«مسلمانها حتما با هر عامل مخالفِ وحدت و ضد وحدت مقابله ند؛ این یک تکلیف بزرگ به منظور همـهی ما است؛ هم شیعه حتما این را قبول کند، محاسبه سن و شمع تولد هم سنّی حتما قبول کند، هم شعبههای گوناگونی کـه در مـیان شیعیـان و در مـیان سنّیها وجود دارد این را حتما بپذیرند.» رهبر انقلاب اسلامـی ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمـی خامنـهای (KHAMENEI.IR) همزمان با فرارسیدن هفته وحدت طی فراخوانی اعلام کرد بـه پرسشهای شرعی مخاطبان کـه درباره احکام ارتباط بین صاحبان مذاهب و ادیـان است، پاسخ مـیدهد.
حجتالاسلام والمسلمـین فلاحزاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیتالله العظمـی خامنـهای و رئیس مرکز موضوعشناسی احکام فقهی- بـه پرتکرارترین سؤالات مطابق با فتاوای حضرت آیتاللهالعظمـی خامنـهای پاسخ دادهاند کـه در ادامـه متن و فیلم پاسخ ایشان بـه این سؤالات ارائه مـیشود:
پاسخ استفتائات بـه زبان عربی: محاسبه سن و شمع تولد [الإجابة عن الأسئلة الشرعیة حول أحکام العلاقة مع أهل المذاهب و الأدیـان الأخرى]
فهرست:
مقدمـه
۱. محاسبه سن و شمع تولد تبرّی بـه چه معناست؟ و نسبت بین تبرّی و لعن چیست؟
۲. محاسبه سن و شمع تولد آیـا حکم وحدت منافاتی با تبرّی ندارد؟ آیـا اگر شخصی مقلد حضرت آیتالله خامنـهای نباشد، بر او واجب هست که از دستورات ایشان مبنی بر عدم لعن تبعیت کند؟
۳. نظر حضرت آیتالله خامنـهای دربارهی برگزاری مراسم لعن چیست؟
۴. آیـا حرام بودن بیاحترامـی بـه اعتقادات مذاهب شامل غیر اهل سنت هم مـیشود؟
۵. تکلیف ما درون برخورد با شیعیـانی کـه اصرار بـه تفرقهافکنی مـیان مسلمانان را دارند چیست؟ آیـا امر بـه معروف و نـهی از منکر آنـها واجب است؟
۶. برخی مـیگویند شعار برادری و برابری بین شیعه و سنی فقط جنبهی سیـاسی دارد و حکم شرعی نیست. آیـا این مطلب درست است؟
۷. با توجه بـه اینکه برخی با ادعای بحث علمـی تفرقه ایجاد مـیکنند، توضیح دهید کـه آیـا اصلاً حتما بر سر مباحث اختلافی بحث علمـی صورت بگیرد؟ این بحث علمـی چه فوایدی دارد و باید چگونـه باشد؟ و باید توسط چه افرادی صورت بگیرد؟
۸. آیـا درون مواقعی کـه ما بـه عنوان مسافر درحال عبور از شـهرهای سنیمذهب هستیم، صحیح هست که نماز را درون مساجد اهل سنت و به صورت جماعت اقامـه کنیم؟ آیـا حتما حتماً از مُهر استفاده کنیم یـا خیر؟
۹. بـه طور کلی نظر حضرت آیتالله خامنـهای درون مورد رابطهی دوستی و رفتوآمد با پیروان دیگر ادیـان بهویژه اینکه اگر نسبت فامـیلی با آنـها داشته باشیم چیست؟
۱۰. آیـا هدیـه گرفتن و هدیـه بـه مسیحیها بـه خاطر تولد حضرت مسیح یـا دیگر اعیـاد آنـها صحیح است؟ رفتن مسلمانان بـه کلیسا جهت ادای احترام بـه حضرت عیسی چه حکمـی دارد؟
۱۱. خرید و فروش با پیروان دیگر ادیـان چه حکمـی دارد؟
۱۲. استفاده از خوراکی و غذاهای طبخشده توسط پیروان سایر ادیـان حلال هست یـا خیر؟ آیـا گوشت ذبحشده توسط اهل کتاب پاک و حلال است؟
۱۳. پیروان چه ادیـان و مذاهبی نجس هستند؟ آیـا درون مورد پیروان ادیـان و مذاهبی کـه غیر اهل کتابند و از نظر حضرت آیتالله خامنـهای نجس هستند، بـه صرف دست زدن بـه آنـها نجس مـیشویم یـا حتما دست خیس باشد؟
