(صفحه 104 ) چه فرقی بین رسانـه ها یک سویـه با رسانـه های دوسویـه وجود دارد؟
تک سویـه ها مـیتونن کنند ولی درون دو سویـه این اتفاق نمـی افتددر دو سویـه ها سلیقه مختلف همشون هستند.
در رسانـه های یک سویـه متن از طرف فرستنده بـه گیرنده داده مـیشـه درون حالی کـه گیرنده نقشی درون این گونـه رسانـه ها نخواهد داشت همانطور کـه در تصویر بالا مشاهده مـی کنید رادیو و تلویزیون جزء رسانـه های یک سویـه هستند و در گذشته مرسوم بوده ولی درون رسانـه های دو سویـه علاوه بر این کـه فرستنده نقش داره گیرنده هم مـی تونـه دخل و تصرف داشته باشـه گاهاً تغییری درون پیـام ایجاد کنـه .
نمونـه رسانـه های امروز بیشتر رسانـه های دو سویـه و یـا چند سویـه هستند . پاسخ پرسش های تفکر و سواد رسا علاوه بر متن تصویری ( تلویزیون ) و بیـان ( رادیو ) ، پاسخ پرسش های تفکر و سواد رسا نوشتاری هم شامل مـی شود اشاره بـه رسانـه یک سویـه و رسانـه دو سویـه شده است
رسانـه های اجتماعی مبدا کاملاً نامتمرکز گفت و گو دوسویـه هستند
سبک ارتباطات رسانـه های اجتماعی، بیشتر شبیـه کانال های ارتباطی هست و مانند فرمت ارائه ی پیـام است. پاسخ پرسش های تفکر و سواد رسا همانند تلویزیون، رادیو یـا روزنامـه؛ رسانـه های اجتماعی محلی به منظور مراجعه ی شما نیستند، بلکه آن ها سیستمـی ساده به منظور انتشار اطلاعات بـه دیگران بـه شمار مـی روند. درحالی کـه در شبکه های اجتماعی، ارتباط دوطرفه است. مردم به منظور پیوستن بـه دیگران و افرادی با تجارب و سوابق مشابه، دور هم جمع مـی شوند. گفت و گوها درون هسته ی شبکه های اجتماعی بـه واسطه ی توسعه ی روابط است.در عص104 اشاره شده هست که رادیو یک رسانـه یک سویـه هست و موبایل و فضا های مجازی مانند تلگرام و اینستا گرام و فیس بوک و…… دو سویـه هستند .
گفتگوی کلاسی صفحه105
همکاران عزیز دقت بفرمایید جهت آموزش عملی تفاوت مخاطب فعال ومنفعل پر جدول توسط فراگیران مـهم هست .
شمابعدازاینکه همـه دانش آموزان جدول خود ارزیـابی راپر ،جمع امتیـازات وجمع کل را تاکید کنید کـه بر روی برداری مقایسه کنند
( جدول درون ص 105 و 106 )این جدول حدوداً بر مبنای طیف لیکرتی یـا گاتمن طراحی شده گرچه با اون یـه سری تفاوت هایی داره طبق این مقیـاس سنجه ها با اعدا 0 که تا 3 شماره گذاری شدند و ارزش هر کدوم از ستون ها رو داره بیـان مـی کنـه بعدش هم 15 که تا سوال مطرح شده قراره اینو بـه دانش آموزان بدهیم که تا خودشون را بسنجند .
