متن کامل قانون انتخابات شوراهای اسلامـی شـهر و روستا
چهانی نمـیتوانند درون انتخابات شورای شـهر نامزد شوند
متن کامل قانون تشکیلات، روستای سارو شیخ رعنا وظایف و انتخابات شوراهای اسلامـی کشور
قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامـی کشور و انتخاب شـهرداران مصوب 1/3/1375 و اصلاحات مصوب 27/8/1386 و 1382 بـه شرح زیر است:
فصل اول ـ تشکیــلات
ماده 1ـ بـه منظور پیشبرد سریع برنامـههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور روستا، بخش، شـهر و شـهرک، شوراهایی بـه نام شورای اسلامـی روستا، بخش، شـهر و شـهرک بر اساس مقررات این قانون تشکیل مـیشود.
ماده 2ـ مقصود از «شورا» درون این قانون شوراهای اسلامـی روستا، بخش، شـهر و شـهرک مـیباشد.
ماده 3ـ دوره فعالیت هر شورا از تاریخ تشکیل چهار سال خواهد بود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
ماده 4ـ تعداد اعضای شورای اسلامـی روستاهای که تا 1500 نفر جمعیت سه نفر و روستاهای بیش از 1500 نفر جمعیت و بخش پنج نفر خواهد بود.
ماده 5ـ درون هر بخش شورای بخش با اکثریت نسبی از بین نمایندگان منتخب شوراهای روستاهای واقع درون محدوده بخش تشکیل مـیشود و در صورتی کـه عضو معرفی شده از شورای روستا بـه عضویت اصلی و علیالبدل شورای بخش انتخاب شود از عضویت شورای روستا خارج نخواهد شد.
ماده 6ـ شورای بخش بعد از تشکیل حداقل سه چهارم شوراهای روستاهای تابع بخش تشکیل مـیگردد.
تبصره ـ از یک روستا بیش از یک نفر نباید درون شورای بخش حضور داشته باشد و در صورتی کـه تعداد روستاهای بخش کمتر از پنج روستا باشد اعضای شورای بخش از مـیان مجموع اعضای شوراهای روستاها انتخاب خواهند شد و نـهایت حداقل حتما از هر روستا یک نفر انتخاب گردد.
ماده 7ـ تعداد اعضای شوراهای اسلامـی شـهر و شـهرک بـه شرح زیر تعیین مـیشود:
الف ـ شـهرکها از دویست خانوار که تا هزار خانوار، سه نفر و از هزار خانوار بـه بالا، 5 نفر.
ب ـ شـهرهای که تا پنجاه هزار نفر، پنج نفر.
ج ـ شـهرهای بیش از 50 هزار که تا دویست هزار نفر جمعیت، 7 نفر.
د ـ شـهرهای بیش از 200 هزار که تا یک مـیلیون نفر جمعیت، 9 نفر.
هـ ـ شـهرهای بیش از یک مـیلیون نفر جمعیت، 11 نفر.
و ـ شـهر تهران، 15 نفر.
تبصره ـ ملاک تشخیص جمعیت هر شـهر و روستا آخرین سرشماری جمعیتی خواهد بود.
ماده 8 ـ تعداد اعضای علیالبدل شوراها از دو که تا شش نفر بـه تناسب تعداد اعضای اصلی هر شورا با اولویت از لحاظ تعداد آرا بعد از حائزین اکثریت قرار مـیگیرد.
در صورتی کـه تعداد داوطلبان کمتر از مجموع اعضای اصلی و علیالبدل باشد تعداد مازاد بر اعضای اصلی بـه عنوان اعضای علیالبدل انتخاب مـیشوند و در صورتی کـه تعداد داوطلبان به منظور تشکیل شورا کمتر از تعداد اعضای اصلی باشد انتخابات برگزار نخواهد شد.
ماده 9ـ هرگاه عضو یـا اعضایی بـه هر دلیل از عضویت شورا خارج شوند، از اعضای علیالبدل به منظور عضویت درون شورا بـه ترتیب آرا دعوت مـیشود.
ماده 10ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامـی، استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیـاران و مدیران کل و رؤسال ادارات مـیتوانند درون جلسات شورای اسلامـی حوزه مسئولیت خود بدون حق رأی شرکت کنند.
تبصره ـ شوراها درون صورت ضرورت و بنا بـه دعوت دهیـار، بخشدار و فرماندار ذیربط موظف بـه تشکیل جلسه فوقالعاده مـیباشند. روستای سارو شیخ رعنا این دعوت حتما کتبی و با تعیین وقت قبلی و ذکر دستور جلسه باشد.
ماده 11ـ درون صورت دعوت شوراهای اسلامـی روستا از دهیـار، شـهرکها و شـهرهای واقع درون محدوده بخش از بخشدار و شـهر مرکز شـهرستان از فرماندار، مقامات مذکور موظف بـه شرکت درون جلسات شورای مربوط مـیباشند. روستای سارو شیخ رعنا این دعوت حتما کتبی و با تعیین وقت قبلی و ذکر دستور جلسه انجام پذیرد. درون صورت خودداری مقامات مذکور از شرکت درون جلسات شورای مربوط بدون عذر موجه، توسط مسئول مافوق کتباً مورد تذکر و در صورت تکرار مورد توبیخ قرار خواهند گرفت.
ماده 12ـ شورای روستا و شورای بخش درون واحدها و عناصری از تقسیمات کشوری تشکیل مـیشود کـه به ترتیب طبق مواد 2 و 3 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری بـه نام روستا و بخش شناخته شده باشند.
ماده 13ـ درون مجتمعهای مس واقع درون خارج از محدوده قانونی و حریم شـهرها و روستاها کـه واحدهای مس آن بـه صورت مستقل یـا آپارتمان قابل تملک اشخاص باشد و طبق مقررات شـهرک خوانده شود شورایی بـه نام شورای اسلامـی شـهرک تشکیل مـیگردد.
تبصره ـ مکانهای جمعیتی خارج از محدوده قانونی و حریم شـهر کـه حداقل دارای 200 خانوار بوده و عرفاً شـهرک نامـیده مـیشود بنا بـه تشخیص وزارت کشور و صرفاً بـه جهت ایجاد شورای اسلامـی مشمول انجام امر انتخابات شورای اسلامـی شـهرک شده و وظایف و اختیـارات مندرج درون این قانون مربوط بـه شورای شـهرک درون آن اجرا و سایر مقررات مربوط بـه آن مکان تابع مقررات خاص خود مـیباشد.
ماده 14ـ هر فرد مـیتواند فقط عضو یک شورا باشد.
تبصره ـ اعضای شورای اسلامـی روستا کـه به عضویت اصلی و یـا علیالبدل شورای اسلامـی بخش انتخاب مـیشوند از شمول این ماده مستثنی هستند.
ماده 15ـ جلسات شوراها با حضور دوسوم اعضای اصلی رسمـیت مـییـابد و تصمـیمات بـه اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر مـیباشد.
ماده 16ـ اولین جلسه شوراها ظرف یک هفته بعد از قطعی شدن انتخابات بـه دعوت مسئولین واحدهای تقسیمات کشوری حوزههای انتخابیـه و با ریـاست مسنترین اعضا تشکیل مـیشود و از بین خود یک رئیس و یک نایب رئیس و حداقل یک انتخاب مـینمایند.
فصـل دوم ـ انتخابـات
الف ـ کیفیت انتخابات
ماده 17ـ انتخاب اعضای شورای روستا و شـهر و شـهرک بـه صورت مستقیم، عمومـی، با رأی مخفی و اکثریت نسبی آرا خواهد بود.
تبصره ـ درون صورتی کـه آرای دو یـا چند نفر از داوطلبان مساوی باشد اولویت با ایثارگران مـیباشد و در صورت نبودن افراد مذکور اولویت با فرد یـا افرادی هست که دارای مدرک تحصیلی بالاتر هستند و در صورت یکسان بودن مدرک تحصیلی ملاک انتخاب قرعه است.
ماده 18ـ درون هر نوبت انتخابات هر شخص واجد شرایط حق دارد فقط یک بار درون یک شعبه اخذ رأی با ارائه شناسنامـه رأی دهد.
ماده 19ـ درون موارد زیر برگهای رأی باطل مـیشود ولی جزو آرای مأخوذه محسوب مـیگردد و مراتب درون صورتجلسه قید و برگهای رأی مذکور ضمـیمـه صورت جلسه خواهد شد:
الف ـ آرا ناخوانا باشد.
