دکتر جواد نوربخش
(نورعلیشاه)
زادروز
۱۹ آذر ۱۳۰۵ کرمان، انشاء پاییز برای سوم دبستان ایراندرگذشت
۱۹ مـهر ۱۳۸۷
بمبری، آکسفورد، انگلستانپیشـه
روانپزشک، شاعر، نویسندهلقب
نورعلیشاه کرمانیمنصب
پیر سلسلهٔ نعمتاللهیـهمسر
پروانـه دانشورفرزندان
۳ پسر و ۲
جواد نوربخش (زاده:۱۹ آذر ۱۳۰۵، کرمان - درگذشت:۱۹ مـهر ۱۳۸۷ آکسفورد) استاد روانپزشکی دانشگاه تهران، و پیر سلسلهٔ نعمتاللهی و نویسنده بود.
زندگینامـه
ایران
جواد نوربخش نوزدهم آذرماه ۱۳۰۵ خورشیدی درون شـهر کرمان متولد شد. انشاء پاییز برای سوم دبستان او نواده شیخ کمالالدین نوربخش ـ از مشایخ بزرگ طریقت نوربخشیـه ـ بود. انشاء پاییز برای سوم دبستان بـه سال ۱۳۱۳ بعد از فراگیری قرآن کریم و دیوان حافظ درون مکتبخانـه، بـه دبستان رفت؛ و پس از طی دورهٔ دوازده سالهٔ تحصیلات دبستانی و دبیرستانی درون مدت ده سال، درون خرداد ماه ۱۳۲۳ درون رشتهٔ ادبی و شـهریور ماه همان سال درون رشتهٔ طبیعی موفق بـه دریـافت دیپلم گردید. سال بعد با شرکت درون آزمون ورودی رشتههای حقوق و پزشکی دانشگاه تهران و پذیرش درون هر دو رشته، از کرمان بـه تهران عزیمت و در رشتهٔ پزشکی دانشگاه تهران ثبت نام نمود.
با ورود بـه عالم تصوف، به منظور دیدار مونسعلیشاه (مـیرزا عبدالحسین ذوالریـاستین شیرازی) بـه دیدار او شتافت؛ و پس از چندی بدستور وی درون خانقاه نعمتاللهی تهران ساکن گردید. با گذشت زمانی کوتاه، مسؤولیت نگهداری کتابخانـه و ادارهٔ امور خانقاه و پذیرایی از درویشان درون شبهای جمعه بـه او محول گردید؛ و پس از چندی بـه مقام شیخ المشایخی سلسلهٔ نعمتاللهی منصوب شد.
پس از تکمـیل دورهٔ پزشکی بـه سال ۱۳۳۱ خورشیدی، درون سمت معاون ادارهٔ بهداری بـه شـهرستان بم اعزام و پس از چندی بـه ریـاست بهداری منصوب گردید. همزمان، رسیدگی بـه دراویش نعمتاللهی نواحی همجوار را مونسعلیشاه بـه او واگذار کرد و وی بـه تهیـهٔ زمـین و احداث خانقاه درون آن شـهر اقدام نمود، کـه پس از تکمـیل درون سال ۱۳۳۲، بر دراویش سلسله نعمتاللهی وقف گردید.
با درگذشت مونسعلیشاه درون بیست و چهارم خردادماه ۱۳۳۲ و بر حسب وصیّت وی، هدایت سلسلهٔ نعمتاللهی بـه عهده جواد نوربخش (نورعلیشاه) سپرده شد.[۱]
در طول ۵۵ سال زعامت جواد نوربخش بر سلسله نعمتاللهی، طالبان و سالکان الی الله بسیـاری تحت ارشادات وی طی طریق نمودند کـه از جمله مریدان بنام وی مـیتوان از زین العابدین شاکری (صابر علی) متوفی ۱۳۵۶ شمسی، حسن کباری (وفاعلی) متوفی ۱۳۵۷ شمسی، محمود محسنی سیرجانی (روشن علی) متوفی ۱۳۵۷ شمسی، ماشاالله نیک طبع (وفاعلی) متوفی ۱۳۸۲ شمسی و پرویز ایلخانی پور (صادق علی) متوفی ۱۳۹۰ شمسی و محمد بهادر (عارف علی) کـه آخری درون قید حیـات مـیباشد نام برد.
او درون سال ۱۳۳۳ با پروانـه دانشور، از نوادگان وفاعلیشاه ازدواج کرد؛ و به سال ۱۳۳۵ بعد از پایـان خدمت پزشکی درون شـهرستان بم بـه اتفاق خانواده بـه تهران بازگشت. با اشتغال درون بیمارستان روزبه، فعالیت علمـی و تخصصی او درون رشتهٔ پزشکی دانشگاه تهران آغاز شد. درون سال ۱۳۴۲ شمسی تخصص خود را از دانشگاه سوربن فرانسه درون رشته روانپزشکی دریـافت کرد و پس از طی مراحل علمـی، درون سال ۱۳۵۰ بـه مقام استادی تمام وقت رشتهٔ روانپزشکی دانشگاه تهران نائل و در سال ۱۳۵۶ بازنشسته گشت.
