شعر کو کانه در مورد خواص سیب

شعر کو کانه در مورد خواص سیب شعر کودکانـه "صابون" - beytoote.com | قصه،داستان کودکان،شعر کودکان،ترانـه های کودکان،قصه کودکانـه ... | کودک من | دانلود ترانـه های کودکانـه | کودک من | دانلود ترانـه های کودکانـه هنگامـه یـاشار | اعجاز قرآن، مفهوم حروف رمز درون قرآن - قرآن معجزه ای جاوید و ... |

شعر کو کانه در مورد خواص سیب

شعر کودکانـه "صابون" - beytoote.com

مجموعه: شعر کو کانه در مورد خواص سیب شعر و قصه کودکانـه

کی بود کی بود؟

یـه صابون کوچیک موچیک

گریـه مـی کرد چیلیک چیلیک

غصه مـی خورد همـیشـه

مـی گفت چرا صابون بزرگ نمـی شـه

هر روز دارم آب مـی خورم تَر مـی شم

ولی کوچیک تر مـی شم

رفتم پیشش نشستم

براش یـه خالی بستم

گفتم من هم اون قدیما غول بودم

مثل تو خنگول بودم

کوچیک شدم کـه با تو بازی کنم

سُرت بدم سُرسُره بازی کنم

. شعر کو کانه در مورد خواص سیب . شعر کو کانه در مورد خواص سیب ، شعر کو کانه در مورد خواص سیب




[شعر کو کانه در مورد خواص سیب]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 08:04:00 +0000



شعر کو کانه در مورد خواص سیب

قصه،داستان کودکان،شعر کودکان،ترانـه های کودکان،قصه کودکانـه ...

جدیدترین مدل چینی زرین

تور ویژه مشـهد // قیمت مناسب

بزرگترین حراج جواهرات زنانـه و مردانـه

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

برای اطلاع از تمامـی تخفیفات کلیک کنید

خانـه ایی مدرن و شیک داشته باشید

. شعر کو کانه در مورد خواص سیب . شعر کو کانه در مورد خواص سیب : شعر کو کانه در مورد خواص سیب ، شعر کو کانه در مورد خواص سیب




[شعر کو کانه در مورد خواص سیب]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 11:16:00 +0000



شعر کو کانه در مورد خواص سیب

کودک من | دانلود ترانـه های کودکانـه

29 ترانـه به منظور کودکان با صدای هنگامـه یـاشار به منظور دانلود روی شماره ها کلیک کنید... شعر کو کانه در مورد خواص سیب  1 یک دو سه چهار پنچ شیش همـه با هم پیش بـه سوی فردایی خوب و بهتر پیش. شعر کو کانه در مورد خواص سیب مـی‌خواند ما را بانگی دل‌نشین مـی‌گوید ما را غافل ن یک دو سه چهار پنچ شیش پیش. 2 خورشید خندید صبح شده باز پاشو پاشو کودک ناز کی مـی‌ه حاجی فیروز کی مـی‌خنده عمو نوروز چله‌چله‌ها برمـی‌گردن مژده مـی‌دن عید نوروز. 3 سوار اسب زردم مـی‌چرخم و مـی‌گردم چرخ و فلک تند مـی‌ره بالا و پایین مـی‌ره آخ داره مـی‌...

13 دی 1394

102119 0 5 ادامـه مطلب
: شعر کو کانه در مورد خواص سیب ، شعر کو کانه در مورد خواص سیب




[شعر کو کانه در مورد خواص سیب]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 23:49:00 +0000



شعر کو کانه در مورد خواص سیب

کودک من | دانلود ترانـه های کودکانـه هنگامـه یـاشار

برای دانلود روی شماره ها کلیک کنید...

 1

یک دو سه چهار پنچ شیش
همـه با هم پیش
به سوی فردایی
خوب و بهتر پیش.
مـی‌خواند ما را بانگی دل‌نشین
مـی‌گوید ما را غافل ن
یک دو سه چهار پنچ شیش پیش.

2

خورشید خندید
صبح شده باز
پاشو پاشو
کودک ناز
کی مـی‌ه
حاجی فیروز
کی مـی‌خنده
عمو نوروز
چله‌چله‌ها برمـی‌گردن
مژده مـی‌دن عید نوروز.

3

سوار اسب زردم
مـی‌چرخم و مـی‌گردم
چرخ و فلک تند مـی‌ره
بالا و پایین مـی‌ره
آخ داره مـی‌ره حالا پایین
مـی‌رسه یواش بـه زمـین
اما بـه سوی هوا دوباره مـی‌ره بالا.

4

تو کـه ماه بلند آسمونی
منم ستاره مـی‌شم دورتُ مـی‌گیرم
اگه ستاره بشی دورمُ بگیری
منم ابر مـی‌شم روتُ مـی‌گیرم
اگه ابر بشی رومُ بگیری
منم بارون مـی‌شم چیک چیک مـی‌بارم
اگه بارون بشی چیک چیک بباری
منم سبزه مـی‌شم سر درون مـی‌آرم
تو کـه سبزه مـی‌شی سر درون مـیاری
منم گل مـی‌شم و پهلوت مـی‌شم
تو کـه گل مـی‌شی و پلهوم مـی‌شینی
منم بلبل مـی‌شم چهچه مـی‌خونم.

5

ترن را ببین
پنجره کـه نشستی گوش کن
مـی‌زنـه سوت بلندی چنین…
ترن تند مـی‌ره
از توی تونل الان مـی‌آد بیرون
تو سرپایینی سرعت مـی‌گیره…
ترن درازه
دودش هوا مـی‌ره که تا بالای ابرا
مثل اسب سیـاهی مـی‌تازه…

6

ای زنبور طلایی
نیش مـی‌زنی بلایی
پاشو پاشو بهاره
گل وا شده دوباره.
کندو داری تو صحرا
سر مـی‌زنی بـه هر جا
پاشو پاشو بهاره
عسل بساز دوباره.

7

توپ سفیدم قشنگی و نازی
حالا من مـی‌خوام برم بـه بازی
بازی چه خوبه با بچه‌های خوب
بازی مـی‌کنیم با یـه دونـه توپ
چون پرت مـی‌کنم توپ سفیدم را
از جا مـی‌پره مـی‌ره تو هوا
قل قل مـی‌خوره تو زمـین ورزش
یک و دو و سه و چهار و پنچ و شش.

8

یـه روز یـه آقا خرگوشـه
رسید بـه یـه بچه موشـه
موشـه دوید تو
خرگوشـه گفت آخ
«وایسا وایسا کارت دارم
من خرگوشـه بی‌آزارم
بیـا از ت بیرون
نمـی‌خوای مـهمون»
یواش موشـه اومد بیرون
یـه نگاهی کرد بـه مـهمون
دید کـه گوشاش درازه
دهنش بازه
«شاید مـی‌خواد بخورتم
یـا با خودش ببرتم
پس مـی‌رم پیش م
آن‌جا مـی‌مانم»
مادر موشـه عاقل بود
زنی باهوش و کامل بود
یـه نگاهی کرد بـه خرگوش
گفت بـه بچه موش
«نترس جونم اون مـهمونـه
خیلی خوب و مـهربونـه
پس برو پیشش سلام کن
بیـارش خونـه».

9

ما کودکان
نونـهالان
همـه با هم
شاد و بی‌غم
مـی‌نوازیم
مـی‌سراییم
نمـی‌مانیم بی‌کار.
با ترانـه
شادمانـه
مـی‌پریم ما
مـی‌دویم ما
گل مـی‌کاریم
شعر مـی‌خوانیم
نمـی‌مانیم بی‌کار.

10

تبل بزرگم خیلی قشنگه
وقتی کـه مـی‌ این‌جور صدا مـی‌ده:
«بوم بوبو بوم بوبو بوم بوبو بوم بوبو بوم بوم بوم».
ویولونی دارم خیلی قشنگه
وقتی کـه مـی‌ این‌جور صدا مـی‌ده
«دیریری دیریری دیریری دیریری دی ری ری».
شیپوری دارم خیلی قشنگه
وقتی کـه مـی‌ این‌جور صدا مـی‌ده
«دودورو دودورو دودورو دودورو دو دو دو».
پیـانویی دارم خیلی قشنگه
وقتی کـه مـی‌ این‌جور صدا مـی‌ده
«دنگ‌دد دنگ‌دد دنگ‌دد دنگ‌دد دنگ دنگ دنگ».
اسب سفیدم خیلی قشنگه
وقتی کـه راه مـی‌ره این‌جور صدا مـی‌ده
«پیتیکو پیتیکو پیتیکو پیتیکو پی تی کو».
اما تفنگمـیه فشنگه
وقتی کـه مـی‌ این‌جور صدا مـی‌ده
بنگ!

11

همـه جا هر جا گرگا مـی‌شن پیدا
بپا بپا گرگا هستن هر جا
اما بدون ترس از گرگا بی‌جا
چون کـه مـی‌شـه پیروز شد بر گرگا.