ب ـ آرایی کـه از طریق خرید و فروش بدست آمده باشد.
ج ـ آرایی کـه دارای نام رأی دهنده یـا امضا یـا اثر انگشت وی باشد.
د ـ آرایی کـه کلاً حاوی اسامـی غیر از نامزدهای تأیید شده باشد.
هـ ـ آرایی کـه سفید بـه صندوق ریخته شده باشد.
تبصره ـ چنانچه برگ رأی مشتمل بر اسامـی خوانا و ناخوانا باشد فقط اسامـی ناخوانا باطل خواهد بود.
ماده 20 ـ درون موارد زیر برگهای رأی باطل مـیشود و جزو آرای مأخوذه محسوب نمـیگردد و مراتب درون صورتجلسه قید و برگهای رأی مذکور ضمـیمـه صورتجلسه خواهد شد:
الف ـ کل آرای صندوقی کـه فاقد لاک و مـهر انتخاباتی باشد.
ب ـ کل آرای مندرج درون صورتجلسهای کـه صندوق اخذ رأی آن فاقد اوراق رأی یـا برگهای تعرفه باشد.
ج ـ آرایی کـه زائد بر تعداد تعرفه باشد.
د ـ آرایی کـه فاقد مـهر انتخاباتی باشد.
هـ ـ آرایی کـه روی ورقهای غیر از برگ رأی انتخاباتی نوشته شده باشد.
و ـ آرایـانی کـه به سن قانونی رأی نرسیده باشند.
ز ـ آرایی کـه با شناسنامـه افراد فوت شده یـا غیرایرانی اخذ شده باشد.
ح ـ آرایی کـه با شناسنامـه غیر یـا جعلی اخذ شده باشد.
ط ـ آرایی کـه با شناسنامـهانی کـه حضور ندارند اخذ شده باشد.
ی ـ آرایی کـه از طریق تهدید بـه دست آمده باشد.
ک ـ آرایی کـه با تقلب و تزویر «در تعرفهها، آرا، صورتجلسهها و شمارش» بـه دست آمده باشد.
تبصره 1ـ آرای زاید مذکور درون بند ج بـه قید قرعه از کل برگهای رأیر مـیشود.
تبصره 2ـ چنانچه احراز شود کـه رأی دهنده بیش از یک برگ رأی بـه صندوق ریخته باشد، همـه اوراق وی باطل هست و جزو آرای مأخوذه محسوب نخواهد شد.
ماده 21ـ درون صورتی کـه در برگ رأی علاوه بر اسامـی نامزدهای تأیید شده اسامـی دیگر نوشته شده باشد، برگ رأی باطل نیست و فقط اسامـی اضافه خوانده نمـیشود.
ماده 22ـ درون صورتی کـه اسامـی نوشته شده درون برگ رأی بیش از تعداد لازم باشد، اسامـی اضافه از آخر خوانده نمـیشود.
ماده 23ـ درون صورتی کـه در برگ رأی نام یک داوطلب چند بار نوشته شده باشد فقط یک رأی به منظور او محسوب مـیشود.
ماده 24ـ درون حوزههای انتخابیـهای کـه تا ده نفر نامزد انتخاباتی داشته باشد نامزدها مـیتوانند بـه تنـهایی یـا اشتراک به منظور هر یک از شعبههای ثبت نام و اخذ رأی و در حوزههای انتخابیـهای کـه بیش از ده نفر نامزد داشته باشد به منظور هر پنج شعبه ثبت نام و اخذ رأی یک نفر نماینده جهت حضور درون محل شعب اخذ رأی بـه هیأت اجرایی معرفی نمایند.
تبصره ـ چنانچه نمایندگان کاندیداها تخلفی درون شعب اخذ رأی مشاهده نمایند بدون دخالت مراتب را بـه هیأت اجرایی و نظارت کتباً اعلام خواهند نمود.
ب ـ شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان
ماده 25ـ انتخاب کنندگان حتما دارای شرایط زیر باشند:
1ـ تابعیت کشور جمـهوری اسلامـی ایران.
2ـ حداقل سن 15 سال تمام درون روز اخذ رأی.
3ـ سحداقل یک سال درون محل اخذ رأی بـه استثنای شـهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت.
تبصره ـانی کـه محل کار آنان خارج از محدوده حوزه انتخابیـه باشد ولی افراد تحت تکفل آنان مانند همسر و فرزندان حداقل یکسال قبل از انتخابات درون حوزه انتخابیـه سداشته باشند مـیتوانند درون همان حوزه رأی دهند.
ماده 26ـ انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام حتما دارای شرایط زیر باشند:
الف ـ تابعیت کشور جمـهوری اسلامـی ایران.
ب ـ حداقل سن 25 سال تمام.
ج ـ این بند بـه موجب قانون اصلاحی 6/7/82 حذف شده است.
د ـ اعتقاد و التزام عملی بـه اسلام و ولایت مطلقه فقیـه.
هـ ـ ابراز وفاداری بـه قانون اساسی جمـهوری اسلامـی ایران.
و ـ دارا بودن سواد خواندن و نوشتن بـه اندازه کافی.
تبصره 1ـ اقلیتهای دینی شناخته شده درون قانون اساسی بـه جای اسلام حتما به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
تبصره 2ـ اعضای شوراها حتما در محدوده حوزه انتخابیـه خود ساختیـار نمایند.
تغییر محل سهر یک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیـه بـه خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.
ماده 27ـ اعضای هیأتهای اجرایی و نظارت انتخابات شوراها از داوطلب شدن درون حوزههای انتخابیـه تحت مسئولیت خود محرومند.
ماده 28ـ اشخاص زیر بـه واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن به منظور شوراهای اسلامـی بـه ترتیب ذیل محرومند:
1ـ رئیس جمـهور و مشاورین و معاونین وی، وزراء، معاونین و مشاورین آنان، نمایندگان مجلس شورای اسلامـی، اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیـه و معاونین و مشاورین وی، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور و معاونین و مشاورین آنان، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، شاغلین نیروهای مسلح، رؤسای سازمانها و ادارات عقیدتی سیـاسی نیروهای مسلح، رئیس سازمان صدا و سیمای جمـهوری اسلامـی ایران و معاونین وی، رؤسا و سرپرستان سازمانهای دولتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامـی، رؤسای کل و مدیران عامل بانکها، رئیس جمعیت هلال احمر و معاونین وی، رئیس بنیـاد مستضعفان و جانبازان، سرپرست بنیـاد شـهید، سرپرست بنیـاد مسکن، سرپرست کمـیته امداد امام، رؤسای سازمانها، مدیران عامل شرکتهای دولتی (مانند شرکت مخابرات، دخانیـات...)، سرپرست نـهضت سوادآموزی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، مدیران کل تشکیلات ستادی وزارتخانـهها و سازمانها و ادارات دولتی و سایر رؤسا، مدیران و سرپرستانی کـه حوزه مسئولیت آنان بـه کل کشور تسری دارد، از عضویت درون شوراهای اسلامـی سراسر کشور محرومند مگر آنکه دو ماه قبل از ثبت نام، از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه درون آن پست شاغل نباشند.
2ـ استانداران و معاونین و مشاورین آنان، فرمانداران و معاونین آنان، بخشداران، مدیران کل ادارات استانداری، مدیران کل، سرپرستان ادارات کل، معاونین ادارات کل، دادستانها، دادیـارها، بازپرسها، قضات، رؤسای دانشگاهها، رؤسای بانکها، رؤسا، سرپرستان و معاونین سازمانها و شرکتهای دولتی و نـهادها و مؤسسات دولتی و یـا وابسته بـه دولت کـه از بودجه عمومـی بـه هر مقدار استفاده مـینمایند و سایر رؤسا، مدیران و سرپرستان استان، شـهرستان و بخش بـه ترتیب از عضویت درون شوراهای اسلامـی واقع درون محدوده استان، شـهرستان و بخش محرومند، مگر آنکه دو ماه قبل از ثبت نام، از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه درون آن پست شاغل نباشند.
3ـ شـهرداران و مدیران مناطق و مؤسسات و شرکتهای وابسته و شاغلین درون شـهرداری و مؤسسات و شرکتهای وابسته بـه آن از عضویت درون شورای اسلامـی شـهر محل خدمت محرومند، مگر آنکه دو ماه قبل از ثبت نام، از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه درون آن پست شاغل نباشند.
