جواب فعالیت های مطالعات نهم

جواب فعالیت های مطالعات نهم جواب فعالیت های مطالعات نـهم | جواب فعالیت های مطالعات اجتماعی نـهم | آموزشگاه پسرانـه ... | دانلود پاسخ فعالیت مطالعات اجتماعی نـهم کل کتاب | معلم مطالعات - پاسخ تمام فعالیت های مطالعات نـهم |

جواب فعالیت های مطالعات نهم

جواب فعالیت های مطالعات نـهم


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
 
پایـه ی نــهـــم (پاسخ فعالیت ها)
 
پاسخ فعالیت های فصل اول- درس1         
 
 
صفحه4
 
 
1ــ زمـین و سه سیـاره دیگر درونی منظومـه خورشیدی (تیر، جواب فعالیت های مطالعات نهم زهره، بهرام) چه تفاوتهایی دارند؟
زمـین بزرگترین سیـاره دربین سیـاره های درونی است. جواب فعالیت های مطالعات نهم تنـها سیـاره ای کـه بخش بزرگتری ازسطح آن را آب فراگرفته. جواب فعالیت های مطالعات نهم تنـها سیـاره ای کـه درآن حیـات( موجودات زنده) وجود دارد.
2ــ سه تفاوت سیـاره  های درونی و بیرونی منظومـه خورشیدی را بیـان کنید  (مدار گردش، جنس و ترکیب، قمر).
 
 سیـارات درونی:
 الف)در مداریکوچکتر نزدیک بـه خورشید قرار دارند.وتناوب مداری کمـی دارند.
 ب)سیـارات درونی بیشتر از سنگ ساخته شده‌اند.
 ج)نسبت بـه سیـارات بیرونی، کوچک‌تر و چگال‌ترهستند.
 د) شمار ماه‌های این سیـارات کم یـا هیچ هست و هیچ حلقه سیـاره‌ای پیرامون آن‌ها وجود ندارد.
سیـارات بیرونی:
الف)دوراز خورشید ودرمداری بزرگتر نسبت بـه خورشید قراردارند . وتناوب مداری بسیـار زیـادی دارند
ب)عمدتاً از گازهای مختلف ساخته شده‌است.
ج)از آن‌جا کـه این سیـارات از گاز ساخته شده‌اند، دارای چگالی کم وبزرگترهستند.
د) غول‌های گازی بـه سرعت مـی‌چرخند و پیرامون خود دارای حلقه هستند و ماه‌های بسیـاری نیز دارند.
3ــ الف) پرسوجو کنید کـه آیـا تاکنون درون اکتشافات فضایی، اثری از حیـات درون نقاط دیگر فضا یـافت شده است.
این سوال همواره ذهن دانشمندان را بـه خود مشغول کرده است. از آنجا که مواد شیمـیایی ارگانیک همـه جا پراکنده هستند، این احتمال وجود دارد کـه در چنین جهان بزرگی سیـارات دیگری مانند زمـین وجود داشته باشند و امکان حیـات درون آنـها فراهم باشد. اما هیچنمـیداند کـه چه چیزی سبب آغاز حیـات روی کره زمـین شده است.
ب) بـه نظر شما چرا درون کاوشـهای فضایی بـه تحقیق درباره سیـاره مریخ (بهرام) بسیـار توجه مـیشود؟
چون کاوشگران نشانـه هایی از حیـات دراین سیـاره یـافته اند.که چند مورد ازآنـها عبارتنداز:
1-گازمتان: جواب فعالیت های مطالعات نهم این گاز نشانـه حضور حیـات است. متان درون سیـاره سرخ از این جهت مـهم هست که درون زمـین، ۹۵ درصد گاز متان از ارگانیسم‌های مـی متصاعد مـی‌شوند.
 2-وجود سنگ آهن: مریخ نورد ناسا نوعی سنگ آهن بـه نام «هماتیت» درون سطح این سیـاره یـافته هست که یک ماده ی معدنی مـهم درون ساختار زمـین نیز مـی باشد
. 3-وجودآب مایع: ه گفته پژوهشگران این آب احتمالا درون لایـه های نزدیک بـه سطح سیـاره مذکور وجود دارد و ظاهرا بسیـار هم شور هست و مـی تواند به منظور گونـه خاصی از مـیگوها بـه نام مـیمون دریـایی مناسب باشد. پژوهشگران تیم کاوشگر کنجکاوی با درون نظر داشتن نتایج بدست آمده از تحقیقات ربات ها روی دما و رطوبت این سیـاره دریـافته اند کـه در برخی از شب های مریخی، شرایط بـه اندازه ای خوب بوده کـه نوعی شورآب درون آن تشکیل شود.
4ــ الف) با مراجعه بـه کتابهای علوم و نجوم یـا پایگاههای اینترنتی، چند مورد از شگفتیـهای کهکشانـها و اجرام آسمانی، منظومـه خورشیدی و سیـاره زمـین را استخراج کنید و در کلاس بخوانید.
برعهده دانش آموز
ب) بـه نظر شما، تفکر درون این شگفتیـها چه ارتباطی با موضوع خداشناسی دارد؟
نگاه پویـا و پرسشگر بـه هستی و طبیعت، تلنگری هست تا حقیقت جاودان را دریـابیم؛ جهان آفرینش و نقش های بدیع و طرحهای زیبا و دل انگیز آن، کتاب فوق العاده بزرگی هست که هر کلمـه اش، دلیلی روشن بر وجود آفریدگار جهان است؛ جهان هستی بهترین و زیباترین کلاس خداشناسی و زبان گویـای علم و قدرت و تدبیر الهی است.
پ) از معنی آیـه  57سوره غافر چه مـی فهمـید؟
كسى كه توانائى دارد اين كرات عظيم و كهكشانـهاى وسيع و گسترده را با آنـهمـه عظمت بيافريند، و اداره و تدبير كند چگونـه از احياى مردگان عاجز و ناتوان خواهد بود؟ اين جهل گروهى از مردم هست كه بـه آنـها اجازه درك اين حقايق را نمى دهد.
 