این جدول با توجه بـه 15 سوال و شماره گذاری 0 که تا 3 ما یـه عددی داریم تحت عنوان 45 کـه از 15 ضربدر 3 بدست اومده اگه دانش آموزان بـه همـه سوالات بتونند جواب بدن نمره کامل 45 رو مـی گیرند درون واقع این اعداد بیـان مـی کنـه کـه دانش آموزان درون چه جایگاهی هستند مشخص مـی کنـه اگه بـه صفر نزدیک بودی مخاطب منفعل هستی بـه 45 نزدیک تر شدی مخاطب فعالی
یـه نمودار درون همون صفحه داریم کـه در واقع پله ترقی هستش و اونو بیـان مـی کنـه با این سنجه جایگاه دانش آموزمان رو درون این پله جا گذاری مـی کنیم
تحلیل عص ۱۰۷
شمادرتصویر یک فرد رامـیبینید کـه درمقابل رسانـه ها(دراینجاتلویزیون نماینده دیگررسانـه ها مـی باشد) قرارگرفته است
این فرددرتصویراول کاملا روشن وسفید نمایش داده شده یعنی نسبت بـه بعضی پیـامـهاکاملا بی خبرهست اما وقتی درمقابل رسانـه قرارمـیگیرد چون منفعل هست بعد هر چیزی کـه ارسال شود همان رابدون چون وچرامـیپذیرد
نـهایتا مـیبینید کـه درتصویرآخرنشان داده شده کـه مخاطب تحث تاثیرپیـامـهای مختلف رنگهای مختلفی رابخود گرفته است
پس تاثیررسانـه برمخاطب منفعل این هست که اورابه هرصورتی کـه بخواهد درمـیاورد
مخاطب منفعل از هر رسانـه ای یک چیز رو دریـافت مـی کنـه و باعث سردرگمـی و تنش درون اون مـی شـه
لطفا درون توضیح باز هم بـه رنگ ها توجه داشته باشید .
قرمز تنش و برای اینکه کدام شبکه را ببیند احساس سر درون گمـی دارد .
بیشتر تلویزیون رسانـه یک طرفه هست. مبادله دو سویـه آن اتفاق مـیفته.
شما درون ابتدای این متن مـی بینید کـه مخاطب بـه سمت رسانـه گرایش پیدا کرده اما بـه مرور با پخش برنامـه ها و جذب اون توسط مخاطب ، مخاطب درگیر رسانـه شده و خودش رو بـه رنگ رسانـه درون آورده بـه عبارتی هر چه رسانـه بهش داده گرفته این مخاطب همون مخاطب منفعله بـه عبارتی رسانـه او رو قبضه خود کرده اند بدون هدف هر کانالی رو مـی زنـه ، سر انجام هم مـی بینی کـه همون مخاطب وقتی داره بر مـی گردند همـه رنگ های رسانـه رو بـه خودش گرفته .
پاسخ پرسش تفاوت مخاطب فعال ومخاطب منفعل؟ص 107
مخاطب فعال علاوه بر تاثیرپذیری ،تاثیرگذارهم هست اما مخاطب منفعل اینگونـه نیست
برای فعال شدن دررسانـه های دوسویـه افراد چه ویژگیـهای حتما داشته باشد؟ ص107
علاقه ،برنامـه ریزی،مدیریت زمان ومکان،دسته بندی علاقه مندیـها،دقت وتوجه ویژه بـه موضوعات ،،،،،
ویدیوی مخاطب فعال ومنفعل رانگاه مـیکنید
دانش آموزان حتما متوجه این موضوع شوند کـه گاهی رسانـه مـی تواند افرادرابه مخاطبینی فاقدتفکرتبدیل کند
(صفحه 109 )رسانـه ای مثل تلویزیون هرمحتوا و پیـامـی کـه ببخواهد رو بـه ذهن مخاطب منفعل تزریق مـی کنـه
و اون رو تابع خودش مـی کنـه رسانـه نحوه تفکر و اندیشیدن را بـه ذهن فرد القا مـیکند.
در رابطه با این تصویر دو نظریـه مطرح مـیشـه یکی نظریـه گلوله جادویی و دیگری نظریـه کاشت .
نظریـه گلوله جادویی : پاسخ پرسش های تفکر و سواد رسا من پیـام رسانـه ای را شلیک مـی کنم ، برخورد مـیکنـه ، درون عمق مغز مخاطب مـی شینـه و اثرش رو همون لحظه بر جا مـی زاره .
نظریـه گلوله جادویی قدیمـی شده ، ناقصه ولی نمـی گیم غلطه تاثیر رسانـه کاملا مستقیم ، کاملا نامحدود و قطعی هستش ما با یـه مخاطبی درون ارتباط هستیم کـه هر چه رسانـه بهش بگه مـی پذیره .
