آزمون هماهنگ، فرم ارزشیابی معلم ابزار رصد «اهب شده»
آزمونهای هماهنگ بسته مدیریت کلاسی، شامل خدمات زیر است:
الف) آمادگی آزمون: ارزشیـابی منظم و مکرر از جریـان یـادگیری، بـه منظور بهبود کیفیت آموزش، از طریق تعیین مـیزان تسلط دانشآموزان بـه آموختنیها و نیز نشان مطالبی کـه دانشآموزان نیـاموختهاند. فرم ارزشیابی معلم درون این نوع از ارزشیـابی، دانشآموز، مشاور، مدیر و معلم خود دربارهی نتایج بـه داوری مـینشینند و به عنوان بازخوردی شخصی، از آن بهره مـیگیرند.
محتوای آمادگی آزمون: شامل پرسشهای چهارگزینـهای بـه همراه پاسخنامـهی تشریحی و گزارشهای متنوع تحلیلی و توصیفی
مخاطب: دانشآموز، معلم، مدیر و اولیـا؛
ب) آزمون: ابزار قضاوت درون مورد عملکرد افراد و ارزشگذاری آنها، از طریق نمره و تعیین رتبه به منظور دانشآموز و ارزیـابی اجرای صحیح وظایف معلم و کادر آموزشی مدرسه. فرم ارزشیابی معلم نتایج آزمون، بـه عنوان نوعی ارزشیـابی پایـانی بـه طور مکتوب و تفصیلی، بـه مدیر، معلم، مشاور، دانشآموز و اولیـای وی، گزارش مـیشود.
محتوای آزمون: چندین مرحله آزمون، شامل پرسشهای چهارگزینـهای، بـه همراه دفترچهی پاسخنامـهی تشریحی.
ویژگی ظاهری: دفترچهی سؤال آزمون؛ متن و جلد تکرنگ یـا جلد رنگی، دفترچهی پاسخنامـهی تشریحی؛ متن و جلد تکرنگ.
مخاطب: دانشآموز، معلم، مدیر و اولیـاء.
آزمونها از قدیمـیترین ابزارهای آموزشی هستند کـه در فرآیند یـاددهی- یـادگیری، مورد استفاده قرار مـیگیرند. آزمون پایـانی، یک روش ارزشیـابی هست که درون پایـان آموزش و فرآیند یـادگیری، از پیشرفت تحصیلی دانشآموز و عملکرد آموزشی معلم، صورت مـیپذیرد. این نوع ارزشیـابی، بـه دلیل نتایج کمّی و عینی کـه در اختیـار اعضای درگیر درون فرایند آموزش قرار مـیدهد، عموماً با فراوانی بالایی درون مدارس و مقاطع مختلف، مورد استفاده قرار مـیگیرد. آزمون، بـه عنوان ارزشیـابی پایـانی، مانند هر ابزار سنجش دیگری، از معایب و محاسنی برخوردار است. به منظور آنکه با آزمون پایـانی بهتر آشنا شویم، شاید بهتر باشد کمـی بـه واشکافی مفهوم ارزشیـابی بپردازیم.
در بسته مدیریت کلاسی، ارزشیـابی از دو جنبه، مورد توجه قرار گرفته است:
- ارزشیـابی درون خدمت فرآیند یـاددهی- یـادگیری؛
- ارزشیـابی از آموختهها درون فرآیند یـاددهی- یـادگیری.
ارزشیـابی از آموختهها درون فرآیند یـاددهی- یـادگیری:
این نوع ارزشیـابی کـه بیشتر تحت عنوان ارزشیـابی پایـانی از آن نام مـیشود، بـه منظور سنجش وضعیت تحصیلی دانشآموز و اثربخشی فرآیند تدریس معلم، درون پایـان آموزش انجام مـیشود. درون ارزشیـابی پایـانی، نتیجهی عملکرد مورد ارزیـابی قرار مـیگیرد و نـه تلاش و فرایندی کـه به این نتیجه و جواب منجر شده است. درون این نوع ارزشیـابی، عملکرد افراد، بیشتر با شاخصهای کمّی سنجیده مـیشود و با توجه بـه آنکه درون پایـان یـادگیری از آن استفاده مـیشود، نمـیتوان از نتایج آن بـه طور بیواسطه، درون جریـان یـادگیری سود برد.
آزمون هماهنگ درون «بسته مدیریت کلاسی» از جنس ارزشیـابیهای پایـانی هست و درون پایـان فرآیند آموزش، به منظور سنجش وضعیت تحصیلی دانشآموز و عملکرد آموزشی مدرسه، درون دورهی زمانی مشخصی، مورد استفاده قرار مـیگیرد. درون آزمون هماهنگ «بسته مدیریت کلاسی» گزارشهایی جامع از عملکرد اعضای مختلف درگیر درون فرایند یـادگیری مدارس، بـه صورت مکتوب، ارائه مـیشود.
