرورش بـه تصویب مجلس رسید. اکنون درون صورت موافقت نمایندگان با جزئیـات این طرح، دولت مکلّف مـی‌شود؛ حداکثر ظرف مدت یک‌سال، کلیـه نیروهای حق‌التدریسی مشمول این قانون و همچنین معلمان حق‌التدریسی و آموزش یـاران نـهضت سواد آموزی را بعد از گذراندن دوره های آموزشی، بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون استخدامـی، بـه استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد.

براساس اعلام آموزش و پرورش شمار مشمولان تبصره ماده ۱۷، (ماده ای کـه بر جذب حق التدریسی‌ها تاکید دارد) بالغ بر ۴۰ هزار نفر نیرش دبستانی بود کـه از این تعداد ۲۲ هزار نفر قبلاً بـه صورت حق‌التدریس جذب شدند، حالا با توجه بـه طرح یک فوریتی مجلس، این افراد حتما بدون هیچ آزمونی استخدام شوند.

تاکید مجلسی‌ها بر استخدام حق التدریسی‌ها درون آموزش و پرورش“مکفی نبودن حقوق” و “نبود امنیت شغلی” از دغدغه‌های حق‌التدریسی‌ها

محمد بیرانوندی؛ نماینده مردم خرم آباد و عضو کمـیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامـی با اشاره بـه اعتراض برخی حق‌التدریسی‌ها مـی‌گوید: «این اعتراض موجب شده هست که مجلس اصلاحیـه‌ای بر مصوبه سال ۹۴ بزند که تا بر اساس آن دولت، نیروهای جامانده‌ و غیرمرتبط‌ها را نیز مشغول بـه خدمت کند. مجددا اما اواخر سال قبل متوجه شدیم کـه هر ۲ گروه با وجود اینکه مشغول بـه خدمت شده‌اند، اما همچنان دچار دغدغه‌های شغلی هستند.»

عضو کمـیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مکفی نبودن حقوق و نبود امنیت و تضمـین شغلی را از جمله مـهم‌ترین دغدغه‌های این افراد برشمرد و مـی‌گوید: «وقتی چنین معلمـی با این شرایط و در نگرانی محض درون مدرسه‌ای تدریس مـی‌کند کـه یک معلم دیگر با اطمـینان خاطر مشغول بـه کار هست و حقوقش ثابت، کافی و نسبتا چشمگیر دارد و از پایداری شغلی برخوردار است، قطعاً نظام آموزش لطمـه خواهد دید.»

وی ادامـه مـی‌دهد: «بر همـین اساس بنده طرحی نوشتم کـه نوع استخدام این افراد تعیین تکلیف و ساماندهی شود. درون پی آن آموزش و پرورش مقاومت‌هایی دارد و معتقد است؛ استخدام این نفرات متناسب با نیـاز آن‌ها نباشد، کـه البته ما درون پاسخ تاکید کرده‌ایم کـه افراد مورد بحث هم اکنون درون آموزش و پرورش مشغول بـه کار هستند.»

گذراندن دوره آموزشی بـه جای برگزار آزمونِ استخدامـی34 که تا 35 هزار حق التدریسی درون انتظار استخدام

بیرانوندی درون تشریح طرح استخدام حق التدریسی‌ها مـی‌گوید: «طرحی کـه نوشته شده درون واقع مکملی هست بر‌‌ همان ۲ قانون قبلی سالهای ۹۴ و ۹۵ و در آن عنوان کرده‌ایم کـه نیـازی بـه آزمون استخدامـی به منظور این افراد نیست. با این حال از آنجا کـه ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیـان تاکید دارد کـه معلمان حتما از صلاحیت حرفه‌ای بهره‌مند باشند، ما نیز به منظور اینکه استخدام شوندگان، مـهارت کافی داشته باشند، اعلام کردیم کـه نیـاز بـه یک دوره آموزشی دارند که تا از این مـهارت‌ها برخوردار شوند.»