۱۴. وظیفهی ما درون مورد ورود اهل کتاب بـه مکانهای مقدس مثل مساجد و حرمهای مطهر چیست؟ آیـا حتما جلوگیری کنیم؟ پیروان کدام ادیـان نمـیتوانند وارد مساجد مسلمـین شوند؟
۱۵. نظر حضرت آیتالله خامنـهای درون مورد ازدواج دائم یـا موقت شیعیـان -چه و چه پسر- با پیروان دیگر ادیـان و مذاهب چیست؟
۱۶. من مربی کانون پرورش فکری کودکان هستم. چند کودوجوان یـهودی درون این کانون عضو هستند و خیلی اوقات یک خوراکی را تعارف مـیکنند و من برمـیدارم؛ گاهی هم مـیخورم. ولی هر چه من خوراکی تعارف مـیکنم، باصراحت مـیگویند کـه ما از دست مسلمانان چیزی نمـیخوریم. تکلیف ما چیست؟ آیـا ما هم از غذای آنان نخوریم؟
۱۷. آیـا خرید و مصرف محصولات تولیدی پیروان برخی ادیـان و فرقهها کـه درآمد حاصل از آن را درون راه جذب و گسترش پیروان خود مصرف مـیکنند اشکال دارد؟ اگر این انتساب اثبات نشده باشد چطور؟
۱۸. آیـا هنگام همسفرهشدن با خارجیها نیـازی هست از دینشان سؤال کنیم؟ آیـا مـیتوان از ظرفی کـه آنـها آب خوردهاند آب نوشید؟
۱۹. حکم دست مرد مسلمان با زن غیرمسلمان چیست؟
۲۰. آیـا امر بـه معروف و نـهی از منکر به منظور اهل کتاب نیز صدق مـیکند؟ مثلاً درون شـهر ما درون محلههای کلیمـینشین شئونات اسلامـی مانند حجاب اصلاً رعایت نمـیشود؛ آیـا ما نسبت بـه این مسئله مسئولیت داریم؟
۲۱. حکم ارتباط باانی کـه به صورت اسمـی مسلمان هستند، اما گاهی منکر دین اسلام و خدا مـیشوند چیست؟
۲۲. آیـا یک مسلمان مـیتواند به منظور یک کافر کار کند و زیردست او باشد و از او مزد بگیرد؟
مقدمـه:
اعوذبالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» یکی از موضوعات مـهم کـه سؤالهای فقهی زیـادی هم پیرامون آن مطرح هست مسئلهی وحدت مسلمـین است. مسئلهی وحدت بین مسلمانها بـه معنای دست برداشتن آنـها از عقایدشان یـا عمل بـه فقه دیگران نیست؛ بلکه یعنی شیعیـان براساس اعتقاد و مطابق موازین فقهی خودشان عمل مـیکنند و گروههای دیگر مسلمان (اهل سنت) هم عقایدی دارند و فقهی دارند و فتاوایی دارند و براساس فتاوای خودشان عمل مـیکنند. مسئلهی وحدت مسلمـین، وحدت بر سر یکسری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنـها به منظور مقابله با دشمنان مشترک است.
حضرت آیتالله خامنـهای درون کنفرانس وحدت اسلامـی درون سال ۱۳۶۸ فرمودهاند: «اتحاد مسلمـین، بـه معنای انصراف مسلمـین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامـی و فقهی خودشان نیست.» همچنین درون جایی دیگر فرمودهاند: «مسئله، مسئلهی این نیست کـه شیعه یـا سنی، عقاید یکدیگر را قبول کنند؛ نـه، هری عقیدهی خودش را دارد، هری تابع استدلال هست و بـه هر عقیدهای رسید، درست است. مسئله این هست که اصحابِ عقاید مختلف، بایستی بـه وسوسهی دشمن گوش نکنند، بـه جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت بـه هم کارشکنی نکنند.» بنابراین بحث بر سر این هست که همـهی مسلمانها دشمن مشترکی بـه نام استکبار جهانی صهیونیسم بینالملل دارند و اتحاد نیـاز هست و این یک مسئلهی اصلی و اصولی هست و تاکتیک هم نیست؛ بلکه یک مسئلهی استراتژیک و اساسی هست که مسلمانها نقاط مشترک بسیـار زیـادی دارند و بر سر این مسائل مشترک حتما با هم متحد شوند و ید واحده باشند درون مقابل دشمنان.