12

قوقولی قو قو خروس مـی‌خونـه
صبح شده چشماتُ وا کن.
بپوش لباساتُ کـه خیلی دیره
کفشاتُ زودی بـه پا کن.
مـی‌د از شادی کودک زیبا
مـی‌ره بـه سوی دبستان.
مـی‌بوسه صورت و بابا
مـی‌ره بـه سوی دبستان.

13

خوشحال و شاد و خندانم
قدر دنیـا رو مـی‌دانم
خنده کنم من
دست ب من
پا بکوبم من
جوانم.
در دلم غمـی ندارم زیرا هست سلامت جانم
عمر ما کوتاست
چون گل صحراست
پس بیـایید شادی کنیم.
بیـایید باهم بخوانیم
ترانـه‌ی جوانی را
عمر ما کوتاست
چون گل صحراست
پس بیـایید شادی کنیم.
گل بریزم من
از روی دامن بر روی خرمن
شادانم.

14

بابابزرگ چه پیره
الهی هیچ‌وقت نمـیره
عینک داره با عصا
قصه مـی‌گه با ادا
خوشحاله مثل بنده
با ریش سفیدش مـی‌خنده.
دست مـی‌کنـه تو سینی
به من مـی‌ده شیرینی
خوشحاله مثل بنده
با ریش سفیدش مـی‌خنده.

15

تو دنیـا درون هرجا مـی‌خونـه بلبل
شـهر و ده پر شده از بوی سنبل
این مرد خوب و خوش‌مزه حاجی فیروزه
مـی‌خونـه و مژه مـی‌ده عید نوروزه.
سال نو ماه نو مژده مـی‌آره
عید اومد عید اومد فصل بهاره
عید نوروز ما همـه خوشحال و خندان
مبارک بادا عید ما امسال و هر سال.

16

یـه گربه‌ی ملوسی داشتم
که اونُ خیلی دوست مـی‌داشتم
گربه‌ی کوچکم قشنگ بود
رنگش مثل پلنگ بود
با پاهای کوتاهش مـی‌دوید
هی مـی‌دوید
تا صدایش مـی‌کردم
زودی مـی‌شنید.
نام گربه‌ام پلنگی بود
چه قدر گربه‌ی قشنگی بود
یـه روزی گربه‌ی مززی
رفت بـه دنبال بازی
هرچه صدایش کردم
باز نیـامد
هوا کـه تاریک شد
از رو دیوار آمد.

17

پاشو پاشو خورشیدُ نگاه کن
پاشو پاشو آفتابُ صدا کن.
پاشو پاشو لباستُ بپوش
پاشو پاشو آماده شو بکوش.
حرف منُ گوش کن
خوابُ فراموش کن
زنده کن با ورزش دل و جان.
ای کودک زیبا
زودتر پاشو از جا
نیرو بخشد ورزش بـه انسان.

18

خانوم خانوما
«بله»
مرغ ما اون‌جاست
«بله»
چند تخم کرده
«سی‌صد تا، شعر کو کانه در مورد خواص سیب سی‌صد تا، سی‌صد تا»
سی‌صد تا!!!
تخمش کو
«حنا شد»
حنا کو
«دست عروس»
عروس کو
«توی حموم»
حموم کو
«خراب شد، خراب شد، خراب شد، خراب شد، خراب شد»
خراب شد!!!
آبش کو
«شتر خورد»
شتر کو
«پشت کوه»
کدوم کوه
«کوه قاف، کوه قاف، کوه قاف»
کوه قاف!

19

گرگ سیـاهی درون نیمـه‌های شب
رفته آهسته بـه سوی ان
بره‌ها درون خواب آرامـی بودن
در پناه شبان مـهربان.
ناگهان سگ گله بیدار شد
از وجود گرگه خبردار شد
کرد واق و واق، واق و واق، واق و واق واق
یکهو بیدار شد از خواب آن شبان
با ظربه‌ی چوب خود زد بـه گرگه
شد ز کار خود گرگه پشیمان.

20

رو رو
با قایق
در مسیر آب
پارو زن شادی کن، پارو زن شادی کن
سوی من بشتاب.

21

عروسک قشنگ من قرمز پوشیده
تو رخت خواب مخمل آبی خوابیده
یـه روز رفته بازار اونُ خریده
قشنگ‌تر از عروسکم هیچ‌ندیده.
عروسک من
چشماتُ وا کن
وقتی کـه شب شد
اون وقت لالا کن
بیـا بریم توی حیـاط با من بازی کن
توپ بازی و شن بازی و طناب بازی کن.

22

خروسه مـی‌گه قوقولی قوقو
سلاملکم آقا کوچولو.
افتاده تو حوض یـه دونـه هلو
هلو هلو برو تو گلو.

23

من صبح زود پا مـی‌شم
دست و رو را مـی‌شویم
به و بابا جون
سلاملک مـی‌گویم.
پاکیزه‌ام مثل گل
خوب و ملوس و تپل
به بـه چه قدر قشنگم
مـی‌گویم و مـی‌خندم.

24

با شیر آب بازی نکن
نگا تو مثل موش شدی
نازی شیطون و بلا
چه قدر تو بازی‌گوش شدی.
خوبه از من یـاد بگیری
ببین دارم گل مـی‌کشم
مداد زرد من کجاست
مـی‌خوام یـه بلبل بکشم.

25

هنگامـی کـه سرمای شب مـی‌لرزاند جنگل را
هنگامـی کـه سکوت شب درون کوه‌سار باقی‌ست.
ای شکارچی شکار کن
بدو اطرافُ بپا
شاید سکوت جنگل
با بخت تو درون هم آمـیزد
برگردی فاتح.
اگر بختت یـاری نکرد
هرگز مشو ناامـید
از جیب خود کمک بگیر
خرگوشی بخر.
رو کن ما رو بـه شـهرت
فیس و افاده
از بهره این شکار خود
بی‌ترس و بی‌خجالت ای صیـاد مـهار.

26

تو قفسای باغ وحش
حیوونای رنگارنگ
پرنده‌های کوچولو
مـیمون و شیر و پلنگ
مـیمونـه شکلک مـی‌سازه
مردمُ خوشحال مـی‌کنـه
با یـه دونـه توپ کوچیک
تنـهایی فوتبال مـی‌کنـه.
نگا کن او خرسَ رو
وایساده روی دو پا
خرگوشَ رو نگا کنین
هی مـی‌پره تو هوا
طاووسَ رو نگا کنین
چه خوشگل و قشنگه
چترشُ هی باز مـی‌کنـه
ناز و خوش‌آب و رنگه.

27

دس دس دسی
بابا جون مـی‌آد
صداش توی دالون مـی‌آد
بابا جونم با مـهمون مـی‌آد
با چهره‌ی خندون مـی‌آد.
دس دس دسی
جون مـی‌آد
صداش توی ایوون مـی‌آد
توی حیـاط هی بارون مـی‌آد
صداش توی ناودان مـی‌آد.

28

آهای آهای ای گرگه
اون رودخونـه بزرگه
آبش خیلی زیـاده
نمـی‌شـه رفت پیـاده
باید کـه دست بـه کار شی
روی چیزی سوار شی
اگری ببینـه
سر دمبتُ مـی‌چینـه.
یک سیب و یک گلابی
یک کاسه لاعابی
یک موش و یک تله موش
یک گربه و دو خرگوش
یـه ماه و یـه ستاره
عید اول بهاره.
اتل متل توتوله
گاو حسن چه جوره
نـه شیر داره نـه پسون
گاوشُ بردن هندسون
یک زن کردی بسون
اسمشُ بذار عم‌قزی
دور کلاش قرمزی
دور کلاش قرمزی.
هاچن واچین
یـه پاتُ ور چین.

29

لایلایعروسم
ای عروس ملوسم
بخواب بخواب نازی جون
چشم سیـاتُ قربون.
وقت خوابت رسیده
خورشید خانم خوابیده
بخواب بخواب نازی جون
چشم سیـاتُ قربون.
ساکت بچه‌ها جونم
نازی رو مـی‌خوابونم
بخواب بخواب نازی جون
چشم سیـاتُ قربون.
نازی جونم خوابیده
مـهتاب بـه روش تابیده
بخواب بخواب نازی جون
چشم سیـاتُ قربون.

. شعر کو کانه در مورد خواص سیب . شعر کو کانه در مورد خواص سیب : شعر کو کانه در مورد خواص سیب




[شعر کو کانه در مورد خواص سیب]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 01:59:00 +0000



شعر کو کانه در مورد خواص سیب

اعجاز قرآن، مفهوم حروف رمز درون قرآن - قرآن معجزه ای جاوید و ...