طی این دوران علاوه بر ریـاست انجمن روانپزشکی- بـه مدت دو سال - ریـاست بیمارستان روزبه و ریـاست گروه روانپزشکی دانشگاه تهران را نیز عهدهدار بود؛ و برای ساخت بیمارستان اوین درون تهران، تلاش نمود. از سال ۱۳۳۱ خورشیدی بـه بعد، افزون بر خدمات پزشکی و روانپزشکی، آثار و تألیفات و نتایج تحقیقات چندی درون زمـینـهٔ علم روانپزشکی نیز از او انتشار یـافتهاست.[۲][۳]
مـهاجرت بـه غرب
در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۵۸ شمسی معادل ۱۹۷۹ مـیلادی و بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران جواد نوربخش ایران را به منظور همـیشـه ترک گفت و ابتدا حدود ۴ سال درون آمریکا بسر برد و سپس عازم لندن شد و تا ۱۹۹۳ مـیلادی درون لندن ساکن بود. از سال ۱۹۹۳ مـیلادی که تا پایـان عمر درون خانقاهی درمنطقهای درون نزدیکی شـهر آکسفورد انگلستان اقامت گزید و به تألیف و انتشار کتابهای متعددی دربارهٔ تصوف پرداخت. با مـهاجرت جواد نوربخش بـه مغرب زمـین فعالیتهای سلسله نعمتاللهی بیشتر بـه مغرب زمـین توسعه یـافت.[البته درون ایران این سلسله ادامـه دارد]
دیدگاهها
در زمان حیـات مونس علیشاه و پس از فوت وی، دکتر جواد نوربخش درون قالب زعیم و پیر سلسلهٔ نعمتاللهی، نزدیک بـه ۶۰ سال تلاشهایی را به منظور ایجاد دگرگونی و اصلاح حال و کار پیروان طریقت و گسترش آن بـه تمام نقاط جهان انجام داد کـه بخشی از آن چنین است:
مبارزه با بیکاری و تنپروری
مبارزه با اعتیـاد و تقبیح آن
شفقت و دوست داشتن خلق خدا
پرهیز از گوشـهگیری و انزواطلبی
پرهیز از اظهار کشف و کرامات و مبارزه با خرافات
ارائه دیدگاههایی پیرامون نظریـهٔ وحدت وجود
گسترش خانقاههاهانری کوربن، مستشرق معروف فرانسوی، دربارهٔ جواد نوربخش چنین نوشتهاست: انشاء پاییز برای سوم دبستان «در زمان حال دکتر جواد نوربخش قطب کنونی سلسله نعمتاللهی هست و دامنـه فعالیتهای او درون این زمـینـه بـه شدت گستردهاست»[۴]
اقدامات
انتشارات خانقاه نعمتاللهی
مؤسسهٔ انتشارات خانقاه نعمتاللهی بـه نشر کتابهایی درون زمـینـهٔ تصوف و عرفان ایرانی و اسلامـی اقدام کرد؛ و کتابهایی را کـه وی تألیف و تصحیح، یـا تصنیف کردهاند، منتشر مـیکند. فعالیت انتشارات خانقاه نعمتاللهی از سال ۱۹۷۸ مـیلادی درون خارج از ایران نیز آغاز شد. آثار وی بـه زبانهای نظیر انگلیسی،[۵] فرانسوی،[۶] روسی[۷] اسپانیـایی،[۸] ترجمـه شده؛ و در شمارگانی وسیع، چاپ و در اختیـار اهل تحقیق و ذوق و ادب و عرفان قرار گرفتهاست؛ درون کنار چاپ و نشر کتب، از پاییز ۱۳۶۷ خورشیدی (۱۹۸۸ مـیلادی)، فصل نامـهٔ صوفی نیز بـه سردبیری علیرضا نوربخش منتشر شد. علاوه بر کتب عرفانی، جواد نوربخش بـه اقتضای تخصص علمـی و کار دانشگاهی، آثاری را درون موضوعات گوناگون روانپزشکی و رواندرمانی و روانکاوی - جداگانـه یـا همراه استادان دیگر - تصنیف و تألیف کردهاند، کـه مورد استفاده و مطالعهٔ پژوهندگان است.