وی با اشاره بـه اینکه تعداد این افراد چیزی حدود ۳۴۰۰۰ که تا ۳۵۰۰۰ نفر است، درباره نقطه نظرات سازمان اداری و استخدامـی درمورد این طرح مـی‌گوید: «سازمان اداری و استخدامـی بـه جد مخالف این طرح بوده و صراحتاً اعلام کرده هست که بـه این اندازه، ردیف جذب و استخدام ندارد؛ با این حال اما ما همچنان به منظور تعیین تلکیف این افراد درون حال تلاش هستیم.»

رییس سازمان نـهضت سوادآموزی:آموزش دهنده تجمـیعی فردی هست که حداقل ۵ سوادآموز داشته باشد

این طرح درون حالی از سوی مجلسی‌ها با قوت پیگیری مـی‌شود و در صدد اجرایی آن هستند کـه آموزش و پرورش بـه شدت با استخدام بدون آزمون مخالف است. چرا کـه معتقدند حتما بتوان یک انتخاب اصلح بر اساس صلاحیت‌های علمـی و حرفه‌ای صورت بگیرد. علی باقرزاده؛ رئیس سازمان نـهضت سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش، درباره اختلاف مـیان آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامـی بر سر موضوع استخدام بدون آزمونِ نیروهای حق التدریس بـه خبرنگار ایلنا، مـی‌گوید: «از سال ۹۰ بـه بعد سیـاستِ برون‌سپاری بـه موسسات غیردولتی را بـه کار گرفتیم و تعهدی نیز به منظور تبدیل وضعیت استخدام نداده و مکرراً اعلام کردیم کـه هیچ فردی از این طریق استخدام نخواهد شد.»

وی درون ادامـه بـه تصویب قانونِ اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ درون شـهریور سال گذشته درون مجلس شورای اسلامـی اشاره و مـی‌افزاید: «بر اساس این قانون چهار گروه؛ یعنی مربیـان پیش دبستانی، حق‌التدریس‌های غیرمستمر، نیروهای خرید خدمات و آموزش دهنده‌های تجمـیعی، صراحتاً شامل تبدیل وضعیت شدند.

رئیس سازمان نـهضت سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش با اذعان بـه اینکه این افراد درون طول مدت همکاری با آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند و اکنون تبدیل وضعیت، قانوناً حق آن‌ها محسوب مـی‌شود، اضافه مـی‌کند: «با تصویب این قانون درون بین این ۴ گروه، «آموزش دهنده تجمـیعی» درون آیین‌نامـه‌های ما تعریفی نداشت و برداشت ما این بود کـه تجمـیعی یعنی هر نوع آموزشِ غیر از فرد بـه فرد. »

او اظهار مـی‌کند: «ما یک سری آموزش داریم کـه به آن آموزش «فرد بـه فرد» اطلاق مـی‌شود؛ بـه این معنی کـه یک آموزش دهنده و یک سوادآموز درون یک دورهٔ مشخص با هم فعالیت مـی‌کنند. درون مقابل هر فردی بیش از یک نفر را تحت پوشش آموزش داشته باشد، دیگر جنبه فرد بـه فرد نداشته و بزعم ما عنوانش آموزشِ گروهی یـا کلاسی هست که مجلس از آن بـه عنوان آموزش تجمـیعی یـاد کرده است.»

باقرزاده مـی‌افزاید: «در جلسات متعدد این توافق حاصل شد کـه اگری ۵ سوادآموز درون یک سال و یک دورهٔ آموزشی داشته است، مـی‌توانیم عنوان «آموزش دهنده تجمـیعی» را بـه او اطلاق کنیم. با این وصف مجموع افرادی کـه آموزش‌دهنده تجمـیعی بـه شمار مـی‌رفتند، تعدادشان قابل توجه بود و با توجه بـه بازه‌ای کـه قانون تعیین کرده (سال ۷۹ که تا پایـان ۹۱) چیزی حدود ۳۶۰۰۰ تا۳۷۰۰۰ نفر آموزش دهندهٔ بالای ۵ نفر سوادآموز داشتیم. استخدام این تعداد واقعاً به منظور وزارت آموزش و پرورش مقدور نبود و بعضاً شاید نیـازی هم دیگر بـه آن‌ها نبود.»