ارزشیـابی درون خدمت یـاددهی- یـادگیری:
این نوع ارزشیـابی کـه از آن مـیتوان با نام ارزشیـابی سازنده نیز نام برد، با هدف بازخوردگیری از فرایند یـادگیریِ دانشآموز صورت مـیگیرد. درون این نوع ارزشیـابی، نمره درون ارزیـابیِ عملکرد، اهمـیت چندانی ندارد، بلکه مشارکت دانشآموز درون فرآیند یـادگیری به منظور رسیدن بـه مفهوم (و نـه جواب درست یـا نادرست وی بـه یک سؤال) هست که از اهمـیت بیشتری برخوردار است. نمره و رتبه، جواب درست یـا غلط، درون این نوع ارزشیـابی، چندان مورد توجه نیست، بلکه درگیری هر چه بیشتر ذهن دانشآموز با مطالب و اه درسی هست که بـه عنوان مقصود اصلی ارزشیـابیهای درون خدمت آموزش مطرح مـیشود.
این نوع ارزشیـابی درون فرآیند یـادگیری و نـه درون پایـان آن، مورد استفاده قرار مـیگیرد و از نتایج آن مـیتوان بـه گونـهای مؤثر به منظور اصلاح فرآیند یـاددهی- یـادگیری استفاده کرد. درون طراحی کاربرگ «بسته مدیریت کلاسی» بـه این نوع ارزشیـابی، بسیـار توجه شده است.
چگونـه از آزمون هماهنگ استفاده کنیم؟
آزمونهای هماهنگ بـه عنوان یکی از مـهمترین ابزارهای مسئولان آموزشی مدارس و دانشآموزان درون بررسی فرآیند یـاددهی- یـادگیری، دارای اه و کارکردهای متفاوتی هستند. اما این اه، تنـها زمانی محقق مـیشوند کـه نتایجب شده درون هر آزمون، بـه درستی و در كوتاهترین زمان ممكن، مورد بررسی قرار گیرد. درون واقع، شاید خوب یـا بد بودن نتیجهی این آزمونها، فینفسه اهمـیت چندانی نداشته باشد، اما بررسی دلایل نتایج مثبت یـا منفی آنها، قطعاً درون روند بهبود وضعیت آموزشی، مؤثر خواهد بود. گزارشهای آزمونهای هماهنگ، به منظور پاسخ بدین نیـاز طراحی شدهاند.
معمولاً بعد از هر آزمون هماهنگ، گزارشهایی از نتایج آزمون، درون اختیـار مسئولان مدارس و دانشآموزان قرار مـیگیرد. دانستن شیوهی درست استفاده از این گزارشها، به منظور اعضای مختلف مدرسه، از اهمـیت بسزایی برخوردار است. اگر گزارشهای هر آزمون بـه درستی تحلیل نشود و مورد واکاوی قرار نگیرد، درون واقع نتیجهی آزمون هم بـه درستی بررسی نشده است.
پس مـیتوان نتیجه گرفت، بررسی دقیق گزارشهای هر آزمون، مـهمترین وظیفهی یک مدیر، مشاور، معلم یـا دانشآموز بعد از برگزاری هر آزمون هماهنگ است. اما متأسفانـه بیشتر مسئولان یـا دانشآموزان، این بررسی را جدی نمـیگیرند و شاید هم از چند و چون کاربست آن، اطلاع دقیقی ندارند. بـه همـین دلیل، مرآت درون هر آزمون هماهنگ، علاوه بر کارنامـههای معمول و مرسوم، گزارشهای متنوع دیگری با هدف، تحلیل و بررسی دقیقتر نتایج آزمونها، درون اختیـار اعضای مدرسه قرار مـیدهد کـه قطعاً درون تحلیل و بررسی دقیقتر نتیجهی آزمون و پیدا راهکارهایی به منظور رفع نقاط ضعف فردی، بسیـار مؤثر خواهد بود.
پس از برگزاری آزمون، تصحیح پاسخبرگها و انجام روندهای مربوط بـه پردازش دادهها، 8 نوع کارنامـه و گزارش بـه صورت کاغذی به منظور مدارس شرکتکننده، صادر و توسط دفتر مرکزی یـا نمایندگی، به منظور هر مدرسه ارسال مـیشود. درون کنار کارنامـهها و گزارشهای ارسالی، به منظور رتبهی اول هر پایـهی مدرسه درون آزمون، لوح تقدیری ارسال مـیشود. گزارشهای ارائهشده به منظور هر آزمون، تنـها بـه کارنامـههای کاغذی خلاصه نمـیشود، بلکه بر روی پایگاه اینترنتی مرآت و در صفحههای اختصاصی اعضای مدرسه، امکان دسترسی بـه بیش از 35 نوع مختلف از انواع گزارشهای تحلیلی و توصیفی از عملکرد آموزشی یک مدرسه، با فرمتهای مختلف، به منظور استفاده مدیر و سایر اعضای مدرسه وجود دارد.
[فرم ارزشیابی معلم]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 26 Nov 2018 08:21:00 +0000