گاهی وقتها زمانی کـه بحث از وحدت مـیشود، برخی خیـال مـیکنند کـه مثلاً شیعیـان نسبت بـه ولایت مولا امـیرالمؤمنین علی علیـهالسلام و امامت ائمـهی اطهار علیـهمالسلام بیاعتقاد بشوند؛ نـه،ی چنین حرفی نزده است؛ بلکه بحث بر سر این هست که با هم نزاع نکنند. بـه مسائل تفرقهانگیز نپردازند. با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی کـه دشمن مشترکی بـه یکی از کشورهای اسلامـی حمله مـیکند، همـه دست بـه دست هم بدهند و در مقابل او بایستند. معنای وحدت این است.
۱. تبرّی بـه چه معناست؟ و نسبت بین تبرّی و لعن چیست؟
«تولّی و تبرّی» گاهی جزو اصول دین شمرده مـیشود و گاهی هم جزو فروع دین و البته هر دو هم درست است؛ یعنی یک جنبهی اعتقادی دارد و یک جنبهی عملی. از حیث اعتقادی تولّی یعنی ما بـه ولایت اولیـای الهی، پیـامبران خدا و ائمـهی اطهار علیـهمالسلام معتقد باشیم و همچنین علاقه نسبت بـه آنـها و پیروانشان داشته باشیم. تولّی یک جنبهی عملی نیز دارد کـه اطاعت از این اولیـای الهی است.
تبرّی نقطهی مقابل تولّی است؛ یعنی دشمنی نسبت بـه دشمنان خدا و دشمنان اولیـای خدا. مکلفین حتما این دو اصل را هم از نظر اعتقادی معتقد باشند و هم درون عمل بـه آن متمسک شوند و لزوماً اینگونـه نیست کهی کـه مـیخواهد تبرّی بجوید با لعن و ناسزا و بدگویی همراه باشد. بسیـاری از مسلمانان از صدر اسلام تاکنون و حتی درون عصر حاضر -نمونـهاش حضرت امام رحمـهالله و حضرت آیتالله خامنـهای- اینـها واقعاً اهل تولّی و تبرّی هستند، ولی اهل سب و لعن نیستند. بنابراین انسان مـیتواند تبرّی داشته باشد، اما توهین و فحاشی و لعن بـه مقدسات دیگران نکند. حضرت آقا توهین بـه مقدسات دیگر را جایز ندانسته، بلکه حرام مـیدانند.
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
۲. آیـا حکم وحدت منافاتی با تبرّی ندارد؟ آیـا اگر شخصی مقلد حضرت آیتالله خامنـهای نباشد، بر او واجب هست که از دستورات ایشان مبنی بر عدم لعن تبعیت کند؟
قطعاً وحدت مسلمـین با تبرّی منافات ندارد. یعنی افراد مـیتوانند با دشمنان خدا و دشمنان اولیـای خدا دشمن باشند و با آنـهایی کـه در حال جنگ با مسلمانان هستند مقابله کنند، و در عین حال با دیگر مسلمانها وحدت نیز داشته باشند. بعد وحدت مسلمانان با تبرّی از دشمنان خدا و دشمنان اولیـای خدا هیچ منافاتی ندارد. بـه عنوان نمونـه امام خمـینی رضواناللهتعالیعلیـه هم ولایی بودند هم متبرّی از دشمنان خدا و دشمنان اولیـای خدا و در عین حال بـه مقدسات سایر مسلمانان و اشخاص مورد احترام آنـها لعن و توهین هم نمـید. خیلی از بزرگان بودند کـه مردم را بـه وحدت دعوت د و از دشمنان خدا هم تبرّی جستند.