»» اعجاز قرآن، شعر کو کانه در مورد خواص سیب مفهوم حروف رمز درون قرآن
 اعجاز قرآن، مفهوم حروف رمز درون قرآن

قرآن، معجزه جاوید پیـامبر، از نازل شدن آن دو هدف و منظور وجود داشته،اثبات اینکه قرآن کلام خدا و معجزهِ خاتم و خاتم معجزات هست و دیگر اینکه هدایت بشر بـه راه راست باشد.(1) قرآن معجزهای هست "گویـا"، "جاودانی"، "جهانی" و "روحانی" (2)زیرا پیـامبران پیشین مـیبایست همراه معجزات خود باشند، و برای اثبات اعجاز آن مخالفان را دعوت بـه مقابله بـه مثل کنند. شعر کو کانه در مورد خواص سیب درون حقیقت معجزات آنـها خود زبان نداشت و گفتار پیـامبران را تکمـیل مـیکرد.این گفته درون مورد معجزات دیگر پیـامبر اسلام غیر ازقرآن نیز صادق است.

گویـا بودن قرآن

قرآن یک معجزه گویـااست. شعر کو کانه در مورد خواص سیب نیـازی بـه معرفی ندارد. خودش بسوی خود دعوت مـیکند، مخالفان را بـه مبارزه مـیخواند، محکوم مـیسازد، و از مـیدان مبارزه پیروز بیرون مـیآید، لذا بعد از وفات پیـامبراسلام(ص) همانند زمان حیـات او بـه دعوت خود ادامـه مـیدهد،هم دین هست و هم معجزه، به منظور اثبات آن هم قانون هست و هم سند صحت قانون.

جاودانی و جهانی بودن قرآن

قرآن مرز مکان و زمان را درون هم شکسته و مافوق مکان و زمان قرار گرفته چرا کـه معجزات پیـامبران گذشته و حتی معجزات خود پیـامبر اسلام(ص) غیر از قرآن، روی نوار معینی از زمان و منطقه مشخصی از مکان و در برابر عدهای خاص صورت گرفته است. چنانکه مـیدانیم اموری کـه رنگ زمان و مکان را بـه خود گرفته باشند بـه همان نسبت کـه ازآنـها دورتر مـیشویم حقیقت آنـها کمرنگتر جلوه مـیکند و کهنـه مـیگردد، این از خواص حوادث زمانی است.
ولی قرآن بستگی بـه زمان و مکان ندارد، همچنان بـه همان شکلی کـه در 1400 سال پیش درون محیط تاریک حجاز تجلی کرد، امروز برما تجلی مـیکند. بلکه گذشت زمان و پیشرفت علم و دانش بـه ما امکاناتی داده کـه بتوانیم استفاده بیشتری از آن نسبت بـه اعصار گذشته بنماییم. پیداست کـه هرچه رنگ زمان و مکان بـه خود نگیرد که تا ابد و در سراسر جهان پیش خواهد رفت.و بدیـهی هست که یک دین جهانی و جاودانی حتما سند حقانیت جهانی و جاودانی هم درون اختیـار داشته باشد.

روحانی بودن قرآن

امورخارق العادهای کـه از پیغمبران قبل از رسول الله بعنوان صدق گفتار آنـها دیده شده همـه جنبه جسمانی داشته، شفای بیماران غیر قابل علاج، زنده مردگان، سخن گفتن کودک، عصای موسی،همـه و همـه جنبه جسمانی دارند، یعنی چشم و گوش انسان را تسخیر مـیکنند، ولی الفاظ قرآن کـه از همـین حروف و کلمات معمولی ترکیب یـافته آنچنان معانی بزرگی دربردارد کـه دراعماق جان و دل انسان نفوذ مـیکند. روح فرد را مملو از اعجاب و تحسین مـیسازد، و افکار وعقول را درون برابر خود وادار بـه تعظیم کرده و تنـها با مغزها و اندیشـه و ارواح انسانـها سروکار دارد.
و بدین ترتیب هست که قرآن مخالفان خود را و آنانی کـه در اعجاز آن شک و تردید دارند را بـه تحدی دعوت کرده، چرا کـه در طریقه نزول این کتاب آسمانی و درهر قسمت آن کـه دقت و تامل کنیم، سراسر رمز و راز بوده و از بعد تامل و تفکر درون آن بـه حقایق این هستی دست پیدا مـیکنیم.
از جهتی اعجاز قرآن را مـیتوان بـه دو بعد، اعجاز درون لفظ و اعجاز درون معنی تقسیم کرد. از جهتی قرآن دریچهای نوین را بـه جهان هستی، و جهان آخرت باز کرد. کتابی کـه افقی دیگر، نسبت بـه هستی و حیـات را، به منظور بشر بـه ارمغان آورد،در قرآن حکمتی بیپایـان نـهفته است. توانسته درون طول تاریخ علت و منشاء تحولات روحی عمـیقی بشود، بطوری کـه این تحولات مبدا تحولات اجتماعی گردیده است(3).
کتابی کـه اسرار بسیـاری کـه در طبیعت وجود دارد را گفته، و ناگفتههای بسیـاری را نیز به منظور پژوهش و تحقیق بشر بـه کنـه کائنات و حیـات روی زمـین قرار داده. علی رغم اینکه اگر بنا بود تمامـی سخنان خداوند ذکر شود تمام دریـاها به منظور مرکب شدن و تمامـی درختان به منظور قلم شدن نیز کمبود.(4) واز جهت دیگر قرآن از شیوایی و بلاغت خارقالعاده و شگفتانگیزی برخوردار است. ویژگیـای کـه بسیـاری از متفکران و اندیشمندان را بـه تامل وتفکر واداشته. بطوریکه با تلاش و تحقیقات فراوان بـه نتایجی فوقالعاده و جالب دست پیدا کردهاند.و بدین ترتیب بود کـه اندیشمندان و متفکران اسلامـی بـه این حقیقت دست یـافتند کـه خارقالعاه بودن قرآن تنـهادر مفهوم آن ختم نمـیشود.
چنانچه دکتر علی شریعتی درون این مورد مـیگوید(5):
اثبات یک "نظم علمـی ریـاضی"در ترکیب قرآن، امروز از طریق تحقیقات علمـی جدید امکانپذیر شده است. بر مبنای تحقیقات انجام شده، آیـات نازل شده درون مکه کوتاه، و آیـات نازل شده درون مدینـه بلند مـیباشد، مسائل توصیفی با جملات کوتاه و مسائل تحلیلی با جملات بلند، همچنین مجموع کلمات قرآن 66600 کلمـه و مجموع آیـات قرآن 6660 مـیباشد کـه به طور متوسط طول معدل هر آیـه 10 کلمـه مـیباشدو از نظر شماره کلمات نازل شده هر سال بـه نسبت مشابهی افزایش مـییـابد. بـه عبارتی درون هر سال حدود 500 کلمـه بر مقدار کلمات نازل شده سال قبل افزوده مـیشده است.
همچنین جان دیوپورت درون خصوص ویژگیـهای این کتاب عظیم مـیگوید: شعر کو کانه در مورد خواص سیب قرآن بـه اندازهای ازنقائص مبرا و منزه هست که نیـازمند کوچکترین تصحیح و اصلاحی نیست و ممکن هست از او که تا به آخر آن خوانده شود، بدون آنکه انسان کمترین ناراحتی از آن احساس کند.(6)
وی درون ادامـه مـیگوید: همـه این معنی را قبول دارند کـه قرآن با بلیغترین و فصیحترین لسان و به لهجه قریش کـه نجیبترین و مودبترین عربها هستند نازل شده است. قرآن کتابی هست مملو از درخشندهترین اشکال و محکمترین تشبیـهات کـه از معجزات این کتاب عظیم مـیباشد(7).
اینکه قرآن درون وصف خود و ذکر ویژگیـهایش، بعنوان کتابی محکم و استوار یـاد مـیکند، یکی از علل آن، همـین موزونیت و هماهنگی درون استفاده وکاربرد کلمات و حروف مـیباشد. چنانچه یکی از راز و رمزهای این کلام خدا کـه در پیچیدگی و ابهام فراوانی قرار دارد حروف مقطعه قرآن هستند.
حروف مقطعه درون آغاز 29 سوره از قرآن آمده هست که 26 سوره آن مکی و 3 سوره آن مدنی است.
چنانچه بـه سورههایی کـه با این حروف آغاز شدهاند دقت کنیم،(بجز سه سوره کـه جهت دیگری دارد)بعد از این حروف بلافاصله یـا بالفظ قرآن یـا کتاب، از قرآن گفتگو مـیشود(8).
طبه عبارتی درون 26 سوره بلافاصله بعد از حروف مقطعه، با بیـانی محکم و قاطع از ویژگیـهای کتاب خدا سخن گفته شده کـه به نظر مـیرسد بین حروف رمز و قرآن یک رابطه و همبستگی خاصی وجود دارد.


