سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم

سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم چاپ دیجیتال محترم است! (لطفا چاپخانـه های افست نخوانند ... | معرق ساقه گندم - bargozideha.com |

سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم

چاپ دیجیتال محترم است! (لطفا چاپخانـه های افست نخوانند ...

نوشته شده توسط مرتضی شجاعی اصل درون ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

چاپ دیجیتال از همان سال های اول، سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم توانست درون مقابل چاپ افست قد علم کند؛ چون هزینـه خرید دستگاه های چاپ دیجیتال پائین بود و راه اندازیشان آسان. سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم امکان چاپ درون تیراژ کم و سرعت بالا هم وجود داشت کـه بازار تشنـه آن بود.

رفته رفته با استقبال شرکت ها،‌ انواع مدل های دستگاه چاپ دیجیتال روانـه بازار شد کـه امروز شاهد تنوع گسترده ای از آنـها هستیم. سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم پیوند این دستگاه ها با سیستم های چاپ آنلاین بازارهای مـیلیـاردی درون سطح دنیـا پدید آورده هست که امواج آن این روزها بـه ایران هم رسیده است.

چاپ دیجیتال بـه دو نوع «جوهر افشان[1]» و «لیزری[2]» تقسیم مـی شود. درون چاپگرهای جوهر افشان از جوهر مایع بـه عنوان ماده رنگی استفاده مـی شود و در چاپگرهای لیزری از تونر جامد. تفاوت این دو نوع چاپگر را مـی توان درون موارد زیر خلاصه کرد:

  • در پرینترهای جوهر افشان به منظور تثبیت جوهر روی کاغذ، بر روی آن فشار وارد مـی شود اما درون پرینتر های لیزری از پرتوهای لیزر به منظور نشاندن تونر بر روی کاغذ استفاده مـی شود.
  • کیفیت تصاویر درچاپ جوهر افشان بالا است
  • بسته بـه اندازه ذرات تونر، چاپگرهای لیزری کیفیت های مختلفی دارند،‌ هرچه اندازه ذرات کوچکتر باشد، کیفیت بیشتر است.
  • سرعت چاپ لیزری از جوهرافشان بیشتر است.
  • جوهر نسبت بـه تونر ارزان تر است.

اگر بگوییم کـه هیچ چیز جای چاپ افست را نمـیگیرد بیراه نگفته ایم. اما چاپ افست به منظور اینکه با کیفیت دربیـاید عوامل متعددی حتما خوب باشند. فیلم و کلیشـه و زینک، سالم بودن ماشین چاپ، روی هم خوردن دقیق رنگ ها، دقت اپراتور، دمای محیط و رطوبت کاغذ، قلق گیری دقیق، شستشوی کامل ماشین، مرکب استاندارد،‌ زبان مشترک بین طراحی، لیتوگرافی و چاپخانـه و … . بیخود نیست کـه وقتی یک چاپچی کارکشته، کاری نفیس و حرفه ای چاپ مـیکند یک نمونـه از آن را درون اتاق خود نگه مـیدارد که تا به دیگران پز بدهد. کار هرکسی نیست کـه کار چاپی افست را خوب از آب دربیـاورد.

اما درون چاپ دیجیتال چون زینک و پلیت حذف مـی شوند، پیچیدگی ها که تا حد زیـادی برطرف شده است.

کاهش عوامل انسانی، توان رو بـه افزایش کیفیت و سرعت دستگاههای چاپ دیجیتال، پایین آمدن هزینـه تمام شده هر برگ چاپی بـه این معناست کـه چاپ دیجیتال همـین روزهاست کـه چاپ افست را جا بگذارد.

چاپ دیجیتال طیف وسیعی را درون بر مـیگیرد. از چاپ فضای خارجی و چاپ فضای داخلی گرفته که تا چاپ روی پارچه، سابلیمـیشن و حکاکی روی فلزات و چوب. درون ادامـه بـه دسته بندی و توضیح مختصر هر یک از حوزه های چاپ دیجیتال مـی پردازیم:

چاپ فضای بیرونی- اوت دور (outdoor) (بنر،‌ فلکسی و وینیل، استیکر، مش و …)

چاپ بنر و فلکسی | چاپ دیجیتال بنر | چاپ بنر تبلیغاتی

تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها، استندهای تبلیغاتی و بنرها پای ثابت هر گونـه برنامـه تبلیغاتی هستند. مواد مصرفی و مرکب درون این نوع چاپ بـه گونـه ای حتما باشد کـه در مقابل نور خورشید،‌ رطوبت و عوامل خارجی مقاوم و مستحکم باشد. ممکن هست این گونـه چاپ به منظور نصب روی اتوبوس، ماشین های پخش، شیشـه مغازه ها و یخچال های فروشگاهی بر روی وینیل، استیکر و یـا مش انجام شود کـه در این صورت حتما توسط دستگاه های کاتر پلاتر متناسب با محل نصب، برش داده شوند.حداکثر عرض قابل چاپ به منظور این نوع چاپ ۵ متر و طول آن نامحدود است.

چاپ دیجیتال بر روی «بنر»

بدون شک مـهمترین مدیـا درگروه چاپ فضای خارجی، بنر است. بسیـاری از تبلیغاتی کـه در سطح شـهر مـیبینیم از تابلوهای کوچک و بزرگ گرفته که تا بیلبوردها و حتی پیـام های ترحیم و خیرمقدم همـه از جنس بنر هستند. این متریـال و جوهر چاپیش جوری ساخته شده هست که بتواند درون مقابل نور خورشید و رطوبت و سایر عوامل محیطی دوام بیـاورد.

چاپ دیجیتال فلکس:

تفاوت فلبا بنر درون نوع الیـاف بـه کار رفته درون آن است، بـه گونـه ای کـه نور را بهتر از خود عبور مـی دهد و درخشندگی ویژه ای دارد. همـین ویژگی باعث شده هست که بخصوص درون فضاهای کم نور و تاریک، تابلوی فلکسی جلوه ی بصری خوبی ایجاد کند.

تابلوهای فلکسی درون سردرب فروشگاه ها، شرکت ها و در  تبلیغات محیطی از جمله بیلبوردها استفاده فراوانی دارد.

توصیـه مـی شود درون مواقعی کـه نور بر روی خود تابلو تابیده مـی شود از بنر استفاده شود، نـه فلکس. چون درون این حالت فلچرکین بـه نظر مـی آید.

چاپ دیجیتال وینیل (استیکر):

وینیل یـا استیکر کـه نوعی کاغذ پشت چسب دار از جنس pvc است، بـه دلیل مقاومت بالا درون تبلیغات روی بدنـه اتوبوس ها و یـا ایستگاه های اتوبوس و مواردی شبیـه بـه آن استفاده مـی شود. راحتی درون نصب بخصوص بر روی شیشـه،‌ کاربردهای فراوانی به منظور این محصول ایجاد کرده است.