وحدت بین مسلمـین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب هست و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان کـه به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بینالمللی است، حرام است. اما اینکه اگر مقلد حضرت آقا هم نباشند، حتما مراعات این مسئله را ند؟ بله دیگران هم حتما مراعات این مسئله را ند. درون این مسئله فرقی ندارد کـه افراد مقلد حضرت آقا باشند یـا مقلد سایر مراجع. چرا کـه به فتوای همـهی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی کـه بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفادهی دشمنان علیـه مکتب اهل بیت علیـهمالسلام شود که تا به پیروان مکتب اهل بیت علیـهمالسلام توهین کنند یـا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست.
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
۳. نظر حضرت آیتالله خامنـهای دربارهی برگزاری مراسم لعن چیست؟
حضرت آقا بارها فرمودهاند کـه به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید. بنابراین حتما از این کار پرهیز کرد و نکتهی جالب توجه اینجا هست که برخی مـیگویند درون مجالس خصوصی اشکالی ندارد کـه لعن بگوییم؛ درون حالی کـه حضرت آقا قید نزدند کـه مجلس عمومـی باشد یـا خصوصی، بلکه بـه طور کلی فرمودهاند کـه به مقدسات سایر مسلمانان یعنی سایر فِرَق اسلامـی توهین نکنید. حضرت آقا درون جایی فرمودهاند: «آن شیعهای هم کـه از روی نادانی و غفلت، یـا گاهی از روی غرض - این را هم سراغ داریم و افرادی را هم از بین شیعیـان مـیشناسیم کـه فقط مسئلهشان مسئلهی نادانی نیست، بلکه مأموریت دارند به منظور اینکه ایجاد اختلاف کنند - بـه مقدسات اهل سنت اهانت مـیکند، عرض مـیکنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی هست و خلاف قانونی است.» بنابراین توهین بـه مقدسات سایر مذاهب اسلامـی بـه نظر حضرت آقا حرام شرعی است.
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
۴. آیـا حرام بودن بیاحترامـی بـه اعتقادات مذاهب شامل غیر اهل سنت هم مـیشود؟
به هر حال مذاهبی هستند کـه دارند با مسالمت زندگی مـیکنند و آنـها هم بـه مقدسات ما معمولاً توهین نمـیکنند. توهین بـه آنـها هم اگر موجب تفرقه و فتنـهانگیزی درون جامعه شود قطعاً حرام است.
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
۵. تکلیف ما درون برخورد با شیعیـانی کـه اصرار بـه تفرقهافکنی مـیان مسلمانان را دارند چیست؟ آیـا امر بـه معروف و نـهی از منکر آنـها واجب است؟
نظر حضرت آقا این هست که تفرقه بین مسلمانان کار حرامـی هست و توهین بـه مقدسات سایر مسلمـین هم حرام است. فعل حرام منکر هست و نـهی از منکر هم واجب است؛ اما با وجود شرایط و مراعات مراتب.
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
۶. برخی مـیگویند شعار برادری و برابری بین شیعه و سنی فقط جنبهی سیـاسی دارد و حکم شرعی نیست. آیـا این مطلب درست است؟
خیر، این مطلب درست نیست. وحدت مسلمـین حکم شرعی است. تعبیر حضرت آقا این هست که «شعار وحدت مسلمـین را یک مسئلهی استراتژیک مـیدانم_ یک مسئلهی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست کـه حالا بگوییم مصلحت ما ایجاب مـیکند کـه با مسلمـین غیرشیعه ارتباط داشته باشیم_ مسلمانان، بـه تدریج این اختلافات مذهبی و طایفهای را کم کنند و از بین ببرند چون درون خدمت دشمنان است.» و خدمت بـه دشمنان هم حرام است.
