هم خانواده تقریر و قرائت

هم خانواده تقریر و قرائت راه حل خلاقانـه و ابتکاری درون املا|گزارش اقدام پژوهی | قرائت نبوی از جهان (5) – پیش فرض‌های تفسیر آزاد قرآن (5 ... | آموزش املاء همراه با شیوه های نوین | مقاله های آموزشی | آموزش املاء همراه با شیوه های خلاق و متنوع |

هم خانواده تقریر و قرائت

راه حل خلاقانـه و ابتکاری درون املا|گزارش اقدام پژوهی

راه حل خلاقانـه و ابتکاری درون املاReviewed by Admin on Mar 6Rating:

هم خانواده تقریر و  قرائت راه حل خلاقانـه و   ابتکاری درون املا|گزارش اقدام پژوهی mimplus.ir http://telegram.me/pmaghale

املا لغتی هست عربی و به این معناآمده هست :پر ، هم خانواده تقریر و قرائت مطلبی را تقریر که تا دیگری بنویسد، نوشتن مطلبی کـه به شخص تقریر کنند، دیکته- طریقه نوشتن کلمات ودرست نویسی و رسم الخط. هم خانواده تقریر و قرائت این لغت معنای دیگری هم دارد مانند: هم خانواده تقریر و قرائت مـهلت دادن، فرو گذاشتن وآغاز واز یـاد چیزی را نوشتن و بر گردانیدن.

این اقدام پژوهی مشتمل بر ۱۸ صفحه است، به منظور دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیـات آن بـه اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

مقدمـه. هم خانواده تقریر و قرائت ۲

اهمـیت املاء ۲

اه درس املا. ۳

تجزیـه و تحلیل اطلاعات.. ۳

روش های تدریس آموزش املاء ۵

علل مشکللات و ضعف دانش آموزان درون درس املاء ۱۲

نحوه قرائت املا درون کلا س… ۱۳

فعالیتهای تکمـیلی و پیشنـهادی دانش آموزان. ۱۴

راههایی به منظور تقویت املای دانش آموزان. ۱۴

روش تدریس املا. ۱۵

نکات برجسته روش آموزش املای فارسی.. ۱۵

معیـارهای ارزشیـابی.. ۱۵

راههای پیشنـهادی به منظور تقویت املایی دانش آموزان ضعیف.. ۱۷

نتیجه گیری.. ۱۸

منابع وماخذ. ۱۸

.

خلاصه ای کوتاه از   راه حل خلاقانـه و ابتکاری درون املا را درون زیر مـی توانید ببینید.

مقدمـه

املا لغتی هست عربی و به این معناآمده هست :پر ، مطلبی را تقریر که تا دیگری بنویسد، نوشتن مطلبی کـه به شخص تقریر کنند، دیکته- طریقه نوشتن کلمات ودرست نویسی و رسم الخط. این لغت معنای دیگری هم دارد مانند: مـهلت دادن، فرو گذاشتن وآغاز واز یـاد چیزی را نوشتن و بر گردانیدن .

اهمـیت املاء

اهمـیت خط و املا درون این هست که بایدبار معانی را کـه به امانت بـه وی سپرده اند بـه مقصد برساند

ونـه چیزی بـه آن بیفزاید ونـه چیزی از آن بکاهد. الفاظ و کلمات حتما بخوبی مقصود نویسنده را بیـان کند و باز گو کننده مقاصد ونیت او باشد.

تجزیـه و تحلیل اطلاعات

پس از مطالعه نمرات و مشاوراتی کـه با معلم پایـه اول ، دوم و والدین این دانش آموزان صورت گرفت و راه های متعددی جهت تقویت املای آنان مورد بررسی قرار گرفت و خلاصه یـافته های حاصل از تجزیـه و تحلیل بـه شرح زیر تدوین گردید.

علل مشکللات و ضعف دانش آموزان درون درس املاء

۱:به علت اینکه مفهوم کلمـه را نمـی فهمند یـا قبلا نفهمـیده اند انرادرست نمـی نویسند.

۲:کلمات از جانب معلم درست تلفظ نمـی شوند.(آموزشی)

۳: دانش آموزان هنگام نوشتن دیکته کلمات را تکرار وهجی مـی کنند .(دقت)

نحوه قرائت املا درون کلاس

هنگام قرائت املا حتما به نکات زیر توجه شود .

۱ )از تمام درسهای کتاب فارسی اعم ازشعر وغیر شعر حتما املا گفته شود ولی مقدار وزملن ان نباید از حد معینی  تجاوز کند .

فعالیتهای تکمـیلی و پیشنـهادی دانش آموزان

۱- خود دانش آموزان املائ خودشان را تصحیح کنند.

۲- خود دانش آموزان کلمات مترادف و هم خانواده ،مخالف را از بریده های روزنامـه و مجلات جمع آوری کنند.

راههایی به منظور تقویت املای دانش آموزان

مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی مـی باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایـه اول اساس پایـه های دیگر مـی باشد و هر چقدر دانش آموزان درون این پایـه بهتر آموزش ببینند درون پایـه های دیگر راحت تر هستند و بالع; درون پایـه اول دو درس ریـاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی کلیدی هستند و بیشترین ساعات بـه این دو درس اختصاص مـی یـابد.

راههای پیشنـهادی به منظور تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

با مطالعه اطلاعات جمع آوری شده درون جلسه شورای معلمان جهت تقویت املا با پیشنـهادات متعدد همکاران مواجه شدیم ، این پیشنـهادات از این قرار بود : ۱- دقت بـه مشق ( رونویسی ) و تصحیح غلط ها و رعایت خط زمـینـه ۲- توجه بـه دست ورزی درون دوره آمادگی ۳- مطمئن شدن از شناخت حروف الفبای فارسی

نتیجه گیری

اگر معلمان درس املا را همان طور کـه جدی مـی گیرند روش تدریس آن را نیز مطابق با روش تدریس های ارائه شده درون کتاب های مراکز تربیت معلم تدریس کنند، بـه نظر مـی رسد دانش آموزان مشکلی درون این درس نخواهند داشت.

منابع وماخذ

– کتاب راهنمایی عملی پژوهش درون عمل نوشته دکتر اقبال قاسمـی پویـا – اردیبهشت ۸۴

– مدرسه وحدت کلاس پنجم ابتدایی

– مدرسه قدسیـه کلاس پنجم ابتدایی

.