چسب موقت، کاترپلاتر، براق، چسب دائمـی، شیشـه‌ای مات و شیری مات انواع وینیل هستند کـه برای افزایش مقاومتشان درون برابر سایش و خش مـیتوان آنـها را بعد از چاپ لمـینت کرد.

وینیل هم درون فضای تبلیغاتی کاربرد دارد و هم درون فضای تزئیناتی. درون تبلیغات به منظور استفاده درون تابلوها، دیوارها، سطوح شیشـه ای درون نمایشگاه ها و فروشگاه ها و … استفاده مـی شود. درون فضای تزئیناتی هم درون دکوراسیون داخلی و تزئینات اتاق خواب و آشپزخانـه و … بکار مـی رود.

چاپ دیجیتال سولیت:

وقتی صحبت از کیفیت مـی شود حتما به سراغ سولیت رفت. سولیت شبیـه وینیل هست اما متریـال آن طوری هست که با کیفتی نزدیک بـه عمـی توان بر روی آن چاپ کرد.

چاپ دیجیتال مش:

همچون وینیل و سولیت،‌ مش هم نوعی کاغذ پشت چسب دار هست و همانطور کـه از اسمش بر مـی آید؛ مثل مش حالت شبکه ای دارد و دارای های ریز است. به منظور تبلیغات  روی شیشـه فروشگاه ها از این نوع متریـال استقبال زیـادی مـی شود چون جلوه ای شیک و مدرن بـه فضا مـی دهد. ویژگی اصلی مش امکان عبور نور و دیدن فضای پشت آن است، ضمن اینکه ‏کیفیت چاپی خوبی دارد.

مش درون دو نوع معمولی و چسب دار تولید مـی شود. نوع معمولی و بدون چسب آن به منظور دکورها و استندهای نمایشگاهی و یـا ‏پارتیشن بندی فضاهای مختلف (به همراه طرح و تصویر دلخواه بر روی آن) مناسب است. صفحات مش درون ‏عرض های متنوع موجود است.‏

چاپ دیجیتال په په

پلی پروپیلن‎(Polypropylene) ‎‏ کـه به اختصار پ. پ ‏‎(pp) ‎‏ نیز گفته مـی شود،  این روزها بـه متریـالی محبوب تبدیل شده کـه چاپ دیجیتال بر روی آن با کیفیت خیلی خوب انجام مـی شود.

این متریـال کـه سطح آن کوتینگ شده است، درون تبلیغات گرافیکی،‌ چاپ تصاویر و نقاشی سطح قابل قبولی از کیفیت را بدست مـیدهد؛ کیفتی بالاتر از کاغذ کوتد و البته کمتر از کاغذ فوتوگلاسه.

نوع چسبدار این متریـال نیز کاربرد فروانی دارد و عموما بر روی فوما، برچسب های قیمت، پوشـه ها و …استفاده مـی شود.

در هنگام تهیـه دستگاه چاپ بنر حتما به نکات زیر توجه شود:

  • سرعت چاپ
  • کیفیت چاپ
  • لوازم یدکی دستگاه بـه مقدار زیـاد درون بازار بـه صورت فراوان موجود باشد و همچنین تعداد زیـادی مکانیک و تکنسین به منظور آن دستگاه درون دسترس باشد. تنـها درون صورتی این شرایط بوجود مـی‌آید کـه از آن دستگاه حداقل بـه تعداد 1000 عدد فروخته شده باشد.
  • درمصرف برق و رنگ بهینـه عمل کند
  • به هیتر خشک کن مجهز باشد
  • کار با نرم افزار ماشین آسان باشد
  • پارکینگ هد داشته باشد
  • هیتر عقب داشته باشد که تا چروک ها را از بین ببرد
  • در سرعت های بالا لرزش نداشته باشد
  • عیب یـاب اتوماتیک داشته باشد که تا در صورت بروز مشکل آلارم بدهد
  • به سنسور رول باز کن مجهز باشد
  • کلیدهای اضطراری داشته باشد که تا در صورت لزوم بتوان چاپ را متوقف کرد.
  • قابلیت چاپ روی متریـال های مختلف از جمله بنر، فلکس، مش، وینیل، استیکر و سولیت را داشته باشد.

مکان قرارگیری دستگاه چاپ بنر

دستگاه های چاپ بنر اغلب بزرگ هستند و برای نصب و راه اندازی آن حتما فضای کافی داشته باشید. ضمن اینکه بهتر هست دستگاه بعد از نصب جابجا نشود، بنابراین اگر مکان شما موقتی هست جای نگرانی وجود دارد.

 

چاپ دیجیتال فضای داخلی (IN DOOR) (پلات،‌ شاسی،‌ فوم برد…)

چاپ پلات | چاپ دیجیتال پلات

چاپ فضای داخلی منظور چاپ پوسترها، استندهای تبلیغاتی، کارهای هنری و … هست که درون فضای داخلی استفاده مـی شود. تنوع زیـاد و کیفیت بالا از شاخصه های اصلی این نوع چاپ است. چاپ پوستر، چاپ کوتد،‌ چاپ سازه های نمایشگاهی مثل استند، چاپ فتوگلاسه، چاپ بوم، چاپ پی وی سی، چاپ پاپ آپ، رول آپ و کانتر از جمله محصولات چاپی هستند کـه در این دسته بندی قرار مـیگیرند.

چاپ پلات با جوهر پایـه آب (WSTWR BASE) و بر روی کاغذ انجام مـی شود. این نوع چاپ درون برابر آب و عوامل طبیعی مقاومت کمـی دارد و مناسب فضای داخلی است. به منظور افزایش مقاومت پلات با استفاده از دستگاه لمـینیتور لایـه ای روی آن کشیده مـی شود کـه در مقابل پارگی،‌ رطوبت و … از آن محافظت مـیکند.

چاپ پلات 5 بار از چاپ بنر با کیفیت تر هست و درون فواصل نزدیک برتری ویژه ای بـه لحاظ جلوه های بصری ایجاد مـیکند.

در چاپ پلات امکان چاپ که تا عرض ۱۰۶ سانتی متر و در دستگاههای بزرگ که تا عرض ۱۵۰سانتی متر وجود دارد.

چاپ دیجیتال کاغذ کوتد

کاغذ کوتد ‏‎(Coated)‎‏ کاغذی شبیـه شومـیز هست که سطح آن توسط ماده ای پوشیده شده که تا برای چاپ چوهرهای پایـه آب مناسب باشد. جذب رنگ درون این نوع کاغذها بالاست و بهمـین خاطر به منظور چاپ طرح های رنگی و تصاویر، بسیـار مناسب است. کاغذ کوتد جایگاه ویژه ای درون گروه چاپ فضای داخلی (ایندور) دارد و به صورت پشت چسب دار هم تولید مـی شود.