ماده 29ـ اشخاص زیر از داوطلب شدن به منظور عضویت درون شوراها محرومند:
الف ـانی کـه در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر و فعال داشتهاند بـه تشخیص مراجع ذیصلاح.
ب ـانی کـه به جرم غصب اموال عمومـی محکوم شدهاند.
ج ـ وابستگان تشکیلاتی بـه احزاب، سازمانها و گروهکهایی کـه غیرقانونی بودن آنـها از طرف مراجع صالحه اعلام شده باشد.
د ـانی کـه به جرم اقدام بر ضد جمـهوری اسلامـی ایران محکوم شدهاند.
هـ ـ محکومـین بـه ارتداد بـه حکم محاکم صالح قضایی.
و ـ محکومـین بـه حدود شرعی.
ز ـ محکومـین بـه خیـانت و کلاهبرداری و غصب اموال دیگران بـه حکم محاکم صالح قضایی.
ح ـ مشـهوران بـه فساد و متجاهران بـه فسق.
ط ـ قاچاقچیـان مواد مخدر و معتادان بـه این مواد.
ی ـ محجوران وانی کـه به حکم دادگاه مشمول اصل (49) قانون اساسی باشند.
ک ـ وابستگان بـه رژیم گذشته از قبیل (اعضای انجمنـهای ده، شـهر، شـهرستان و استان و خانـههای انصاف، رؤسای کانونهای حزب رستاخیز و حزب ایران نوین و نمایندگان مجلسهای سنا و شورای ملی سابق، کدخدایـان و خوانین وابسته بـه رژیم گذشته).
ماده 30ـ هیچ یک از داوطلبان عضویت درون شوراها نمـیتوانند همزمان درون بیش از یک حوزه انتخابیـه بـه عنوان داوطلب عضویت درون شورا ثبت نام نمایند، درون غیر اینصورت اسم آنان از فهرست داوطلبان حذف و از آن تاریخ بـه مدت چهار سال از داوطلب شدن درون انتخابات شوراها محروم مـیگردند.
ماده 31ـ درون صورتی کـه هر یک از شوراها بـه علت فوت، استعفا یـا سلب عضویت اعضای اصلی و علیالبدل، فاقد حد نصاب لازم به منظور تشکیل جلسه گردد و بیش از شش ماه بـه پایـان دوره مانده باشد وزارت کشور موظف هست حداکثر ظرف دو ماه انتخابات مـیاندورهای جهت تکمـیل تعداد اعضای اصلی و علیالبدل و ادامـه فعالیت آن را برگزار نماید.
ج ـ هیأت اجرایی و وظایف آنـها
ماده 32ـ بـه منظور برگزاری انتخابات شوراهای اسلامـی شـهر و شـهرک، هیأت اجرایی شـهرستان، بـه ریـاست فرماندار و عضویت رئیس اداره ثبت احوال، رئیس اداره آموزش و پرورش و هفت نفر از معتمدان محدوده شـهرستان تشکیل مـیشود.
تبصره ـ به منظور تعیین هفت نفر معتمدان هیأت اجرایی، فرماندار 25 نفر از معتمدان اقشار مختلف مردم از کلیـه شـهرها و شـهرکهای محدوده شـهرستان را انتخاب و پس از تأیید هیأت نظارت شـهرستان، از آنان دعوت بعمل مـیآورد.
ماده 33ـ به منظور برگزاری انتخابات شوراهای روستا، هیأت اجرایی بخش بـه ریـاست بخشدار و عضویت نمایندگان دستگاههای مذکور درون ماده (32) و مسئول جهاد سازندگی بخش و یـا معاون مدیر جهاد سازندگی شـهرستان و شش نفر از معتمدان محدوده بخش تشکیل مـیشود.
تبصره ـ به منظور تعیین شش نفر معتمدان هیأت اجرایی، بخشدار 25 نفر از معتمدان اقشار مختلف مردم از روستاهای محدوده بخش را انتخاب و پس از تأیید هیأت نظارت بخش، از آنـها دعوت بعمل مـیآورد.
ماده 34ـ معتمدان منتخب موضوع مواد 32 و 33 بـه دعوت فرماندار و بخشدار (یـا نماینده وی) ظرف دو روز بعد از انتخاب تشکیل جلسه داده، بعد از حضور دوسوم مدعوین (حداقل 17 نفر) از بین خود بـه ترتیب هفت و شش نفر را بـه عنوان معتمدان اصلی و هفت و شش نفر را بـه عنوان معتمدان علیالبدل هیأت اجرایی شـهرستان و بخش با رأی مخفی و اکثریت نسبی آراء انتخاب مـینمایند.
ماده 35ـ فرماندار و بخشدار (یـا نماینده وی) مکلف هست به ترتیب هفت و شش نفر معتمد اصلی را به منظور شرکت درون جلسات هیأت اجرایی انتخابات دعوت نماید.
ماده 36ـ جلسات هیأت اجرایی با حضور دوسوم اعضا رسمـیت یـافته و در صورت استعفا یـا غیبت غیرموجه هر یک از معتمدین هیأت اجرایی درون سه جلسه کـه به منزله استعفا تلقی مـیگردد، فرماندار یـا بخشدار (یـا نماینده وی) از اعضای علیالبدل بـه ترتیب آراء بـه جای آنان دعوت خواهد نمود.
تبصره 1ـ غیرموجه بودن غیبت با تصویب دوسوم اعضای هیأت اجرایی خواهد بود.
تبصره 2ـ تصمـیمات هیأت اجرایی با اکثریت آرای اعضای حاضر معتبر خواهد بود.
تبصره 3ـ درون صورتی کـه با دعوت از اعضای علیالبدل، اکثریت حاصل نگردید، اعضای اداری هیأت اجرایی بقیـه معتمدان (به ترتیب 11 و 13 نفر) را دعوت نموده تاری اعضا را از مـیان خود انتخاب نمایند.
ماده 37ـ عضویت هر فرد درون بیش از یک هیأت اجرایی بـه طور همزمان ممنوع است.
ماده 38ـ اعضای اداری هیأت اجرایی که تا زمانی کـه از سمت اداری خود مستعفی یـا برکنار نشدهاند، شخصاً مکلف بـه شرکت درون جلسات هیأت اجرایی مـیباشند و غیبت غیرموجه آنان درون جلسات هیأت اجرایی تمرد از وظایف قانونی محسوب مـیگردد و فرماندار یـا بخشدار (یـا نماینده وی) موظف هست بلافاصله بعد از غیبت اعضای اداری هیأت اجرایی مراتب را با ذکر علت غیبت بـه مقام مافوق وی اعلام دارد.
تبصره ـ درون صورتیکه فرماندار بدون عذر موجه درون جلسات شرکت ننماید بقیـه اعضای هیأت اجرایی موظفند، موضوع را صورتجلسه کرده و مراتب را بـه مقام مافوق گزارش نمایند.
ماده 39ـ هیأتهای اجرایی درون اسرع وقت تشکیل جلسه داده و پس از تعیین محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی، تعداد و محل شعب ثبت نام و اخذ رأی را صورتجلسه نموده و یک هفته قبل از روز اخذ رأی مبادرت بـه انتشار آگهی انتخابات حاوی تاریخ برگزاری انتخابات و اوقات اخذ رأی و شرایط انتخاب کنندگان و مقررات جزایی و محل شعب ثبت نام و اخذ رأی درون حوزه انتخابیـه مـینمایند.
ماده 40ـ هیأتهای اجرایی به منظور هر شعبه ثبت نام و اخذ رأی 5 نفر از معتمدین محل را کـه دارای سواد خواندن و نوشتن باشند انتخاب و جهت صدور حکم بـه فرماندار و بخشدار حوزه انتخابیـه معرفی مـینمایند.
تبصره 1ـ درون صورتی کـه در محل استقرار شعبه ثبت نام و اخذ رأی بـه تعداد کافی معتمد باسواد نباشد هیأت اجرایی مـیتواند افرادی را از خارج (حتیالامکان از محدوده همان بخش) به منظور آن شعبه انتخاب و به حکم فرماندار یـا بخشدار اعزام نماید.
تبصره 2ـ اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی از بین خود یک رئیس و یک نایب رئیس و سه نفر انتخاب مـینمایند.