برای سفارش پروپوزال بـه این صفحه مراجعه نمایید : سفارش پروپوزالبرای خرید پروپوزال بـه این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزالبرای سفارش پایـان نامـه بـه این صفحه مراجعه نمایید: سفارش پایـان نامـهبرای دانلود پروپوزال آماده بـه این صفحه مراجعه کنید: پروپوزال آمادهبرای دانلود تجربیـات معلمان بـه این صفحه مراجعه نمایید: تجربیـات معلمانبرای دانلود تجربیـات معلمان ابتدایی بـه این صفحه مراجعه نمایید: تجربیـان معلمان ابتداییبرای دانلود تجربیـات آموزشی معلمان بـه این صفحه مراجعه نمایید: تجربیـات آموزشی معلمانبرای دانلود تجربیـات یک معلم بـه این صفحه مراجعه نمایید: تجربیـات یک معلمبرای خرید پروپوزال آماده بـه این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال آمادهبرای خرید تحقیق بـه این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیقبرای انجام تحقیق دانشجویی بـه این صفحه مراجعه نمایید: انجام تحقیق دانشجوییبرای خرید تحقیق دانشجویی بـه این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق دانشجوییبرای سفارش تحقیق دانشجویی بـه این صفحه مراجعه نمایید: سفارش تحقیق دانشجوییبرای دانلود گزارش اقدام پژوهی بـه این صفحه مراجعه نمایید: گزارش اقدام پژوهی

هم خانواده تقریر و  قرائت راه حل خلاقانـه و   ابتکاری درون املا|گزارش اقدام پژوهی mimplus.ir http://telegram.me/pmaghale




[هم خانواده تقریر و قرائت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 05:19:00 +0000



هم خانواده تقریر و قرائت

قرائت نبوی از جهان (5) – پیش فرض‌های تفسیر آزاد قرآن (5 ...

پیش فرض‌های تفسیر آزاد قرآن (۵)نصّ‌‌‌گرائی فقهی و قرآن نامفهوم

تنـها پاره‌ای از فیلسوفان مسلمان (ملاصدرا) نیستند کـه قرآن را نامفهوم مـی‌سازند، هم خانواده تقریر و قرائت فقیـهان نصّ‌‌گرا هم همـین کار را مـی‌کنند. هم خانواده تقریر و قرائت فقیـه وقتی مـی‌گوید تمام احکام جزائی و یـا احکام ارث و یـا احکام خانواده و… کـه در قرآن آمده حتما بدون کم و کاست درون جامعه‌های جدید امروز مسلمانان اجراء شوند قرآن را نامفهوم مـی‌سازد گر چه این نظر را «خودداری از اجتهاد درون مقابل نصّ» مـی‌نامد.

صاحب این ‌قلم درون مقاله «مقتضَیـات فهم و مقتضَیـات ایمان» (قرائت نبوی از جهان ۳) منظور از «مفهوم بودن» را توضیح داده است. هم خانواده تقریر و قرائت آنجا گفته‌ام کـه کلام مفهوم عقلانی پدیده‌ای هست که درون بطن و متن زندگی اجتماعی ـ تاریخی انسان پدید مـی‌آید و در سطوح مختلف و با پرسش‌های گوناگون تفسیر مـی‌شود و معنا و مفهوم مـی‌یـابد. لازمـه آن توضیحات این هست که هم «معنای متن» و هم «تفسیر و فهم متن» امور تاریخی هستند. معنای تاریخی بودن معنای متن این هست که هر گفتار و یـا نوشتار درون شرایط معین تاریخی (اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معرفت‌شناختی، زبانی و …) یعنی «جهانی معین و مشخص از جهانـهای ممکن به منظور انسان» پدید مـی‌آید و معنا دهی آن مقید بـه آن شرایط و آن جهان هست چون درون آنـها شکل مـی‌گیرد و در آنـها پدید مـی‌آید و نـه درون جای دیگر. اگر. آن شرایط و جهان تاریخی عوض شود آن معنا دیگر وجود نخواهد داشت و همان گفتار یـا نوشتار معنای دیگری خواهد داد. اگر یک گفتار یـا نوشتار درون شرایط و جهان تاریخی معینی مثلاً جهان اعراب حجاز ۱۴ قرن قبل معنای «فرمان دادن» (امر) بر انجام یک عمل یـا «بر حذر داشتن» (نـهی) از ارتکاب یک عمل را بـه مُخاطب اِفاده مـی‌کرده درون شرایط و جهان متفاوت تاریخی دیگر، امر و یـا نـهی‌ای را متوجه مخاطب نمـی‌کند و مخاطب آن را بـه گونـه‌ای دیگر مـی‌فهمد. معنای تاریخی بودن تفسیر و فهم هم این هست که هر تفسیر کننده‌ای گفتار و یـا نوشتار گذشتگان را درون آن شرایط و جهان تاریخی کـه خودش درون آن قرار دارد تفسیر مـی‌کند و مـی‌فهمد. اگر یک گفتار یـا نوشتار درون شرایط و جهان تاریخی معینی معنای برحذر داشتن یـا فرمان داشته مفسر مـی‌خواهد بداند درون آن شرایط و جهان تاریخی کـه خود او درون آن زندگی مـی‌کند آن گفتار و نوشتار به منظور او چه معنا مـی‌دهد. البته مفسر همـیشـه مـی‌خواهد از طریق این تفسیر راهی به منظور جهت‌گیری خود درون آینده (جهان انسانی دیگری) بگشاید و به این جهت هست که تفسیر هر مفسر همـیشـه با علاقه‌ها و انتظارات پیشین وی گره خورده است. این جهان انسانی کـه در اینجا از آن صحبت مـی‌کنیم یک جهان بین‌الاذهانی است. این جهان همان تجربه مشترک جماعت معینی از انسانـها از «واقعیّت» هست که مـی‌توان دربارۀ آن با دیگران گفتگو و تفاهم کرد و معنای بین‌الاذهانی بودن همـین است. درون این جهان زبان شخصی معنا ندارد.

(پس از این توضیح مختصر مـی‌گوییم فقیـه نصّ‌گرا کـه مـی‌گوید احکام موجود درون قرآن همـیشـه حتما اجرا شوند از این نکته اساسی غفلت مـی‌کند کـه در عصر حاضر شرایط تاریخی زندگی مسلمانان (جهان آنـها) عوض شده و آیـات مربوط بـه آن احکام به منظور مسلمانان این عصر دیگر فرمان (امر) و یـا برحذر داشتن (نـهی) معنا نمـی‌دهد. مقتضیـات فهم نشان مـی‌دهد کـه آن امرها و نـهی‌ها درون شرایط معین تاریخی اعراب حجاز هدفهایی را برآورده مـی‌د چون جلوگیری از انتقام‌کشی افراطی، تأمـین عدالت به منظور زنان و … اما امروز، دیگر با آن امر و نـهی‌ها یـا چنان هدفهایی تأمـین نمـی‌شود و یـا اصلا درون جامعه‌های امروز حتی به منظور مسلمانان هدفهای دیگری مطرح است. آنچه درون شرایط تاریخی عصر حاضر هنوز بـه صورت یک معنا از آنـها به منظور مسلمانان باقی مانده مبناهای اخلاقی آن امرها و نـهی‌ها هست و نـه چیزی بیش از آن.

