رئیس انجمن قطعهسازان گفت: نامه خداحافظی با خانواده رنو فرانسه با ارسال نامـهای بـه خودروساز ایرانی از اتمام همکاری خبر داد کـه به معنای عدم تامـین قطعات و توقف تولید خانواده تندر-۹۰ و ساندرو هست .
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس بـه نقل از دنیـای اقتصاد،در شرایطی کـه حدود ۸۵ روز از اعمال تحریم آمریکا علیـه صنعت خودروسازی مـیگذرد، نامه خداحافظی با خانواده رنو با ارسال نامـهای بـه خودروسازان، رسما پایـان همکاری را با آنـها اعلام کرد.
محمدرضا منش رئیس انجمن قطعهسازان گفت: با توجه بـه نامـه رسمـی رنو، دیگر امکان تامـین قطعات محصولات این شرکت از خارج وجود ندارد و این بـه معنای توقف تولید خانواده تندر-۹۰ و ساندرو است. نامه خداحافظی با خانواده درون این شرایط، تنـها راه ادامـه تولید محصولات رنو درون ایران، داخلیسازی قطعات آنـها است.
وی با بیـان اینکه درون حال حاضر حدود ۶۰ درصد قطعات تندر-۹۰ و ساندرو از داخل تامـین مـیشود، گفت: طبق فراخوانی کـه به قطعهسازان داخلی دادیم، قرار هست برای داخلیسازی ۴۰ درصد باقیمانده قطعات محصولات رنو، امکانسنجی کنیم که تا شرکتهای قطعهساز، توان و برنامـه را درون این مورد اعلام کنند.کار داخلیسازی این محصولات (در مرحله مقدماتی) بـه نوعی آغاز شده اما از مـهمترین قطعات محصولات رنو کـه هنوز داخلیسازی نشده، مـیتوان بـه قطعات موتوری و ECU اشاره کرد.
اظهارات رئیس انجمن قطعهسازان درون شرایطی هست که اگرچه داخلیسازی محصولات رنو درون حالت ایدهآل و بهطور کلی، اقدام مثبتی بهشمار رفته و به حفظ تولید خانواده تندر-۹۰ و ساندرو مـیانجامد، با این حال قطعهسازان با چند مانع و چالش درون این مسیر مواجه هستند.
مساله اول اینجاست کـه قطعهسازان به منظور داخلیسازی محصولات رنو ابتدا حتما از سد خودروساز فرانسوی گذشته و مجوز لازم را از این شرکت سختگیر اخذ کنند. نامه خداحافظی با خانواده درون صورت توفیق درون این پروسه، مرحله بعدی، موافقت خودروسازان داخلی با ساخت داخل قطعات خانواده تندر-۹۰ و ساندرو است، چه آنکه اگر ایرانخودرو و سایپا از این موضوع استقبال نکنند، داخلیسازی خودروهای رنو محلی از اعراب نخواهد داشت.
گذشته از این دو مساله، ناهماهنگی فعلی مـیان قطعهسازان بر سر داخلیسازی خانواده تندر-۹۰ و ساندرو نیز خوان دیگری هست که عبور از آن چندان آسان نخواهد بود. درون حال حاضر برخی قطعهسازان داخلی چندان مـیل و انگیزهای به منظور ساخت داخل قطعات محصولات رنو ندارند و این ناهماهنگی اجازه پیش بردن پروژه را نخواهد داد.
از همـه این مسائل کـه بگذریم و فرض را بر حل و فصل آنـها بگیریم، قطعهسازان تازه حتما به مصاف دو چالش بزرگ یعنی تامـین مواد اولیـه و حفظ کیفیت محصولات رنو بروند. ازآنجا کـه تحریمهای جدید آمریکا، ارسال مواد اولیـه را بـه ایران محدود کرده، مشخص نیست قطعهسازان بتوانند مطابق نیـاز موفق بـه تامـین آن از خارج شوند. همچنین با توجه بـه سابقه نـه چندان خوب زنجیره خودروساز درون بحث کیفی، حفظ کیفیت محصولات رنو بعد از داخلیسازی، یک ابهام و علامت سوال بزرگ بهشمار مـیرود.
موافقت شفاهی احتمالی رنو با داخلی سازی محصولات
هرچند داخلیسازی قطعات هر خودرویی، نیـاز خارجی آن را برطرف و امکان تولید را بدون وابستگی بـه خارج فراهم مـیکند، با این حال این موضوع مشروط بـه موافقت شرکت مادر است. عملیـات داخلیسازی خانواده تندر-۹۰ و ساندرو نیز زمانی قابل کلید خوردن هست که رنوییها با ادامـه تولید برند درون ایران طی دوران تحریم، موافقت کنند. درون غیراین صورت، رنو مـیتواند بـه مجامع بینالمللی بابت تولید غیرقانونی و بدون مجوز محصولات، شکایت و تبعات حقوقی و مالی سنگینی را متوجه خودروسازی د.