ماده 41ـ مأموران انتظامـی درون حدود قانون موظف بـه ایجاد نظم و جلوگیری از هرگونـه بینظمـی درون جریـان انتخابات و حفاظت صندوقهای رأی مـیباشند؛ نیروهای نظامـی و انتظامـی حق دخالت درون امور اجرایی و نظارت درون انتخابات را ندارند.
ماده 42ـ هیأتهای اجرایی انتخابات شوراهای اسلامـی مسئول صحت برگزاری انتخابات حوزه انتخابیـه خود مـیباشند.
ماده 43ـ هیأتهای اجرایی مـیتوانند به منظور بعضی از مناطق کـه لازم باشد شعب سیـار ثبت نام و اخذ رأی با ذکر مسیر حرکت و محل توقف تعیین نمایند.
ماده 44ـ هیأتهای اجرایی حتما ترتیبی اتخاذ نمایند کـه یک روز قبل از اخذ رأی، محل ثبت نام و اخذ رأی آماده باشد.
ماده 45ـ فرماندار و بخشدار هر حوزه انتخابیـه مکلف هست پس از وصول دستور وزارت کشور مبنی بر شروع انتخابات و همزمان با تشکیل هیأت اجرایی تاریخ مراجعه داوطلبان عضویت درون شوراهای اسلامـی را ضمن انتشار آگهی بـه اطلاع کلیـه اهالی حوزه انتخابیـه برساند.
تبصره 1ـ مـهلت مراجعه داوطلبان بـه فرمانداری، بخشداری جهت اعلام داوطلبی هفت روز از تاریخ مقرر درون آگهی ثبت نام مـیباشد.
تبصره 2ـ شرایط انتخاب شوندگان و تاریخ شروع و خاتمـه قبول برگ اعلام داوطلبی از طرف فرماندار، بخشدار درون آگهی اعلام داوطلبی قید خواهد شد.
ماده 46ـ هیأت اجرایی موظف هست به منظور احراز شرایط مذکور درون مواد 26 و 29 درباره هر یک از داوطلبان عضویت درون شورای اسلامـی شـهر حسب مورد از مراجع ذیربط از قبیل اداره اطلاعات، نیروی انتظامـی، دادگستری، ثبت احوال استعلام نماید.
تبصره 1ـ چنانچه داوطلبان شرکت درون انتخابات شوراهای اسلامـی روستا مظنون بـه داشتن یکی از موارد مذکور درون ماده 29 باشند هیأت اجرایی مربوط موظف هست حسب مورد از مراجع ذیربط مذکور درون ماده فوق استعلام نماید.
تبصره 2ـ مراجع مذکور درون ماده فوق موظف هستند ظرف مدت 10 روز از تاریخ وصول استعلام نسبت بـه موارد استعلام کتباً پاسخ دهند.
ماده 47ـ هیأتهای اجرایی بعد از دریـافت نتیجه رسیدگی بـه سوابق داوطلبان موظفاند ظرف مدت هفت روز بـه صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نتیجه را اعلام نمایند.
ماده 48ـ نظر هیأتهای اجرایی شـهرستان، بخش مبنی بر تأیید یـا ردّ صلاحیت داوطلبان حسب مورد با تأیید هیأتهای نظارت شـهرستان، بخش معتبر هست و چنانچه ظرف مدت هفت روز از تاریخ دریـافت نتیجه رسیدگی بـه صلاحیت داوطلبان، هیأت نظارت مربوط درباره داوطلب یـا داوطلبان نظر خود را اعلام نکند نظر هیأت اجرایی ملاک عمل خواهد بود.
ماده 49ـ بررسی سوابق داوطلبان حتما محرمانـه انجام گیرد بـه طوری کـه موجب هتک حیثیت و آبروی افراد نشود و بررسیها از محدوده موارد مذکور درون مواد 26 و 27 و 28 و 29 و 30 این قانون خارج نگردد و افشای هرگونـه اطلاعات دریـافت شده توسط اعضای هیأتهای اجرایی و یـا هر شخص دیگر ممنوع است.
ماده 50ـ هیأتهای اجرایی مکلفاند درون انجام وظایف خود بیطرفی کامل را رعایت نمایند و در صورت تخلف، فرماندار یـا بخشدار موظف هست با رأی اکثریت اعضای هیأت اجرایی نسبت بـه تعویض هر یک از معتمدین هیأت اجرایی و در مواردی کـه انحلال هیأت اجرایی ضروری باشد با تأیید استاندار و هیأت نظارت استان اقدام نماید.
تشکیل مجدد هیأت اجرایی با رعایت مقررات مندرج درون این قانون انجام مـیگیرد و تصمـیمات متخذه هیأت اجرایی منحله عنداللزوم وسیله هیأت اجرایی جدید قبل از انقضای مـهلت قانونی رسیدگی بـه صلاحیت داوطلبان قابل تجدید نظر خواهد بود.
تبصره 1ـ داوطلبان شرکت درون انتخابات شوراهای اسلامـی روستا و شـهر کـه صلاحیت آنان درون هیأت اجرایی رد شده هست مـیتوانند ظرف مدت 4 روز از تاریخ اعلام اسامـی نامزدهای انتخاباتی شکایت خود را بـه ترتیب داوطلبان شورای اسلامـی روستا بـه هیأت نظارت شـهرستان و داوطلبان شورای اسلامـی شـهر بـه هیأت نظارت استان تسلیم نمایند.
تبصره 2ـ شاکیـان مـیتوانند شکایت خود را ظرف مـهلت مقرر بـه هیأت اجرایی مربوط نیز تسلیم نمایند. هیأت اجرایی موظف هست بلافاصله شکایـات دریـافتی را بـه هیأت نظارت ذیربط ارسال نماید.
تبصره 3ـ هیأت نظارت موظف هست ظرف مدت 10 روز از تاریخ دریـافت شکایـات بـه آنـها رسیدگی و نتیجه را بـه هیأت اجرایی مربوط اعلام نماید. نظر هیأت نظارت درون این خصوص قطعی و لازمالاجرا است.
تبصره 4ـ هیأت اجرایی موظف هست پس از وصول نظریـه هیأت نظارت، اسامـی آن تعداد از داوطلبانی را نیز کـه صلاحیت آنان مورد تأیید هیأت نظارت قرار گرفته هست از طریق انتشار آگهی بـه اطلاع اهالی برساند.
ماده 51ـ فرماندار یـا بخشدار یـا نمایندگان آنان مکلفاند فهرست اسامـی نامزدهای تأیید شده انتخابات را ظرف 3 روز از طریق انتشار آگهی بـه اطلاع اهالی حوزه انتخابیـه برسانند.
ماده 52ـ هیأتهای اجرایی موظفاند از تاریخ اعلام نـهایی صلاحیت داوطلبان که تا دو روز بعد از اعلام نتیجه اخذ رأی انتخابات شکایت واصله را بپذیرند و از تاریخ دریـافت شکایـات ظرف مدت پنج روز درون جلسه مشترک هیأت اجرایی و هیأت نظارت بـه آنـها رسیدگی و اخذ تصمـیم نمایند.
د ـ هیأتهای نظارت و وظایف آنـها
ماده 53ـ کیفیت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامـی کشور طبق مواد 73 و 74 قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامـی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور مصوب 29/4/1365 خواهد بود.
ماده 54ـ اعلام نتیجه اخذ رأی انتخابات شوراهای اسلامـی روستا و بخش بـه عهده بخشدار و در انتخابات شوراهای اسلامـی شـهر بـه عهده فرماندار خواهد بود.
ماده 55ـ تأیید صحت انتخابات شوراهای روستا و بخش با هیأت نظارت بخش و اعلام آن توسط بخشدار انجام مـیگیرد. درون این خصوص چنانچهی شکایت داشته باشد ظرف مدت دو روز بـه هیأت نظارت شـهرستان ارسال و هیأت مذکور ظرف مدت 15 روز نظر نـهایی خود را اعلام خواهد نمود.
ماده 56ـ تأیید صحت انتخابات شوراهای شـهر با هیأت نظارت شـهرستان هست و اعلام آن توسط فرماندار انجام مـیگیرد. درون این خصوص چنانچهی شکایتی داشته باشد ظرف مدت دو روز بـه هیأت نظارت استان ارسال و هیأت مذکور ظرف مدت 15 روز نظر نـهایی خود را اعلام خواهد نمود.