فقیـه نصّ‌گرا کـه از تحول شرایط تاریخی جامعه‌های مسلمانان غفلت دارد و اصلاً حاضر نیست درون آن باره بیـاندیشد و از آغاز کار اجتهادی خود هر گونـه تفسیر عقلانی (تاریخی) آیـات احکام را ممنوع مـی‌شمارد و به صورت انتزاعی فقط بـه «اصاله‌‌الاطلاق» و یـا اصول تأسیسی دیگر و یـا «ضرورت دین» و «اجماع» و «نص» و مانند اینـها متوسل مـی‌شود چنینی درون واقع مقتضیـات فلسفی چگونـه فهیمده شدن گفتار و نوشتار را ناخودآگاه انکار مـی‌کند و با این عمل قرآن را حداقل درون آیـات احکام نامفهوم مـی‌سازد و «باب اجتهاد» (تفسیر عقلانی) درون قرآن را مسدود مـی‌کند. این «دگماتیسم فقهی» چیزی جز نامفهوم قرآن به منظور مسلمانان نیست.

برای اینکه تفاوت دو نگرش عقلانی تاریخی و جزمـی (دگماتیک) نصّ‌گرا بـه آیـات احکام قرآن به منظور خوانندگان گرامـی این مقاله بهتر روشن شود بخشی را از کتاب نقدی بر قرائت رسمـی از دین (۱۳۷۹ چ اول) اثر صاحب این قلم و نیز متن ردیـه‌ای را کـه یکی از استادان حوزه علمـیه قم بر آن‌ نوشته درون اینجا مـی‌آورم. متن اول نمونـه‌ای از آن گونـه تفسیر هست که بـه مقتضیـات فلسفی (عقلانی) تفسیر و فهمـیدن کلام پای‌بند هست و بـه این جهت آیـات قرآن را تاریخی تفسیر مـی‌کند و مـی‌فهمد و متن دوم نمونـه‌ای هست از نصّ‌گرائی فقهی کـه به کلی مقتضیـات مسأله فهم کلام و پرسش‌های مربوط بـه آن را نادیده مـی‌گیرد و متن قرآن را بـه صورت جازمانـه و با توسل بـه اصطلاحاتی چون «ضرورت دین اسلام» و عدم جواز اجتهاد درون مقابل نص و کفر و ارتداد یک متن فوق تاریخ مـی‌شمرد و عملاً مصحف شریف را نامفهوم مـی‌سازد و باب اجتهاد درون خود قرآن را مسدود مـی‌کند چون اِعمال روش‌های تفسیر عقلانی را غیر مجاز اعلام مـی‌کند.متن اوّل«باید کاملاً دقت شود کـه بحث ما این نیست کـه نصوص معینی درون کتاب و سنت موجود هست یـا موجود نیست. بحث ما این هست که فتواهای مستند بـه آن نصوص (مثلاً این کـه در عصر حاضر نیز حتما به قصاص عمل کرد یـا درون عصر حاضر نیز حتما از روش بیعت پیروی کرد) پاسخ پرسشـهای عصر ما نیستند و اه عقلایی ما را برآورده نمـی‌کنند و بنابراین فقه‌سیـاسی درون چنین مواردی از بستر عقلایی خارج شده است.این واقعیت ما را متوجه نصوصی مـی‌کند کـه مورد استناد آن فتواها و نظریـات است. از خود مـی‌پرسیم آیـا آن نصوص مـی‌خواستند پرسشـهای عصر ما را نیز پاسخ دهند یـا درون مقام پاسخگویی بـه پرسشـهای دیگری بوده‌اند کـه در عصر ورود آن نصوص مطرح بوده و آن پرسشـها را با حفظ مصلحت شرعی و عقلایی مسلمانان پاسخ گفته‌اند؟

وقتی این پرسش اخیر و جدی را با روش تاریخی تعقیب مـی‌کنیم، درون کتاب و سنت و علم فقه شواهد و قراین آشکاری پیدا مـی‌کنیم کـه نشان مـی‌دهد نصوص مربوط بـه سیـاسات (در قرآن) با فرهنگ و واقعیتهای اجتماعی و سیـاسی عصر نزول درون ارتباط بوده و درصدد تنظیم عادلانـه و اخلاقی همان واقعیتها بوده هست (و امروز بر ما مسلمانان واجب نیست بـه آن احکام عمل کنیم) مثلاً شواهد و قراین نشان مـی‌دهد کـه هدف احکام حدود و قصاص و دیـات گونـه‌ای مـهار عادلانـه و اخلاقی انتقام‌کشی رایج مـیان اعراب آن عصر بوده هست و نـه قانونگذاری از موضع حکومت به منظور پیشگیری از تکرار جرم و مانند آن. مجازات قاتلان، زناکاران و مانند اینـها درون جامعۀ عصر رسول مسأله‌ای بوده مربوط بـه خود قبایل و تیره‌ها کـه از موضع انتقام‌کشی ظالمانـه و بهانـه‌جویی به منظور غارت و چپاول اموال دیگران صورت مـی‌گرفته است. افراد یک قبیله گاهی درون مقابل یک قتل، چندین نفر از قبیلۀ دیگر را مـی‌کشتند. درون مقابل اتلاف یک چشم گاهی خونـهایی مـی‌ریختند. اگر زنی از یک قبیله مورد تجاوز فردی از قبیلۀ دیگر قرار مـی‌گرفت درون انتقام از آن عمل و به منظور اعادۀ حیثیت خانوادگی گاهی کشتار راه مـی‌انداختند. دزدی نیز گاهی بهانۀ انتقام و غارت اموال دیگران مـی‌شد. (نگاه کنید بـه کتاب المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، جوادعلی، ج ۵، از جمله صفحات ۴۸۸-۴۸۶). درون چنان اوضاع و احوالی پیـامبر اسلام (ص) بـه مـهار انتقام کشیـها و خونریزیـهای اعراب پرداخت و فرمود درون برابر یک قتل فقط یک شخص و آن هم قاتل را مـی‌توان قصاص کرد و نـه بیشتر. درون برابر اتلاف یک چشم فقط مـی‌توان به منظور قصاص یک چشم را اتلاف کرد و نـه بیشتر. درون مورد زنا فقط درون صورتی کـه چهار شاهد عادل بـه رؤیتِ آن شـهادت دهند و یـا مرتکبان چهار بار صریحاً بـه انجام آن اقرار کنند و انجام عمل ثابت شود، مـی‌توان بـه مجازات دست زد و نـه با شایعات یـا قراین یـا پندارها. درون مورد دزدی اگر با احراز شرایط ویژه و با شـهادت شـهود عادل آن هم با رؤیت وقوع سرقت (جرم مشـهود) یـا با اقرار ثابت شود، مـی‌توان دزد را مجازات کرد و نـه درون غیر این صورت. درون این باب به منظور مثال دو شاهد از قرآن مجید و آرای فقها را درون باب قصاص و مجازات زنا تقریر مـی‌کنم. درون قرآن مجید درون باب قصاص چنین آمده است: هم خانواده تقریر و قرائت یـا ایـها الذین امنوا کتب علیکم القصاص فی القتلی الحربالحر و العبد بالعبد و الانثی بالانثی فمن عفی له من اخیـه شی‌ء فاتباع بالمعروف و اداء الیـه باحسان ذلک تخفیف من ربکم و رحمـه فمن اعتدی بعد ذلک فله عذاب الیم و لکم فی القصاص حیوه یـا اولی‌الالباب لعلکم تتقون (بقره ۱۷۸-۱۷۹، مائده ۴۵) و کتبنا علیـهم فیـها ان النفس بالنفس والعین بالعین و الانف بالانف و الاذن بالاذن و السن بالسن و الجروح قصاص فمن تصدق بـه فهو کفاره له و من لم یحکم بما انزل‌الله فاولئک هم الظالمون.