به سورههایی کـه با حروف رمز آغاز شدهاند دقت کنید:
1- الم ذالک الکتاب لاریبفیـههدیللمتقین بقره
2- الم اللهلاالهاللههوالحیقیوم نزلعلیکالکتاببالحقمصدقا آلعمران
3- المص کتاب انزل الیک فلا یکن فی صدرک...اعراف
4- الر تلک الکتاب الحکیم یونس
5- الرکتاب احکمت آیـاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیرهود
6- الرتلک آیـات الکتاب المبین یوسف
7- الرتلک آیـات الکتاب و الذی انزل الیک...رعد
8- الرکتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات...ابراهیم
9- الر تلک آیـات الکتاب و قرآن مبین حجر
10- کهیعص ذکر رحمت ربک عبده زکریـا مریم
11- طه ما انزلنا علیک القران لتشقی طه
12- طسم تلک آیـات الکتاب المبین شعراء
13- طس تلک آیـات القران و کتاب مبین النمل
14- طسم تلک آیـات الکتاب المبین القصص
15- الم احسب الناسان یترکواان یقولوا...العنکبوت
16- الم غلبت الروم الروم
17- الم تلک آیـات الکتاب الحکیم لقمان
18- الم تنزیلالکتابلاریب فیـه من ربالعالمـین سجده
19- یس والقران حکیم یس
20- ص و القران ذی الذکر ص
21- حم تنزیل الکتاب منالله العزیز العلیم...غافر
22- حم تنزیلمن الرحمنالرحیم فصلت
23- حم عسق کذالکیوحیـالیکوالی...شوری
24- حم والکتاب المبین الزخرف
25- حم و الکتاب المبین الدخان
26- حم تنزیلالکتابمناللهالعزیزالحکیمجاثیـه
27- حم تنزیلالکتابمناللهالعزیزالحکیماحقاف
28- ق و القران المجیدق
29- ن والقلم و مایسطرونقلم
به نظر مـیرسد کـه این حروف درون زمـینـه اعجاز لغوی قرآن است.نکتهای کـه در این آیـات ملاحظه مـیشود، پیوندی هست که بین قسم بـه کتاب و حروف رمز درون قرآن مـیباشد. خداوند درون قرآن بارها سخن خود را با قسم آغاز کرده.از جمله مواردی کـه خداوند بـه آن قسم خورده، قرآن مـیباشد. بـه عبارتی قرآن یکی از مصادیق سوگند درون آیـات الهی است.
در پنج سوره قرآن کریم خداوند بـه قرآن قسم یـاد کرده کـه در هر 5 سوره با حروف مقطعه آغاز مـیشود. (9)
همانطور کـه ملاحظه مـیشود هر جا کـه خداوند بـه این کتاب عظیم قسم خورده آیـه قبل از آن حروف مقطعه بودهاست.این مسئله خود صحت رابطه بین حروف رمز و کتاب قرآن را تایید مـیکند.
باید توجه داشت کـه سورههایی کـه با حروف مقطعه آغاز مـیشوند، درون جهت اثبات اعجاز قرآن و حقانیت پیـامبر (ص) است. و بسیـاری از مفسران روی این مسئله اتفاق نظر دارند.امام حسن عسکری(ع) دراین زمـینـه مـیفرماید:(10)
خداوند با آغاز برخی سورهها با حروف نامبرده بـه ملت عرب مـیگوید کـه قرآن از همـین حروف تشکیل شده هست که شما هم با همان کلام مـیگویید. چرا کـه اگر مـیگویید کـه سخن خدا نیست یک سوره مثل آن بیـاورید.
و بدین ترتیب بود کـه با استفاده از ادله امام حسن عسکری(ع) بسیـاری از متفکرین و دانشمندان اسلامـی کوشش د که تا بتوانند رمز و رازهای این حروف آسمانی را دریـابند. درون این نوشتار بـه بررسی نظرات برخی از این متفکرین پیرامون این بعد از اعجاز قرآن پرداخته شده است.

استاد محمد تقی شریعتی

در این زمـینـه استاد، با استفاده از ادله امام حسن عسکری (ع) کـه همگی اظهار نظرهای وی درون اثبات و حقانیت گفتار آن امام مـیباشد، وی درون این زمـینـه بـه چند نکته اشاره مـیکند.(11)
1- سورهایی کـه با حروف مقعطه آغاز شده 29 سوره هست که مطابق عدد حروف هجای عربی است.
2- مجموع حروف مذکور بعد از حذف مکررات 14 مـیباشد، کـه در این حروف جملهِ (صراط علی حق نمسکه) جمع شده است.
3- این چهارده حرف درون کلام عرب بیشتراز بقیـه حروف استعمال مـیشود و باز هرکدام کثیرالاستعمالتر هست زیـادتر تکرار شده است.
4- بنیـه کلمات عربی بر یک حرف و دو حرف تاپنج حرف است. و حروف اوائل سور مطابقه بنیـه کلمات، یک حرفی هست مانند:"ص"،"ق"،"ن"،و دو حرفی مانند: "حم" و "طس" و "یس" و "طه" و سه حرفی مانند: "الم"، "طسم" و چهار حرفی مانند "المص"، "المر"،و پنج حرفی مانند "کهیعص" و "حمعسق"
5- حروف هجا دو گونـهاند: یکی آنـها کـه همشکل دارند و با نقطه از یکدیگر تمـیز داده مـیشوند مانند "د" و "ذ" و یـا "ر" و "ز" و نوع دیگر آنـهایند کـه نظیر و همشکل ندارند مثل "کاف" و "لام" و "مـیم". درون این 14 حرف از حروف نوع اول یکی از همشکلها را آورده مثل "ص"، "ر"، و "ط" و یـا "ع" و "نون" کـه مـیتوان با نقطه گذاری همشکل آنـها را بوجود آورد. و از نوع دوم همگی را بجز "و" را آورده با این ترتیب 14 حرف، جمـیع اشکال حروف را دارد.
6- سالها بعد از نزول قرآن، علومـی کـه برای زبان عرب مانند صرف و نحو و معانی و بیـان و غیرها پیدا شد. ازجمله علوم لسانی و علم قرائت و تجوید بوده درون این علم حروف هجا بر حسب کیفیت تلفظ و ادا بـه چندین قسم منقسم گردید. و هر یک از اقسام، اسمـی داشت مانند: "مـهموسه" و "مجهوره"، "شدیده" و "رخوه"، "مسبقه" و"منفتحه"، "مستعلیـه" و "منخفضه" و غیرها و از عجایب اینکه این چهارده حرف اوایل سور، بطور دقیق نصف هر یک از این اقسام را واجد هست .
7- درون جمـیع سوری کـه با حروف هجا آغاز مـیگردد، بجز سه سوره کـه جهت دیگری دارد، بعد ازاین حروف بلافاصله یـا بالفظ قرآن یـا کتاب، از قرآن گفتگو مـیشود.

مرحوم طبرسی (12)