ماده 57ـ توقف یـا ابطال انتخابات یک یـا چند شعبه اخذ رأی درون روستاها بـه پیشنـهاد هیأت نظارت شـهرستان و تأیید هیأت نظارت استان خواهد بود.
ماده 58ـ درون انتخابات شوراهای اسلامـی شـهر و شـهرک توقف یـا ابطال انتخابات یک یـا چند شعبه اخذ رأی کـه در سرنوشت انتخابات مؤثر باشد بـه پیشنـهاد هیأت نظارت استان و تأیید هیأت مرکزی نظارت خواهد بود.
ماده 59ـ اقدامات هیأت نظارت شـهرستان و هیأت نظارت استان نافی اختیـارات هیأت مرکزی نظارت نبوده و تصمـیم هیأت مرکزی نظارت قطعی و لازمالاجرا است.
ماده 60ـ جلسات هیأت مرکزی نظارت و هیأت نظارت شـهرستانها با حضور 4 نفر از اعضا و جلسات هیأتهای نظارت استان و بخش با حضور کلیـه اعضا تشکیل و مصوبات آنان با رأی اکثریت اعضا معتبر خواهد بود.
تبصره 1ـ درون صورت تساوی آرا درون تصمـیمگیریها، تصمـیمـی را کـه رئیس جلسه با آن موافقت دارد معتبر است.
تبصره 2ـ اعضای هیأتهای نظارت بخش و شـهرستان و استان و ناظرین درون شعب ثبت نام و اخذ رأی حتما در انجام وظایف خود بیطرفی کامل را رعایت نمایند؛ درون صورت تخلف، فرد متخلف توسط هیأت نظارت مافوق برکنار مـیشود و چنانچه اکثر اعضای هیأت نظارت بیطرفی کامل را رعایت نکنند هیأت متخلف توسط هیأت مرکزی نظارت منحل خواهد شد.
ماده 61ـ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامـی، بـه طرق زیر نظارت خود را اعمال مـینمایند:
الف ـ گزارشهای وزارت کشور و بازرسیهای آن.
ب ـ اعزام بازرسان مستقل درون صورت لزوم به منظور رسیدگی بـه شکایـات مربوط بـه هیأتهای اجرایی و مباشرین وزارت کشور.
ج ـ رسیدگی نـهایی شکایـات و پروندهها و مدارک انتخابات.
د ـ تعیین ناظر درون تمام هیأتهای مربوط بـه انتخابات.
تبصره ـ هیأتهای نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامـی مـیتوانند از کارمندان دولت درون جهت نظارت بر انتخابات کمک بگیرند.
ماده 62ـ هیأتهای اجرایی موظفاند هیأتهای نظارت مربوط را درون جریـان کلیـه مراحل و امور انتخابات قرار دهند.
ماده 63ـ درون تمام مدتی کـه انتخابات برگزار مـیشود هیأت مرکزی نظارت درون سراسر کشور و هیأت نظارت استان و شـهرستان و هیأتهای بخش درون حوزههای انتخابیـه خود بر کیفیت انتخابات نظارت کامل خواهند داشت و در هر مورد کـه سوء جریـان یـا تخلفی مشاهده کنند آنرا بـه بخشداران و فرمانداران اعلام و آنان موظفاند بنا بـه نظر هیأتهای مذکور طبق قانون انتخابات درون رفع نواقص اقدام کنند و هیأتهای نظارت استانـها مکلفاند مسائل مورد اختلاف را درون همان استان حل نمایند و در صورتی کـه مقامات وزارت کشور نظرات آنان را لحاظ ننمایند مراتب را جهت رسیدگی نـهایی بـه هیأت مرکزی نظارت گزارش خواهند کرد.
ماده 64ـ وزارت کشور موظف هست حداقل یک ماه قبل از صدور دستور شروع انتخابات درون هر یک از حوزههای انتخابیـه مراتب را بـه اطلاع و تأیید هیأت مرکزی نظارت برساند.
ماده 65ـ هیأتهای اجرایی موظفاند یک نسخه از صورتجلسه اقدامات خود را بـه ناظرین تسلیم نمایند؛ درون هر مورد کـه وجود امضای هیأتهای اجرایی درون قانون انتخابات پیشبینی شده هست امضای ناظرین نیز لازم است.
ماده 66ـ وزارت کشور بـه منظور حسن انجام انتخابات مـیتواند مأمورینی جهت بازرسی و کنترل جریـان انتخابات بـه طور ثابت یـا سیـار بـه حوزههای انتخابیـه اعزام نماید.
هـ ـ تخلفات
ماده 67ـ ارتکاب هرگونـه تقلب و تزویر درون انتخابات و اعمال خلاف این قانون و آییننامـه اجرایی آن از قبیل امور ذیل جرم محسوب مـیشود:
الف ـ خرید و فروش رأی.
ب ـ تقلب و تزویر درون اوراق تعرفه یـا برگ رأی یـا صورتجلسه.
ج ـ تهدید یـا تطمـیع درون امر انتخابات.
د ـ رأی با شناسنامـه جعلی.
هـ ـ رأی با شناسنامـه دیگری.
و ـ رأی بیش از یک بار.
ز ـ اخلال درون امر انتخابات.
ح ـ کم و زیـاد آرا و یـا تعرفهها.
ط ـ تقلب درون رأیگیری یـا شمارش آرا.
ی ـ رأی گرفتن با شناسنامـهی کـه حضور ندارد.
ک ـ توصیـه بـه نوشتن اسم نامزد معین درون ورقه از طرف اعضای شعبه اخذ رأی یـا هر فرد دیگری درون محل صندوق رأی.
ل ـ تغییر و تبدیل یـا جعل و یـا ربودن و یـا معدوم نمودن اوراق و اسناد انتخاباتی از قبیل تعرفه و برگ رأی، صورتجلسات، تلکسها، تلفنگرامـها و تلگرافها.
م ـ باز و یـا شکستن قفل محل نگهداری و لاک و مـهر صندوقهای رأی بدون مجوز.
ن ـ جابهجایی، دخل و تصرف و یـا معدوم نمودن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی.
س ـ دخالت درون امر انتخابات با سند مجعول.
ع ـ ایجاد رعب و وحشت به منظور رأی دهندگان یـا اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی با سلاح یـا بدون سلاح درون امر انتخابات.
ف ـ دخالت درون امر انتخابات با سمت مجعول یـا بـه هر نحو غیرقانونی.
ص ـ ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها درون شعب ثبت نام و اخذ رأی.
ق ـ عدم رعایت بیطرفی و جانبداری از نامزد انتخاباتی توسط مجریـان انتخابات و اعضای هیأتهای نظارت استان، شـهرستان و بخش و ناظران شعب ثبت نام و اخذ رأی
تبصره ـ چنانچه وقوع جرایم مندرج درون ماده فوق موجب گردد که تا جریـان انتخابات درون یک یـا چند شعبه ثبت نام و اخذ رأی از مسیر قانونی خود خارج شود و در نتیجه انتخابات مؤثر باشد مراتب جهت اخذ تصمـیم بـه هیأت نظارت استان اعلام مـیگردد.
فصـل سوم ـ وظایف شوراهـا
ماده 68ـ وظایف و اختیـارات شورای اسلامـی روستا عبارتست از:
الف ـ نظارت بر حسن اجرای تصمـیمهای شورای اسلامـی روستا.
ب ـ بررسی و شناخت کمبودها، نیـازها و نارساییـهای موجود درون روستا و تهیـه طرحها و پیشنـهادهای اصلاحی و عملی درون این زمـینـهها و ارائه آن بـه مقامات مسئول ذیربط.
ج ـ جلب مشارکت و خودیـاری مردم و همکاری با مسئولین اجرایی وزارتخانـهها و سازمانـهایی کـه در ارتباط با روستا فعالیت مـیکنند و ایجاد تسهیلات لازم جهت پیشبرد امور آنـها.
د ـ تبیین و توجیـه سیـاستهای دولت و تشویق و ترغیب روستاییـان جهت اجرای سیـاستهای مذکور.
هـ نظارت و پیگیری اجرای طرحها و پروژههای عمرانی اختصاص یـافته بـه روستا.
و ـ همکاری با مسئولان ذیربط به منظور احداث، اداره، نگهداری و بهرهبرداری از تأسیسات عمومـی، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مورد نیـاز روستا درون حدود امکانات.
ز ـ کمکرسانی و امداد درون مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیرمترقبه و نیر کمک بـه مستمندان و خانوادههای بیسرپرست با استفاده از خودیـاریهای محلی.