اما نظریـه کاشت : نظریـه دیگری اومده نظریـه بالا رو اصلاح کرد پیـام رسانـه ای اگر مستقیم ، متناوب ، مداوم بـه مخاطب برسه احتمال این کـه یک رفتار یـه ایده توی ذهنش کاشته بشـه و به مرور زمان تبدیل بشـه بـه یـه رفتار یـا یـه مدل ذهنی افزایش پیدا مـی کنـه
نـه اینکه تأثیر مستقیم ، بلاواسطه و قطعی باشـه بلکه بـه مرور زمان این اتفاق مـی افته مخاطب توی این نظریـه منفعل نیست .
بستگی داره بـه خوده مخاطب کـه اجازه بده این کاشت توی ذهنش بـه برداشت منتهی بشـه مـی تونـه یـه جاهایی دست کاری کنـه اجازه نده کـه این کاشته بشـه اجازه نده کـه این رشد کنـه جلوی اون پیـام رسانـه ای را بگیره تاثیرش رو بذاره . و …
کاری که سریـال های چند صد قسمتی داره انجام مـیده ما داریم تماشایش مـی کنیم این اجازه را ما داریم کـه تأثیر این رسانـه درون ما چقدر باشـه؟
درتصویر طبق نظریـه تزریق پیـام رابه شیوه تدریجی بااستفاده از فنون مختلف اقناعی متفاوت بـه مخاطب منتقل مـیکنند ومخاطب منفعل بدون هیچ فعالیتی تحت تاثیرقرارمـیگیرد
پژوهشگران معتقدبودندکه رسانـه هامانند تفنگی کـه گلوله جادویی شلیک مـیکند ،برمخاطب تاثیرقوی وفوری ومستقیم دارد یعنی مخاطب کاملا منفعل هستن وبدون هیچ مقاومتی دربرابراین گلوله محکوم بـه مردن هست
اما الان این فرضیـه قابل قبول نیست وثابت شده کـه اثرپیـام خیلی پیچیده ترشده
یعنی هرچه مخاطب باتجربه تر ودانش بیشتری باشد براساس ارزشـهاوعقاید خودبرداشتهای متفاوتی ازیک پیـام خواهند داشت
نتیجه اینکه شماتومبحث متن حتما به فراگیربیـاموزید کـه اگر چه احتمال دارد متن پیـامـی به منظور همـه یکسان باشد اما بـه فراخورتجربه ودانش افراد تفاسیرمتفاوت خواهد بود.
شماباید بـه دانش آموز بیـاموزید کـه به هیچ وجه متنی تولید نمـیشـه مگراینکه اه خاصی چه بـه صورت آشکاریـاپنـهانی دنبال شودکه بیشترین تاثیررابرمخاطب دارد ،
فعالیت گروهی ص ۱۰۹
۱_معلولیت محدودیت نیست ،محرومـیت نیست.
۲_باتقویت اعضای دیگروافزایش مـهارتها وبالابردن اعتماد نفس به منظور رسیدن با اهم تلاش کنم
تاثیر رسانـه بر قلب و مغر
تلویزیون نماد رسانـه
وقلب نماد احساس
مغاد ذهن
بعد از دیدن فیلم مسافر مـی تونید بـه این تحلیل پاسخ بدید .
عقل و احساس مخاطب درون تماشای رسانـه تلویزیون درون گیر مـیشود
احساس چون تاثیر تصویر درون حافظه ماندگارتر و سریعتر هست مسلما عقل نقشش کم مـیشـه
تصویر گویـا مـیخواهد بگوید عقلانیت فرد تحت تاثیر احساساتش قرار مـیگیردیعنی احساس بیشتر درگیر مـیشود.
رسانـه ی تلویزیون بیشترین تاثیرش برقسمت احساس هست یـاقلب؟
بنظر من منظور این تصویر چون بشکل قلب هست مـیتونـه اینطور تفسیر بشـه کـه رسانـه ها بر احساسات مخاطب تاثیر گذاشته و بدو ن تفکر تحت تاثیر رسانـه قرار مـیگیره ( مغز هم مانند قلب )
سه دیدگاه تاثیر رسانـه بر مخاطب
(در تاثیر گذاری اول . رسانـه ها قدرت نامحدود دارند )کی و چه وقت ؟زمانی کـه مخاطب منفعل باشـه . درون این دیدگاه مخاطب منفعل سهمـی درون شکل گیری پیـام ندارد ،آغوش خود را بـه روی هر پیـام و رسانـه ای گشوده هست و از آن تاثیر مـی پذیرد.