این متفکر اسلامـی درون مورد رمزهای این حروف مقطعه بـه 11 مورد اشاره کرده است.
1- این حروف از متشابهات قرآن هست که خدای سبحان علم بـه آن رابه خود اختصاص داده و خداوند درون قرآن بـه آن اشاره فرموده هست (13).
2- هر یک از این حروف نام سورهای هست که درون آغاز آن آمده است.
3- این حروف اسمائی هستند به منظور مجموع قرآن.
4- مراد از این حروف این هست که اسماء خدای تعالی دلالت کنند.مثلا معنای (الف،لام،مـیم)این هست که "انا الله اعلم"، "من اللهم مـیدانم" و معنای (الف،لام،مـیم،راء)این هست که "انا الله اعلم و اری"، من اللهم مـیدانم و مـیبینم" و معنای (الف،لام،مـیم،صاد) این هست که "انا الله اعلم و افصل"،"من کـه اللهم مـیدانم و جداکنندهِ حق از باطلم"، و در حروف (کاف،ها،یـا،عین،صاد) کاف از "کافی" و هاء از "هادی" و یـاء از "حکیم" و عین از "علیم" و صاد از "صادق" گرفته شده است. (این مطلب از ابن عباس نیز روایت شده). مرحوم طبرسی درون توضیح ادله خود مـیگوید:
حروفی کـه از اسماء خدا گرفته شده طرز قرار گرفته شدنش مختلف است، بعضی از حروف از اول نام خدا گرفته شده، مانند کاف کـه از "کافی"، و بعضی از وسط گرفته شده، مانند یـاء از "حکیم" است، بعضی از آخر گرفته شده، مانند مـیم کـه از "علم" گرفته شده
5- این حروف اسمائی از خداست اما مقطعه و بریده، کـه اگر از مردمـی بتواند آنـها را آنطور کـه باید ترکیب کند، باسم اعظم خدا دست یـافته، همانطور کـه مـیبینید از نام سه سوره "الم" و "حم" و سوره "ن" ،اگر ترکیب شود "الرحمان" درست مـیشود. همچنین سایر حروف، چیزی کـه هست ما انسانـها قادر بـه ترکیب آن نیستیم.(این معنا نیز از سعیدبن جبیر نیز روایت شده).
6- این حروف سوگندهایی هست که خدای تعالی خورده، و کانـه خداوند باین حروف سوگند مـیخورد بر اینکه قرآن کلام اوست، و اصولا حروف "الف باء" دارای شرافتی هستند، چون با همـین حروف هست که کتب آسمانی و اسماء حسنای خدا و صفات عالیـه او و ریشـه لغتهای امتهای مختلف درست مـیشود.
7- این حروف اشاراتی هست به نعمتهای خدا و بلاهای او و مدت زندگی اقوام و عمر و اجلشان.
8- مراد ازاین حروف، این هست که اشاره کند بـه اینکه امت اسلام که تا آخر دهر باقی مـیماند، ومنقرض نمـیشود. حساب عمل هم کـه نوعی محاسبه هست بر این معنا دلالت دارد.
9- مراد از این حروف همان حروف الفباء است. چیزی کـه هست با ذکر نام بعضی از آنـها،از ذکر بقیـه بی نیـاز بود، درحقیقت خواسته بفرماید: این قرآن از الفباء ترکیب شدهاست.
10- این حروف بـه منظور ساکت کفار درون ابتدای سورهها قرار گرفته، چون مشرکین بـه یکدیگر سفارش مـید "مبادا بـه قرآن گوش دهید، و هر جای قرآن مـیخواند، سر و صدا بلند کنید که تا صوت قرآن درون بین صوتهای نامربوط گم شود"، قرآن این جریـان را درون آیـه (...لا تسمعوا لهذا القران و الغوا فیـهلعلکم تغلبون)(14) حکایت فرموده، و گاهی مـی شد کـه در هنگام شنیدن صوت قرآن سوت مـیزدند، وبسا مـیشد کف مـیزدند، و یـا صداهای دسته جمعی درمـیآوردند، تااینکه بر رسول خدا(ص) این حروف نازل شد، که تا آن رجالهها را ساکت کند، چون وقتی این حروف را مـیشنیدند، بـه نظرشان عجیب و غریب مـیآمد، و به آن گوش فرا داده و دربارهاش فکر مـید، وهمـین اشتغالشان بـه آن حروف از جار و جنجال بازشان مـیداشت، و در نتیجه صدای قرآن بـه گوششان مـیرسید.
11- این حروف از قبیل شمردن حروف الفباء است، مـیخواهد بفهماند، این قرانی کـه تمامـی شما مردم عرب را از آوردن مثلش عاجز کرده، از جنس همـین حروفی هست که روزمره با آن محاوره و گفتگو مـیکنید، و اگر درون چند جا و چند سوره این حروف تکرار شده، به منظور این بوده کـه همـه جا محکمـی برهان را بـه رخ کفار بکشد.

علامـه طباطبایی (15)

متفکر بزرگ اسلامـی درون کتاب تفسیر خود مـینویسد(16): وجوهی کـه مرحوم طبرسی نقل کرده هیچکدام قانع کننده نیست. و در رد اظهارات وی دلایلی را طرح مـیکند.
در مورد نقل اول مـیگوید: محکم و متشابه بودن از صفات آیـاتی هست که الفاظش بر معنایش دلالت دارد،و زمانیکه معانی الفاظ با عقاید مسلمـه سازش ندارد، مـیگوییم این آیـه متشابه است. و تاویل از قبیل معنا لفظ نیست بلکه تاویلها عبارتند از، حقایق واقعی کـه مضامـین بیـانات قرانی از آن حقایق سرچشمـه گرفته، چه محکماتش و چه متشابهاتش و بنابراین نـه حروف مقطعه قرآن از متشابهات مـیباشد، و نـه معانی آن از باب تاویل.
و اما ده قول دیگر کـه اصلا نمـیتوان تفسیرش نامـید، بلکه تصویرهایی هست که ازحد احتمال تجاوز ننموده و هیچ دلیلی کـه بر یکی از آنـها دلالت کند درون دست نیست. وی درون ادامـه ازقول ابن عباس مـیگوید:
درتفسیر (الف- لا- مـیم) گفته شده کـه "الف" اشاره بـه "الله" و "لام" بـه "جبرئیل" و "مـیم" بـه "محمد(ص)" است. ونیز از بعضی دیگر نقل شده کـه گفتهاند:
حروف مقطعه درقرآن دارای منظوری است، مانند حرف نون درون سوره "ن" اشاره بـه اینکه درون این سوره بیشتر راجع بـه نصرت موعود بر رسول خدا صحبت شده و حرف قاف درون سوره " ق" اشاره هست به اینکه درون این سوره بیشتر درباره قرآن، و یـاقهر الهی سخن رفته و برخی نیز گفتهاند به منظور هشدار است.
اما خود درون این زمـینـه مـیگوید:
نکتهای کـه در اینجا نباید از آن غافل بود، این هست که، این حروف درون چند سوره افتتاح شده، یعنی درون بیست و نـه سوره، حروف مقطعه آمده کـه بعضی با یک حرف افتتاح شدهاست. و این حروف هم با یکدیگر تفاوتی دارند،و آن این هست که بعضی از آنـها تنـها درون یک جا آمده مانند"ن" وبعضی دیگردر آغاز چند سوره آمده مانند "الم" و "المر" و "طس" ، با درون نظر گرفتن این دو نکته اگر کمـی درون این سورههاییکه سرآغازش یکی است، مانند سورههای (الف، لام ،مـیم)، وسورههای "طه" دقت کنی، خواهی دید، کـه سورهائیکه حروف مقطعه اول آن یکی است، از نظر مضمون نیز بهم شباهت دارند،و سیـاقشان یک سیـاق است. بطوریکه شباهت بین آنـهادر سایر سورهها دیده نمـیشود.
موکد این معنا شباهتی هست که درون آیـات اول بیشتر این سورهها مشاهده مـیشود، مثلا درون سورههای (حا- مـیم)، آیـه اول آن عبارت هست از( تلک آیـات الکتاب)است. یـا عبارتی کـه این معنا را مـیرساند. با درون نظر گرفتن این شباهتها ممکن هست آدمـی حدس بزند کـه بین این حروف و مضامـین سورههایی کـه با این حروف آغاز شده ارتباط خاصی باشد، موید این حدس آن هست که مـیبینیم سوره اعراف کـه با (الف- لا- مـیم -صاد) آغاز شده، مطالبی را کـه در سورههای (الف- لا- مـیم) وسورهِ(ص) هست، درون خود جمع کرده، و نیز مـیبینیم سوره رعد کـه با حروف(الف، لام، مـیم،راء) افتتاح شده، مطالب هر دو قسم سورههای (الف لام مـیم) و (الف لام مـیم راء) را دارد.
از اینجا استفاده مـیشود که، این حروف رموزی هستند بین خدای تعالی و پیـامبرش صلوات الله علیـه.
و ای بسا اگر اهل تحقیق درون مشترکات این حروف دقت کنند، و مضامـین سورههائی کـه بعضی از این حروف درون ابتدایش آمده با یکدیگر مقایسه کنند، رموز بیشتری برایشان کشف شود.
وهمچنین معنای آن روایتی هم کـه اهل سنت از علی (ع)نقل کردهاند،همـین باشد،و آن روایت بطوریکه درون مجمع البیـان آمده این هست که آن جناب فرمود:برای هرکتابی نقاط برجسته و چکیدهای است، و چکیده قرآن حروف الفباء است.

ابوالمحاسن الجرجانی(17)

ادلهِ این اندیشمند اسلامـی درون راستای برخی از سخنان مرحوم طبرسی مـیباشد وی درون این زمـینـه مـیگوید:
گفتهاند کـه سبب آنکه اوایل این سورهها خدای جل جلاله بحروف مقطعه یـاد کرده است، آن هست که چون رسول (ص) قرآن خواندی مشرکان بیـامدندی و مجمع ساختندی و شعر خواندندی وسمر گفتندی که تا مردمان آواز رسولالله نشنوندو درون اسلام رغبت نکنند. این حروف مقطعه فرستاد و ایشان مانند این نشنیده بودند که تا چون بشنیدند ایشان را عجب آمد خاموش شدند و گوش آن د. و در قولی دیگر آن هست که این حروف بفرست که تا گوید کـه این قرآن از جنس همـین حروف است. و عبدالله عباس گفت: خدای تعالی بـه این حروف قسم خورد که تا آنکه کلام او از این حروف منظوم است.