۷. با توجه بـه اینکه برخی با ادعای بحث علمـی تفرقه ایجاد مـیکنند، توضیح دهید کـه آیـا اصلاً حتما بر سر مباحث اختلافی بحث علمـی صورت بگیرد؟ این بحث علمـی چه فوایدی دارد و باید چگونـه باشد؟ و باید توسط چه افرادی صورت بگیرد؟
دربارهی بحث علمـی، اتفاقاً حضرت آقا موافق هستند. حضرت آقا موافقند کـه در مباحثی کـه اختلاف نظر علمـی بین فِرَق مسلمـین، بین شیعیـان و اهل سنت وجود دارد، صاحبنظران درون نشستهای علمـی محترمانـه بنشینند، سخن یکدیگر را نقد کنند، اما عالمانـه، درون مجامع علمـی، بین اهل فن، شیوهاش هم همان جدال احسن باشد کـه به تعبیر قرآن آنگونـه بحث علمـی موجب اختلاف و تفرقه و فتنـهانگیزی بین مسلمانها نباشد، هیچ اشکالی ندارد.
آن چیزی کـه اشکال دارد و حرام هست ایجاد تفرقه بین مسلمانان و تفرقهانگیزی بین جوامع اسلامـی است. حضرت آقا دربارهی بحث علمـی فرمودهاند: «اگر مـیخواهند بحث مذهبی ند، هیچ اشکالی ندارد، من بحث مذهبی را هم قبول دارم، اگر دوست دارند بحث علمـی مذهبی بین علما و بین صاحبان فن ند، بنشینند این کار را ند، منتها نـه درون منظر و مرئای مردم، بلکه درون جلسات علمـی بنشینند با هم بحث علمـی کنند.» بـه هر حال اینـها بحثهای علمـی و فنی هست که حتما در جوامع خصوصی علمـی صورت بگیرد که تا موجب تفرقه نشود.
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
۸. آیـا درون مواقعی کـه ما بـه عنوان مسافر درحال عبور از شـهرهای سنیمذهب هستیم، صحیح هست که نماز را درون مساجد اهل سنت و به صورت جماعت اقامـه کنیم؟ آیـا حتما حتماً از مُهر استفاده کنیم یـا خیر؟
شرکت درون نماز جماعت اهل سنت اشکالی ندارد. زمانی کـه شما از جایی عبور مـیکنید و وارد مسجد شدید و دیدید نماز جماعت اهل سنت برپا است، طبق نظر حضرت آقا مـیتوانید اقتدا کنید، مانند مکه و مدینـه درون مسجدالحرام و مسجدالنبی. حضرت آقا فرمودهاند کـه این مسئله اختصاص بـه آن دو مسجد ندارد و استفاده از مُهر هم اگر محذوری ندارد و مشکلی پیش نمـیآید اشکال ندارد. یـا اگر مُهر درون آنجا نیست، مـیتوان بر جایی کـه سنگفرش هست و چیزی کـه سجده بر آن صحیح است، اگر محذور و مشکلی نیست سجده کرد. اما اگر جایی هست کـه به هر حال یـا مُهر وجود ندارد، یـا ممکن هست اگر شما از آن استفاده کنید، دیگران متعرض شما بشوند، یـا با همـین کار شما علیـه مقدسات مذهب شیعه و مکتب اهل بیت علیـهمالسلام توهین کنند، درون این حالت از مُهر استفاده نکنید.
۹. بـه طور کلی نظر حضرت آیتالله خامنـهای درون مورد رابطهی دوستی و رفتوآمد با پیروان دیگر ادیـان بهویژه اینکه اگر نسبت فامـیلی با آنـها داشته باشیم چیست؟
حفظ عقاید حق واجب است. رفتوآمد با دیگران اگر به منظور عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد و انسان مورد اتهام قرار نگیرد، اشکالی ندارد. یعنی این رفتوآمد بـه طور کلی اگر مفسدهای نداشته باشد مانعی ندارد. گاهی وقتها اصلاً رفتوآمد اثر مطلوب دارد، یعنی جنبهی امر بـه معروف و نـهی از منکر دارد؛ افزون بر اینکه اگر آنـها از ارحام نسبی هستند، از آن جهت کـه قطع رحم حرام است، قطع ارتباط کامل با آنـها هم جایز نیست؛ بلکه حتما ارتباط برقرار باشد، البته با حفظ آن نکاتی کـه عرض کردیم.