فعّالیت صفحه6
5ــ ایران در:
الف) نیمکره شمالی قرار دارد یـا نیمکره جنوبی؟  نیمکره شمالی زیرا درشمال خط استوا قراردارد.
 ب) درنیمکره شرقی قرار دارد یـا نیمکره غربی؟ چگونـه مـیفهمـید؟ نیمکره شرقی .زیرا درشرق نصف النـهارمبدأ قرار دارد.
6ــ چند کرهٔ جغرافیـایی بـه کلاس بیـاورید. هر گروه با یک کره کار کند. الف) مدار استوا، مدار قطبی شمال، مدار قطبی جنوب، مدار رأسالسرطان و مدار رأسالجدی را روی کره پیدا کنید و نشان دهید. ب) نصف  النـهار مبدأ را پیدا کنید و درجه آن را بخوانید. امتداد نصفالنـهار مبدأ را درون آن سوی کره پیدا کنید و درجه آن را بخوانید . نصف النـهار180 درجه
 
فعّالیت صفحه7
7ــ بـه کمک معلم، چند کره جغرافیـایی را بـه کلاس بیـاورید؛ بـه طوری کـه هر گروه، یک کره درون اختیـار داشته باشد. سپس درون هر گروه:  الف) طول و عرض جغرافیـایی یک مکان را کـه درجه آن صفر است، روی کره نشان دهید.
محل برخورد خط استوا و نصف النـهار مبدأ( نقطه ای درون اقیـانوس اطلس).
ب) سه مکانی را کـه روی یک مدار قرار دارند، درون نظر بگیرید و بگویید آیـا این سه مکان عرض جغرافیـایی یکسانی دارند؟ چرا؟  بله. چون هرسه نسبت بـه خط استوا بـه یک اندازه فاصله دارند.
پ) سه مکانی را کـه روی یک نصفالنـهار قرار دارند، درون نظر بگیرید و بگویید آیـا این سه مکان طول جغرافیـایی یکسانی دارند؟ چرا؟  بله .چون هرسه نقطه ازنصف النـهار مبدأ فاصله یکسانی دارند.
8ــ کاربرگه ٔ های شماره 1و 2را کامل کنید
 