کاغذ کوتد، درون وزن‌های80، 100، ۱۲۰ ، ۱4۰، 160 ، 170 و ۱۸۰ موجود هست و بـه دو دسته ‏سبنگین تقسیم مـی شود؛ که تا وزن 140 گرم کاغذ کوتد سبک و بالای 140 گرم کاغذ کوتد ‏سنگین محسوب مـی شود.‏

از کوتد سنگین بدلیل مقاومت و ماندگاری نسبتا بالا درون چاپ علائم و پوسترها استفاده مـی شود؛ از کوتد سبک هم درون دفاتر معماری، خروجی های چاپ دانشجویی، چاپ تبلیغاتی روزمره استفاده مـیشود؛ کیفیت بالایی دارد اما دوام آن کم است.

بک لایت

بک لایت (backlit) نیز یکی از مدیـاهای پر کاربرد درون فضای داخلی است. بک لایت ها همان تابلوهایی هستند کـه در محفظه پشت آنـها چراغ روشن مـیشود. چراغهایی مثل مـهتابی، لامپ ال ای دی، لامپ کم مصرف و امثال آن. جنس متریـال بک لایت، فیلم های کوتینگ شده هست که نور را مـیتواند از خود عبور دهد و هم درون پرینترهای لیزری و هم پرینترهای جوهرافشان قابل استفاده است.
تابلوهای بک لایت درون رستوران ها و فست فودها، غرفه های نمایشگاهی، مطب پزشکان،‌ مکان های پرتردد و مراکز خرید کاربرد گسترده ای دارد.

لیبل ترانسپرنت

برچسب شیشـه ای یـا همان لیبل ترنسپرنت، برچسبی مقاوم و شفاف هست که بعد از چاپ و نصب دو طرف آن دیده مـی شود. این محصول درون دو نوع چسب دار و طلق دو رو عرضه مـی شود.

کاربرد لیبل ترانسپرنت درون تبلیغات فضاهای نمایشگاهی و فروشگاه ها و همچنین شیشـه و پنجره سازی هست و به منظور چسباندن علائم و طرح ها روی سطوح شیشـه ای کابرد دارد.

کاغذ فتوگلاسه

کاغذ فوتوگلاسه کاغذی نرم و درخشنده هست که پوشش ژلاتینی روی آن سطحش را صاف و صیقلی کرده است. کیفیت چاپ بر روی این کاغذ مرغوب بسیـار بالاست و علت آن ترکیب جوهر چاپ با پوشش ژلاتینی آن است.

تابلوهای نقاشی نفیس، پوسترهای تبلیغاتی لوکس، طراحی دکوراسیون داخلی لاکچری و بویژه عکسهای خیلی با کیفیت بر روی این کاغذ چاپ مـی شوند کـه بسیـار چشم نواز خواهد بود.

بدلیل سطح صیقلی و یکدست این نوع کاغذ، جوهر بـه صورت یکنواخت جذب مـی شود کـه دقت و وضوح رنگی بالایی را بدست مـیدهد.

کاغذ فوتوگلاسه درون عرض های 90، 106، 127و 152 سانتی متر و گرماژهای 150، 180و 210 ‏گرم عرضه مـی شود‎.‎‏  ‏

لمـینیت

به عمل چسباندن لایـه ای نازک و شفاف پلاستیکی بر روی یک کار چاپی لمـینت مـی گویند. درون اثر لمـینت، دوام و مقاومت یک محصول چاپی درون برابر رطوبت، پارگی، چروکیدگی و آسیب های محیطی، افزایش خواهد یـافت. همچنین کنتراست و وضوح رنگ ها شدت مـی یـابد.

انواع  لمـینت

لمـینت بـه دو نوع سرد و گرم دسته بندی مـی شود. لمـینت سرد، نازکتر و ظریفتر هست و البته گران تر. اما لمـینت گرم بـه دو صورت مات و براق انجام مـیشود کـه معمولا درون کارهای بزرگ مثل پلات استفاده مـی شود. از لمـینت سرد بیشتر به منظور ایجاد جلوه های هنری استفاده مـی شود بخصوص کارهایی کـه در مقابل حرارت حساس هستند. لمـینت سرد را مـیتوان معادل سلفون کشی دانست.

در پلات لمـینت گرم، بر روی سطح کاغذ چسبی وجود دارد کـه در هنگام تابش حرارت این چسب باز مـیشود و نقش پوشش کاغذ را بازی مـیکند.

اما درون لمـینت سرد، روکش پلاستیکی سطحی چسبناک دارد کـه با فشار بر روی کاغذ پرس مـی شود.

البته با پاشیدن مايع خاصی بر سطح کاغذ نیز مـیتواند لمـینت سرد را انجام داد کـه به آن کوتینگ هم مـیگویند.

چاپ سابلیمـیشن ( چاپ روی لیوان،‌ تیشرت، پرچم رومـیزی، قاب موبایل و …)

چاپ سابلیمـیشن کـه به نام چاپ حرارتی نیز شناخته مـی‌شود، یکی از بهترین روش‌های چاپ بر روی اشیـاء بـه حساب مـی‌آید. اساس کار چاپ سابلیمـیشن بر پایـه تصعید مواد بوده و با این کار جوهر از کاغذ مخصوص بـه جنس مورد نظر منتقل مـی‌شود. کیفیت چاپ درون این روش قابل قبول هست و معمولا ماندگاری خوب دارد.

برای شروع کار سابلیمـیشن یک کاغذ مخصوص سابلیمـیشن، چسب نسوز، دستگاه پرس حرارتی و پرینتر جوهر افشان مورد نیـاز است. با این وسایل مـی شود با کیفیت خوبی عمورد نظر را بر روی یک سطح چاپ کرد.

برای مثال چنانچه بخواهیم تصویری را بر روی لیوان چاپ کنیم ابتدا عرا بر روی کاغذ مخصوص پرینت مـیگیریم،‌سپس کاغذ را بر روی لیوان با چسب نسوز مـی‌چسبانیم و آن را درون قالب قرار مـی‌دهیم. بعد از چند دقیقه چاپ ما آماده مـی شود.

چاپ دیجیتال تبلیغاتی (کارت ویزیت، اوراق اداری،‌بروشور، کاتالوگ، تراکت و …)

برای چاپ افست کارهای تبلیغاتی مثل بروشور و کاتالوگ معمولا 5 روز که تا یک هفته زمان لازم هست و درون بسیـاری اوقات ما این زمان را درون اختیـار نداریم، گیرم هم کـه داشته باشیم ممکن هست تیراژ کمـی مورد نیـازمان باشد. درون اینصورت بهترین گزینـه چاپ دیجتیـال هست که به منظور برای کارهای چاپی با تیراژ پایین و سرعت بالا مناسب است. دستگاههای چاپ دیجیتال قابلیت چاپ بروشور، کاتالوک، کارت ویزیت، کارت دعوت و كارهاي متنوع ديگر را با کیفیت های مناسب دارند و مـیتوان رویشان حساب کرد.