بنیـاد خیریـهٔ دکتر نوربخش
جواد نوربخش این بنیـاد را درون سال ۱۹۹۴ مـیلادی، برابر با سال ۱۳۷۳ خورشیدی، با تولیت و ریـاست خود تأسیس، کـه به وسیلهٔ هیئت امنای منصوب از طرف پیر سلسله نعمتاللهی اداره مـیشود. نخستین مرکز این بنیـاد درون تاریخ ۱۹۹۶/۳/۱۰ مـیلادی برابر با ۱۳۷۵/۱۲/۱۹ خورشیدی، جنب خانقاه نعمتاللهی شـهر «پورتونووو» پایتخت کشور «بنین» درون قارهٔ آفریقا -شـهری با جمعیت نزدیک سیصد هزار نفر، کـه بیش از هفتاد درصد آن را مسلمانان تشکیل مـیدهند افتتاح کرد. دومـین مرکز این بنیـاد نیز درمانگاهی هست جنب خانقاه نعمتاللهی شـهر «ابیجان» پایتخت کشور «ساحل عاج»، کـه به سال ۲۰۰۰ مـیلادی (۱۳۷۹ خورشیدی) تأسیس شد. مراکز این بنیـاد، وظیفهٔ انجام خدمات پزشکی و درمانی را - اغلب - رایگان یـا با تخفیف ویژه به منظور شـهروندان آن مناطق، بی تبعیض نژادی یـا فرقهای یـا قبیلهای یـا مذهبی - بـه ویژه به منظور سالمندان نیـازمند – عهدهدار است[۹]
تأسیس خانقاههای نعمتاللهی
جواد نوربخش درون طول زعامت خود متجاوز از ۶۰ خانقاه درون ایران تأسیس کرد کـه همگی وقف خاص سلسله نعمتاللهی است. درحال حاضر اکثر این خانقاهها توسط رژیم جمـهوری اسلامـی تصرّف شدهاست. درون زمان حیـات، او توانست حدود ۳۳ خانقاه درآمریکا، کانادا، اروپا، استرالیـا، مکزیک و آفریقا احداث کند کـه هم اکنون تمامـی این خانقاهها بصورت انجمن خیریـه ثبت و اداره مـیشوند.آثار و تالیفات
کتابها:
- پیروی از سعدی، تهران، اسفند ۱۳۲۶ (با مقدمـه علیمحمد خزاعی)، چاپخانـه باقرزاده، شامل ۶ مخمس، یک مسدس درون تضمـین و یک غزل درون استقبال از اشعار سعدی
- ۴ غزل درون مجله نوردانش:۱۳۲۶/۷/۲۳ و ۱۳۲۶/۳/۱۰ و ۱۳۲۷/۱/۱۲ و ۱۳۲۷/۲/۳۰
- آداب خانقاه، ۱۳۳۴
- دیوان نوربخش بـه انضمام حقایق المحبه فی دقایق الوحده، ۱۲ نوبت چاپ: ۱۳۸۴–۱۳۳۵
- فرهنگ نوربخش - اصطلاحات تصوف (دوره ۸ جلدی) دربرگیرنده ۳۵۹۴ اصطلاح تحت ۳۶ عنوان[۱۰]
- در خرابات[۱۱]
- در بهشت صوفیـان[۱۲]
- معارف صوفیـه (مجموعه ۷ جلدی)، ۱۳۶۶–۱۳۶۲ شمسی
- دل و نفس، ۱۳۶۹، ۱۳۷۲، ۱۳۷۸
- چهل کلام و سی پیـام (دفتر اول و دوم)
- جوانمردی، ۱۳۸۵
- فقر و فقیر، ۱۳۶۲، ۱۳۸۲
- کشکول نور
- سگ از دیدگاه صوفیـان
- شیطان بزرگ «ابلیس»، ۱۳۶۴، ۱۳۸۶
- مسیح درون چشم صوفیـان (به زبان انگلیسی)
- مراد و مرید، ۱۳۳۳
- زندگی و آثار شاه نعمتالله ولی کرمانی
- پیران طریقت، ۱۳۵۸، ۱۳۸۳
- بایزید بسطامـی
- حلاج (شـهید عشق الهی)
- حسن بصری پیر پیروان طریقت و راهنمای جوانمردان، ۱۳۷۵، ۱۳۷۹
- جنید، ۱۳۸۰
- شبلی (مست حق و مجذوب حقیقت)، ۱۳۷۶
- ابوالحسن خرقانی، ۱۳۸۵
- چهار پیر طریقت (حبیب عحمـی، داود طائی، معروف کرخی، سری سقطی) ۱۳۷۵، ۱۳۷۹
- مردان صوفی، ۱۳۷۴، ۱۳۷۹
- زنان صوفی، ۱۳۶۳، ۱۳۷۹، ۱۳۸۱
- پیران خراسان (دوره ۶ جلدی)، ۱۳۸۲–۱۳۸۱
- پیران بلخ (ابراهیم بن ادهم، شقیق بلخی، حاتم اصم، احمد خضرویـه، محمد بن فضل بلخی)، ۱۳۷۹
- ذوالنون مصری
- پیران و صوفیـان نامـی کرمان
- گلستان جاوید، ۱۳۴۶–۱۳۳۵، ۱۳۷۳
- گلزار مونس، ۱۳۲۸–۱۳۲۷، ۱۳۷۳
- احادیث نبوی (جلد اول و دوم)، ۱۳۵۹خورشیدی، ۱۹۸۱ و ۱۹۸۳ مـیلادی
- تفسیر منظوم سوره الحجرات، سوره ق، سوره الحشر بـه انضمام خطبههای مؤمنین و متقین حضرت علی (ع)، ۱۳۳۱–۱۳۳۰، ۱۳۵۶–۱۳۵۵، ۱۳۷۳
«مقالات - عرفان و تصوف»:
- تاج - مجله مردم شناسی، دوره سوم، اداره کل هنرهای زیبای کشور، تهران ۱۳۳۸ و مجله صوفی، انتشارات خانقاه نعمتاللهی لندن، شماره ۱۳، تابستان ۱۳۷۰
- سلسله نعمتاللهی - مجله مـهر، دوره یـازدهم، شمارههای ۳ که تا ۵، تهران ۱۳۴۴