وی مـی‌گوید: «اما هفته گذشته درون جلسات کمـیسیون و کمـیته آموزش و پرورش به منظور ساماندهی و تعیین برخی مولفه‌ها از جمله توجه بـه سابقه همکاری مورد بررسی قرار گرفت، بـه این معنی کـه مثلاً آموزش دهنده تجمـیعی فردی هست که حداقل ۵ سوادآموز داشته و ۲ سال یـا ۳ سال یـا بیشتر، با آموزش و پرورش و یـا سواد آموزی همکاری کرده است. درون نـهایت براساس طرح اعضای محترم کمـیسیون آموزش مجلس شورای اسلامـی، آموزش و پرورش نیز همـین ۵ نفر را پذیرفته و بصورت مکتوب بـه کمـیته آموزش و پرورش ارائه کرده است. با این وجود حتما ببینیم کمـیسیون بـه چه جمع بندی خواهد رسید و در صحن علنی چه چیز تصویب خواه شد.»

باقرزاده مـی‌افزاید: «ممکن است؛ حتی برخی از جمع بندی‌های کمـیسیون نیز درون صحن علنی، با توجه بـه پیشنـهاداتی کـه دیگر نمایندگان محترم مـی‌دهند و بحث و گفت‌و‌گوهایی کـه صورت مـی‌گیرد، مورد اصلاح قرار بگیرد، لذا ما منتظر هستیم کـه سرانجام چه چیز را تصویب مـی‌کنند که تا متعاقباً به منظور اجرای آن برنامـه‌ریزی‌ها را درون آموزش و پرورش انجام دهیم.»

برای حق التدریسی‌ها حتما آزمون برگزار شودباید انتخاب اصلح بر اساس صلاحیت‌های علمـی و حرفه‌ای صورت گیرد

رئیس سازمان نـهضت سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش ادامـه مـی‌دهد: «اینکه به منظور تبدیل وضعیت و استخدام این افراد آزمون گرفته بشود یـا خیر، از جمله مباحثی هست که مطرح شده است. نمایندگان محترم هر کدام، یک رای و عقیده‌ای داشتند، اما ما درون آموزش و پرورش بر این نظر هستیم کـه باید آزمون برگزار شود کـه بتوان یک انتخاب اصلح بر اساس صلاحیت‌های علمـی و حرفه‌ای صورت بگیرد. با این وجود ما ملزم بـه اجرای هرآنچه کـه مجلس مصوب کند خواهیم بود، اما بر اساس قانون این استخدام چه با آزمون و چه بدون آزمون انجام بشود، افراد حتما حتماً یک دوره کوتاه مدت بدو استخدام را طی کنند.»

او درون پاسخ بـه این سوال کـه از این افراد کـه شامل این قانون مـی‌شوند، چه تعداد مربوط بـه نـهضت سواد آموزی هستند؟ مـی‌گوید: «اگر ملاک ۵ نفر سوادآموز با ۲ سال سابقه باشد، یک عددی مـی‌شود و اگر ۵ سواد آموز با ۳ سال سابقه، یک عدد دیگر! از آنجا کـه نمـی‌دانم معیـار چیست، نمـی‌توانم رقم قطعی اعلام کنم. با این حال اگر ۵ نفر و ۲ سال سابقه را مبنا بگذاریم، معلمان نـهضت حدودا ۱۵ هزار و اگر ۵ نفر با ۳ سال سابقه را ملاک قرار دهیم، این تعداد که تا حدود ۷ هزار نفر کاهش خواهد یـافت.»