چاپ دیجیتال انتشاراتی (کتاب و جزوه و …)

این روزها کمتر ناشری مـیتواند کتابهایش را درون تیراژهای بالای هزار جلد چاپ کند و بسیـاری از کتابها بدلیل محدود بودن مخاطبانشان ممکن هست به تعدادی دلخواه چاپ شوند. چاپ کتاب درون تیراژی محدود تحت عنوان «چاپ بـه اندازه تقاضا» (Print On Demand ) درون بسیـاری از کشورهای توسعه یـافته دنیـا جای خود را پیدا کرده هست و ناشران با استفاده از این ظرفیت از بسیـاری از هزینـه های خود از جمله انبارداری،‌ خواب سرمایـه و … جلوگیری مـیکنند. درون ایران هم این روند درون حال شکل گیری هست و فرصت های درآمدزایی خوبی ایجاد کرده است.

حکاکی و برش لیزر

این روزها برش لیزری درون صنایع خودروسازی، پوشاک، چرم، چوب، سنگ و … کاربرد گسترده ای پیدا کرده هست و صنایع مختلف بسته بـه نیـازشان بـه سراغ انواع مختلف دستگاه های برش لیزر رفته اند. دستگاه‌های برش لیزری را مـی‌توان بـه دو گروه عمده صنایع فلزی و غیر فلزی مشتق کرد کـه هر گروه توان و قابلیت های متفاوتی دارند.

از دستگاه برش لیزری فایبر به منظور برش و حک فلزات استفاده مـیشود کـه این کار را با کیفیت بالایی انجام مـی دهد. با ظهور این دستگاه دیگر دستگاه های سی ان اسی فلزات و قالب سازی های پیچیده از رونق افتاده اند. از این دستگاه درون صنعت جواهرات و زیورآلات هم استفاده گسترده ای مـی شود.

برای برش و حک غیر فلزات از دستگاه لیزر CO2  استفاده مـی شود.  موادی مانند چوب، چرم، پلکسی، MDF، سنگ گرانیت، سرامـیک، پارچه، مقوا، کاغذ، شیشـه، آینـه، کائوچو، بامبو، یونولیت و … با استفاده از این دستگاه برش داده مـی شوند و حکاکی مـی شوند

از دستگاه لیزر CO2 درون زمـینـه های زیر بسیـار استفاده مـی شود:

  • تبلیغات: سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم کارت ویزیت، خودکار، جاکلیدی، یـادبود و…
  • صنعت چرم: کیف، کفش و …
  • حکاکی عروی شیشـه، پلکسی، چوب، سنگ و …
  • کارت عروسی: مقوایی، کاغذی، چوبی و…

در هنگام خرید یک دستگاه لیزر موارد زیر را بررسی کنید:

  • اندازه مـیز کار
  • توان تیوپ
  • ثابت بودن یـا برقی بودن مـیز
  • دستگاههایی کـه به صورت کارگاهی مونتاژ مـی شوند ممکن هست کیفیت لازم را نداشته باشند.
  • گارانتی قطعات دستگاه
  • مـهمتر از قیمت دستگاه خدمات بعد از فروش و پشتیبانی آن است.

 

چاپ دیجیتال روی پارچه

چاپ پارچه از شاخه های نوظهور چاپ دیجیتال هست که درون انواع چاپ تخت، چاپ رولی و چاپ طاقه ای انجام مـی شود.

چاپ روی پارچه انواع مختلفی دارد: چاپ مستقیم، چاپ مقاوم، چاپ رنگدانـه ای، چاپ دی اکتیو، چاپ اسیدی، چاپ پراکنده، چاپ تبلیغاتی.

به دلیل جذابیت های بصری بالا، بیشتر شرکتها نام تجاری و تبلیغاتشان را بر روی پارچه های پلی استری چاپ مـیکنند. این مواد پلی استری، شامل پرچم ها، بنرها، علامت ها، و طرح های گرافیکی کوچک مـی باشند.

 

دستگاه چاپ دیجیتال پارچه

در کل چاپگرهای دیجتال چاپ روی پارچه را مـیتوان بـه سه دسته زیر تقسیم کرد:

1- چاپگرهایی با ظرفیت رنگ کم- سابلیمـیشن

مانند ATP colour, Roland, D-gen, Mimaki Mouth

2- چاپگرهایی با فرمت بزرگ با ظرفیت متوسط

مانند Atexco, ATP colour, Roland, Durst, Vutek   و سیسیتم های چاپ Hollanders)

3- چاپگرهای صنعتی با ظرفیت بالا

به طور مثال Atexco, Reggiani, Ms, Osiris, Stork, Konica, Minoltam, Zimmer

 

[1] digital inkjet printing

[2] Digital laser printing




[سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 17:58:00 +0000



سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم

معرق ساقه گندم - bargozideha.com

تاریخچه معرق ساقه گندم
طبق تحقیقات این هنر ابتدا با ساقه های نی شکر و ذرت درون شـهرهای جنوبی کشورمان رواج داشته است.به علت سختی کار و نبود ابزار متناسب و کیفیت پایین کار نتوانسته جای را درون بازار فروش یـا رشته های هنری بـه خود اختصاص دهد.کم کم با الیـاف دیگری مانند ساقه گندم ، سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم جو، برنج و برخی گیـاهان دارای ساقه انجام شد.اما باز هم بـه علت مشکلاتی کـه ذکر شد حرفی به منظور گفتن نداشت اما بـه الاخره آقای رحیمـی توانست با بر طرف نمودن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت مثبت بر این رشته توسعه دهد.
خواص ساقه گندم نسبت بـه سایر ساقه ها ...
1.هزینـه پایین آن _2.ارزش افزورده بالا_3.قابل تهیـه درون اکثر نقاط کشور _
4.قابلیت نگهداری دراز مدت درون محیط خاص _ 5.تولید ارزان و زیـاد درون مدت زمان کوتاه _ 6. سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم قابلیت ابتکار و خلاقیت درون کار _ 7. سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم انجام یک کار و تولید دو برابر " درون آموزش خواهید دید کـه با انجام یک کار دو تابلو آماده خواهد شد."
معرق ساقه گندم هنری هست که درون طول این سال های اخیر درون بین معرق های دیگر توانسته جایگاه خود را پیدا و حفظ کند.در این نوع معرق از ساقه های گندم به منظور کار استفاده مـی شود کـه هم قابلیت انعطاف پذیری و شکل گیری دارد و هم از درخشش خاصی بر خوردار است.طرح های خطی و یـا حتی طرح گل و منظره ،....را نیز مـی توانید با این نوع معرق بـه خوبی کار کنید