- عشق: شاهراه توحید (ارائه شده بـه کنفرانس جهانی صدمـین سال سووامـی ویوکناندا)، عارف هندی، ۸–۶ اوت ۱۹۹۳، واشینگتن، آمریکا - فصلنامـه صوفی شماره ۲۰، پائیز ۱۳۷۲
- The Nimatullahi, 'Islamic Sprituality, Manifestations', S H Nasr, (New York: Crossroad, 1991)
مقالات تصوف-روانشناسی:
- عرفان و روانشناسی مولانا درون داستان پادشاه و کنیزک - فصلنامـه صوفی، انتشارات خانقاه نعمتاللهی لندن، شماره ۸، پائیز ۱۳۶۹
- عرفان و روانشناسی مولانا درون داستان فیلی درون خانـهای تاریک - فصلنامـه صوفی، شماره ۱۰، بهار ۱۳۷۰
- روانشناسی پیران طریقت و حکمای ایرانی - درون دو بخش - فصلنامـههای صوفی، شماره ۵۱، تابستان ۱۳۸۰ و شماره ۵۲، پائیز ۱۳۸۰
- ۱۶ انشاء درون زمنیـه روانشناسی درون مکتب تصوف، فصلنامـههای صوفی
مقدمـه بر آثار معاصرین:
- یکسو نگریستن و یکسان نگریستن، فریدون مشیری، چاپ: شرکت سیروند، تهران، بدون تاریخ (دهه ۱۳۴۰)، انتشارت صفی علیشاه، تهران، ۱۳۶۷، ۱۳۷۹، ۱۳۸۱
- از بلندای سحر (مجموعه شعر از احمد اسداللهی - شعله کرمانی)، انتشارات خانقاه نعمتاللهی، لندن ۱۳۷۲
- مجموعهای از اشعار Annemarie Schimmel با عنوان Nightingales Under The Snow، ناشر: Khaniqahi Nimatullahi Publications , London-New York, ۱۹۹۴، ۱۹۹۷
- The Unveiling of Secrets, Diary of a Sufi Master (ترجمـه کشف الاسرار روزبهان بقلی شیرازی) مترجم: Carl W. Ernst ناشر: Parvardegar Press, USA: 1997, ISBN 0-9644362-1-3
- مجموعهای از اشعار Herbert Mason باعنوان Disappearances, ناشر: Khaniqahi Nimatullahi Publications, London-New York, ۱۹۹۹
سخنرانی درون مجامع بینالمللی:
- دانشگاه سربن، پاریس، فرانسه، بهار ۱۹۶۳ مـیلادی، عنوان سخنرانی: تصوف، قطرهای از دریـا یـا راهی بـه سوی حقیقت
- سمپوزیوم خدا و انسان درون فکر اسلامـی معاصر، دانشگاه آمریکایی بیروت، ۶ که تا ۱۰ فوریـه ۱۹۶۷، عنوان سخنرانی: تصوف و عرفان درون اسلام یـا روش و هدف تصوف
- کنفرانس جهانی مـیراث فرهنگی تصوف ایرانی درون قرون وسطی (The Legacy of Mediaeval Persian Sufism)، برگزار کننده خانقاه نعمتاللهی با همکاری مرکز مطالعات خاورمـیانـه دانشکده مطالعات آسیـا و آفریقای دانشگاه لندن، ۵ که تا ۷ دسامبر ۱۹۹۰، عنوان سخنرانی: مفهوم اصل وحدت وجود از نظر عقل و عشق
- کنفرانس جهانی تصوف ایرانی از آغاز که تا مولانا (Classical Persian Sufism from it's Origins to Rumi)، برگزار کننده خانقاه نعمتاللهی با همکاری دانشگاه جرج واشینگتن، آمریکا، ۱۱ که تا ۱۳ مـی۱۹۹۲، عنوان سخنرانی: ویژگیهای تصوف ایرانی درون قرنهای اول که تا هفتم هجری
آثار و تالیفات زیر بـه کوشش وی تصحیح و منتشر گردیدهاست:
- گلشن راز - شیخ محمود شبستری، ۱۳۵۵، ۱۳۸۲
- رساله حقّالیقین - شیخ محمود شبستری، ۱۳۵۴، ۱۳۸۲
- تحفة اهل العرفان - شرف الدین ابراهیم بن صدرالدّین روزبهان ثانی، ۱۳۴۹، ۱۳۸۲
- عبهرالعاشقین - روزبهان بقلی شیرازی، ۱۳۴۹، ۱۳۸۰
- رسالةالقدس و رسالهٔ غلطاتالسالکین - روزبهان بقلی شیرازی۱۳۵۱، ۱۳۸۱
- رساله سوانح و رسالهای درون موعظه - شیخ احمد غزالی، ۱۳۵۲، ۱۳۸۱
- رسالههای سیدنورالدین شاه نعمتالله ولی - شاه نعمتالله ولی، ۴ جلد، ۱۳۵۷–۱۳۵۵
- مونس السالکین - مـیرزا عبدالحسین ذوالریـاستین «مونسعلیشاه»
- دیوان مونس - مـیرزا عبدالحسین ذوالریـاستین «مونسعلیشاه»، ۱۳۳۰، ۱۳۴۵
- برهان السالکین - مـیرزا عبدالحسین ذوالریـاستین «مونسعلیشاه»، ۱۳۵۴
- مجمع البحار - مظفرعلیشاه کرمانی، ۱۳۴۴