فعّالیت صفحه8
شـهر مکه درون کشور عربستان و در جنوب غربی ایران واقع است. بنابراین، درون ایران ما بـه سمت جنوب غربی نماز مـیخوانیم و هرگاه مـیخواهیم جهت قبله را پیدا کنیم، ابتدا جهت جنوبرا جستوجومـیکنیم و سپس بـه سمت غرب متمایل مـیشویم. مـیزان تمایل ما بـه سمت غرب درون نواحی مختلف ایران فرق دارد. بـه نقشـه روبه رو توجه کنید و از سه شـهر مشـهد، بندرعباس و تبریز خطی بـه سمت خانـه کعبه رسم کنید. 9ــ مردم بندرعباس نسبت بـه ساکنان تبریز به منظور اینکه درون جهت قبله قراربگیرند، بیشتر بـه سمت غرب متمایل مـیشوند یـا کمتر؟  بیشتر
10ــ درون آدیس آبابا (اتیوپی) و قاهره، قبله درون کدام سمت است؟
درآدیس ابابا دقیقاً بـه سمت شمال ، درقاهره بـه سمت جنوب شرقی
11ــ با استفاده از یک نقشـه جهان نما بگویید کـه در مالزی قبله رو بـه کدام سمت است؟ بـه سمت شمال شرقی
 
فعّالیت های فصل اول – درس دوم            
1ــ الف) درون زندگی روزانـه، ساعت واقعی چه کاربردی دارد؟ تعیین زمان طلوع وغروب خورشید وانجام فرایض دینی(شرعی) ب) چرا از ساعت ر سمـی استفاده مـیکنیم؟ مثال بیـاورید.برای جلوگیری از ایجادناهماهنگی ها درون پرواز هواپیماها، حرکت قطارها وکشتی و انواع مسافرت ها و کارهای اداری
 2ــ با توجه بـه نقشـه مناطق زمانی، بگویید اگری از تهران بـه پاریس سفر کند، حتما ساعت خود را جلو بکشد یـا عقب؟ چرا؟
 عقب. زیرا نصف النـهار پاریس درغرب نصف النـهار تهران هست ودیرتر درمقابل خورشید قرار مـی گیرد. 3ــ اگر مسافری از تهران بـه توکیو (ژاپن) سفر کند، حتما ساعت خود را جلو بکشد یـا عقب؟ چرا؟
جــلو. زیرا نصف النـهار توکیو درشرق نصف النـهار تهران هست وزودتر درمقابل خورشید قرار مـی گیرد.
فعّالیت درس2(ص13)
4ــ اگر مـیانگین سرعت گردش زمـین بـه دور خورشید درون یک ثانیـه 30کیلومتر باشد، سرعت حرکتزمـین بـه دور خورشید درون یک ساعت چقدر است؟
108000کیلومتر درساعت (  30x60=1800x60=108000k/h)
 
 5ــ موقعیت سه شـهر پاریس، لیبرویل و کیپ تاون را با توجه بـه دایره روشنایی درون اول تیرماه و اول دی ماهتوضیح دهید.
درتیرماه خورشید بـه مدار رأس السرطان عمود مـی تابد .وطول روزها درآن طولانی وشب ها کوتاه است(تابستان نیمکره شمالی) کـه شـهرپاریس دراین موقعیت قرارگرفته است. درست درهمـین زمان درنیمکره جنوبی(شـهرکیپ تاون)  کوتاه ترین روزها وبلندترین شب های سال مشاهده مـی شود(زمستان نیمکره جنوبی). وبعداز گذشت 6ماه عاین حالت ها درون دو نیمکره اتفاق مـی افتد.( بـه نقشـه های ص13 توجه شود).
6ــ چرا درون اول تیر ماه درون ناحیـه مدار قطبی شمال، طول یک روز 24ساعت و به عدر مدارقطبی جنوب، طول یک شب 24ساعت است؟
 چون خورشید بـه مدار رأس السرطان عمود مـی تابداز آنجا کـه در تابستانِ نیمکره شمالی کج شدگی محور چرخش زمـین دقیقا" بـه سمت خورشید است. نیمکره شمالی کاملاً بـه سمت خورشید خم مـی شود ، نور خورشید بـه طور دائم بـه قطب شمال مـی تابد. وشش ماه غروب ندارد کـه به اصطلاح روز قطبی و یـا تابستان قطبی معروف است.در این مدت قطب شمال درون روشنایی روز ( بدون شب ) و قطب جنوب درون تاریکی ( بدون روز ) قرار دارد. اما بعد از 6 ماه کـه نورخورشید بـه مدار رأس الجدی عمود مـی تابد ، عحالت بالا رخ مـی دهد ؛ یعنی درون قطب شمال ، تاریکی و در قطب جنوب ، روشنایی روز حکم فرما خواهد شد. 7ــ درون روزهای پاییز کـه این درس را مطالعه مـیکنید چند نقطه از اتاقهای خانـه تان را کـه تابش آفتابدر آنجا مشاهده مـیشود علامت بزنید. سپس این نقاط و موقعیت آفتاب را درون فصل زمستان و بهارنیز مشاهده کنید.چه نتیجه ای مـیگیرید؟
 درفصل تابستان کـه نورخورشید تمایل کمـی دارد، کمتر بـه داخل اتاق ها مـی افتد .ولی درفصول پاییز وزمستان کـه نور خورشید تمایل بیشتری دارد، بـه سطح بیشتری از فضای اتاق مـی افتد.
 