ابزار لازم به منظور معرق ساقه گندم کـه این ابزار مصرفی نمـی باشند و به نوعی ابزار اصلی کار شما مـی باشد.
1.اتوی سنگین جهت اتوکشی و تغییر رنگ درون ساقه ها"منظور از اتوی سنگین از نوع اتوهای قدیمـی"
2.سنگ مقاوم گرانیتی 50*10 جهت قرار اتو بر روی آن
3.فویل بر...جهت برش دقیق و شبکه های بسته طرح
4.قیچی معمولی جهت برش کاغذ وجداسازی قطعات ساقه از یگدیکر
5.قیچی دم کج به منظور برش دقیق طرح کـه به قیچی "دالبر زن" معروف است.
6.غلتک...قطعه چوبی مکعب مستطیل با لبه های گرد جهت کشیدن آن بر روی ساقه ها به منظور چسبندگی و فشردگی بهتر ساقه ها
7.قلمو...شماره 6 یـا 8 جهت چسب کاری و رنگ کاری " استفاده از براق کننده "ساقه ها
8.تخته پلاستیکی یـا فیبر چوبی ...برای قرار زیر کار و کار چسباندن ساقه ها روی آن انجام مـی گیرد وبرش طرح با فویل بر
در این هنر یک سری ابزار هم داریم کـه مصرفی هستند بـه این قرار...
1.ساقه گندم 2.چسب مایع 3.چسب چوب
4.نیم پلی استر براق ...جهت براق طرح بعد از پایـان کار.
5.مایع سفت کننده جهت خشک نمودن سریع نیم پلی استر براق.
6.بنزین یـا تینر جهت شستشوی قلموها و همـین طور رقیق نیم پلی استر براق
7.پارچه مخمل مشکی به منظور زیر کار کـه طرح آماده شده روی آن قرار مـی گیرد.
8.کاغذ ، کاربن ، مداد...
با مواد و ابزار لازم آشنا شدیم.این ابزار را مـی توانید بـه راحتی تهیـه کنید

ما به منظور این معرق بر عمعرق چوب ، مواد اصلی و تمام حرف و کارمان با ساقه گندم است.که این ساقه ها درون بازار موجود مـی باشد و در دسترس اما بعضی از افراد ترجیح مـی دهند ساقه را از خود مزرعه تهیـه کنند کـه بهتر هم مـی باشد.توضیحی درون مورد انتخاب ساقه های گندم مـی دهم کـه حتما کمکتان خواهد کرد.
اول از همـه حتما بگوییم فصل چیدن گندم زمانی هست که کاملا خشک شده باشد و در ماههای تیر، مرداد،شـهریور ماه است.سعی کنید ساقه ها ی را انتخاب کنیدکه کشیده تر و قد بلند تر هستند و حتما بـه این نکته توجه کنید کـه ساقه ها را از قسمت انتهای ریشـه جدا کنید که تا بندهای آن از بین نرود.
بند اول بلندترین بند ساقه هست که از انتهای خوشـه گندم شروع مـی شود طول بند اول بین 30 که تا 70 و بند دوم 20 که تا 30 هست که درون بعضی از ساقه ها بند سوم هم وجود دارد کـه طول آن 15 که تا 20 cm است.جدا کننده این بنده ها گره مـی گویند.
بعد از انتخاب ساقه حال یـا از مزرعه و یـا تهیـه از بازار نوبت بـه پاک ساقه مـی رسد.جای تعجب نیست این کار خیلی راحت و سریع انجام مـی گیرد.
برای این کار اول شما این بندها را از گرههای کـه این بندها را بهم وصل مـی کند جدا کرده و پوسته روی ساقه را هم جدا مـی کنید.و ساقه ای پاک شده را بـه ترتیب اندازه دسته بندی مـی کنید.سعی کنید ساقه های بلند را بـه هیچ وجه نصف و یـا کوتاه نـه کنید چون درون طول کار خیلی مورد استفاده خواهد بود.
امـیدوارم که تا به اینجا خوب بوده باشد.اگر سوالی داشتید حتما مطرح کنید تازه اول راه هستیم شاید زیـاد جالب بـه نظر نرسد اما مطمئن باشید با شروع کار و انجام یک طرح حتما نظرتان تغییر خواهید کرد.

بعد از تهیـه ابزار و همـین طور ساقه گندم ، دیگر حتما شروع بـه کار را آغاز کرد.برای اینکه بـه توانیم بـه خوبی از ساقه استفاده کنیم حتما آنـها راخیساند ، حال این کار بـه چه شیوه ی انجام مـی شود ؟
ساقه های را کـه تمـیز کرده بودید را دسته بندی کنید بسته بـه کار مورد نظر کـه کار کوچک هست یـا بزرگ ساقه ها را انتخاب کنید. و بعد ظرفی را انتخاب کنید کـه ساقه ها بـه خوبی درون آنـها قرار گیرد و آن را از آب پرکنید و ساقه ها را درون آن قرار دهید بـه طوری کـه ساقه ها درون زیر آب قرار گیرند.
نکته: سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم "مـی توانید از بطری ها مثل بطری نوشابه ، ....استفاده کنید. توجه کنید آب مورد استفاده نباید گرم باشد بلکه آب معمولی کـه مورد استفاده هست اگر آب گرم باشد ساقه ها بـه رنگ زرد درون مـی آیند."
مدت این خیساندن درون تابستان 8 ساعت و در زمستان 10 الی 12 ساعت مـی باشد که تا ساقه ها خیس خورده و نرم شوند.
بعد از اینکه این مدت زمان گذشت ساقه ها را از آب خارج کرده و تکان مـی دهید که تا آب داخل ساقه ها خارج شود سپس درون هوا آزاد کمـی پهن مـی کنیم که تا کمـی خشک شوند البته نکته مـهم این کار این هست که نباید ساقه ها زیـاد خشک شوند نـه زیـاد خیس باشند اگر زیـاد خشک باشد کـه موقع اتو خرد مـی شوند و اگر هم زیـاد خیس باشند بـه اتو مـی چسبد.
باید گفت ساقه حتما یک حالت فنری بین انگشتان داشته باشد ، کـه بین حالت " دونم" مـی گویند کـه نـه زیـاد خشـه زیـاد خیس...
سعی کنید ساقه ها را بـه این شکل زیـاد نگه ندارید اگر هم قصد این کار را داشتید حتما آنـها را داخل یک پارچه نم دار نگه دارید که تا خشک نـه شوند.
روش قیچی ساقه ها جهت اتو کشی:
حال حتما این ساقه برش های خورده شوند که تا به توانیم بـه راحتی آنـها را اتو کنیم.
ساقه ها را بـه صورت اریب بـه حالت قلم خوشنویسی قیچی کنید خیلی کوچک از انتهای ساقه ، سپس با استفاده از قیچی معمولی از همان محل برش داده که تا به سر ساقه برسیم.به همـین شیوه تمامـی ساقه ها را آماده کنید.
برایاتو کشی حتما چند نکته را یـاد آورم شوم :
حتما از اتو سنگین استفاده کنید نـه اتو سبک و بخار
از یک سنگ گرانیتی یـا سنگ اهن استفاده کنید و این سنگ را بروی مـیزی از جنس آهن قرار دهید و یـا بروی جعبه ی کـه برعگذاشته اید که تا هوا باعث خنک شدن سنگ شود.
اتو :
برای اتو بعد از اینکه اتو داغ شد ساقه ها را از محل برشی کـه داده ایم باز کرده اتو را مـی گذاریم و شروع مـی کنیم یک بار روی آن کشیدن که تا کاملا باز شود.به همـین شیوه تمامـی ساقه ها را اتو مـی کنیم.
این شیوه کامل تهیـه ساقه به منظور کارمان بود.کمـی مشکل بود اما با کمـی دقت بـه خوبی مـی توانید این کار انجام دهید.
اما حتما به گوییم درون بازار به منظور راحتی کار ساقه های اتو کرده و آماده هم موجود هست که مـی توانید تهیـه کنید.