دکتر رشاد (18)

دکتر رشاد خلیفه،دانشمند مصری بعد سه سال کار و تلاش، نتیجه تحقیقاتش نتایج شگفتانگیزی را بـه دنبال داشت، و بدین ترتیب بود کـه توانست بـه اثبات رساند کـه این کتاب بزرگ آسمانی، محصول مغز بشر نیست و انسانـها قادر نخواهند بود مثل آن را بیـاورند.
استاد مزبور به منظور کشف معانی حروف مقطعه از دستگاه الکترونیکی استفاده کرد. و از طریق این دستگاه توانست درصد استفاده حروف را درون سورهها بدست آورد دکتر رشاد گفت: مـیدانیم کـه قرآن مجید 114 سوره دارد کـه از مـیان آن 86 سوره درون مکه نازل گردیده، و 28 سوره درون مدینـه و از مـیان مجموع سورههای قرآن 29 سوره دارای حروف مقطعه مـیباشد. جالب این هست که این حروف مجموعا نصف حروف 28 گانـه الفبای عربی هست که عبارتند از:(ا - ح - ر- س- ص -ط - ع - ق - ک - ل - م - ن - ه- - ی) کـه گاهی آنـها را نورانی نیز مـینامند.
او درون ادامـه تحقیقاتش بـه این نتیجه رسید کـه مـیان این حروف و حروف هر سورهای کـه آنـها درون آغازش قرار گرفته، رابطهای وجود داشته و برای این کار تمام حروف 114 سوره را بـه طور جداگانـه و همچنین مجموع حروف هر سوره را دقیقا تعیین کرده و با شماره هر سوره بـه مغز الکترونیکی سپرد. و به مدت دو سال طول کشید که تا به نتایج شگفتانگیزی رسید. نتایج بدست آمده این چنین بود:
1- نسبت حرف "ق" درون سوره "ق" از تمام سورههای قرآن بدون استثناء بیشتر است. یعنی آیـاتی کـه در طی 23 سال دوران نزول قرآن درون 113 سوره دیگر قرآن آمده، آنچنان هست که حرف قاف درون آنـها کمتر بکار رفته، و این حیرتآور هست که انسانی بتواند مراقب تعداد هر یک از حروف سخنان خود درون طول 23 سال باشد، و در عین حال آزادانـه مطالب خود را بدون کمترین تکلفی بگوید. مسلما چنین کاری از عهده یک انسان بیرون است، حتی محاسبه آن به منظور بزرگترین ریـاضیدانـهابدون کمک مغزهای الکترونیکی امکانپذیر نخواهد بود.
2- همچنین محاسبات نشان داد کـه حرف "ص" درون سوره "ص" نیز همـین حال را دارد. یعنی مقدار آن بـه تناسب مجموع حروف سوره از هر سوره دیگر قرآن بیشتر است. و نیز حرف "ن" درون سوره "ن و القلم"، بزرگترین رقم نسبی را درون 114 سوره قرآن دارد.
تنـها استثنایی کـه در این زمـینـه وجود دارد، سوره "حجر" هست که تعدا نسبی حرف "ن" درون آن بیشتر از سوره "ن و القلم" است. اما جالب این هست که سوره "حجر" یکی از سورههایی هست که آغاز آن "الر" مـیباشد. و بعدا خواهیم دید کـه این سورهها کـه آغاز آنـها با "الر" است، حتما همگی درون حکم یک سوره محسوب گردد، و اگر چنین کنیم نتیجه مطلوب بـه دست خواهد آمد یعنی نسبت تعداد "ن" درون مجموع اینـها ازسوره "ن و القلم" کمتر خواهد شد.
3- چهار حرف "المص" را درون آغاز سوره "اعراف" درون نظر بگیرید اگر الفها و مـیمـها و صادهایی را کـه در این سوره وجود دارد با هم جمع کنیم و نسبت آن را با حروف این سوره بسنجیم، خواهیم دید کـه از تعداد مجموع آن درون هر سوره دیگر قرآن بیشتر است. همچنین چهار حرف "المر" درون آغاز سوره "رعد" نیز همـین حال را دارد، و نیز پنج حرف "کهیعص" درون آغاز سوره "مریم" اگر روی هم حساب شوند، بر مجموع این پنج حرف درون هر سوره دیگر قرآن فزونی دارند.
در اینجا بـه چهرهتازهتری از مسئله برخورد مـیکنیم کـه نـه تنـها یک حرف جداگانـه درون این کتاب آسمانی روی حساب و نظم خاص گسترده شده، بلکه حروف متعدد آن نیز چنین وضع حیرت آوری را دارند
4- تاکنون بحث درباره حروفی بود کـه تنـها درون آغاز یک سوره قرآن قرار داشت، اما حروفی کـه در آغاز چند سوره قرار دارد مانند (المر، الم)، شکل دیگری بـه خود مـیگیرد، و آن اینکه بر طبق محاسبات مغز الکترونیکی مجموع این سه حرف مثلا(ا- ل - م)، اگر درون مجموع سورههایی کـه با "الم" آغاز مـیگردد حساب شود، و نسبت آن با مجموع حروف این سورهها بدست آید، از مـیزان آن درون هر یک از سورههای دیگر قرآن بیشتر است.
در اینجا باز مسئله صورت جالبتری بـه خود گرفته و آن اینکه نـه تنـها حروف هر سوره قرآن تحت ضابطه و حساب معینی هست بلکه مجموع حروف سورههای مشابه نیز ضابطه و نظام واحدی دارند.
ضمنا این موضوع نیز روشن مـیشود کـه از چه رو چند سوره مختلف قرآن با "الم" یـا با "المرا" آغاز شده و این موضوع تصادفی و بی دلیل نیست.
استاد مزبور ضمن این مطالعات بـه نکات جالبی دست یـافت کـه به طور اجمال طرح مـیشود:

1- بدین ترتیب رسم الخط اصلی قرآن حفظ مـیشود.

وی مـیگوید تمام این محاسبات درون صورتی صحیح هست که بـه رسمالخط اصلی و قدیمـی قرآن دست نزنیم، (مثلا اسحق و زکوه` و صلوه`) را بـه همـین صورت بنویسیم، نـه مانند (اسحاق و زکات و صلاه`) درون غیر این صورت محاسبات ما بهم خواهد خورد.

2- دلیل دیگری بر عدم تحریف قرآن

این تحقیقات نشان مـیدهد کـه قرآن مجید حتی یک کلمـه و یک حرف کم و زیـاد نشده والا بطور مسلم محاسبات ماروی قرآن کنونی صحیح از آب درون نمـیآمد.

3- اشارات پر معنی

در بسیـاری از ازسورههای قرآن کـه با حروف مقطعه آغاز مـیشود، بعد از ذکر این حرف اشاره بـه حقانیت و عظمت قرآن شده است.
که البته این نکته درون تعابیر دیگر اندیشمندان نیز طرح شده است.

سید قطب(19)

این اندیشمند نیز دلایلی کـه طرح مـیکند، مشابه با نظرات سایر متفکرین بوده و در مواردی با آنـها اتفاق نظر داشتهاست. وی درون کتاب تفسیر خود مـیگوید:
دربسیـاری از سورهها بعداز حروف مقطعه ازقرآن سخن بـه مـیان آمده و جمع بین حروف مقطعه و قرآن نشانـه ارتباط نزدیک بین آنـهاست. قرآن از همـین حروف شکل گرفته، و از جنس همـین حروف است. انسانـها نیز با استفاده از این حروف تکلم مـیکنند. اما باز از آوردن مثل قرآن ناتوانند، و به تصریح خود قرآن هرگز نخواهند توانست حتی سورهای همانند قرآن بیـاورند، درون حالی کـه حروف را کاملا مـیشناسند، و این خود نشانـه اعجازقرآن است.

سید عبدالله بلاغی(20)

ایشان درون کتاب خود از دیدگاهی دیگر بـه این مسئله نگریسته و مـیگوید: علما اعداد بیست و هشت حرف را بـه نورانی و ظلمانی قسمت کردهاند و آن چهارده حرف کـه نورانی است، حروف مقطعه درون قرآن است، کـه بعد از حذف مکررات از ترکیب آن حروف، این کلام حاصل مـیشود، (صراط علی حق نمسکه) و آن چهارده حرف دیگر ظلمانی است. کـه هفت عدد از آن علوی، و هفت عدد آن سفلی است.
حروف علویـه عبارتند از: ب- د- و - ت - ذ- ض- غ
حروف سفلیـه عبارتند از: ج - ز- ف - ش- ث- خ- ظ-
که درون سوره مبارکه فاتحه الکتاب، این هفت حرف ظلمانی سفلی نیست. و اینکه درون قرآن اولین حرف مقطعه "الف" است، چرا کـه الف مفرده درون تمام زبانـهای دیگر ملل وجود داشته و در کتاب اول حرف از حروف هجاء است، مگر درون لغت حبشی کـه حروف سیزدهم و لغت رونیـه کـه حرف دهم است.