- کلیـات اشعار شاه نعمتالله ولی - شاه نعمتالله ولی، ۱۱ نوبت چاپ، ۱۳۸۵–۱۳۴۹
- دیوان مشتاقیـه - مظفرعلیشاه کرمانی، ۱۳۴۷
- جنات الوصال - نورعلیشاه، رونقعلیشاه، نظامعلیشاه
- دیوان نورعلیشاه اصفهانی - نورعلیشاه اصفهانی، ۱۳۴۹، ۱۳۸۱
- دیوان حیـاتی کرمانی - بیبی حیـاتی کرمانی، ۱۳۴۹، ۱۳۸۱
- مجموعهای از آثار نورعلیشاه اصفهانی - نورعلیشاه اصفهانی، ۱۳۵۰
- کشف المعارف - حاج زینالعابدین شروانی «مستعلیشاه»، ۱۳۵۰
- کبریتاحمر و بحرالاسرار - مظفرعلیشاه کرمانی، ۱۳۵۰
- مراحلالسّالکین - مجذوبعلیشاه همدانی، ۱۳۵۱
- غرایب - رونقعلیشاه کرمانی، ۱۳۵۲
- دیوان صدرالممالک اردبیلی - صدرالممالک اردبیلی، ۱۳۵۲
- رساله لمعات و رساله اصطلاحات - فخرالدین ابراهیم عراقی، ۱۳۵۳، ۱۳۸۲
- مرآتالحقّ - مجذوبعلیشاه همدانی، ۱۳۵۳
- شرح لعمات - شاه نعمتالله ولی، ۱۳۵۴
- شطرنج العرفا، ۱۳۴۰
جواد نوربخش و روانپزشکی درون ایران
تاریخچه
جواد نوربخش درون سال ۱۳۳۱ (دانشنامـه شماره ۱۸۵۵۶) از دانشکده پزشکی فارغالتحصیل شد. درون تاریخ ۱۳۳۱/۱۰/۲۳ بـه سِمَت معاونت و متعاقباً طی حکم ۱۳۳۳/۱۲/۲–۴۶۰۲۲ وزیر بهداری بـه سمت ریـاست اداره بهداری شـهرستان بم درون استان کرمان منصوب گردید. تاریخچهای از طی مدارج علمـی - پزشکی از آن زمان:
- ۱۳۳۵/۳/۲۸ - تأیید مدرک پزشکی (با توجه بـه تکمـیل دوره خدمت) - کارت پزشکی شماره ۵۸
- خرداد ۱۳۳۶ - آغاز بـه کار درون بیمارستان روزبه - تهران
- ۱۳۳۹/۲/۱۳ - ریـاست درمانگاه بخش بیماریهای روانی بیمارستان روزبه (حکم شماره ۲/۸۴۸ سردبیر دانشکده پزشکی)
- ۱۳۴۲–۱۳۴۱ (به مدت ۹ ماه) - تحصیل درون بیمارستان سنت آن پاریس و دریـافت دیپلم آسیستان اترانژه از دانشکده پزشکی پاریس (قبولی درون امتحان بورسیـه سفارت فرانسه و استفاده از بورسیـه)
- ۱۳۴۴ - احراز سمت دانشیـار بیماریهای اعصاب دانشکده پزشکی (مصوبه پنجاهمـین جلسه هیئت ممـیزه دانشکده پزشکی مورخ ۱۳۴۳/۱۲/۱۶)
- ۱۳۴۵/۵/۲۲ - ریـاست بخش ۲۰ تختخوابی زنانـه مربوط بـه تشکیلات روانی یک بیمارستان روزبه
- ۱۳۴۸/۱/۲۷- ارتقا بـه پایـه چهار دانشیـاری روانی (حکم ۳۸۱۷ رئیس دانشگاه تهران)
- ۱۳۴۹/۱۱/۱۰ - ریـاست مرکز مشاوره و راهنمایی دانشجویـان دانشگاه تهران (حکم ۷۲۰۲۰ ریـاست دانشگاه تهران)
- ۱۳۵۰/۱۲/۱۱ - ارتقا بـه استادی تمام وقت گروه روانپزشکی دانشگاه تهران (حکم ۵۴۷۳۱ ریـاست دانشگاه تهران)
- ۱۳۵۶–۱۳۵۲ - دارای سمتهای: ریـاست انجمن روانپزشکان ایران (۲ سال)، مدیریت گروه روانپزشکی دانشگاه تهران، ریـاست بیمارستان روزبه
آثار و تألیفات پزشکی-روانپزشکی
مقالات:
- پریشان روانیهای زایمانی (با همکاری هزارخانی، زیرنظر دکتر رضاعی) - نامـه دانشکده پزشکی سال ۱۶، شماره ۹، خرداد ۱۳۳۸
- طب روحانی (ترجمـه رسالهای از جمال الدین ابی الفرج عبدالرحمن ابن جوزی) - مجله بهداشت روانی، سال اول، شماره ۵، شـهریور ۱۳۳۸
- تماس با بیمار روانی، راهنمای افراد درون تماس با بیمار روانی (با همکاری دکتر رضاعی) - مجله بهداشت روانی، سال اول، شماره ۶، مـهر ۱۳۳۸
- یـادی از ژان لرمـیت (ترجمـه و اقتباس از مقاله پروفسور آلاژوننین) - مجله بهداشت روانی، سال اول، شماره ۹، دی ۱۳۳۸
- نمو هوشی طفل درون دوره قبل از دبستان، نقش خانواده درون رشد روانی کودک (ترجمـه و اقتباس از سخنرانی پروفسور ویتور فونتس، با همکاری دکتر محمد گیلانی) - نامـه دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، سال ۱۷، شماره ۱۰، تیر ۱۳۳۹