بعد از آماده ساقه ها ، حتما به سراغ طرح اولیـه برویم. طرح اولیـه آن شکل یـا خطی هست که مـی خواهیم با ساقه گندم آن را آماده کنیم.یک طرح بـه انتخاب خودتان کـه سعی کنید درون ابتدای کار یک طرح ساده و راحت را انتخاب کنید که تا خطی باشد مثل نوشته یک "بسم الله" فعلا از طرح های کـه به شکل نستعلیق شکسته و یـا خیلی پیچیده هست صرف نظر کنید که تا کمـی دستتان به منظور برش راه بی افتد.
به دو روش مـی شود این طرح را آماده کرد:
1.ابتدا کاغذ سفیدی را بین دو کاربن گذاشته و کاغذ و دو کاربن رابهم فیکنید " که تا از حرکت آنـها جلوگیری کنید" طرح مورد نظر را روی کاغذ گذاشته و شروع بـه کشیدن کنید ، طرح پشت و روی کاغذ حک خواهد شد ، کـه ما نیـاز ابتدای مان بـه طرح برعشده مـی باشد.
2.مـی توانید درون پشت طرح اصلی یک کاغذ سفید گذاشته و " آن را فیـهم کنید که تا حرکت نکند"حالا کاغذ را روی مـیز نور یـا روی شیشـه کـه از آن نور عبور مـی کند بگذارید خواهید دید طرح اصلی بـه خوبی دیده مـی شود حال بـه راحتی تمام طرح را بکشید.
بعد از این کار شما یک طرح برعدارید کـه تمام کارهای شما روی آن انجام مـی شود.حال این طرح برعرا پشت رو جلوی خود قرار دهید بـه شکلی کـه طرف سفید طرح جلوی روی شما باشد.از این طرف کاغذ تمام دور طرح را کـه برعاست را با فاصله نیم سانت دور گیری مـی کنید.
تا اینجا کار طرح ما آماده است.بر مـی گردیم بـه سراغ ساقه ها حتما آنـها را هم به منظور شروع کار آماده کینم.
در ابزار لازم گفته بودیم یک غلتک نیـاز داریم چیزی شبیـه "وردنده شیرینی پزی " اما نـه آنقدر گرد بلکه کمـی لبه ها ی آن نر م شده باشد.با این وسیله مـی خواهیم ساقه های اتو شده را نرم کنیم بـه حالتی کـه به شود بـه آن فرم داد یـه حالت فنری ...از داخل ساقه ها و از وسط ساقه ها خیلی آرام و نرم بـه طرف بالا و پایین غلتک را حرکت دهید توجه داشته باشید خیلی نرم و ارام کـه ساقه ها شکسته نـه شود، چند بار این کار را تکرار کنید که تا ساقه ها نرم شوند و به توانیم خیلی راحت با آنـها کار کنیم.
"توجه کنید اگر ساقه ی شکسته شد نگران نباشید همان ها را نگه دارید چون درون مـیانـه های کار و در ریزه کاری ها بـه کار مان مـی آید

طرح کشیده شده بر روی کاغذ را بر روی یک مـیز و زیر کارتان بهتر یک فیبر پلاستیکی یـا چوبی باشد. به منظور شروع خیلی با حوصله و دقت کار کنید که تا کاری تمـیز و مرتبی درست کنید.ما حتما پشت کاغذمان همان طرف کـه محدودیـه دور نوشته ها یـا شکل را انتخاب کردیم ساقه ها بـه چسبانیم.که مـی توانیم ساقه ها را بـه شکل عمودی و یـا مورب بـه چسبانیم."توجه کنید کـه هیچ گاه ساقه ها را بـه شکل افقی نـه چسبانید چون موقع برش تمامـی ساقه جدا خواهند شد و همـین کـه نمای زیبای ندارد."
یک ساقه را کـه مناسب کارتان هست یعنی دقت کنید کوتاه یـا بلند نباشد اندازه محدودی انتخابیتان " حالا یـا بـه شکل عمودی یـا مورب کـه مورب جلوه زیباتری دارد" کـه قبل از چسباندن کمـی با غلتک ساقه آن را نرم کنید. حالا کمـی چسب مایع بر روی کاغذ بریزید و ساقه را با دقت بروی آن بـه چسبانید.
و با غلتک بر روی آن بکشید که تا کاملا صاف شود و هوای اضافه ی زیر ساقه خارج شود.وچسب های اضافی را هم پاک کنید .به همـین نحوه تمامـی ساقه ها را درون کنار همـین ساقه و خیلی با دقت کـه فضای بین ساقه ها خالی نماند درست کنار هم و توجه کنید کـه یک ساقه را کـه مـی چسبانید ساقه بعدی را برعآن کنید " یعنی اگر ساقه قبلی از بالا بـه پایین هست این ساقه را از پایین بـه بالا باشد بـه این شکل نـه فضای خالی خواهد ماند و همـین کـه چون رنگها ی ساقه متضاد هم مـی شود یک ترکیب رنگ زیبای را بـه ما مـی دهد."
کل کار کـه پر شد با غلتک بـه خوبی و به آرامـی روی کار مـی کشید که تا کار یک دست صاف و هوای زیر کار گرفته شود.تا اینجای کار را انجام دهید وخوب تمرین کنید کـه کاری تمـیز درست کنید

برای برش سعی کنید خیلی با دقت و ظرافت کار کنید که تا طرح صاف و یکدست برش بردارد .به این شکل کـه پشت طرح تان را کـه کاغذ سفید هست "منظور اینکه طرفی کـه ساقه ها چسبانده شده زیر کارتان قرار مـی گیرد." با ابزار فویلبر کـه تیغ کوچکی دارد و از تیغی استفاده کنید کـه تیز باشد.اول بـه سراغ خطهای بروید کـه بسته است.یعنی هیچ جای بازی ندارد مثلا جاهای مثل داخل یک نوشته " مـیم" داخل مـیم یک نوشته بسته هست پس اول این طور شکل ها را برش دهید.فویل بر را بـه شکل یک مداد دست بگیرید کـه بیشترین فشار با انگشت اشاره دست حتما باشد و با انگشت شصت و حالا بـه شکل صاف کـه کمـی مورب گرفته باشید شروع بـه کار کنید.و درون حین کار وقتی بـه جاهای کـه گردش دارد کاغذ زیر دستان را بـه چرخانید.
"توجه اصلا وسط کار بـه هیچ عنوانفویل بر را از روی کار برندارید چون باعث مـی شود لبه های کار حالت بریده بریدهشود."
بعد از برش تکه های بسته بـه قسمت های باز کار و دور کار مـی رسیم کـه حالا مـی توانید از قیچی دم کج هم استفاده کنید کـه البته کار با فویل بر خیلی تمـیز تر درون مـی آید.با فویل بر خیلی آرام دور کار را برش مـی دهیم و در جاهای گردش هم کاغذ زیر دستان را بـه گردانید.
اگر بـه خواهید با قیچی کار کنید حتما خیلی با احتیـاط کار کنید و سعی کنید با قیچی که تا انتهای کار بروید.و درون جاهای کـه حالت حلال دارد ،را با حلال قیچی تنظیم کنید کـه کار بهتر برش بردارد.
امروز کار برش را یـاد گرفتید فقط سعی کنید خیلی با احتیـاط و حوصله برش دهید و تا کاری تمـیز و یکدست درون آورید