 
 
پاسخ فعالیت های فصل دوم - درس3       
 
فعّالیت 1ــ زیست کره به منظور حیـات بـه هر یک از سه بخش سنگ کره، آب کره و هوا کره چه نیـازی دارد؟ توضیح دهید.
الف)سنگ کره:
1- ارتباط دهنده مـیان  هواکُره، آب‌کُره و زیست‌کُره است. 2-تأمـین کننده خاک به منظور کشاورزی، چراگاه ، کشتزار لانـه سازی و.. به منظور جانوران زیست کره
 
ب) آب کره:
1- منشاء حیـات درکره زمـین هستند.2-.      گازها ی حل شده درون اقیـانوس‌ها مخزن گازهای کره زمـین هستند. کـه برای ادامـهٔ زندگی بسیـاری از گونـه‌های حیـات درون زیر آب، ضروری اند 3- آب دریـاها نقش مـهمـی درون چگونگی آب و هوای جهان دارد. 4-تعدیل کننده آب وهوا ی کره زمـین هست . کـه همـه این موارد به منظور زیست کره لازم است.
 
ج)هوا کره :
1- لایـه‌ گاز اوزون  پوششی هست برای زمـین درون برابر پرتوهای فرابنفش آمده از  خورشید. 2- امکان جابجایی برخی گازهای ارزشمند مانند بخار آب را فراهم مـیکند. 3- هواکره باعث مـی‌شود تاشـهاب‌وارهای کوچک پیش از برخورد با زمـین درون آسمان بسوزند. 4-هواکره درون متعادل دمای زمـین هم موثر است. اگر چنین پدیده‌ای نبود، مـیانگین دمای زمـین بجای ۱۵ درجهٔ سانتی‌گراد کـه اکنون است، حتما ۱۸- درجه مـی‌شد کـه در این دما امکان پدیدار شدن زیست کره بسیـار ضعیف بود. (در این پدیده که اثر گلخانـه‌ای نام دارد گرمایی کـه از سطح زمـین بیرون رفته‌است درون مـیان مولکول‌های هواکره نگه داشته مـی‌شود. بخار آب، دی‌اکسید کربن، متان و اوزون از گازهای گلخانـه‌ای اصلی درون هواکرهٔ زمـین اند. )
 