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
۱۰. آیـا هدیـه گرفتن و هدیـه بـه مسیحیها بـه خاطر تولد حضرت مسیح یـا دیگر اعیـاد آنـها صحیح است؟ رفتن مسلمانان بـه کلیسا جهت ادای احترام بـه حضرت عیسی چه حکمـی دارد؟
در هر دو مسئله اگر مفسدهای بر آن مترتب نباشد و مورد اتهام قرار نگیرید، اشکالی ندارد. گرفتن هدیـهی آنـها یـا مثلاً یکبار بـه کلیسا رفتن یـا درون یک مراسمـی شرکت ، اگر مفسدهای بر آن مترتب نباشد، یعنی موجب انحراف اعتقادی شما نباشد و دیگران سوء استفاده نکنند و شما موجب اتهام قرار نگیرید، اشکالی ندارد. اما اگر مفسدهای وجود داشته باشد، این کار جایز نیست.
۱۱. خرید و فروش با پیروان دیگر ادیـان چه حکمـی دارد؟
به جزانی کـه در حال جنگ با مسلمانان هستند، خرید و فروش با پیروان سایر ادیـان، اگر مفسدهای بر آن مترتب نباشد اشکالی ندارد. همچنانکه درون کشور ما اقلیتهای مذهبی هستند و صاحب حرفه و مغازهاند و مردم با آنـها مبادله و خرید و فروش دارند و از نظر شرعی هم اشکالی ندارد.
۱۲. استفاده از خوراکی و غذاهای طبخشده توسط پیروان سایر ادیـان حلال هست یـا خیر؟ آیـا گوشت ذبحشده توسط اهل کتاب پاک و حلال است؟
به نظر حضرت آقا گوشت ذبحشده توسط مسلمانان از هر فرقهای کـه باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است. اما گوشت ذبحشده توسط غیرمسلمانان از اهل کتاب حلال نیست؛ چون حیوان حتما توسط مسلمان با شرایط خاص سر بریده شده باشد. بعد اگر غذاها، غذاهای گوشتی یـا فرآوردههای گوشتی باشند حلال نیستند. اما مصرف سایر غذاهای آنـها مثل سبزیجات، مـیوهجات یـا غذاهایی کـه از اینـها تهیـه مـیشود، ولو بـه دست آنـها باشد، اشکالی ندارد. اهل کتاب طبق نظر حضرت آقا پاک هستند و خوردن غذای طبخشدهی غیرگوشتی آنـها اشکالی ندارد.
۱۳. پیروان چه ادیـان و مذاهبی نجس هستند؟ آیـا درون مورد پیروان ادیـان و مذاهبی کـه غیر اهل کتابند و از نظر حضرت آیتالله خامنـهای نجس هستند، بـه صرف دست زدن بـه آنـها نجس مـیشویم یـا حتما دست خیس باشد؟
طبق نظر حضرت آقا، فِرَق مسلمـین و سایر مذاهب کـه اهل کتاب هستند یعنی مسیحیـان، یـهودیـان، زرتشتیـان و صابئین، اینـها همـه پاک هستند. دربارهی ارتباط با غیر اهل کتاب هم صرف اینکه دست خشک بـه آنـها زده شود، یـا حتی اگر رطوبت داشته باشد، ولی رطوبت سرایت نکند، یـا شک داشته باشد کـه رطوبت از بدن آنـها یـا بدن ما سرایت کرده، باز محکوم بـه طهارت است. اینگونـه نیست کـه اگر با غیرمسلمان غیر اهل کتابی دست دادید، دست شما نجس مـیشود؛ بلکه درون صورتی دست شما نجس مـیشود کـه دست یکی از شما یـا دست هر دو رطوبت سرایتکننده داشته باشد.
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
۱۴. وظیفهی ما درون مورد ورود اهل کتاب بـه مکانهای مقدس مثل مساجد و حرمهای مطهر چیست؟ آیـا حتما جلوگیری کنیم؟ پیروان کدام ادیـان نمـیتوانند وارد مساجد مسلمـین شوند؟
بردن غیرمسلمانان بـه مساجد جایز نیست؛ اما اگر این کار و حضور آنـها درون مساجد موجب بیاحترامـی یـا نجس شدن مساجد نباشد، اشکالی ندارد. همچنین هست حکم ورود این افراد بـه حرم معصومـین علیـهمالسلام و امامزادهها.