به مرحله ی رسیده ایم کـه دیگر حتما کار را روی چوب بچسبانیم.برای اینکار اول حتما روی چوب زیر کارتان یـا همان "قاب اصلی" را حتما با پارچه مشکی بچسبانیم.که این پارچه بهتر هست از جنس مخمل مشکی باشد، پارچه را روی چوب یـا همان فیبر چوبی گذاشته و با فاصله 2 cm از هر طرف پارچه را برش داده،حالا لبه های کار را با چسب چوب رقیق شده"توجه کنید زیـاد هم چسب چوب را رقیق نکنید فقط کمـی آب اضافه کنید که تا رقیق شود و بهتر بتوانید با آن کار کنید."پارچه را روی فیبر گذاشته که تا لبه ها بـه پشت کار برگشته شود،پشت کار را روبه روی خود گذاشته و از یک طرف کار شروع مـی کنیم کمـی چسب چوب زده و حالا پارچه آرام روی چسب چوب مـی گذاریم و بعد طرف روبه ور همـین قسمت را مـی چسبانیم فقط توجه کنید کمـی پارچه بکشید که تا روی کارتان چروک ایجاد نشود.به همـین ترتیب و دو طرف دیگر را هم بچسبانیم.به اندازه 10 که تا 15 دقیقه صبر کنید که تا کاملا پارچه بـه فیبر بچسبد و چسب چوب کاملا خشک شود.
توجه کنید"برای زیر کارتان مـی توانید اگر کار کوچک "تابلو کوچک" بود از مقوا ضخیم هم استفاده کنید."
پس فیبر زیر کار هم را هم آماده کنید که تا برویم سراغ مراحل پایـانی تابلو حال نیز حتما طرح برش داده شده را بر روی فیبر آماده شده "که گفتم حتما روی آن پارچه بچسبانیم" بچسبانیم.
در ابتدایی کار با کاربن زرد رنگ از بغل تابلو گذاشته و به اندازه 2 cmاز هر چهار طرف تابلو علامت زده که تا فاصله حاشیـه با دور کار مشخص شود.و حالابا توجه بـه این علامت گذاری کاربن را درون وسط کار گذاشته و طرح اصلی کـه بر روی کاغذ دارید را برروی آن بگذارید و از روی آن بکشید البته کامل نمـی خواهد کـه بکشید جاهای از طرح را علامت گذاری ید.
حالا طرح برش خورده را بیـاورید و کار بـه آرامـی چسب مایع بزنید و شروع بـه چسباندن طرح کنید.تمامـی تکه های برش خورده درون جای خود قرار گیرد.سعی کنید بـه آرامـی این کار را انجام دهید و چسب مایع را هم زیـاد نزنید کـه از زیر کارتان خارج شود و پارچه چسبی شود.
نکته:اگر طرحتان از تکه های زیـادی تشکیل شده مثلا نوشته یک سوره یـا شعر
باید ابتدای کار کـه طرح مـی کشید تکه های کـه جدا هستند و نقطه ها را شماره گذاری کنید و همـین طور بر روی طرح اصلی شماره گذاری کنید که تا تکه ها با هم جابه جا نشود و همـین کار را سریع تر انجام دهید.
همـین طور مـی توانید به منظور یک تابلو از حاشیـه هم استفاده کنید حالا بـه سلیقه خود از طرح های کـه دارید مـی توانید دور کار را حاشیـه گذاری کنید. البته توجه کنید کـه در تابلوهای کـه شلوغ هستند و یـا گل وبوته از حاشیـه استفاده نمـی شود

برای براق سازی طرح بـه نیم پلی استر براق ، محلول سفت کننده و تینر نیـازمندیم ،برای یک تابلو قلموی شماره 6 را آغشته بـه پلی استر مـی نمایم و بطور مساوی از همان مقدار تینر استفاده مـی کنیم ،سپس آنـها را داخل ظرف کوچکی حل نموده و مقدار 3 قطره (10%) از محلول سفت کننده بـه آن اضافه مـی نمایم.جهت براق سازی تابلو را جلوی نور گرفته وقلمو را آغشته بـه محلول آماده شده و به راه ساقه ها روی طرح مـی کشیم.(به این معنی کـه اگر ساقه بـه شکل مورب یـا صاف زده شده بهمان شکل مـی کشیم که تا براق شود.)
این کار را یک بار انجام مـی دهیم بعد از 10 دقیقه خشک مـی شود.به خاطر استفاده از سفت کننده اضافه محلول را مـی توان به منظور یک تابلو دیگر استفاده نمود و یـا اگر بلا استفاده هست نباید درون ظرف اصلی برگردانده شود.زیرا باعث سفت شدن تمام محلول پلی استر خواهد شد و بهتر هست اگر نیـاز نیست سریعا دور ریخته شود.موقع براق سازی محلول را بـه گونـه ی روی کار کشیده شود کـه زیـاد تر نباشد زیرا درون این صورت دیرتر خشک خواهد شد.
اگر درون موقع چسباندن طرح روی تابلو گوشـه های کارمان کمـی چسبی شد،مـی توانیم با قلمو کـه اغشته بـه تینر هست به آرامـی پاک کنیم.
دیگر تابلو ما آماده هست و فقط احتیـاج بـه یک قاب زیبا دارد.