- بررسی اجمالی آفازی (با همکاری دکتر عزالدین معنوی و دکتر فیروز نقش تبریزی) - نامـه دانشکده پزشکی، سال ۲۲، شماره ۵، بهمن ۱۳۴۳
- فرضیـههای روانشناسی الکتروشک (با همکاری دکتر سیروس ایزدی) - نامـه دانشکده پزشکی، سال ۲۵، شماره ۵، بهمن ۱۳۴۶
- فراموشی اسامـی خاص (اقتباس از نوشتههای فروید، باهمکاری دکتر بهرامـی و دکتر معنوی) - مجله دانشکده پزشکی تهران، سال ۲۵، شماره ۱۰، تیر ۱۳۴۷
- شخصیت و اختلالات رفتاری درون کودکان مصروع (با همکاری دکتر گیلانی و دکتر سیروس ایزدی) - مجله دانشکده پزشکی تهران، سال ۲۶، شماره ۱، مـهر ۱۳۴۷
- روانشناسی کم حوصلگی (اثر رابرت کوپر، ترجمـه با همکاری دکتر معنوی)، مجله دانشکده پزشکی، سال ۲۶، شماره ۴، دی ۱۳۴۷
- خصوصیـات بالینی اسکیزوفرنی درون کودکان (با همکاری دکتر ایزدی) مجله دانشکده پزشکی، سال ۲۶، شماره ۱۰، تیر ۱۳۴۸
- پندارها و کردارهای وسواسی کودکان (باهمکاری دکتر ایزدی) - مجله طب عمومـی نشریـه دانشکده پزشکی تهران، سال ۹، شماره ۱، آبان ۱۳۴۸
- یوگا و روانکاوی (ترجمـه و گردآوری براساس مقاله هارجاند سینگ: The British Journal of Psychiatry, vol. 116, no. ۵۳۱٬۱۹۷۰) - مجله طب عمومـی، سال ۹، شماره ۶، شـهریور ۱۳۴۹
- Le SOUFISME (موضوعات: تصوف از نظر روانکاوی، مقایسه پدیده ترانسفر درون روانکاوی با ارادت درون تصوف) - Le Monde Islamique, Paris, France, 1re, No 2 Fevrier, No 3, Mai, No 4, Juillet-Alout, ۱۹۷۱ (به زبان فرانسوی)
- What is Sufism, A Comparison between Sufism and Psychoanalysis (تصوف چیست؟ مقایسهای بین تصوف و روانکاوی):
International Journal of Psychaitry, Vol. 34, No. ۳ & ۴، ۱۹۷۸ USA و
What the Sufis Say, KNP, 1980, USA و
Sufi Journal, Issues ۵ & ۶، KNP 1990, London
سخنرانیها:
- علل فامـیلی و اجتماعی نِوروزها بویژه درون ایران، سمپوزیوم نِوروزها ۳۰–۲۵ آذر ۱۳۴۰، دانشکده پزشکی - بیمارستان روزبه، نامـه دانشکده پزشکی، سال ۱۹، شماره ۷، فروردین ۱۳۴۱
- درون بیماران اسکیزوفرنی بویژه درون ایران، سمپوزیوم اسکیزوفرنی درون ایران ۱۸–۱۲ دیماه ۱۳۴۳، بیمارستان روزبه، گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی تهران، مـهر ۱۳۴۶
- سخنرانی افتتاحیـه، سمپوزیوم جهانی مطالعات اپیدمـیولوژیهای روانی، انجمن روانپزشکی ایران با همکاری انجمن جهانی روانپزشکی ۳۰ اردیبهشت که تا ۱ خرداد ۱۳۵۳، برگزاری درون آمفی تئاتر بیمارستان روزبه، چاپ سخنرانی و گزارش: International Symposium on Epidemiological Studies in Psychiatry, Tehran, May 20-22 1974, Page J و «سمپوزیوم اپیدمـیولوژی بیماریهای روانی درون بیمارستان روزبه (انگلیسی و فارسی)، مجله روانپزشکی، سال ۶ شماره ۳ (ویژه)، شـهریور ۱۳۵۳
کتابها و جزوات:
- سمـیولوژی بیماریهای روانی (ترجمـه و اقتباس کتاب روانپزشکی دکتر گیرو)، انتشارات دانشگاه تهران ۷۶۹، ۱۳۴۱ شمسی
- نقیصههای عقلی، باهمکاری دکتر غلامرضا بهرامـی و دکتر عزالدین معنوی، انتشارات مجله بهداشت روانی، دیماه ۱۳۴۴
- نِوروزها «حالات عصبی»، با همکاری دکتر معنوی، دکتر ابراهیم هاشمـی و مقدمـه دکتر جهانشاه صالح، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۴۵
- روانشناسی بالینی (جلد ۱)، باهمکاری دکتر معنوی، دکتر فیروز نقش تبریزی و دکتر سیروس عظیمـی، انتشارات دانگاه تهران ۱۱۰۷، فروردین ۱۳۴۶
- روانشناسی بالینی (جلد ۲)، با همکاری دکتر معنوی، دکتر نقش تبریزی و دکتر عظیمـی، چاپ فرودسی، شماره ثبت کتابخانـه ملی ۲–۱۳۵۴/۱/۲۰، اسفند ۱۳۵۳