2ــ آیـات قرآن کریم را بخوانید و ارتباط آنـها را با این درس توضیح دهید.
آیـه 29سوره شورا: درون قران کریم ذر آیـه 29 سوره شوری مـی فرمایند(از نشانـه های خداست آفرینش آسمان ها و زمـین و جنبندگانی کـه در آنـها خلق و پراکنده نموده است) مـی بینی کـه دراین آیـه از جنبندگان و موجوداتی یـاد شده کـه در آسمانـها زندگی مـیکنند. بعد بیرون از کره زمـین هم موجودات زنده دیگری وجود دارند . اما درون این باره کـه این موجودات زنده انسان اند یـا نـه قران سخنی نمـی گوید.
دانشمندان درون تحقيقات گسترده خود بـه دنبال پاسخ بـه اين سؤال هستند كه آيا موجودات زنده، نبات، اب، تمدن، درون كرات ديگر وجود دارد يا نـه؟ حضرت علي(ع) مي فرمايند:" اين ستارگان شـهرهايي هستند مانند شـهر هاي روي زمين و هر شـهري با شـهر ديگر با ستوني از نور مربوط مي شود."
آیـه 22 سوره بقره: اشاره بـه زمـین ونيروى جاذبه‏اش كه بـه شما اجازه حركت و استراحت و ساختن خانـه و لانـه و تهيه باغها و زراعتها و انواع وسائل زندگى مى‏دهد، نعمت ديگرى است، هيچ فكر كرده‏ايد كه اگر جاذبه زمين نبود درون يك چشم بر هم زدن همـه ما و وسائل زندگيمان بر اثر حركت دورانى زمين بـه فضا پرتاپ و در فضا سرگردان مى‏شد! سپس بـه نعمت آسمان مى‏پردازد و مى‏گويد:
 «آسمان را همچون سقفى بر بالاى سر شما قرار داد» (وَ السَّماءَ بِناءً).
منظور از كلمـه «سماء» همان جوّ زمين است، يعنى قشر هواى متراكمى كه دور که تا دور كره زمين را پوشانده، و طبق نظريه دانشمندان ضخامت آن، چند صد كيلومتر است. اگر اين قشر مخصوص هوا كه همچون سقفى بلورين، اطراف ما را احاطه كرده نبود، زمين دائما درون معرض رگبار سنگهاى پراكنده آسمانى بود و عملا آرامش از مردم جهان سلب مى‏شد.
 
 3ــ جدولی با دو ستون رسم کنید: الف) کوهستانـها و ٔ دامنـه آنـها، ب) جلگه ها و دشتها. سپس، بـه طورگروهی موارد استفاده و بهره برداری انسان از هر یک را درون همان ستون فهرست کنید.
عنوان
  نحوه استفاده وبهره برداری انسان
 کوهستان ها ودامنـه ها
الف)پوسته زمين ، تركيبي هست از مناطق مسطح و صاف و همچنين كوهها و دره ها كه شرايطي مناسب را براي زندگي بشر و ساير موجودات زنده فراهم كرده است. پوسته خارجي زمين 50 که تا 100 كيلومتر ضخامت دارد و پديده هاي زمين شناسي بر روي اين پوسته خارجي بوجود آمده هست متناسب با هر برجستگي بر روي زمين ، يعني كوه ، درون عمق زمين يك فرو رفتگي نيز وجود دارد. اين فرورفتگي درون لايه زيرين زمين ، چون ريشـه اي عميق ، تكيه گاه كوه است.   
ب)محيط مساعدي براي تنوع و تكامل موجودات است  .
ج) معادني ارزشمند دارند كه وجود اين معادن براي زندگي بشر لازم و ضروري است   . 
 د) وجود کوهها سبب مي شود كه از شدت وزش باد براي تخريب نقاط صاف و هموار كاسته شود   . 
 ه)كوهها ، حركات پوسته زمين را درون مقابل جزر و مد ناشي از جاذبه ماه بـه حداقل مي رسانند. اگر كوهها نبود ، جزر و مد عظيمي درون پوسته خاكي زمين بـه وجود مي آمد كه ممکن بود زمـین وساکنان آن را ازبین ببرد  . 
و) مـهم ترين فايده كوهها ،اين خيمـه هاي سر بـه فلك كشيده ، نگهباني انسانـها و موجودات زنده از تكانـها و لرزشـهاي مداوم زمين است.
 ز) عامل پيدايش طبيعت سرسبز هست و همـه اينـها از تدبير خداوند حكيم حكايت مي كند. 
جلگه ها ودشت ها
الف)راحتی وآسان بودن حمل ونقل وراه سازی
ب) داشتن خاک های غنی وحاصلخیز
ج) اعتدال آب وهوا 
د) رونق اقتصادی وکشاورزی 
 
4ــ گفتوگو کنید و دلیل و مثال بیـاورید: بـه نظر شما امروزه انسان بیشتر زندگی خود را با ناهمواریـهای زمـین انطباقمـیدهد یـابرعکس، ناهمواریـها را به منظور مقاصد خود تغییر مـیدهد یـا هر دو؟ مـیزان دستکاری و دخالت انسان درمحیطهای طبیعی نسبت بـه گذشته بیشتر شده هست یـا کمتر؟ چرا؟
درگذشته بیشتر انسان ها خود را با طبیعت منطبق مـی کردولی بـه مرور زمان براثر افزایش جمعیت و وتنوع نیـازها ، انسانـها شروع بـه دستکاری طبعت نمودند.وتغيير ناهمواريها توسط انسان با هدف بهر برداري از منابع سطحي يا زير زميني انجام مي شود . انسان که تا نيروي انديشـه ي خود و با استفاده از ابزارهاي گوناگون مانند ماشين آلات و مواد منفجره ناهمواريها را تغيير مي دهد . نمونـه هايي از اقدامات انسان کـه موجب تغييراتي درون شکل ظاهر ي زمين مي شوند عبارتند  از :راه سازی، شـهرسازی، ایجاد سدها تونل ها و...  .
 