رسانـه قدرت محدود داره کی و چه وقت زمانی کـه مخاطبش فعال باشـه و هر چیزی رو با نقد بررسی کنـه نگاه نافذ و موشکافانـه ای داشته باشـه درون اینجا نقش رسانـه بر مخاطب کم رنگ تر مـیشـه
نظریـه سوم ضمن فعال انگاشتن مخاطب برنیـازهاوانگیزه های فردواستفاده ازرسانـه هاتاکیدداردالبته باتوجه بـه ارزشـهاعلایق ونقش اجتماعی مخاطبان همچنین نطریـه سوم نقش مخاطب فعال رامـی پذیروومعتقدبه تاثیرمحدودومشروط رسانـه هاست.
در خصوص دیدگاه قدرت مشروط رسانـه ها حتما گفت: درون مقابل دو دیدگاه قبل حتما پذیرفت کـه وسایل ارتباط جمعی ،ابزاری اجتماعی – فرهنگی بـه معنای عالی آن هست و از این جهت تاثیرات چشمگیری بر جای مـی گذارد . اما این آثار نـه آنچنان هست که هیچ محدودیتی نشانسد (دیدگاه اول ) و نـه چنان هست ناچیز هست که هیچ اعتنایی را شایسته نباشد ( دیدگاه دوم ) . حتما دید حدود اثر بخشی این وسایل چه قدر هست و درون چه محدودیتی این تاثیرات را محدودیت مـی یـابد و قابل تقویت است
گفتگوی کلاسی صفحه 112
تفاوت درون این هرم از پایین بـه بالا کم مـیشـه که تا مـی رسیم بـه بازی های رایـانـه ای درون بازی های رایـانـه ای همش تمرکز و تخیل بالا هست
بایداَضافه کنیم کـه کتاب ،بازیـهای رایـانـه ای رابعنوان صرفاسرگرمـی درنظرگرفته درحالیکه بازیـهای کامپیوتری جدیدبیشترچندکارکردی هستندالان تمرکزطراحان به منظور تاثیراموزشی وراهبردی برروی بازیـهاست ودولتهاومراکزاموزشی به منظور جبران فاصله گرفتن ازکتاب ورسانـه های نوشتاری پیـام هاومحتوای غنی اموزشی رادربازیـهاطراحی مـیکنند
پاسخ سه سوال گفت گوی کلاسی صفحه 112
پاسخ سوال اول.
رسانـه ومحتوای رسانـه ای را بـه صورت گزینشی انتخاب کنیم استفاده هدفمند وسودمندی از آن داشته باشیم قدرت نقد وانتقاد وتحلیل را نسبت بـه پیـام ها داشته باشیم احساساتی عمل نکنیم هر پیـامـی را نبینیم هر پیـامـی را منتشر نکنیم.
جواب سوال دوم
رسانـه های نوشتاری مانند کتاب وم روزنامـه ها بر مخاطب دیرتر اثر مـیگذارند وانتقال پیـام از طریق بازی های رایـانـه ای وشبکه های اجتماعی واینترنت سریعتر صورت گرفته واثر گذاری سریعتری دارند اما از نظر افزایش تمرکز ودقت ودرک وفهم مطالب وپیـامـها رسانـه های نوشتاری موفق ترند
پاسخ سوال سوم.
بازی های رایـانـه ای وشبکه های اجتماعی واینترنت جذابیت بیشتری بر ای مخاطبان دارند اما اثر گذاری شان بـه لحاظ مـیزان ماندگاری کمتر از رسانـه های نوشتاری است.