۱۵. نظر حضرت آیتالله خامنـهای درون مورد ازدواج دائم یـا موقت شیعیـان -چه و چه پسر- با پیروان دیگر ادیـان و مذاهب چیست؟
اولاً ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسدهای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده داشته باشد، حتی هممذهب هم باشند، جایز نیست. اما درون ازدواج با غیرمسلمانان، ازدواج مرد مسلمان بهطور موقت با زنهای اهل کتاب اشکالی ندارد؛ اما ازدواج دائم با زنان غیرمسلمان صحیح نیست. زنان مسلمان هم مطلقاً نمـیتوانند با مردان غیرمسلمان ازدواج کنند.
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
۱۶. من مربی کانون پرورش فکری کودکان هستم. چند کودوجوان یـهودی درون این کانون عضو هستند و خیلی اوقات یک خوراکی را تعارف مـیکنند و من برمـیدارم؛ گاهی هم مـیخورم. ولی هر چه من خوراکی تعارف مـیکنم، باصراحت مـیگویند کـه ما از دست مسلمانان چیزی نمـیخوریم. تکلیف ما چیست؟ آیـا ما هم از غذای آنان نخوریم؟
اگر نسبت بـه پاک بودن آن غذا شبهه دارید کـه آیـا حلال هست یـا نـه؛ چون درون کشور اسلامـی هستند و غذای آنـها هم از بازار مسلمانان تهیـه مـیشود حلال است.
۱۷. آیـا خرید و مصرف محصولات تولیدی پیروان برخی ادیـان و فرقهها کـه درآمد حاصل از آن را درون راه جذب و گسترش پیروان خود مصرف مـیکنند اشکال دارد؟ اگر این انتساب اثبات نشده باشد چطور؟
اولاً خرید و فروش با پیروان سایر مذاهب اشکالی ندارد. اگر درون موردی یقین داشته باشیم کـه خرید و فروش ما موجب مـیشود که تا دشمنان اسلام استفاده کنند و موجب تقویت آنـها شود مثل صهیونیستها؛ یـا اینکه با کالایی کـه ما مـیخریم، یک فرقه یـا مذهب باطلی ترویج شود یـا کمک بـه ترویج آنـها شود، این اشکال دارد. اما درون مواردی کـه نمـیدانیم کـه آیـا خرید و فروش ما درون تبلیغات عقاید باطل یـا مذهب باطلی استفاده مـیشود یـا نـه، خرید و فروش اشکالی ندارد.
۱۸. آیـا هنگام همسفرهشدن با خارجیها نیـازی هست از دینشان سؤال کنیم؟ آیـا مـیتوان از ظرفی کـه آنـها آب خوردهاند آب نوشید؟
نیـازی نیست کـه از دین آنـها بپرسید. اگر درون کشور اسلامـی زندگی مـیکنند کـه خب انشاءالله مسلمانند و هیچ اشکالی ندارد کـه شما با آنـها همسفره شوید. اما اگر درون بلاد غیراسلامـی زندگی مـیکنند، یعنی درون کشور یـا شـهری هستند کـه اکثریت مردم آنجا غیرمسلمانند، اگر مذهبشان را ندانیم، ارتباط با آنـها حکم ارتباط با غیرمسلمان را دارد. اما خوردن غذا و همسفرهشدن با آنـها اگر مفسدهای نداشته باشد و غذای حرامـی هم درون سفره نباشد، اشکالی ندارد. همچنین اگر از ظرفی کـه آنـها آب خوردهاند، درون صورتی کـه مسلمان یـا اهل کتاب باشند، اشکالی ندارد کـه آب بنوشیم. اما اگر مـیدانید کـه نـه مسلمان هستند و نـه اهل کتاب، یعنی پیرو سایر ادیـان هستند، یـا اینکه دین و مذهبی ندارند، آن موقع اگر از ظرفی غذا یـا آب خورده باشند کـه نجس شده باشد، نباید از آن ظرف، غذا بخورید یـا آب بنوشید.