در دو آیۀ نخست واژۀ «قصاص» درون برابر واژۀ «اعتداء» قرار گرفته و مصداق «تخفیف» و «رحمت» شمرده شده و در عین حال دعوت شده کـه از قصاص درگذرند و به «عفو» روی آورند. این ترکیب بـه صراحت نشان مـی‌دهد کـه در باب قصاص قرآنی (در درجه اول) یک مسألۀ اخلاقی مطرح هست و نـه یک مسألۀ جزایی. منظور اصلی نـهایی دعوت بـه عفو و رحمت است، نـه دعوت بـه قصاص . آیۀ قصاص محدود قصاص تنـها بـه قاتل یـا جانی و جلوگیری از گسترش انتقام را درون نظر دارد و نـه تشریع یک قانون به منظور مجازات مجرم را. درون آیۀ سوم کـه دربارۀ حکم قصاص بنی‌اسرائیل هست به صراحت دعوت شده کـه از قصاص درگذرند و این درگذشتن (عفو) کفارۀ گناهان درگذرنده اعلام شده است. چنانچه درون همـین آیـه تصریح شده کـه در برابر قتل یک نفس فقط یک نفس را مـی‌توان قصاص کرد و در برابر یک چشم، یک چشم.و …هر از این تحدیدهای الهی تجاوز کند، ستم پیشـه خواهد بود. از نظر لغوی معنای واژۀ قصاص نیز این هست که معادل ضروری را کـه وارد شده بـه دیگری وارد کنند و اگر از معادل تجاوز شود، اعتداء خواهد بود و نـه قصاص (مجتهد شبستری، محمد، نقد قرائت رسمـی از دین، ۱۷۲-۱۷۱).متن دومدر نقد این تفکر حتما بگوییم کـه پذیرش جاودانگی احکام اسلام با پذیرفتن اصل اسلام مساوی است. انکار جاودانگی احکام اسلام بـه معنای انکار اصل اسلام و کفر صریح است. اگر بنا شود احکام اسلام نیز همانند سایر ادیـان منسوخ باشد، چه فرقی مـیان اسلام و آن ادیـان منسوخ ـ یـهودیت و مسیحیت و … باقی مـی‌ماند؟ منسوخ نبودن اسلام بدین معنا هست که احکام آن حتما اجرا شود. یذیرفتن اسلام، مساوی و ملازم با پذیرفتن اجرای احکام آن درون هر عصر است. جز چند حکم منسوخ کـه در زمان خود پیـامبر اکرم ص نسخ شد ــ مانند مسأله قبله ــ سایر احکام اسلام قابل تخصیص زمانی نیست؛ یعنی قید زمانی ندارد و از ضروریـات اسلام هست که انکار آن مساوی با انکار اصل اسلام و موجب ارتداد خواهد بود.

بنابراین قصاص و دیگر احکام اسلام ویژه زمان خاصی نیست و نمـی‌توان آن را منحصر بـه مقطع زمانی صدر اسلام دانست، و اساساً درباره چنین احکامـی اختلاف فتوا معنا ندارد؛ زیرا اجتهاد درون احکام ضروری و قطعی دین، درون حکم اجتهاد درون برابر نص هست که بطلان آن بر همگان آشکار است» (محمدتقی مصباح یزدی، تعدد قرائت‌ها ص ۴۹).این متن دوم بـه صورت جازمانـه و نـه با تفسیر عقلانی خود متن قرآن، درون آغاز مفروض مـی‌گیرد کـه همۀ احکام قرآنی جاودانی‌اند و انکار این موضوع کفر صریح و ارتداد است. این متن این اجازه را نمـی‌دهد کـه خود قرآن را بـه صورت عقلانی تفسیر کنیم که تا بفهمـیم کـه از آن چه بـه دست مـی‌آید. ما معتقدیم با تفسیر عقلانی قرآن مـی‌توان نشان داد کـه مثلاً احکام قصاص یـا ارث و یـا خانواده و … جاودانی نیستند و تاریخی‌اند چنانکه درون متن منقول از کتاب نقدی بر قرائت رسمـی از دین آن را نشان داده‌ایم. اما طرفداران جزمـیت و نص‌گرائی فقهی اصلاً اجازه نمـی‌دهند که تا اندیشـه بـه صورت آزاد جریـان پیدا کند و تفسیر عقلانی صورت گیرد که تا معلوم شود کـه نتیجۀ آن چیست. این دگماتیسم است. معنای این منع این هست که آیـات احکام قرآن، خود بـه صورت عقلانی مفهوم نمـی‌شوند البته بسیـاری از فقیـهان صحبت کفر و ارتداد پیش نمـی‌کشند ولی نصّ‌گرایی و دگماتیسم فقهی آنـها مانع تفسیر عقلانی آیـات هست و درون هر حال این رویکرد فقهی قرآن را نامفهوم مـی‌سازد.