تصویر اشاره بـه تأثیر گذاری رسانـه های مختلف دارد همانطور کـه مـی بینیم مـیزان اثر گذاری بر مخاطب و انتقال پیـام درون کمترین زمان از پایین هرم یعنی کتاب بـه سمت بازیـهای رایـانـه ای افزایش مـی یـابد یعنی کمترین مربوط بـه کتاب و بیشترین مربوط بـه بازیـهای رایـانـه ای هست اما درون سمت چپ هرم ویژگی افرایش تمرکز و تحلیل مخاطب به منظور درک پیـام هست کـه از بازیـهای رایـانـه ای بـه سمت کتاب افزایش مـی یـابد یعنی بیشترین مربوط بـه کتاب و کمترین مربوط بـه بازیـهای رایـانـه ای است
درست انتخاب کنید صفحه 113
یک برداشت مخاطب فعال مدیریت زمان رادررسانـه ها دردست داردانتخاب زمان دررسانـه عقلانی وهدفمند مـی باشد
تصویر نمادین ساعت و شبکه های مجازی تواعی کننده اینـه کـه شبکه ها به منظور 24 ساعت شما مخاطبین برنامـه داره و ساعت تعطیلی نداره و همـه وقت بـه شما خدمت رسانی مـی کنند و برداشت دیگه درون دهکده جهانی وقت رو درست تنظیم کنیم وقت ارزشمند است
حیف نیست این وقت درون جهت تولید و بهره بردن ارزشمند از رسانـه ها ی اجتماعی استفاده نکنیم .شبکه های ارتباطی واجتماعی 24 ساعته بیدارند ودر حال پیـام رساندن بـه مخاطبان هستند وباید حواسمان جمع باشد کـه زیـاد برایش وقت نگذاریم
رست انتخاب کنید صفحه 113
یک برداشت مخاطب فعال مدیریت زمان رادررسانـه ها دردست داردانتخاب زمان دررسانـه عقلانی وهدفمند مـی باشد
تصویر نمادین ساعت و شبکه های مجازی تواعی کننده اینـه کـه شبکه ها به منظور 24 ساعت شما مخاطبین برنامـه داره و ساعت تعطیلی نداره و همـه وقت بـه شما خدمت رسانی مـی کنند و برداشت دیگه درون دهکده جهانی وقت رو درست تنظیم کنیم وقت ارزشمند هست حیف نیست این وقت درون جهت تولید و بهره بردن ارزشمند از رسانـه ها ی اجتماعی استفاده نکنیم .شبکه های ارتباطی واجتماعی 24 ساعته بیدارند ودر حال پیـام رساندن بـه مخاطبان هستند وباید حواسمان جمع باشد کـه زیـاد برایش وقت نگذاریم
اما درون این تصویر ، مـی خواهیم یـه پیـام رسانـه ای تولید کنیم یعنی مخاطبان را دعوت کنیم با توجه بـه شناختی کـه از مخاطبان داریم محتوا رو تولید نماییم .
قالب ذهنی ومغزی مابه مـیزان استفاده ازیک یـاچندرسانـه مـیتونـه باشـه انتخاب مطلوب وارمانی اینـه کـه قالب ذهنی مخاطبان مارسانـه کتاب باشـه بهتره
مـیتونـه متقابل ویـادوطرفه هم درنظرگرفته بشـه
به نظر مـیاد کـه اشاره داره بـه خلاقیت وتحلیل مخاطب فعال درون استفاده از رسانـه کتاب چون بـه محتوای مرده وبی رنگ کتاب جان داده رنگ قرمز بـه کار گرفته شده درون سر
نویسندگان کتاب مفاهیمـی را ارائه مـی کنند
ولی مخاطب با ذهن باز و روشن بین و آگاه حق و نا حق را از یکدیگر جدا مـی کند و برداشت بهتری را انجام مـی دهد
تصویر نشان مـی دهد کـه در مغز انسان قفلهایی هست که با خواندن کتاب باز مـی شود بـه عبارتی قدرت فکر ما را افزایش مـی دهد
داره نشون مـیده از تمام رسانـه هایی کـه دو رو برمون هست کتاب خیلی بهتره و قفل هایی کـه تو سر اون اقا هست یعنی قفل همـه چیز رو مـیشـه درون کتاب کـه با کلید نشونش داده رو باز کرد .و رنگ قرمز یعنی هیجانات و احساسات اقا کـه کلیدهارو پیدا کرده.
[پاسخ پرسش های تفکر و سواد رسا]نویسنده و منبع: mohammad | تاریخ انتشار: Mon, 09 Jul 2018 10:17:00 +0000