۱۹. حکم دست مرد مسلمان با زن غیرمسلمان چیست؟
مرد و زن نامحرم نباید بـه هم دست بدهند و غیرمسلمان بودن یک طرف، درون این مسئله تفاوتی ایجاد نمـیکند. یعنی لمس بدن نامحرم حرام است، چه مسلمان باشد و چه غیرمسلمان. حالا یک مورد استثنا وجود دارد کـه اگر درون موردی ضرورتی بود، با دستکش و امثال اینـها (با حائل لباس) فرضاً آن هم بـه شرط اینکه دست همدیگر را فشار ندهند و مفسدهای هم نداشته باشد و تحریککننده هم نباشد، فرمودهاند اشکالی ندارد. بنابراین درون اینگونـه امور حتما پرهیز کرد چون اصل تماس بدنی با نامحرم حرام است.
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
۲۰. آیـا امر بـه معروف و نـهی از منکر به منظور اهل کتاب نیز صدق مـیکند؟ مثلاً درون شـهر ما درون محلههای کلیمـینشین شئونات اسلامـی مانند حجاب اصلاً رعایت نمـیشود؛ آیـا ما نسبت بـه این مسئله مسئولیت داریم؟
اولاً همچنانکه مسلمانان مکلف بـه رعایت احکام شرعی هستند، غیرمسلمانان هم مکلف هستند، حالا درست هست که آنـها اعتقادی ندارند و عمل نمـیکنند، اما از نظر دین اسلام و بحثهای کلامـی و اعتقادی، آنـها هم مکلف هستند. ثانیـاً نسبت بـه احکام اجتماعی اسلام مثل مراعات حجاب درون فضای جامعهی اسلامـی، یـا عدم روزهخواری درون روزهای ماه رمضان، حتما مراعات این احکام را ند. بنابراین اگر خانم غیرمسلمانی درون جامعهی اسلامـی حجاب را رعایت نکرد، این کار او منکر علنی است، بعد همچنانکه ما با وجود شرایط نسبت بـه امر بـه معروف و نـهی از منکر مسلمانها وظیفه داریم، نسبت بـه امر بـه معروف و نـهی از منکر غیرمسلمانان هم درون این مواردی کـه منکر شناخته مـیشوند، با وجود شرایط، واجب هست که اقدام کنیم.
۲۱. حکم ارتباط باانی کـه به صورت اسمـی مسلمان هستند، اما گاهی منکر دین اسلام و خدا مـیشوند چیست؟
اگر درون ظاهر، اظهار اسلام مـیکنند، یعنی شـهادتین را گفتهاند و ما خبر نداریم کـه قلباً مسلمان هستند یـا نـه و گاهی وقتها ممکن هست اعمالی انجام دهند کـه خلاف دستورات اسلام باشد، حکم مسلمان را دارند. اما اگر ما مـیدانیم کـه آنـها معتقد بـه اسلام نیستند و فقط بـه صورت زبانی یک چیزی مـیگویند و فقط اظهار اسلام مـیکنند، خیر، درون اینجا حکم مسلمان را ندارند و ارتباط با آنـها اجمالاً با ارتباط با مسلمانان فرق مـیکند. اگرچه نمـیگوییم بهطورکلی ارتباط با آنـها جایز نیست. ارتباط با آنـها اشکالی ندارد، اما نباید مفسدهای داشته باشد و موجب تأیید عقاید باطل آنـها بشود. همچنین خودی کـه با آنـها ارتباط دارد، نباید متهم شود کـه با افراد لاابالی سروسرّی دارد.
۲۲. آیـا یک مسلمان مـیتواند به منظور یک کافر کار کند و زیردست او باشد و از او مزد بگیرد؟
زیردست بـه این معنا کـه تحت سلطهی غیرمسلمان باشد جایز نیست؛ اما حالا اگر کارگر مسلمانی هست که کارفرمایش کافر هست و بـه او مـیگوید چنین کاری را انجام بده و او هم انجام مـیدهد و ذلتی را هم نمـیپذیرد، بلکه به منظور او کار مـیکند و مزدش را مـیگیرد؛ کارش هم اگر خلاف شرع نباشد و منافاتی هم با آن عزت و کرامت مسلمانی نداشته باشد، این نوع کار اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است.
[محاسبه سن و شمع تولد]نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 28 Jan 2019 10:19:00 +0000