در اینجا لازم هست این نکتۀ بسیـار مـهم را بار دیگر توضیح دهم کـه اختصاص داشتن احکام مورد بحث بـه جامعه‌های پیشین بـه معنای مقطعی و نسبی بودن آن مبانی اخلاقی کـه در قرآن مبنای آن احکام قرار گرفته نمـی‌باشد۱٫ آن مبانی اخلاقی نسبی و مقطعی نیستند اما نـه از این باب کـه آیـات قرآن درون این موارد یک دلالت فراتاریخی (غیرعقلانی) دارند (چون دلالت فراتاریخی ممکن نیست) بلکه از این باب کـه در آن مبانی و موضوعات اخلاقی بـه عنوان ارزشـهای درجه اول، شرایط و جهان تاریخی ما مسلمانان درون عصر حاضر و شرایط و جهان تاریخی اعراب حجاز درون ۱۴ قرن قبل مشترک هست و تاریخ ما با آنـها درون این باب یک تاریخ است. جهان تاریخی ما مسلمانان درون عصر حاضر با جهان تاریخی چهارده قرن پیش حجاز چنان متفاوت نشده کـه دیگر ما ارزش عدالت، احسان، عفو و ایثار و… و یـا طرد ستم، خودخواهی و انتقام را کـه مبانی اخلاقی آیـات احکام هست تجربه نکنیم. ما همـینـها را امروز با گوشت و پوست خود تجربه مـی‌کنیم چنانچه آنـها نیز اینـها را تجربه مـی‌د. درون این باب ما و آنـها تاریخ مشترک داریم و به این جهت ما مسلمانان، امروز هم از متن قرآن مـی‌پرسیم کـه ما را بـه عدالت دعوت مـی‌کند یـا بـه ستمگری؟ از ما احسان و عفو و ایثار مـی‌خواهد یـا خودخواهی و تعدی و انتقام؟ ما را بـه مسئولیت انسان بودن و آزادزیستن و مبارزه با سلطۀ انسان بر انسان دعوت مـی‌کند یـا تن بـه عبودیتها و یـا اینکه اصلاً دربارۀ این مسائل بی‌تفاوت هست و هکذا؟ نگارندۀ این سطور درون پرتو تفسیر و فهم عقلانی از قرآن چنین مـی‌فهمد کـه این کتاب درون عصر حاضر هم ما را بـه فضیلت‌های انسانی دعوت مـی‌کند و از رذیلت‌ها برحذر مـی‌دارد و در این ابواب حجیت خود را بر ما اِعمال مـی‌کند.پانویس

۱٫ مـی‌توانید آن مبانی اخلاقی را کـه اساس احکام قرآنی هست در مقالۀ «قرائت نبوی از جهان» (فصلنامـه مدرسه شماره ۶ و مقالات «فقه سیـاسی بستر عقلائی خود را از دست داده است» و «ایمان، سیـاست و حکومت» از «کتاب‌های نقدی بر قرائت رسمـی از دین» و «ایمان و آزادی» و مقالات ۷-۳ از کتاب «هرمنوتیک، کتاب و سنت»، آثار مجتهد شبستری مطالعه کنید.




[هم خانواده تقریر و قرائت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 21 Jul 2018 21:08:00 +0000



هم خانواده تقریر و قرائت

آموزش املاء همراه با شیوه های نوین | مقاله های آموزشی

هم خانواده تقریر و  قرائت آموزش املاء همراه با شیوه های نوین | مقاله های آموزشی mimplus.ir هم خانواده تقریر و  قرائت آموزش املاء همراه با شیوه های نوین | مقاله های آموزشی mimplus.ir توضیحات دسته: هم خانواده تقریر و قرائت مقاله های آموزشی منتشر شده درون جمعه, 29 دی 1391 21:24 بازدید: 11359

آموزش املاء همراه با شیوه های نوین

در این سال ها خیلی مشاهده کرده ام کـه مشکل بیشتر دانش آموزان درون نوشتن املا مـی باشد ، هم خانواده تقریر و قرائت بعد در این مقاله آموزشی بـه مـهارت املا نویسی ، نحوه ی قرائت املاء و شیوه های خلاق و متنوع آموزش املاء پرداخته مـی شود....ادامـه مطلب

بستن

در این سال ها خیلی مشاهده کرده ام کـه مشکل بیشتر دانش آموزان در  نوشتن املا  مـی باشد ، بعد در این مقاله آموزشی بـه مـهارت املا نویسی ، نحوه ی قرائت املاء و شیوه های خلاق و متنوع آموزش املاء پرداخته مـی شود. 

دانش آموزان با دست یـابی بـه این مـهارت ها مـی توانند بـه خوبی بین صورت تلفظی کلمـه ها و حروف سازنـده آن ها پیـونـد مناسبی بـرقـرار کنند بدین ترتیب زمـینـه لازم به منظور پیشرفت آنان درون درس های جمله نویسی , انشا و به طور کلی مـهارت نوشتن بهتر فراهم مـی شود , دانش آموزان هنگام نوشتن املا حتما نکاتی را درباره صداهایی کـه بوسیله معلم درون قالب کلمات و جمله ها بر زبان جاری مـی شود رعایت نمایند.

املاء چیست؟

انتقال عین کلام هست به نوشتار. هم خانواده تقریر و قرائت آن هم نوشتار رسمـی، گفتار محاوره ای درون املا بـه کارگرفته نمـی شود.

اه اصلی املاء:

درست نویسی: تبدیل نشانـه های آوایی بـه نوشتاری

زیبا نویسی: از نظر اندازه، فونت و فاصله بین کلمـه ها

خوانا نویسی: بدون غلط،تمـیز و زیبا مطابق با رسم الخط کتاب درسی

نحوه ی قرائت املاء:

- متن املاء قبل از نوشتن دانش آموزان یک بار خوانده شود و از بچه ها خواسته شود کـه متن را بـه دقت گوش دهند، بدون آنکه چیزی بنویسند.

- حال متن املاء با صدای رسا و شمرده خوانده شود.

- درون تقریر املاء رعایت زبان معیـار و تلفظ صحیح کلمـه ها و ترکیب ها ضروری است.

- از تکرار زیـاد و غیر ضروری پرهیز شود چرا کـه این عمل موجب کند نویسی و بی توجهی مـی شود.

- هنگام قرائت علائم سجاوندی توسط آموزگار بیـان،تا دانش آموزان درست و دقیق بنویسند.

- متن املاء درون پایـان یک بار دیگر خوانده شود.

- متن املاء کلمـه بـه کلمـه قرائت نشود بلکه بـه صورت گروه کلمات بـه هم مرتبط بیـان، که تا ارتباط معنایی وانسجام کافی رعایت شود.

پس از تصحیح املاء لازم است:

دانش آموزان کلماتی را کـه اشتباه نوشته اند بـه طور صحیح و خوانا درون پایـان املاء بنویسند و آن ها رادر جمله های مناسب بـه کار ببرند.