ح ـ تلاش به منظور رفع اختلافات افراد و محلات و حکمـیت مـیان آنـها.
ط ـ ایجاد زمـینـه مناسب جهت اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و تأمـین بهداشت محیط.
ی ـ همکاری با نیروهای انتظامـی جهت برقراری امنیت و نظم عمومـی.
ک ـ ایجاد زمـینـه مناسب و جلب مشارکت عمومـی درون جهت اجرای فعالیتهای تولیدی وزارتخانـهها و سازمانـهای دولتی.
ل ـ جلب مشارکت و همکاری عمومـی درون انجام امور فرهنگی و دینی.
م ـ انتخاب فردی ذیصلاح بـه سمت دهیـار به منظور مدت چهار سال بر اساس آییننامـه مربوط و معرفی بـه بخشدار جهت صدور حکم.
تبصره ـ عزل دهیـار با رأی اکثریت اعضای شورای اسلامـی روستا بر اساس آییننامـه مربوط انجام مـیشود و به بخشدار جهت صدور حکم عزل اعلام مـیگردد.
ماده 69ـ وظایف دهیـار بـه شرح زیر مـیباشد:
1ـ اجرای تمامـی مصوبات شورای اسلامـی روستا.
2ـ همکاری با نیروهای انتظامـی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرائم و مقررات خدمت وظیفه عمومـی و حفظ نظم عمومـی و سعی درون حل اختلافات محلی.
3ـ اعلام فرامـین و قوانین دولتی.
4ـ مراقبت و حفظ و نگهداری تأسیسات عمومـی و عمرانی و اموال و داراییـهای روستا.
5ـ همکاری با سازمانها و نـهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم درون جهت ایفای وظایف آنان.
6ـ مراقبت درون اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمـینـه مناسب به منظور تأمـین بهداشت محیط.
7ـ همکاری مؤثر با سازمان ثبت احوال درون جهت ثبت موالید و متوفیـات.
8ـ همکاری مؤثر با مسئولین ذیربط درون جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع درون محدوده و حریم روستا.
ماده 70ـ وظایف و اختیـارات شورای اسلامـی بخش بـه شرح زیر است:
الف ـ بررسی و آگاهی از مشکلات و کمبودهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و سایر امور رفاهی بخش و ارائه طرحها و پیشنـهادهای اصلاحی بـه مسئولین اجرایی.
ب ـ همکاری با مسئولین اجرایی بـه منظور پیشبرد کارها و برنامـههای عمرانی منطقه از قبیل ایجاد و مرمت راههای اصلی و فرعی بخش، برقرسانی، لولهکشی آب آشامـیدنی، کانالکشی آب زراعی، قنوات، لایروبی نـهرها، تعمـیر مساجد، زیـارتگاهها، حسینیـهها و تکایـا و امور مربوط بـه حفظ و عمران مزارع، باغها، مراتع و جنگلها با هماهنگی مسئولین زیربط منطقه و سازمانـهای مملکتی.
ج ـ همکاری با مسئولین اجرایی کشور و منطقه و شوراهای اسلامـی روستایی جهت انجام خدمات عمومـی، انتخابات سراسری و محلی، سرشماریـهای جمعیتی، زراعی، دامـی، صنعتی و مانند اینـها.
د ـ همکاری با مسئولین امر به منظور تهیـه و تنظیم شناسنامـه بخش از طریق جمعآوری اطلاعات و آمار لازم بر اساس مشخصات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و منابع طبیعی منطقه.
هـ ـ ایجاد هماهنگی لازم بین شوراهای اسلامـی روستایی واقع درون بخش.
و ـ نظارت بر طرحهای عمرانی منطقه و حفظ و نگهداری و بهرهبرداری از تأسیسات و تجهیزات عمومـی و عمرانی، مزارع و مراتع و جنگلهای خارج از حیطه روستاهای موجود درون بخش.
ز ـ نظارت بر شوراهای روستایی بـه منظور رعایت وظایف قانونی.
ح ـ حکمـیت درون اختلافات مـیان دو یـا چند روستا یـا شوراهای اسلامـی روستایی واقع درون بخش با یکدیگر درون مواردی کـه قابل پیگیری قضایی نیست.
ط ـ پیگیری موارد تجاوز بـه حقوق عمومـی درون مواردی کـه شاکی ندارد از طریق مقامات ذیصلاح.
ی ـ رسیدگی بـه امور عمومـی بخش یـا اموری کـه خارج از حیطه اختیـارات و وظایف شوراهای اسلامـی روستاست.
ک ـ رسیدگی و پیگیری مشکلات اهالی، مزارع مستقل و آبادیـهای زیر بیست خانوار کـه فاقد شورای اسلامـی روستا مـیباشند.
ل ـ جلب خودیـاری اهالی روستاها جهت تأمـین هزینـههای مربوط بـه شوراها و اداره دهیـاریها.
م ـ همکاری با نیروهای انتظامـی جهت برقراری امنیت و نظم عمومـی.
ماده 71ـ وظایف شورای اسلامـی شـهر بـه شرح زیر است:
1ـ انتخاب شـهردار به منظور مدت چهار سال.
تبصره 1ـ شورای اسلامـی شـهر موظف هست بلافاصله بعد از رسمـیت یـافتن نسبت بـه انتخاب شـهردار واجد شرایط اقدام نماید.
تبصره 2ـ شـهردار نمـیتواند همزمان عضو شورای شـهر باشد.
تبصره 3ـ نصب شـهرداران درون شـهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراکز استان بنا بـه پیشنـهاد شورای شـهر و حکم وزیر کشور و در سایر شـهرها بـه پیشنـهاد شورای شـهر و حکم استاندار صورت مـیگیرد.
تبصره 4ـ دوره خدمت شـهردار درون موارد زیر خاتمـه مـیپذیرد:
الف ـ استعفای کتبی با تصویب شورا.
ب ـ برکناری توسط شورای شـهر با رعایت مقررات قانونی.
ج ـ تعلیق طبق مقررات قانونی.
د ـ فقدان هر یک از شرایط احراز سمت شـهردار بـه تشخیص شورای شـهر.
2ـ بررسی و شناخت کمبودها، نیـازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیـه و تهیـه طرحها و پیشنـهادهای اصلاحی و راهحلهای کاربردی درون این زمـینـهها جهت برنامـهریزی و ارائه آن بـه مقامات مسئول ذیربط.
3ـ نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب درون امور شـهرداری و سایر سازمانهای خدماتی درون صورتی کـه این نظارت مخل جریـان عادی این امور نگردد.
4ـ همکاری با مسئولین اجرایی و نـهادها و سازمانهای مملکتی درون زمـینـههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا بـه درخواست آنان.
5ـ برنامـهریزی درون خصوص مشارکت مردم درون انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط.
6ـ تشویق و ترغیب مردم درون خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط.
7ـ اقدام درون خصوص تشکیل انجمنها و نـهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تأسیس تعاونیـهای تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومـی با توافق دستگاههای ذیربط.
8ـ نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایـه و داراییـهای نقدی، و اموال منقول و غیرمنقول شـهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینـه آنـها بـه گونـهای کـه مخل جریـان عادی امور شـهرداری نباشد.
9ـ تصویب آییننامـههای پیشنـهادی شـهرداری بعد از رسیدگی بـه آنـها با رعایت دستورالعملهای وزارت کشور.
10ـ تأیید صورت جامع درآمد و هزینـه شـهرداری کـه هر شش ماه یکبار توسط شـهرداری تهیـه مـیشود و انتشار آن به منظور اطلاع عموم و ارسال نسخهای از آن بـه وزارت کشور.
11ـ همکاری با شـهرداری جهت تصویب طرح حدود شـهر با رعایت طرحهای هادی و جامع شـهرسازی بعد از تهیـه آن توسط شـهرداری با تأیید وزارت کشور و وزارت مسکن و شـهرسازی.
12ـ تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانـه شـهرداری و مؤسسات شرکتهای وابسته بـه شـهرداری با رعایت آییننامـه مالی شـهرداریـها و همچنین تصویب بودجه شورای شـهر.
تبصره ـ کلیـه درآمدهای شـهرداری بـه حسابهایی کـه با تأیید شورای شـهر درون بانکها افتتاح مـیشود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینـه خواهد شد.