مربیـان پیش دبستانی چرا از آزمون فرار مـی‌کنند؟سازمان امور اداری و استخدامـی حتما اعلام نظر کند نـه آموزش و پرورش

در همـین رابطه اما رییس مرکز برنامـه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش تاکید مـی‌کند کـه مربیـان پیش دبستانی حتما حتما در آزمون استخدامـی شرکت کنند. او مـی‌گوید: «این‌ها حتما بیـایند و در آزمون استخدامـی شرکت کنند؛ چرا از آزمون فرار مـی‌کنند؟ این‌ها بر عدم شرکت درون آزمون اصرار دارند. ما بـه ازای هر یکسال تجربه، ۵ امتیـاز اضافه مـی‌کنیم. این نیرو‌ها بیـایند و در آزمون شرکت کنند و از این امتیـازات طبق همـین قاعده بهره‌مند شوند.»

چهاربند اما درون تازه‌ترین اظهار نظر خود، با اشاره بـه بررسی طرح استخدام نیروهای حق التدریس درون آموزش و پرورش بـه خبرنگار ایلنا، مـی‌گوید: «از آنجا کـه این موضوع درون کمـیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامـی درون حال بررسی است، که تا زمان حصول نتیجه نمـی‌توان اظهار نظر متقنی داشت و ضروری هست که که تا پایـان بررسی و بحث‌های کار‌شناسی درون کمـیسیون، منتظر ماند.»

وی ادامـه مـی‌دهد: «در چنین مواردی، نماینده دولت، سازمان اداری و استخدامـی بوده و هرگونـه اظهار نظر درون حوزه اختیـارات و وظایف این سازمان است. درون این بین اگر خودِ دستگاه؛ یعنی آموزش و پرورش، اعلام نظر کند، درون واقع خارج از چارچوب و فاقد وجاهت است.»

چهاربند مـی‌دهد: «با این وجود درون صورتی‌که آموزش و پرورش نظراتی هم داشته باشد کـه قطعاً داشته‌ایم، آن را بـه سازمان اداری استخدامـی ارائه کرده‌ایم و نماینده سازمان نیز درون کمـیسیون آموزش و تحقیقات، دراین باره جمع بندی نـهایی را انجام خواهد داد.لذا به منظور اجتناب از دوگانگی، ترجیح ما این هست که اظهار نظری فعلاً نداشته باشیم که تا موضوع از طرف خود سازمان اداری استخدامـی پیگیری شود، اگر هم قرار است، اظهار نظر رسمـی درون این باره هم از سوی دولت صورت بگیرد، سازمان اداری و استخدامـی این کار را انجام بدهد.»

سوال مـهم اما این هست که اگر این تعداد استخدام شده و به دوره دبستان بروند، تکلیف دوره پیش‌دبستان چه خواهد شد؟ سوال دیگر اینکه؛ آیـا این طرح مغایرتی با عدالت استخدامـی ندارد؟! هر ساله انبوه متقاضیـان استخدام درون دستگاه‌های دولتی از جمله همـین وزارت آموزش و پرورش، توانمندی‌ها و بخت خود را درون آزمون استخدامـی بـه بوته آزمایش مـی‌گذارند و اینکه اینک چند ده هزار نفر بدون‌ آزمون، استخدام شوند، بـه نظر دور از عدالت مـی‌رسد! از طرفی دیگر افرادی کـه به صورت حق‌التدریس درون سال‌های آتی جذب خواهند شد، اگر درخواست و ادعای استخدام داشته باشند، تکلیف چه مـی‌شود؟ البته درون اولویت بودن معلمان حق التدریسی‌، بری پوشیده نیست، اما حالا کـه با وعده مجلسی‌ها چندین هزار نفر درون انتظار نشسته‌اند و چشم بـه استخدام قطعی دوخته اند، حتما هر چه سریعتر بـه وضعیت این افراد رسیدگی شود.

وزارت آموزش و پرورش

منبع: خبرگزاری ایلنا

سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت استخدام معلمان حق‌التدریس و  آموزشیـاران نـهضت درون انتظار ...




[سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت]

نویسنده و منبع: کارمند شش (احمدی) | تاریخ انتشار: Mon, 16 Jul 2018 04:53:00 +0000



سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت

انتقاد مطهری از نحوه استخدام آموزش و پرورش

نایب رئیس مجلس شورای اسلامـی تاکید کرد: سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت استخدام نیروهای نـهضت سوادآموزی و آموزش ندیده درون آموزش و پرورش بـه کیفیت این نـهاد ضربه مـی‌زند.