در صورت امکان به منظور کلمـه یـا کلمات اشتباه نوشته شده یک یـا دو واژه هم معنی، مترادف یـا متضاد یـاهم خانواده بیـان گردد.( با راهنمایی آموزگار و والدین )

دیکته را درون دفتر مشق با رعایت حاشیـه و علایم سجاوندی پاکنویس نماید و صورت صحیح کلمـه هایی را کـه اشتباه نوشته هست به منظور توجه بیشتر با رنگ دیگر بنویسد.

شیوه های خلاق و متنوع آموزش املاء

املاء بـه صورت گروهی:

دانش آموزان بـه گروه های دو نفری تقسیم مـی شوند از هر گروه خواسته مـی شود متن املایی تهیـه نمایند. هم خانواده تقریر و قرائت از متن هر گروه قسمت هایی را انتخاب کرده بـه صورت یک متن پیوسته دیکته مـی شود که تا بچه ها بنویسند. متناسب با آنچه کـه بچه ها نوشته اند معلم امتیـاز حاصل هر گروه را اعلام مـی دارد. درون این نوع املاء نویسنده متن درون هر گروه دانش آموز ضعیف آن گروه مـی باشد.

املای خطابه ای:

فراگیران درون گروه بـه هم املا مـی گویند یـا بـه اولیـا و برادر درون منزل املاء گفته مـی شود و تصحیح توسط گوینده صورت مـی پذیرد. درون این نوع املاء تثبیت یـادگیری املایی و صحیح نوشتن واژه ها مد نظر است.

آموزش املاء هنگام تدریس کتاب بخوانیم:

در هنگام تدریس کلمات مشکل دو املایی روی تابلو کلاس نوشته از بچه ها مـی خواهیم بـه صورت شفاهی به منظور آن ها هم خانواده،متضاد، مترادف و ... جمله بگویند.

املای سنتی:

به صورت خطابه ای به منظور دانش آموزان گفته مـی شود و تصحیح توسط معلم یـا دانش آموز صورت مـی گیرد.

کامل جمله ها به منظور تقویت املاء:

چند جمله روی تابلو نوشته مـی شود بـه طوری کـه در جمله جای یک کلمـه خالی بماند سپس درون پایین تابلو تعدادی کلمـه(از جمله کلمـه مورد نظر) قرار مـی گیرد و متضاد و مترادف و هم خانواده آن نوشته مـی شود و سپس بچه ها گروهی حتما کلمـه مناسب را درون جای خالی قرار دهند. درون پایـان جمله ها را با صدای بلند مـی خوانیم.

املای مشارکتی:

دانش آموزان بـه گروه های ۳ نفری تقسیم مـی شوند یک نفر بـه عنوان گوینده تعیین مـی شود،دانش آموزی نویسنده و دانش آموز دیگر ناظر. درون ضمن نوشتن ناظر بـه نویسنده یـاری مـی دهد.-۷ تهیـه متن از غلط های املایی دانش آموزان:در این فعالیت هر یک ماه یک بار از مـیان کلمـه هایی کـه دانش آموزان درون متون املایی ۴ هفته گذشته اشتباه داشته اند متن املایی جدیدی فراهم مـی آید این متن مـی تواند بـه صورت غلط درون اختیـار بچه ها قرار مـی گیرد که تا درست آنـها را بنویسند و هم چنین مـی شود از جانب آموزگار بیـان و بچه ها بنویسند.

املای بدون نقطه:

از روی متنی کـه قبلا آماده شده کپی گرفته شود، از بچه ها مـی خواهیم نقطه های موجود درون متن راکه حذف شده اند نقطه گذاری نمایند.

املای جمله نویسی:

در این روش ۲۰ کلمـه از متن درس انتخاب مـی شود و روی تابلو کلاس نوشته مـی شود. از بچه ها مـی خواهیم با هر کدام از کلمـه ها درون دفتر خود جمله بسازند. بعد از تصحیح املای دانش آموزان با انتخاب معلم چند نفر جملات خود را به منظور دانش آموزان دیگر مـی خوانند.

املای حفظی:

آموزگار متنی را درون اختیـار بچه ها مـی گذارد که تا قبلا آن را بخوانند و مرور نمایند. درون روز املاء معلم ابتدای جمله های متن را بیـان مـی نماید که تا دانش آموزان از حفظ باقی متن را بنویسند.

املای کامل ی:

متنی از درس آماده مـی گردد و جلوی کلمات کلیدی جای خالی قرار داده مـی شود سپس از دانش آموزان مـی خواهیم که تا با هم معنی یـا هم خانواده کلمـه مورد نظر جای خالی را پر نمایند.

املای آبی:

در ظرفی پر از آب از دانش آموزان خواسته مـی شود که تا با انگشت کلمـه هایی را کـه برایشان دیکته مـی شود بنویسند.( نوعی از تکلیف شب)

کامل املاء :

با کمک حافظه: املایی بـه صورت متن تهیـه مـی شود و حدود ۲۰ کلمـه را کـه ارزش املایی دارند بـه صورت جای خالی درون متن درون نظر مـی گیریم سپس دانش آموزان با استفاده از آنچه کـه آموخته اند کلمـه ها را درون جای خالی جایگزین مـی نمایند.

املای ذهنی:

متنی از املاء بین دانش آموزان توزیع مـی شود و پس از چند دقیقه جمع آوری مـی گردد. سپس از دانش آموزان خواسته مـی شود که تا کلمـه هایی را کـه در ذهنشان باقی مانده هست روی دفتر یـا ورقه بنویسند.

املای بی صدا:

سبب تقویت هوش دیداری دانش آموزان مـی گردد. بچه ها حتما ابتدا خوب بهها و حرکات صورت نگاه کنند سپس کلمـه یـا جمله ی ادا شده توسط آموزگار را بنویسند.در حقیقت معلم مانندی هست که به منظور افراد ناشنوا املاء مـی گوید. البته بهتر هست معلم همان طور کـه بی صدا املا مـی گوید درون فضا نیز با انگشتان دست بنویسد که تا بچه ها با نگاه بـه آن کلمـه ها را یـادداشت نمایند.

مسابقه املاء نویسی:( از طریق نوشتن کلمـه های هم خانواده، متضاد، مترادف و جمله نویسی)

بیست کلمـه از درس انتخاب و از بچه ها خواسته مـی شود به منظور ۵ کلمـه هم خانواده، ۵ کلمـه متضاد، ۵ کلمـه مترادف و با ۵ کلمـه جمله نویسی نمایند.

املای زنجیرهای:

ابتدا معلم جمله ای مـی گوید سپس از دانش آموزان مـی خواهد کـه با آخرین حرف از جمله مورد نظر جمله جدیدی بنویسند.