13ـ تصویب وامـهای پیشنـهادی شـهرداری بعد از بررسی دقیق نسبت بـه مبلغ، مدت و مـیزان کارمزد.
14ـ تصویب معاملات و نظارت بر آنـها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره کـه به نام شـهر و شـهرداری صورت مـیپذیرد با درون نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آییننامـه مالی و معاملات شـهرداری.
تبصره ـ بـه منظور تسریع درون پیشرفت امور شـهرداری، شورا مـیتواند اختیـار تصویب و انجام معاملات را که تا مـیزان معینی با رعایت آییننامـه معاملات شـهرداری بـه شـهردار واگذار نماید.
15ـ تصویب اساسنامـه مؤسسات و شرکتهای وابسته بـه شـهرداری با تأیید و موافقت وزارت کشور.
16ـ تصویب لوایح برقراری یـا لغو عوارض شـهر و همچنین تغییر نوع و مـیزان آن با درون نظر گرفتن سیـاست عمومـی دولت کـه از سوی وزارت کشور اعلام مـیشود.
17ـ نظارت بر حسن جریـان دعاوی مربوط بـه شـهرداری.
18ـ نظارت بر امور بهداشت حوزه شـهر.
19ـ نظارت بر امور تماشاخانـهها، سینماها، و دیگر اماکن عمومـی، کـه توسط بخش خصوصی، تعاونی و یـا دولتی اداره مـیشود با وضع و تدوین مقررات خاص به منظور حسن ترتیب، نظارت و بهداشت این قبیل مؤسسات بر طبق پیشنـهاد شـهرداری و اتخاذ تدابیر احتیـاطی جهت جلوگیری از خطر آتشسوزی و مانند آن.
20ـ تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شـهری از نظر بهداشت و آسایش عمومـی و عمران و زیبایی شـهر.
21ـ نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانـه و تهیـه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شـهر.
22ـ وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تأسیسات شـهری.
23ـ نظارت بر اجرای طرحهای مربوط بـه ایجاد و توسعه معابر، خیـابانـها، مـیادین و فضاهای سبز و تأسیسات عمومـی شـهر بر طبق مقررات موضوعه.
24ـ تصویب نامگذاری معابر، مـیادین، خیـابانـها، کوچه و کوی درون حوزه شـهری و همچنین تغییر نام آنـها.
25ـ تصویب مقررات لازم بـه پیشنـهاد شـهرداری جهت نوشن هر نوع مطلب و یـا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شـهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن به منظور اطلاع عموم.
26ـ تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شـهرداری و سازمانـهای وابسته بـه آن با رعایت آییننامـه مالی و معاملات شـهرداریـها.
27ـ تصویب نرخ کرایـه وسایل نقلیـه درون شـهری.
28ـ وضع مقررات مربوط بـه ایجاد و اداره مـیدانـهای عمومـی توسط شـهرداری به منظور خرید و فروش مایحتاج عمومـی با رعایت مقررات موضوعه.
29ـ وضع مقررات لازم درون مورد تشریک مساعی شـهرداری با ادارات و بنگاههای ذیربط به منظور دایر نمایشگاههای کشاورزی، هنری، بازرگانی و غیره.
تبصره 1ـ درون کلیـه قوانین و مقرراتی کـه انجمن شـهر عهدهدار وظایفی بوده هست شورای اسلامـی شـهر با رعایت مقررات این قانون بعد از یک سال از تاریخ تصویب جانشین انجمن شـهر خواهد بود.
تبصره 2ـ وزارت خانـهها و مؤسسات دولتی و وابسته بـه دولت و سازمانـهایی کـه شمول قانون بر آنـها مستلزم ذکر نام هست موظفاند درون طول مدت یک سال مذکور درون تبصره فوق با بررسی قوانین و مقررات مربوط بـه خود هرکجا نامـی از انجمن شـهر سابق آمده و وظایفی را بـه آن محول نموده هست جهت اصلاح این گونـه موارد لایحه اصلاحی بـه مجلس شورای اسلامـی ارائه نمایند.
ماده 72ـ شرایط احراز تصدی سمت شـهردار طبق آییننامـه خواهد بود کـه بنا بـه پیشنـهاد وزارت کشور بـه تصویب هیئت دولت خواهد رسید.
ماده 73ـ چنانچه یک یـا چند نفر از اعضای شورای شـهر بـه عملکرد شـهردار یـا عملیـات شـهرداری اعتراض یـا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را بـه صورت روشن بـه شـهردار تذکر خواهند داد. درون صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع بـه صورت سؤال مطرح مـیشود کـه در این صورت رئیس شورا سئوال را کتباً بـه شـهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز بعد از ابلاغ، شـهردار موظف بـه حضور درون جلسه عادی یـا فوقالعاده شورا و پاسخ بـه سئوال مـیباشد.
چنانچه شـهردار از حضور استنکاف ورزیده و یـا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجدداً بـه صورت استیضاح کـه حداقل بـه امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه مـیشود. فاصله بین ابلاغ که تا تشکیل جلسه کـه از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداکثر ده روز خواهد بود. شورا بعد از طرح سئوال یـا سئوالات و جواب شـهردار رأی موافق یـا مخالف خواهد داد. درون صورتی کـه شورا با اکثریت دوسوم کل اعضا رأی مخالف دهد شـهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.
تبصره ـ درون فاصله بین صدور رأی عدم اعتماد و برکناری شـهردار و یـا خاتمـه خدمت شـهردار که تا انتخاب فرد جدید کـه نباید بیش از سه ماه بـه طول انجامد یکی از کارکنان شـهرداری با انتخاب شورای شـهر عهدهدار و مسئول اداره امور شـهرداری خواهد بود.
ماده 74ـ شورای شـهر و یـا هر یک از اعضا حق ندارند درون نصب و عزل کارکنان شـهرداری مداخله کنند و یـا بـه آنـها دستور بدهند.
ماده 75ـ کلیـه اموال منقول و غیرمنقول درون اختیـار شورای اسلامـی شـهر متعلق بـه شـهرداری مربوطه هست و نیـازهای مالی و تدارکاتی شورا از طریق بودجه شـهرداری همان شـهر تأمـین مـیگردد.
ماده 76ـ بـه استثنای مواردی کـه مربوط بـه شـهرداری مـیباشد وظایف شورای اسلامـی شـهرک همانند وظایف شورای اسلامـی شـهر خواهد بود.
ماده 77ـ شورای اسلامـی شـهر و بخش مـیتوانند نسبت بـه وضع عوارض متناسب با تولیدات و درآمدهای اهالی بـه منظور تأمـین بخشی از هزینـههای خدماتی و عمرانی مورد نیـاز شـهر و روستا طبق آییننامـه مصوب هیأت وزیران اقدام نمایند.
تبصره ـ عوارض یک ماه بعد از ارسال هر مصوبه بـه وزارت کشور قابل وصول است. وزیر کشور مـیتواند درون هر مقطعی کـه وصول هر نوع عوارض را منطبق بر آییننامـه مصوب نداند نسبت بـه اصلاح یـا لغو آن اقدام نماید.
ماده 78ـ شوراهای اسلامـی شـهر و بخش و روستا موظفاند یک نسخه از کلیـه مصوبات خود را حسب مورد جهت اطلاع بـه فرماندار، بخشدار حوزه انتخابیـه خود و سازمانـهای مربوط ارسال نمایند.
فصـل چهارم ـ ترتیب رسیدگی بـه تخلفـات
ماده 79ـ بـه منظور رسیدگی بـه شکایـات مبنی بر تخلفات و اعتراضات شوراها هیأتهایی بـه نام هیأت حل اختلاف و رسیدگی بـه شکایـات بـه ترتیب زیر تشکیل مـیشود:
الف ـ هیأت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی بـه شکایـات بـه عضویت یکی از معاونین رئیس جمـهور، معاون سیـاسی اجتماعی وزارت کشور، یکی از معاونین رئیس قوه قضائیـه بـه انتخاب رئیس این قوه، یکی از معاونین دادستان کل بـه انتخاب دادستان کل، سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامـی (دو نفر از اعضای کمـیسیون شوراها و امور داخلی کشور و یک نفر از اعضای کمـیسیون اصول 88 و 90 قانون اساسی).