به اعتقاد من حتما بهترین نیروها جذب آموزش و پرورش شود

علی مطهری درون گردهمایی یک روزه مدیران و کارشناسان روابط عمومـی حوزه‌های ستادی و ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور کـه در باشگاه فرهنگیـان تهران برگزار شد، سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت گفت: هر چند روز معلم بـه مناسبت سالروز شـهادت استاد مطهری نام گرفته است، درون کنار پیگیری مسائل صنفی معلمان حتما دراین ایـام بـه تشریح شخصیت و تبیین افکار و اندیشـه‌های شـهید مطهری پرداخته شود.

وی با اشاره بـه سخنان امام (ره) درون وصف شخصیت استاد مرتضی مطهری اظهار داشت: از پیـام‌های امام( ره) چنین استنباط مـی‌شود کـه ارتباط حضرت امام(ره) و مطهری نـه تنـها بیش از یک رابطه عاطفی و استاد شاگردی بود، بلکه امام (ره) ارسال چنین پیـام‌هایی را سعی درون جاودانـه و استمرار نگرش و افکار شـهید مطهری مـی‌دانست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامـی بـه نقش شـهیدان بهشتی، باهنر و رجایی درون تعلیم و تربیت زمان قبل از انقلاب اشاره و تصریح کرد: شـهدای مذکور با استفاده از پایگاه و امکانات دشمن، اسلام را درون جامعه تبیین د و شـهید مطهری نیز درون تأییدات مطالب ارائه شده توسط شـهدای مذکور درون کتب دینی زمان پهلوی نقش داشت.

مطهری، تفاوت تربیت و صنعت را درون نحوه پردازش دانست و خاطرنشان کرد: در صنعت، اشیـایی را ناقص مـی‌کنند که تا اشیـای جدیدی را بسازند، اما درون فرآیند تربیتی معلم و مربی، دانش‌آموز را ناقص نمـی‌کند، بلکه مانند یک باغبان کـه نـهال را پرورش مـی‌دهد، شرایط را به منظور رشد کودکان فراهم مـی‌کند، همانطور کـه باغبان نـهال را بـه اجبار نمـی‌تواند رشد دهد، معلم نیز شاگردان را نمـی تواند با اجبار تربیت کند؛ تنـها محیط رشد را فراهم مـی‌کند که تا استعدادهای موجود درون فطرت افراد شکوفا شود.

وی ادامـه داد: درون نقش مستقیم و غیرمستقیم درون فرهنگ جامعه هیچ تردیدی نیست؛ معلم ممکن هست فردی را تربیت کند کـه خود سرنوشت جامعه و ملتی را تغییر دهد مانند حضرت امام خمـینی(ره) کـه توسط آیت الله شاه آبادی تربیت شده است.

نماینده مردم تهران درون مجلس درون پاسخ بـه پرسشی درخصوص اصرار مجلس بر به‌کارگیری نیروهای نـهضت سوادآموزی ابراز داشت: متأسفانـه درون دولت‌‌‌‌های قبل تمـهیداتی به منظور نیروهای نـهضتی ایجاد شده است، اما بـه اعتقاد من حتما بهترین نیروها جذب آموزش و پرورش شود ، زیرا بـه کارگیری نیروهای آموزش ندیده درون دانشگاه فرهنگیـان کیفیت تعلیم و تربیت را کاهش مـی دهد و جذب چنین نیروهایی مخالف اصول قانون اساسی است.

وی افزود: البته توقعی کـه ایجاد شده حتما به نوعی مدیریت شود که تا مشکل نیروهای نـهضتی نیز رفع شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغseemorgh.com/newsمنبع: ilnanews.com

. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت . سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت

سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت انتقاد مطهری از نحوه استخدام آموزش و  پرورش




[سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت]

نویسنده و منبع: کارمند شش (احمدی) | تاریخ انتشار: Sun, 01 Jul 2018 04:57:00 +0000