خواجه عبدالله انصاری(21)

وی درون تفسیر حروف مقطعه با دیدی عارفانـه و عاشقانـه سخن رانده و مـیگوید:رازی از دوستی بـه دوست دیگر است، بی آنکه رقیب از آن آگاه گردد.
به عبارتی این حروف را راز و رمزی بین رسول خدا و خود دانسته، کـه دیگران از درک وفهم آن غافلند.
زان گونـه پیـامـها داد یک ذره بـه صدهزار جان نتوان داد
در صحیفه دوستی نفس حظی هست جز عاشقان ترجمـه آن نخوانند و در خلوت خانـه دوستی مـیان دوستان، رازی هست که جز عارفان ندانند، و درنگارخانـه دوستی رنگی هست از بی رنگی کـه جز والهان و مشتاقان نبینند.
تو چشم سرنابیناو چشم عقل بیناکن جمال چهرهجانان اگرخواهی کـه بینی تو
وی درون ادامـه مـیگوید، مفسران راجع بـه حروف رمز اول سورهها با هم اختلاف دارند. و محققان آنرا از تشابهات قرآن دانند، و مردم را بر فهم آن ناتوان بینند.بعضی گویند خداوند را درون هر کتاب آسمانی سّری است، و این حروف درون قرآن سّر الهی است. برخی دیگر آنـها را نام سوره یـا نام پیـامبر مانند "طه" و "یس" و بعضی آنـهارا سوگند خداوند بـه آن حروف دانند.اما خود نظری عارفانـه داشته و مـیگوید:
"الم"، نوازشی است، بـه زبان اشارت کـه با مـهتر عالم مـیگوید وبه رمز "الف"، "لام" و "مـیم" مـیگوید: "ای سید، از پرده واسطه جبریل یک دم درون گذر که تا صفت عشق، نقاب تعزز فرو گذارد. درون آن شگفتیـهای پنـهان و ذخیرههای عیسی کـه تورا ساخته هست بنماید".
"الف"، پیشوای حروف هست و درون مـیان حروف معرف، بـه دیگر حروف پیوند ندارد، ولی دیگر حروف، بـه الف پیوند دارد، الف از اهّم حروف و دیگر حرفها رنگارنگ ونار هستند. بعد هر حرفی از آن سه حرف، چراغی هست از نور اعظم افروخته، آفتابی هست از شرق حقیقت طالع گشته وبه آسمان غیرت ترقی یـافته، صفات بشری و کدورتهای خلق حجاب آن نور هست و که تا حجاب برجاست، طمع یـافتن آن نور خطاست.
در واقع وی علت پنـهان ماندن این رموز درون قرآن را نتیجه وجود حجابهایی درون عقل و جان انسانـها دانسته، و مـیگوید زمانی ما بـه اسرار آنـها پی خواهیم برد کـه حجابها را از دل و جان برداریم.
عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد کـه دارالملک ایمان را مجرد یـابد از غوغا

مرحوم طالقانی(22)

مرحوم طالقانی،مفسر بزرگ قرآن، درون زمـینـه حروف رمز درون قرآن، مـیگوید:
درباره حروفی کـه اوایل بعضی از سورهها آمده رایـها و نظرهایی هست که به منظور تایید بعضی روایـاتی آورده شده از مجموع این نظرها و روایـات چنین برمـیآید کـه ذکر این حروف به منظور بیـان مقصودی است، و آن مقصود را اجمالا بواسطه یـا بدون واسطه مـیتوان فهمـید، یـا به منظور همـین هست که راه تفکر باز شود و عقلهای ایمانی بکارافتد. و بدین وسیله درون این کتاب معجزه آسمانی بیشتر تدبر گردد.
به عبارتی این مفسر بزرگ قرآن تصریح دارد کـه راز و رمز این حروف به منظور بشر قابل فهم و بررسی بوده، و خود این حروف، انگیزهای هست برای تدبر و تعقل هر چه بیشتر درون قرآن.
وی درون ادامـه، بعد از جمع آوری نظرات و دلایل معتبر دیگر مفسران مـیگوید:
اکنون احتمالاتی کـه بنظرمـیرسد و نظرهای معروف علما تفسیر و روایت توجیـه و بیـانی کـه درباره هر نظری مـیتوان گفت این هست که، نامـهای سورههایی باشد کـه بااین حروف آغاز شده، این نظر را مـیتوان چنین توجیـه نمود کـه این حروف مخصوص، اشاره بـه آیـات مخصوصی باشد کـه در آن سوره هست و حروف اول آن آیـات مانند حروف اول سوره مـیباشد، چون توجه بـه آن آیـات و تامل درون آن مورد نظر بوده حروف اول سوره شبیـه بـه آن یـا بعض آن آورده شده است.
چنانچه بیت ممتاز یک قصیده را بیتالقصیده گویند و در آغاز قصیده مـیآوردند یـا از مجموع مقاله بحثی جملهای از آن را انتخاب مـینمایند و عنوان قرار مـیدهند مثلا درون سوره بقره آیـاتی هست که با "الم" شروع شده: "المتر الی الذین خرجوا و یـا "الم ترالی ملاء من بنیـاسرائیل"، یـا "المتر الی الذی حاج ابراهیم" ،این آیـات درون اواخر سوره پی درون پی و نزدیک بـه هم آمده، مانند این مطلب را درون سورههای دیگری کـه با حروف جدا جدا شروع شده مـیتوان یـافت.
همچنین هر یک از این حروف، اشاره بـه اسم و صفتی از خداوند هست یـا بعضی روشنبینان گویند، عالم ظهور و صفات و اسماء خداوند است. و هر پدیدهای مظهر یک اسم یـا چند اسم مـیباشد.چنانکه نور بسیط بحسب استعداد اجسام بصورت و رنگی درون مـیآید، یـا اعمال و آثار آدمـی هر یک ظهور صفت و خلقی از اوست .انی گویند کـه حروف افتتاحیـه سورهها اشارات و رموزیست بحوادث آینده مانند: زمان تاسیس و انقراض و مدت حکومتها و بقاء و فناء ملل، بعضی منشاء این پیشگوئیـها را ترکیبات عددی از این حروف دانستهاند، و بعضی گویند دلالت بر اسماء و صفاتی دارد کـه مفاتیح غیب و منشاء آثارند. حوادثی کـه مربوط بـه هر موضوعی است.
علماء متخصص درون آن بـه اندازه پی بردن بـه علل و ظروف مـیتوانند پیشبینی نمایند، طبیب آیندهِ بیمار و دوران مرض را از جهت شدت و ضعف وبحسب مزاجها تشخیص مـیدهد. علماء اجتماع و زمـین و هواشناسان از تحولات اجتماعی و جوی زمـین و مقارنات کواکب و حوادث مربوطه بـه این تحولات خبر مـیدهند.کسانی کـه اخلاق و نفسیـات ملل را مـیشناسند و بخاصیت و آثار انواع حکومتها پیـاند، عزت و ذلت و بقاء و فناء ملل و دوام و سقوط حکومتها را درون آیندهِ دور یـا نزدیک مـینگرند، مقدار ضربهای کـه سنگی بر آب وارد مـیسازد، یـا بمبی کـه در هوا منفجر مـی شود، شدت و دوام و مقدار تشعشع و امواج را معین مـینماید.
هر اندازه فکر بر اسباب، ارتقاء یـابد و روح درون افق بلندتری احاطه نماید، حوادث و مسببات را بیشتر و در دامنـهِ پهناورتری مـینگرد.
هر اندازه قدرت تاثیر و چگونگی آن درون نفوس واخلاق افراد و دستجات و ملل مختلف بیشتر ادراک شود، پیش بینی نسبت بـه آینده دقیقتر و وسیعتر مـیگردد. بعد مـیتوان گفت حروف اوائل سور کـه جزء قرآن است، رموزی از حوادث یـا علل آن یـا صفات مخصوص پروردگار باشد، کـه با توجه و درک آن مـیتوان هر چه بیشتر حوادثی کـه مرتبط بـه تاثر قرآن است، پیش بینی نمود. چنانکه آیـاتی از قرآن و احادیثی کـه از رسول اکرم(ص) و امـیرالمومنین(ع) و دیگرائمـه علیـهمالسلام موجود است، اخبار صریح از بعضی حوادث آینده است. این بیـان تنـها به منظور توجیـه نظرها و روایـاتی هست که حروف اوائل سورهها را درباره حوداث آینده دانسته، اما غیبی کـه منشاش وحی یـا الهام هست بحث دیگر است.

محقق طنطاوی گوید(23)

عدد 28 و نصف آن درون نظام کامل موجودات هم مشـهود است.استخوانـهای مفاصل هر دست مـهرههای بالا و پایین پشت حیوانات تام الخلقه، شـهپرهای بال پرندگان، منازل شمالی و جنوبی قمر، درون لغت عرب 14 حرف درون کتابت نقطه گذاری مـیشود. 14 حرف بی نقطه هست و حرف "ی" بتنـهایی بینطقه و در وسط نقطهدار است. درون آغاز سورههایی از قرآن نیز 14 حرف آورده است. 14 حرف مسکوت مانده، این تطابق قرآن با وضع لغت و خلقت نشانـه آن هست که همـه، آیـات خداوند است. کـه بصورتهای گوناگون تجلی نموده، وبا حساب و اعداد مخصوصی صورت پذیرفته خصوصیت عدد 28 درون مـیان اعداد این است، کـه اجزاء هر عددی یـا کمتر یـا بیشتر از آن عدد است، جز این چند عدد مثلا 28 نصفش 14 ربعش، 7، مخرج نصف 2، مخرج ربع 4، مخرج 28-1، مجموع همان 28 است.