- روانپزشکی به منظور دانشجویـان پزشکی و پزشکان عمومـی، با همکاری دکتر معنوی، دکتر سیروس ایزدی و دکتر محمود قربانی، انتشارات مجله بهداشت روانی، ۱۳۵۱
- تشخیص و درمان فوری درون روانپزشکی (اورژانس روانپزشکی)، با همکاری دکتر بهرامـی، انتشارات دانشگاه تهران ۱۰۰۸، ۱۳۴۸
- مکتبهای روانشناسی، با همکاری دکتر بهرامـی، انتشارات دانشگاه تهران ۱۲۴۸، مرداد ۱۳۴۸
- بیماریهای روانی کودک (جلد ۱)، با همکاری دکتر محمد گیلانی و دکتر معنوی، انتشارات دانشگاه تهران ۱۲۹۱/۱، مرداد ۱۳۴۹
- بیماریهای روانی کودک (جلد ۲)، با همکاری دکتر گیلانی و دکتر معنوی، چاپخانـه مـیهن، ۱۳۵۳
- اختلالات تصویر بدن از نظر روانپزشکی، با همکاری دکتر معنوی و کریم امـیرخسروی، شـهریور ۱۳۴۹
- فعالیت زنان و اختلال آن، با همکاری دکتر معنوی و امـیرخسروی، چاپ مـیهن، شماره ثبت کتابخانـه ملی: ۴۷۸–۱۳۴۹/۵/۱۸، ۱۳۴۹
- محرومـیت حواسی و شستشوی مغزی، با همکاری دکتر معنوی و امـیرخسروی، بهمن ۱۳۵۲
- انتقال و انتقال متقابل (ترجمـه Transference and Counter Transference اثر هاینریش راکر، انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۷۴، اسفند ۱۳۵۲
- تاریخ روانپزشکی، با همکاری دکتر معنوی و امـیرخسروی، چاپ مـیهن
- شخصیت و اختلالات آن، با همکاری دکتر معنوی، دکتر ایزدی و دکتر قربانی،
مجموعه جزوات و کتابها به منظور دانشجویـان پزشکی و پزشکان و برخی به منظور نزدیکان بیمار روانی، باهمکاری دکتر معنوی و دکتر نقش تبریزی، ناشر مجله بهداشت روانی:
- علم سیبرنتیک و روانپزشکی، تیر ۱۳۴۴
- شخصیت و رشد آن، مرداد ۱۳۴۴
- روان درمانی یـا پسیکوتراپی، شـهریور ۱۳۴۴
- مکانیسمهای دفاعی «روانی»، مـهر ۱۳۴۴
- پرستاری روانی، آبان ۱۳۴۴
- مددکاری اجتماعی، آذر ۱۳۴۴
- علم ارتباطات و روانپزشکی، دی ۱۳۴۴
- اصول اداره بیمارستان روانی، بهمن ۱۳۴۴
- علل و ماهیت بیماریهای روانی، اسفند ۱۳۴۴
- پسیکودرام با تئاتر درمانی درون بیماریهای روانی ۱۳۴۵
- اگزیستانسیـالیسم و روانپزشکی، اردیبهشت ۱۳۴۵
- اعتیـاد بـه مواد مخدر و درمان آن، خرداد ۱۳۴۵
- اعتیـاد بـه الکل و درمان آن، مرداد ۱۳۴۵
- روانپزشکی قانونی، شـهریور ۱۳۴۵
- بیماریهای غدد مترشحه داخلی و روانپزشکی، مـهر ۱۳۴۵
- معاینـه بیماری روانی
- مصاحبه با بیمار روانی
- رفتارهای وسواسی
- انحرافات و درمان آن
- ناتوانیها و اختلالاهای مردها و درمان آن
سایر اقدامات
۱- برگزاری اولین سمپوزیوم جهانی مطالعات اپیدمـیولوژیهای روانی با همکاری انجمن جهانی روانپزشکی درون تهران، ۱۳۵۳ خورشیدی
۲- اقدامات عمرانی زیر با کوشش، پیگیری و تحت نظارت وی درون بیمارستان روزبه بـه انجام رسید:
- نظارت بر اجرای احداث بخش ۳۰ تختخوابی با هزینـه ورثه نوشیروانی
- کوشش و نظارت بر احداث ساختمان تریـا و آشپزخانـه با کمک بودجه سازمان برنامـه و بودجه
- کوشش و نظارت بر (از محل بودجه بیمارستان):
- احداث خیـاط خانـه
- احداث تأسیسات زبالهسوزی
- احداث انبار و تأسیسات باغبانی
- احداث بخش روانشناسی و کاردرمانی بـه هزینـه شخصی و کمکهای دوستان
- احداث بخش ۲۰ تختخوابی کودک با بودجه ورثه نوشیروانی
- احداث کتابخانـه و کلاس درس با بودجه ورثه نوشیروانی
- ساخت آمفی تئاتر بـه هزینـه شخصی (این آمفی تئاتر اولین سالن مدرن درون عصر خود به منظور برگزاری کنفرانسهای علمـی و محل برگزاری اولین سمپوزیوم جهانی مطالعات اپیدمـیولوژیهای روانی درون تهران بود)
۳- مشارکت درون و نظارت مستقیم و متداوم بر احداث کلینیک روانی اوین درون تهران و اهدای تمام سهم خود (سه دانگ) بـه دانشگاه تهران بعد از انقلاب.