کامل جمله ی ناقص:

گاهی مـی توانیم املاء را بـه گونـه ای تنظیم نماییم کـه جمله هایی ناتمام به منظور بچه ها خوانده شود سپس بخواهیم جمله ها را کامل نمایند.

املای مرتب ی: (با دو روش)

روش اول : تعدادی جمله را درون اختیـار بچه ها قرار مـی دهیم و از آن ها مـی خواهیم مرتب نمایند.

روش دوم : تعدادی کلمـه بـه عنوان کلید درون اختیـار بچه ها قرار مـی دهیم و از آن ها مـی خواهیم با کلمات جمله بسازند. بعد از جمله سازی از دانش آموزان مـی خواهیم جملات را مرتب نمایند.

نکته 1 : کلمات کلید واژه حتما حتما درباره یک موضوع یـا مطلب باشند.

نکته 2 : درون جلسه ی بعدی مـی توان از هر دو روش بالا املای تقریری از دانش آموزان گرفت.

املای حسی:

با اجرای این روش شا دی و نشاط را با املاء همراه خواهیم ساخت ، معلم و یـا خود دانش آموزان بر روی کمر یکدیگر کلمـه ای را نوشته و او حتما حدس بزند کـه چه کلمـه ای نوشته شده هست و بعد آن را بر روی تابلوی کلاس بنویسد .

< قبلی بعدی > اضافه نظر




[هم خانواده تقریر و قرائت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 09 Jul 2018 00:01:00 +0000



هم خانواده تقریر و قرائت

آموزش املاء همراه با شیوه های خلاق و متنوع

متن املاء قبل از نوشتن دانش آموزان یك بار خوانده شود و از بچه ها خواسته شود كه متن را بـه دقت گوش دهند، هم خانواده تقریر و قرائت بدون آنكه چیزی بنویسند. هم خانواده تقریر و  قرائت آموزش املاء همراه با شیوه های خلاق و   متنوع mimplus.ir

املاء چیست؟ انتقال عین كلام هست به نوشتار. هم خانواده تقریر و قرائت آن هم نوشتار رسمـی، گفتار محاوره ای درون املا بـه كار گرفته نمـی شود.

اه اصلی املا: 

1- درست نویسی: تبدیل نشانـه های آوایی بـه نوشتاری2- زیبا نویسی: از نظر اندازه، فونت و فاصله بین كلمـه ها3- خوانا نویسی: بدون غلط،تمـیز و زیبا مطابق با رسم الخط كتاب درسی

نحوه قرائت املا: 

متن املاء قبل از نوشتن دانش آموزان یك بار خوانده شود و از بچه ها خواسته شود كه متن را بـه دقت گوش دهند، بدون آنكه چیزی بنویسند.حال متن املاء با صدای رسا و شمرده خوانده شود.در تقریر املاء رعایت زبان معیـار و تلفظ صحیح كلمـه ها و تركیب ها ضروری است.از تكرار زیـاد و غیر ضروری پرهیز شود چرا كه این عمل موجب كند نویسی و بی توجهی مـی شود.هنگام قرائت علائم سجاوندی توسط آموزگار بیـان، که تا دانش آموزان درست و دقیق بنویسند.متن املاء درون پایـان یك بار دیگر خوانده شود.متن املاء كلمـه بـه كلمـه قرائت نشود بلكه بـه صورت گروه كلمات بـه هم مرتبط بیـان، که تا ارتباط معنایی و انسجام كافی رعایت شود.

پس از تصحیح املا لازم است: 

دانش آموزان كلماتی را كه اشتباه نوشته اند بـه طور صحیح و خوانا درون پایـان املاء بنویسند و آن ها را درون جمله های مناسب بـه كار ببرند.در صورت امكان به منظور كلمـه یـا كلمات اشتباه نوشته شده یك یـا دو واژه هم معنی، مترادف یـا متضاد یـا هم خانواده بیـان گردد.با راهنمایی( آموزگار و والدین) دیكته را درون دفتر مشق با رعایت حاشیـه و علایم سجاوندی پاكنویس نماید و صورت صحیح كلمـه هایی را كه اشتباه نوشته هست به منظور توجه بیشتر با رنگ دیگر بنویسد.

شیوه های خلاق و متنوع آموزش املاء

1- املا بـه صورت گروهی: دانش آموزان بـه گروه های3-2 نفری تقسیم مـی شوند از هر گروه خواسته مـی شود متن املایی تهیـه نمایند.از متن هر گروه قسمت هایی را انتخاب كرده بـه صورت یك متن پیوسته دیكته مـی شود که تا بچه ها بنویسند. هم خانواده تقریر و قرائت متناسب با آنچه كه بچه ها نوشته اند معلم امتیـاز حاصل هر گروه را اعلام مـی دارد. درون این نوع املاء نویسنده متن درون هر گروه دانش آموز ضعیف آن گروه مـی باشد.2- املای خطابه ای: فراگیران درون گروه بـه هم املا مـی گویند یـا بـه اولیـا و برادر درون منزل املاء گفته مـی شود و تصحیح توسط گوینده صورت مـی پذیرد. درون این نوع املاء تثبیت یـادگیری املایی و صحیح نوشتن واژه ها مد نظر است.3- آموزش املاء هنگام تدریس كتاب بخوانیم: درون هنگام تدریس كلمات مشكل دو املایی روی تابلو كلاس نوشته از بچه ها مـی خواهیم بـه صورت شفاهی به منظور آن ها هم خانواده، متضاد، مترادف و ... جمله بگویند.4- املای سنتی: بـه صورت خطابه ای به منظور دانش آموزان گفته مـی شود و تصحیح توسط معلم یـا دانش آموز صورت مـی گیرد.

5- كامل كردن جمله ها به منظور تقویت املاء: چند جمله روی تابلو نوشته مـی شود بـه طوری كه درون جمله جای یك كلمـه خالی بماند سپس درون پایین تابلو تعدادی كلمـه (از جمله كلمـه مورد نظر) قرار مـی گیرد و متضاد و مترادف و هم خانواده آن نوشته مـی شود و سپس بچه ها گروهی حتما كلمـه مناسب را درون جای خالی قرار دهند.در پایـان جمله ها را با صدای بلند مـی خوانیم.6- املای مشاركتی: دانش آموزان بـه گروه های 3 نفری تقسیم مـی شوند یك نفر بـه عنوان گوینده تعیین مـی شود، دانش آموزی نویسنده و دانش آموز دیگر ناظر. درون ضمن نوشتن ناظر بـه نویسنده یـاری مـی دهد.7- تهیـه متن از غلط های املایی دانش آموزان: درون این فعالیت هر یك ماه یك بار از مـیان كلمـه هایی كه دانش آموزان درون متون املایی 4هفته گذشته اشتباه داشته اند متن املایی جدیدی فراهم مـی آید این متن مـی تواند بـه صورت غلط درون اختیـار بچه ها قرار گیرد که تا درست آنـها را بنویسند و هم چنین مـی شود از جانب آموزگار بیـان و بچه ها بنویسند.8- املای بدون نقطه: از روی متنی كه قبلا آماده شده كپی گرفته شود، از بچه ها مـی خواهیم نقطه های موجود درون متن را كه حذف شده اند نقطه گذاری نمایند.9- املای جمله نویسی: درون این روش 20 كلمـه از متن درس انتخاب مـی شود و روی تابلو كلاس نوشته مـی شود. از بچه ها مـی خواهیم با هر كدام از كلمـه ها درون دفتر خود جمله بسازند.پس از تصحیح املای دانش آموزان با انتخاب معلم چند نفر جملات خود را به منظور دانش آموزان دیگرمـی خوانند.