اگرچه درون دور قبلی تحریمها و با وجود خروج پژو از ایران، تولید محصولات این شرکت ادامـه یـافت، با این حال قطعهسازان و خودروسازان خوب مـیدانند رنو فرق مـیکند و اجازه تولید بدون مجوز محصولات را نخواهد داد. البته آن طور کـه رئیس انجمن قطعهسازی گفته، ظاهرا رنو موافقت خود را با ساخت داخل قطعات خانواده تندر-۹۰ و ساندرو و ادامـه تولید آنـها درون ایران، اعلام کرده است.
این موافقت، فعلا غیررسمـی و به ادعای قطعهسازان داخلی بوده و رنو هنوز رسما مجوز داخلیسازی و تولید محصولاتش را درون ایران صادر نکرده است. برخی بر این باورند کـه احتمال دارد رنوییها از بیم تحریمهای آمریکا، داخلیسازی و تداوم تولید خانواده تندر و ساندرو را درون ایران رسما تایید نکنند اما شفاهی با این موضوع موافقت کرده باشند. درون این صورت طبعا موافقت شفاهی احتمالی، تضمـینی به منظور در امان ماندن خودروسازی ایران از تبعات حقوقی تولید محصولات رنو (بدون مجوز رسمـی) نخواهد بود و ممکن هست در آینده مشکلآفرین باشد.
مساله دیگر اینجاست کـه رنوییها طی حضور بیش از یک دههای درون ایران بـه واسطه قرارداد ال۹۰، رفتاری بسیـار سختگیرانـه درون مورد تامـین قطعات و حفظ کیفیت محصولات لحاظ د.این سختگیری بـه حدی بود کـه رنو سال هاست اجازه عبور داخلیسازی را از مرز ۶۰ درصد، بـه ایرانیها نداده و توانسته کیفیت تندر-۹۰ و ساندرو را حفظ کند. حال چه شده کـه رنو (به ادعای قطعهسازان) با داخلیسازی موافقت کرده، مشخص نیست. قطعهسازان بر این باورند کـه رنو به منظور حفظ بازار درون ایران، چنین مجوزی داده است.
مجوز خودروسازان داخلی
با فرض اینکه رنو واقعا با داخلیسازی محصولات درون ایران موافقت کرده باشد، مساله دیگر روی خوش نشان خودروسازان داخلی بـه این پروژه است. درون حال حاضر ایرانخودرو و پارسخودرو بـه تولید محصولات رنو مشغول هستند و فعلا نیز بـه واسطه قطعاتی کـه از قبل ذخیره کردهاند، چراغ تولید را روشن نگه داشتهاند. این درون حالی هست که با اتمام قطعات ذخیره، تولید محصولات رنو درون ایران متوقف خواهد شد. درون این شرایط، مشخص نیست خودروسازان پروژه داخلیسازی قطعات رنو ازسوی قطعهسازان را پذیرفته و از این مسیر، تندر و ساندرو را حفظ کنند.
بهعبارت بهتر، این احتمال وجود دارد کـه ایرانخودرو و سایپا کلا قید تولید محصولات رنو را بعد از اتمام ذخایر قطعه آنـها بزنند یـا تداوم تولید را از مسیری غیرساخت داخل ، ادامـه دهند. این مسیر دیگر مـیتواند حرکت خودروسازان بـه سمت منابع فرعی تامـین قطعه باشد، هرچند البته با توجه بـه صعود نرخ ارز و محدودیتهای ناشی از تحریم، کار بسیـار سختی خواهند داشت.
هرچه هست، قطعهسازان اگر مـیخواهند پروژه داخلیسازی محصولات رنو را پیش ببرند، حتما موافقت کامل خودروسازان را اخذ کنند، چه آنکه ممکن هست پس از هزینـه درون راستای قالبسازی و ساخت داخل، بـه در بسته بخورند بنابراین حتما منتظر ماند و دید ایرانخودرو و سایپا اولا قصد ادامـه تولید محصولات رنو را دارند و ثانیـا درون این مورد بـه قطعهسازان داخلی اعتماد مـیکنند یـا نـه.
انتهای پیـام
[نامه خداحافظی با خانواده]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 14 Jan 2019 12:09:00 +0000