پایـان خدمت
جواد نوربخش بعد از ۲۵ سال خدمت بـه جامعه پزشکی خصوصاً روانپزشکی ایران، درون سال ۱۳۵۶ بازنشسته گردید.
پیوند بـه بیرون
مجموعهای از گفتاوردهای مربوط بـه
جواد نوربخش درون ویکیگفتاورد موجود است.
منابع
↑ چله نور بـه روایت صوفی، انتشارات خانقاه نعمتاللهی لندن، ۱۳۶۹ خورشیدی
↑ تذکره الشعرای کرمان، گردآورنده دکتر بهزاد اندوهجردی
↑ Kings of Love - The History and Poetry of the Ni'matullahi Sufi Order by Nasrollah Pourjavady and Peter Lamborn Wilson, Imperial Iranian Academy of Philosophy, Tehran, 1978
↑ Corbin, Henry. "History of Islamic Philosophy Vol 11, p.316, Taylor and Francis. Retrieved 2009-0601. ISBN: 978-0-7103-0416-2
↑ آثار ترجمـه شده بـه انگلیسی
↑ آثار ترجمـه شده بـه فرانسوی
↑ آثار ترجمـه شده بـه روسی
↑ آثار ترجمـه شده بـه اسپانیـایی
↑ صفحه اینترنتی خانقاه نعمتاللهی
↑ فرهنگ نوربخش، اصطلاحات تصوف، تألیف دکتر جواد نوربخش، انتشارات خانقاه نعمتاللهی، چاپ دوم ۱۳۷۲ خورشیدی
↑ درخرابات، تألیف دکتر جواد نوربخش، انتشارات یلدا قلم، چاپ چهارم، ۱۳۸۴ خورشیدی، شابک: ۶-۲۷-۵۷۴۵-۹۶۴
↑ در بهشت صوفیـان، تألیف دکتر جواد نوربخش، انتشارات یلدا قلم، چاپ سوم، ۱۳۸۴ خورشیدی، شابک: ۴-۲۸-۵۷۴۵-۹۶۴
سلسله نعمتاللهی
شاخه اصلی
شاه نعمتالله ولی • شاه خلیلالله • شاه حبیبالله • شاه کمالالدین • شاه حبیبالله ثانی • شاه شمسالدین ثانی • شاه کمالالدین ثانی • شاه شمسالدین ثالث • شاه علیرضا ولی دکنی(رضاعلیشاه اوّل) • مـیر عبدالحمـید دکنی (معصومعلیشاه) • محمدعلی طبسی (نورعلیشاه اوّل) • محمدحسین اصفهانی (حسین علیشاه) • محمدجعفر کبودرآهنگی(مجذوبعلیشاه همدانی) • زینالعابدین شیروانی(مستعلیشاه) • حاج زینالعابدین شیرازی(رحمتعلیشاه) حاجآقا محمد شیرازی (منورعلیشاه) • حاجآقا علی شیرازی (وفاعلیشاه) • سید اسماعیل اجاق (صادقعلیشاه) • عبدالحسین شیرازی (مونسعلیشاه) • جواد نوربخش (نورعلیشاه) • علیرضا نوربخش (رضاعلیشاه)
سلطانعلیشاهی گنابادی
حاج محمّدکاظم اصفهانی (سعادتعلیشاه) • حاج ملا سلطانمحمد گنابادی (سلطانعلیشاه) • حاج ملاعلی گنابادی (نورعلیشاه ثانی) • حاج شیخ محمدحسن گنابادی (صالحعلیشاه) • حاج سلطانحسین تابنده (رضاعلیشاه) • حاج علی تابنده (محبوبعلیشاه) • حاج دکتر نورعلی تابنده(مجذوبعلیشاه)
صفیعلیشاهی
مـیرزا حسن اصفهانی (صفیعلیشاه) • علیخان ظهیرالدوله (صفاعلیشاه) • محمد انتظام (بینشعلیشاه) • حاجی داداش • صفاءالملک • علیرضا خسروانی • عبدالله انتظام • رضاعلیشاه
دادههای کتابخانـهای
- WorldCat Identities
- VIAF: 57033417
- LCCN: n80133215
- ISNI: 0000 0000 8846 3106
- GND: 103736123
- SUDOC: 035635819
- BNF: cb13326051v (دادهها)