.اگر توجه کرده باشید درون بعضی از تابلو های معرق ساقه مخصوصا اگر کار عروسکی ،گل و بوته باشد از ساقه های رنگی مثل رنگ طلایی و قهو ه ای روشن . تیره کار شده است.برای این کار حتما در موقع اتوکشی ،اتو را از روی ساقه کشید و بسته بـه نوع رنگی کـه مـی خواهیم تعداد دفعات را بیشتر کنیم کـه هرچقدر این تعداد دفعات بیشتر شود "که معمولا بین 3 یـا 4 بار است." رنگ ساقه بـه طرف قهو ه ای مـی رود.که درون تابلو های خطی این رنگ ها بـه شکل مرتب و از رنگ کمرنگ بـه پر رنگ با چیدمان زیبا کار مـی کنند و یـا درون کارهای عروسکی یـا گل و بوته " کـه بطور کامل حتما توضیح خواهم داد." کار مـی کنند.
2.تابلوهای خطی معرق مـی توانیم بـه شکل دیگر هم کار کنیم ، کـه با انجام یک کار دو تابلو داشته باشیم. به منظور انجام این کار بایداز فضای مثبت و منفی کـه با یک طرح دو کار بـه وجود مـی آید استفاده کنیم

یکی از نکات درست ، طرح عروسکی و گل بوته ....
که این گونـه طرح ها مـی توانیم بـه راحتی انجام دهیم.فقط درون این گونـه کارها حتما ، تکه های جدا از هم را اول جدا و توجه داشته باشیم تکه های کـه زیر کار قرار دارند حتما با نیم سانت اضافه تر بکشیم ، و سعی کنید تمام تکه ها را شماره گذاری کنید که تا موقع کار دچار اشتباه نشوید...این کار تقریبا مثل پازل مـی ماند ، کـه اگر این کار را هم مثل طرح خطی ها برعکنید "اگر این کار را نکنید طرح شما بشکل برعدر خواهد آمد." حالا درون این گونـه طرح ها از ساقه های رنگی کـه با اتو رنگ آنـها را تغییر داده ا ید استفاده کنید ،مثل اینکه طرحی را از رنگهای قهوه ای و طلایی استفاده کنید. وساقه ها را بـه شکل دلخواه بچسبانید "به همان شیوه خطی " و بعد به منظور برش اول جاهای بسته را برش داده و بعد خود تکه را با استفاده از فویل بر و یـا قیچی دم کج برش دهید .و حالا طبق شکل اصلی آن را بچسبانید.توجه کنید تکه ها را سر جای خود قرار دهید ، اول تکه های را بگذارید کـه زیر تکه های قبلی هست .... بـه همـین ترتیب که تا آخرین تکه ، کـه خواهید دید یک پازل زیبا برایتان درست شده کـه همان را روی پارچه کـه روی فیبر چسبانده اید بگذارید...اگر طرح عروسکی و برای کار کودک مـی باشد ، سعی کنید خودتان تزئیناتی را انجام دهید مثلا نوشته تولدت مبارک و یـا ستاره های برنگ طلایی کـه با چیدمان زیبا کار را زیباتر کند.
به این شیوه مـی توان طرح های زیبای به منظور کودکان درست کرد

در این روش شما مـی توانید با انجام یک کار ، دو کار انجام دهید ، یعنی دو تابلو معرق آماده مـی کنید. درون این روش حتما از ساقه های بلند گندم استفاده کنید ، همان بندهای کـه گفتم بلند هستند و نباید آن ها را نصف کنید. طرح مورد نظر را برعکنید "حال این بار بـه جای اینکه دور کار را مشخص کنید " طرح بر عشده بـه اندازه 2cm از دور که تا دور کار یک کادر مـی کشیم ،حالا روی همـین کادر را شروع بـه ساقه چسباندن مـی کنیم کـه بیشتر بـه شکل عمودی و مورب چسبانده مـی شود.کل کار را بـه همان شیوه کـه قبلا گفتم کار مـی کنید.حالا به منظور برش فقط حتما از فویل بُر استفاده کنید. کـه توجه داشته باشید اصلا تکه های کـه از داخل کار خارج مـی کنید دور نریزید بلکه نگه مـی دارید که تا موقع چسباندن طرح روی پارچه نیـاز داریم.
شروع بـه برش کار مـی کنیم تمام قسمتهای داخلی طرح را خارج مـی کنید و دور طرح را هم برش داده و خارج مـی کنید.
حالا طرح شما آماده چسباندن بر روی فیبر و پارچه هست " نکته قابل توجه این هست که اندازه فیبر انتخابی شما حتما درست بـه اندازه ی همان کادری باشد کـه برش داده ایدو ساقه را چسباندید." حالا دور کادر را با دقت چسب زده و بروی پارچه مـی چسبانید و قسمت های کـه مثل داخل یک "م " را حتما درست داخل مـیم قرار دهید ، منظورم این هست که قسمت های بسته کـه برش خورده سر جای خود بر گردانده شود. و فقط قسمت های کـه جز اصلی طرح اولیـه هست را نگه دارید.این یک کار کـه بشکل پُر انجام مـی شود ، کـه مـی توانید طرح های متفاوتی از این کار را انجام دهید بـه سلیقه خودتان مثل نوشته های شعر کـه مـی توانید تکه های از بیت را بشکل تو پر استفاده کنید.
حالا تکه های اصلی برش خورده طرح را هم مـی توانید بروی پارچه جدا بشکل کارهای قبل بچسبانید.این هم طرح دوم.....
پس با انجام یک کار دو تابلو زیبا خواهید داشت

به نقل از وب سايت www.majidakhshabi.com


مطالب مشابه :

آموزش درست گل شکلاتی واسه روی کیک

آموزش درست گل و غنچه هم با ساقه درست کردم چون دیواره ظرفم بلند بود و توی ماکروفر



معرق ساقه گندم

بعد از آماده ساقه ها یکی از نکات درست درون این روش حتما از ساقه های بلند گندم



آموزش سبز سبزه عید

آموزش سبز كه ساقه بلند دارد را خيس كرده داخل كوزه عروسك هم مي شود درست



درست موها به منظور رفتن بـه مـهمانی

گل یـاس - درست موها و مـیله پلاستیکی بلند و قابل کـه ساقه موهای ‌تان در



آموزش اولیـه بافتنی بیش از ۱۲ طرح بافتنی همراه با تصویر

هدیـه,گل,تزئینات روش بافتن از زیر بلند کنید، اول مـیل را درون درست



کراسولاسه

نرک هرس گل ميوه( تنک ) يک ساقه بلند با گل‌هاي دايره‌اي درست مي‌کنند



تزیین منزل با قاصدکها ساخته شده از دکمـه های رنگی و زیبا

انتهای کوتاه سیم رو بـه وسیله دم باریک دور انتهای بلند درست ساقه درست



سبزی آرایی(تهیـه انواع گل با پیـاز و ترب وکلم...)

(تهیـه انواع گل با پیـاز و (برای درست كردن رشته های بلند و نازك از كدو ساقه تربچه



چه دسته گل عروسی؟ با چه شخصیتی مناسب است؟

ساقه بلند، گل، شاخ و برگ تشکیل شده هست که گل ها را با ساقه های بلند دیزاین درست مـیشـه



آموزش کاردستی با وسایل دوریختنی

درست این کاردستی به منظور استفاده به منظور گل سازی ساقه ها را کوتاه و دیگری بلند



برچسب :
درست گل ساقه بلند




[سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 28 Jun 2018 23:30:00 +0000



تمامی مطالب این سایت به صورت اتوماتیک توسط موتورهای جستجو و یا جستجو مستقیم بازدیدکنندگان جمع آوری شده است
هیچ مطلبی توسط این سایت مورد تایید نیست.
در صورت وجود مطلب غیرمجاز، جهت حذف به ایمیل زیر پیام ارسال نمایید
i.video.ir@gmail.com