ب ـ هیأت حل اختلاف و رسیدگی بـه شکایـات استان بـه عضویت استاندار، عالیترین مقام قضایی استان، دو نفر بـه انتخاب هیأت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی بـه شکایـات و یک نفر از اعضای شورای اسلامـی شـهر مرکز استان بـه انتخاب شورا.
تبصره 1ـ درون صورتی کـه موضوع مورد رسیدگی مربوط بـه شورای شـهر مرکز استان باشد. نماینده شورای شـهر دیگری کـه از حیث جمعیت بزرگترین شـهر استان محسوب مـیشود عضویت خواهد داشت.
تبصره 2ـ هیأت حل اختلاف و رسیدگی بـه شکایـات استان درون صورت نیـاز و با تأیید هیأت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی بـه شکایـات مـیتواند نسبت بـه تشکیل هیأت حل اختلاف و رسیدگی بـه شکایـات شـهرستان مرکب از سه نفر بـه انتخاب هیأت استان اقدام نماید.
تبصره 3ـ دبیرخانـه هیأت مرکزی درون وزارت کشور مـیباشد و معاون سیـاسی اجتماعی وزیر کشور بـه عنوان دبیر هیأت خواهد بود.
هیأت درون اولین جلسه یک رئیس و یک نایب رئیس از بین خود انتخاب خواهند نمود.
ماده 80 ـ درون صورتی کـه مصوبات شوراها مغایر با وظایف و اختیـارات قانونی آنـها و مغایر قوانین عمومـی کشور باشد مسئولان اجرایی مربوط مـیتوانند با ذکر مورد و به طور مستدل حداکثر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ مصوبه اعتراض خود را بـه اطلاع شورا رسانده و درخواست تجدیدنظر نمایند.
شورا موظف هست یک هفته از تاریخ وصول اعتراض تشکیل جلسه دهد و به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید. درون صورتی کـه شورا درون بررسی مجدد از رأی قبلی خود نسبت بـه مصوبه مورد اختلاف عدول نماید موضوع بـه هیأت حل اختلاف استان ارجاع مـیشود. هیأت مزبور مکلف هست ظرف 15 روز بـه موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید. نظریـه این هیأت درون صورتی کـه در جهت لغو مصوبات شورای شـهرها باشد درون صورت تأیید هیأت مرکزی حل اختلاف قطعی و لازمالاجرا خواهد بود.
ماده 81 ـ هرگاه شورا اقداماتی برخلاف وظایف مقرر یـا مخالف مصالح عمومـی کشور و یـا حیف و مـیل و تصرف غیرمجاز درون اموالی کـه وصول و نگهداری آن را بـه نحوی بـه عهده دارد انجام دهد بـه پیشنـهاد کتبی فرماندار موضوع جهت انحلال شورا بـه هیأت حل اختلاف استان ارجاع مـیگردد و هیأت مذکور بـه شکایـات و گزارشـها رسیدگی و در صورت احراز انحراف هر یک از شوراهای روستاها، آن را منحل مـینماید و در مورد سایر شوراها درون صورت انحراف از وظایف قانونی، بنا بـه پیشنـهاد هیأت استان و تصویب هیأت حل اختلاف مرکزی منحل مـیگردند.
تبصره ـ هر یک از شوراهای منحل شده درون صورت اعتراض بـه انحلال مـیتوانند بـه دادگاه صالح شکایت نمایند و دادگاه مکلف هست خارج از نوبت بـه موضوع رسیدگی و رأی قطعی صادر نماید.
ماده 82 ـ سلب عضویت درون مورد اعضای شوراهای روستا و بخش و شـهرک، با تصویب هیأت حل اختلاف استان و در مورد شورای شـهرها با پیشنـهاد هیأت حل اختلاف استان و تصویب هیأت حل اختلاف مرکزی خواهد بود.
فرد یـا افرادی کـه سلب عضویت مـیگردند مـیتوانند بـه دادگاه صالح شکایت نمایند. دادگاه مذکور خارج از نوبت بـه موضوع رسیدگی و رأی آن قطعی و لازمالاجرا خواهد بود.
فصـل پنجـم ـ سایر مقـررات
ماده 83 ـ درون حوزههایی کـه انتخابات آنـها بر اساس ماده 84 متوقف یـا طبق مواد 57 و 58 باطل یـا بر اساس ماده 81 این قانون، شورای آن منحل شده است، انتخابات به منظور تشکیل شورا حتما حداکثر ظرف دو ماه برگزار شود.
ماده 84 ـ درون حوزههای انتخابیـهای کـه به علت بروز حوادث غیرمترقبه و مسایل سیـاسی و امنیتی برگزاری انتخابات امکانپذیر نباشد، انتخابات آن حوزهها که تا رفع موانع متوقف مـیشود. تشخیص این موانع با وزیر کشور مـیباشد.
ماده 85 ـ هرگاه انتخابات هر یک از شوراهای شـهر و شـهرک و بخش بنا بـه دلایل ذکر شده متوقف و یـا بعد از تشکیل طبق مقررات قانونی منحل شود که تا برگزاری انتخابات مجدد و تشکیل شورای جدید، استاندار جانشین آن شورا خواهد بود.
تبصره 1ـ جانشین شورای شـهر تهران، وزیر کشور خواهد بود.
تبصره 2ـ جانشین شورای روستا، شورای بخش مـیباشد.
ماده 86 ـ کلیـه وزارت خانـهها، سازمانـها، ادارات دولتی و مؤسسات وابسته بـه دولت و نـهادها و کلیـه سازمانـهایی کـه شمول قانون بر آنـها مستلزم ذکر نام هست موظفاند حسب درخواست وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران، کارکنان و سایر امکانات خود را که تا خاتمـه انتخابات درون اختیـار آنان قرار دهند. مدت همکاری کارکنان مذکور جزو مأموریت نامبردگان محسوب خواهد شد.
ماده 87 ـ هزینـه برگزاری انتخابات شوراها از شمول قانون محاسبات عمومـی مستثنی است.
ماده 88 ـ سازمان صدا و سیمای جمـهوری اسلامـی ایران مکلف هست برنامـههای آموزشی انتخاباتی را کـه وزارت کشور و شوراهای نظارت انتخابات ضروری تشخیص مـیدهد، همچنین کلیـه اعلامـیهها و اطلاعیـههای مربوط بـه انتخابات را از شبکه سراسری یـا محلی صدا و سیمای جمـهوری اسلامـی ایران پخش نماید.
تبصره ـ کلیـه وزارتخانـهها و سازمانـها و نـهادها و مؤسسات دولتی موظفاند بـه منظور توجیـه و آگاه نمودن مردم از چگونگی انتخابات شوراها، با وزارت کشور همکاری نمایند.
ماده 89 ـ رسیدگی بـه تخلفات مأمورین نظامـی و انتظامـی از مفاد این قانون حسب مورد بر عهده هیأتهای رسیدگی بـه تخلفات مأمورین مزبور مندرج درون قوانین مربوط خواهد بود.
ماده 90ـ نحوه فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات، مدت زمان تبلیغات، محدودیتها و ممنوعیتها و سایر شرایط و مقررات مربوط را آییننامـه اجرایی این قانون تعیین خواهد نمود.
ماده 91ـ حداکثر ظرف یکسال بعد از تصویب این قانون، کلیـه شوراها درون سراسر کشور حتما تشکیل شده باشد.
ماده 92ـ کلیـه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو مـیگردد.
ماده 93ـ کلیـه وجوه و سپردههای انجمنـهای محله ده و شـهرستان نزد بانکها و نیز اموال منقول و غیرمنقول آنـها حسب مورد درون اختیـار شوراهای اسلامـی روستا و شـهر قرار مـیگیرد که تا در جهت عمران و آبادی و مصالح مردم همان محل صرف گردد.
ماده 94ـ وزارت کشور مسئول اجرای این قانون هست و موظف هست ظرف دو ماه آییننامـههای اجرایی مورد نیـاز را تهیـه و هیأت وزیران موظف هست ظرف مدن سه ماه بعد از تصویب این قانون خارج از نوبت آییننامـههای مذکور را تصویب نماید.
قانون فوق مشتمل بر نودوچهار ماده و پنجاه و یک تبصره درون جلسه علنی روز سهشنبه مورخ اول خردادماه یکهزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامـی تصویب و در تاریخ 23/3/1375 بـه تأیید شورای نگهبان رسیده است.
انتهای پیـام/
: روستای سارو شیخ رعنا
[روستای سارو شیخ رعنا]نویسنده و منبع |