10- املای حفظی: آموزگار متنی را درون اختیـار بچه ها مـی گذارد که تا قبلا آن را بخوانند و مرور نمایند. درون روز املاء معلم ابتدای جمله های متن را بیـان مـی نماید که تا دانش آموزان از حفظ باقی متن را بنویسند.11- املای كامل كردنی: متنی از درس آماده مـی گردد و جلوی كلمات كلیدی جای خالی قرار داده مـی شود سپس از دانش آموزان مـی خواهیم که تا با هم معنی یـا هم خانواده كلمـه مورد نظر جای خالی را پر نمایند.12- املای آبی: درون ظرفی پر از آب از دانش آموزان خواسته مـی شود که تا با انگشت كلمـه هایی را كه برایشان دیكته مـی شود بنویسند.( نوعی از تكلیف شب)13- كامل كردن املاء با كمك حافظه: املایی بـه صورت متن تهیـه مـی شود و حدود 20 كلمـه را كه ارزش املایی دارند بـه صورت جای خالی درون متن درون نظر مـی گیریم سپس دانش آموزان با استفاده از آنچه كه آموخته اند كلمـه ها را درون جای خالی جایگزین مـی نمایند.14- املای ذهنی: متنی از املاء بین دانش آموزان توزیع مـی شود و پس از چند دقیقه جمع آوری مـی گردد. سپس از دانش آموزان خواسته مـی شود که تا كلمـه هایی را كه درون ذهنشان باقی مانده هست روی دفتر یـا ورقه بنویسند.15- قرائت املاء توسط دانش آموزان ضعیف: معلم متن املایی را بـه دانش آموزی كه از قبل انتخاب شده مـی دهد و برای او یك هفته مـهلت تعیین مـی نماید که تا متن را مرور نماید و روزی كه املاء دارند آن متن را به منظور بچه های دیگر بخواند و دیگران بنویسند.16- املای جمله نویسی روی تابلو: معلم مـی تواند كلمـه هایی را كه ارزش املایی دارند روی تابلو بنویسد و بچه ها از روی آن ها بخوانند و جمله بسازند.17- املای پای تخته ای: از دانش آموزی خواسته مـی شود پای تابلو بیـاید سپس معلم متنی را قرائت مـی نماید و دانش آموز روی تابلو مـی نویسد. همزمان دانش آموزان دیگر مطالب املاء را روی دفتر نوشته و اگر نوشتن درست كلمـه ای را نمـی دانند از روی تابلو كنند و بنویسند.18- نوشتن املاء بـه كمك آینـه: آموزگار متنی را آماده مـی نماید درون این متن بعضی كلمـه ها را بر عكس مـی نویسد. بچه ها درون هر گروه بـه كمك آینـه آن كلمـه را مـی خوانند و شكل صحیح آن را مـی نویسند.19- املای شمرده شمرده: متن املاء روی تابلو نوشته مـی شود و به صورت شمرده شمرده خوانده مـی شود سپس تابلو پاك شده و املاء گفته مـی شود.20- املای رونویسی: كلمـه های مـهم و با ارزش املایی از متن درس روی تابلو نوشته مـی شود و به بچه ها یـاد آوری مـی گردد درون هنگام نوشتن املاء و در صورت برخورد با هر یك از كلمـه های روی تابلو اگر آن را بـه خاطر نیـاوردید مـی توانید از روی تخته شكل صحیح آن را یـادداشت نمایید.

21- املای بی صدا: سبب تقویت هوش دیداری دانش آموزان مـی گردد. بچه ها حتما ابتدا خوب بهها و حركات صورت نگاه كنند سپس كلمـه یـا جمله ی ادا شده توسط آموزگار را بنویسند.در حقیقت معلم مانند كسی هست كه به منظور افراد ناشنوا املاء مـی گوید. البته بهتر هست معلم همان طور كه بی صدا املا مـی گوید درون فضا نیز با انگشتان دست بنویسد که تا بچه ها با نگاه بـه آن كلمـه ها را یـادداشت نمایند.22- مسابقه املاء نویسی: (از طریق نوشتن كلمـه های هم خانواده، متضاد، مترادف و جمله نویسی)20 كلمـه از درس انتخاب و از بچه ها خواسته مـی شود به منظور 5 كلمـه هم خانواده، 5 كلمـه متضاد، 5 كلمـه مترادف و با 5 كلمـه جمله نویسی نمایند.23- املای زنجیره ای: ابتدا معلم جمله ای مـی گوید سپس از دانش آموزان مـی خواهد كه با آخرین حرف از جمله مورد نظر جمله جدیدی بنویسند.24- كامل كردن جمله ناقص: گاهی مـی توانیم املاء را بـه گونـه ای تنظیم نماییم كه جمله هایی ناتمام به منظور بچه ها خوانده شود سپس بخواهیم جمله ها را كامل نمایند.

25- املای مرتب كردنی:

با 2 روش

1- تعدادی جمله را درون اختیـار بچه ها قرار مـی دهیم و از آن ها مـی خواهیم مرتب نمایند.2- تعدادی كلمـه بـه عنوان كلید درون اختیـار بچه ها قرار مـی دهیم و از آن ها مـی خواهیم با كلمات جمله بسازند. بعد از جمله سازی از دانش آموزان مـی خواهیم جملات را مرتب نمایند.نكته: 1- كلمات كلید واژه حتما حتما درباره یك موضوع یـا مطلب باشند.نكته: 2- درون جلسه بعدی مـی توان از هر دو روش بالا املای تقریری از دانش آموزان گرفت.

بخش مرکز یـادگیری سایت تبیـانتهیـه: هم خانواده تقریر و قرائت مرجان سلیمانیـان، تنظیم: نیلوفر یـاقوتی




[هم خانواده تقریر و قرائت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 01:03:00 +0000