پاورقیـها:


1- وحی و نبوت، استاد محمد تقی شریعتی، ص 58
2- تفسیرنمونـه، جلد اول، ص 84
3- پرتوی از قرآن، ج اول، صص 46 و47
4- لقمان - 27
5- قرآن و کامپیوتر،دکتر علی شریعتی،ص 24
6- جان دیو پورت - عذر تقصیر بـه پیشگاه محمد ص - ص 111
7- همان منبع - ص 91
8- وحی ونبوت،ص 60
9- پژوهشی درون سوگندهای قرآنی - مـینا کمایی -ص 111
10- تفسیربرهان،جلد1، ص 34،به نقل از کتاب وحی ونبوت ص 58
11- وحی و نبوت،استاد محمد تقی شریعتی، ص 59
12- مجمع البیـان فی تفسیرالقرآن، ج اول، چاپ اول، ص 41
13- آل عمران - 7
14- فصلت - 6
15- تفسیرالمـیزان ،علامـه طباطبایی،جلد 18، ص 8
16- همان منبع،ص 9
17- تفسیرگازر،جلداول،ص 28
18- بـه نقل از تفسیرنمونـه، جلددوم، ص 306
19- سید قطب،فی ظلال القران، ج 5، چاپ اول، بیروت دارالشرق
20- کتاب حجه` التفسیر - سید عبدالله بلاغی - جلد اول - ص 29
21- تفسیر ادبی و عرفانی قرآن مجید - اثر خواجه عبدالله انصاریکشفالاسرار ده جلدی - تالیف ام احمد مـیبدی جلد اول - ص 5
22- پرتوی ازقرآن - جلد اول - صص46-48
23- تفسیر جامع، جلد اول، چاپ سوم، ص 103

نوشته های دیگران ( ) نویسنده متن فوق: » م -ح ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:27 عصر ) »» لیست کل یـادداشت های این وبلاگ
تفسیر جزء 30 سوره عادیـات
تفسیر جزء 30 سوره قارعه
تفسیر جزء 30 سوره تکاثر
تفسیر جزء 30 سوره عصر
تفسیر جزء 30 سوره هُمَزه
تفسیر جزء 30 سوره زلزله
تفسیر جزء 30 سوره بیّنـه
تفسیر جزء 30 سوره قدر
تفسیر جزء 30 سوره عَلق
تفسیر جزء 30 سوره تین
[عناوین آرشیوشده] » فهرست موضوعی یـادداشت ها
تفسیر جزء 30[4] . احسان بـه دیگران تاریخ پخش: 12/12/89 بسم الله الرحمن الرحیم[4] . امام علی(علیـه‌السلام) و زیـارت امـین الله(2) تاریخ پخش: 04/09/89[4] . استفاده از فرصت عید تاریخ پخش: 26/12/89 بسم الله الرحمن الرح[3] . امام علی(علیـه‌السلام) و زیـارت امـین الله(1) تاریخ پخش: 27/08/89[2] . امدادرسانی درون حوادث غیرمترقبه تاریخ پخش: 05/12/89 بسم الله ا[2] . تاریخچه رسم الخط قرآن و سیر و تحول آن سید مـهدی سیف الف)نگ[2] . رسول خدا، امام مجتبی و امام رضا(علیـهم‌السلام) تاریخ پخش: 14/11/[2] . حقوق درون نگاه امام سجاد(ع) تاریخ پخش: 16/10/89 بسم الله الرحم[2] . سلمان فارسی(1) تاریخ پخش: 23/10/89 بسم الله الرحمن الرحیم «[2] . سلمان فارسی(2) تاریخ پخش: 30/10/89 بسم الله الرحمن الرحیم «[2] . سیمای جاهلیت درون قرآن تاریخ پخش: 28/11/89 بسم الله الرحمن الر[2] . قیـام امام حسین(علیـه‌السلام) به منظور امر بـه معروف تاریخ پخش: 18/09/[2] . کربلا، صحنـه گذشت و فداکاری تاریخ پخش: 25/09/89 بسم الله الرح[2] . کیفرها و عقوبت‌های معنوی خداوند تاریخ پخش: 09/10/89 بسم الله[2] . وقف تاریخ پخش: 07/11/89 بسم الله الرحمن الرحیم «الهی انطقنی[2] . مبانی و مراتب فهم قرآن علی اسعدی به منظور آن کـه فهم درست و رو . معرفت: آیـا خود افراد هم مستقیماً مى توانند از قرآن استفاده کنند . معماهای قرانی 1- مشخصات و اطلاعات آماری . مـهمترین دستورات قرآن بـه زنان . نظریـه قرآن درون باب چیستى علم (2) . سیمای زیـانکاران درون قرآن کریم . عـلـوم قـرآن و قـرآن پـژوهـى; اهمـیت، جایگاه و تنگناها . عوامل ایجاد و سلب آرامش . قرآن درون دیدگاه سران کفر و الحاد چهار تن از از سران الحاد نکته . قرآن کریم و نیکو سخن گفتن . قرائت جـدیـد قرآن از نگاهی دیگر اقتراح پیش‏تر درون سرمقاله‏ا . سوره تین . سوره قدر . سوره لیل . سوره هُمَزه . درس‌هایی از اسارت خاندان امام حسین(ع) تاریخ پخش: 02/10/89 بس . دشمن شناسی و استکبار ستیزی (1) تاریخ پخش: 13/08/89 بسم الله . دشمن شناسی و استکبار ستیزی (2) تاریخ پخش: 20/08/89 بسم الله . راههای مبارزه با فشارهای روانی از منظر قرآن . رزق و رزاق از دیدگاه قرآن فولادگر مقدمـه: یکی از موضوعات . زندگی امام خمـینی(ره) درون سایـه‌ی قرآن تاریخ پخش: 21/11/89 بسم . آداب عزاداری به منظور امام حسین(علیـه‌السلام) تاریخ پخش: 11/09/89 . ادعای بشری بودن قرآن درون تاریخ اسلام بی‌سابقه هست . اعجاز قرآن . اعجاز قرآن کریم و ابعاد آن . اعجاز قرآن، پیشینـه، ضرورت . اعجاز قرآن، مفهوم حروف رمز درون قرآن قرآن، معجزه جاوید پیـامبر، از . امام حسن عسکری(علیـه‌السلام) تاریخ پخش: 19/12/89 بسم الله الر . تفسیر جزء 30 » . تفسیر جزء 30 » 1 . تفسیر جزء 30 » سوره اعلى . تفسیر جزء 30 » سوره انشراح . تفسیر جزء 30 » سوره انشقاق . تفسیر جزء 30 » سوره انفطار . تفسیر جزء 30 » سوره بروج . تفسیر جزء 30 » سوره بلد . تفسیر جزء 30 » سوره شمس . تفسیر جزء 30 » سوره ضُحى . تفسیر جزء 30 » سوره طارق . تفسیر جزء 30 » سوره عبس . تفسیر جزء 30 » سوره غاشیـه . تفسیر جزء 30 » سوره فجر . تفسیر جزء 30 » سوره لیل . تفسیر جزء 30 » سوره مطفّفین . تفسیر جزء 30 » سوره نازعات . تفسیر جزء 30 » سوره نبأ . تفسیر جزء 30 سوره تکاثر . تفسیر جزء 30 سوره تین . تفسیر جزء 30 سوره زلزله . تفسیر جزء 30 سوره شمس . تفسیر جزء 30 سوره عادیـات . تفسیر جزء 30 سوره عصر . تفسیر جزء 30 سوره عَلق . تفسیر جزء 30 سوره قارعه . تفسیر جزء 30 سوره قدر . تفسیر جزء 30 سوره هُمَزه . تفسیر سوره فیل . تفسیر سوره قریش . جنگ از دیدگاه قرآن احمد حامد مقدم جنگ یکی از پدیده‏هایی ا . جنگ از دیدگاه قرآن1 . جنون درون آموزه های قرآن . جوان و انس با قرآن علی اعظم خسروی مقدمـه : ویژگیـهای انحصا . حروف مقطعه ی قرآن یعقوب فرزانـه دوست سوره‏هایی کـه با یک نو . حق و تکلیف درون نگاه قرآن .




[شعر کو کانه در مورد خواص سیب]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 15 Jul 2018 15:25:00 +0000



تمامی مطالب این سایت به صورت اتوماتیک توسط موتورهای جستجو و یا جستجو مستقیم بازدیدکنندگان جمع آوری شده است
هیچ مطلبی توسط این سایت مورد تایید نیست.
در صورت وجود مطلب غیرمجاز، جهت حذف به ایمیل زیر پیام ارسال نمایید
i.video.ir@gmail.com