5ــ بـه تصاویر بالا دقت کنید و توضیح دهید کـه در هر یک، انسان چگونـه ناهمواریـها را تغییر داده است.
 
 
پاسخ فعالیت های فصل دوم- درس 4      
 
1ــ متن را بخوانید.
الف) چرا آب دریـای احمر بسیـار ر از آب دریـای شمال است؟ 1- درمنطقه گرم وخشک واقع شده هست .2- تبخیرشدید 3-وزش بادهای گرم وخشک صحرای افریقا
ب)به نظر شما به منظور تهیـه آب شیرین از اقیـانوسها حتما به کدام اقیـانوسها بیشتر توجه کرد؟ چرا؟ بـه اقیـانوس هایی کـه آب شور دارند.زیرا درعملیـات جدا سازی آب از نمک معمولا نمک درون دریـا باقی مـی ماند. واین موجب بدتر شدن اب های شیرین مـیشود مکش آب دریـا بـه درون دستگاه ها بچه ماهی ها و فیتو پلانکتون ها را از بین مـی برد و به زنجیره ها ی غذایی آسیب مـی رساند. مشکل دیگر این هست  که باز گرداندن  شوراب تولید شدهبه دریـا بـه موجودات زنده ی اقیـانوس آسیب مـی رساند. شاید بتوانیم از شدت تأثیرهای مخرب بکاهیم اما این کار نیز باعث بالا رفتن هزینـه ها مـی شود.
 
توضیحات تکمـیلی: چرا آب آشامـیدنی مان را با شیرین آب شور اقیـانوس تأمـین نکنیم؟
از نظر مقدار و حجم،۲/۹۷درصد از آب های موجود درون سیـاره ی زمـین درون اقیـانوس ها و دریـاها انباشته شده اند(شور) و فقط ۸/۲درصد از آب ها(شیرین1) بـه شکل رودها۰۰۰۱/۰درصد، یخچال ها۱۵/۲درصد، دریـاچه ها ۰۱۷/ درصد، آب موجود درون اتمسفر۰۰۱/۰درصد و آب موجود درون خاک ها۰۰۵/۰درصد، آب های زیرزمـینی ۶۲/۰درصد و... مـی باشند. متأسفانـه به منظور مصرف این مقدار آب نیز محدودیت هایی هست،زیرا از ۸/۲درصد آب های شیرین جهان، ۱۵/۲درصد از آن ها بـه شکل یخ درون یخچال های قطبی و کوهستانی قرار دارند و کمتر از ۶۵/۰درصد از این آب ها درون دسترس است.
حتی با همـه ی آبی کـه در اقیـانوس های دنیـا وجود دارند، از راه نمک زایی تنـها مـی توانیم کم تر از نیم درصد از نیـاز انسان بـه آب شیرین را تأ مـین کنیم. نیـاز سالیـانـه ی آدمـی درون حدود ۴۰۰۰کیلومتر مکعب آب شیرین است. با این کـه آب کافی به منظور همـه وجود دارد، اما کمبودهای  محلی درون حال فزون شدن اند.
 پس چرا نمـی کوشیم با نمک زدایی آب دریـاها این کمبود ها را برطرف کنیم و عطش نیـاز روز افزون جامعه ها را فرو نشانیم؟
مشکل این است  کـه شیرین آب دریـا بـه مقدار زیـادی انرژی نیـاز دارد. نمک بـه آسانی درون آب حل مـی شود وپیوندهایی نیرومند ایجاد مـی کند کـه درهم شکستن شان دشوار است. هم انرژی و هم فناوری مورد نیـاز به منظور نمک زدایی هزینـه ی زیـادی دارند و به همـین دلیل این فرایند بسیـار گران تمام مـی شود. البته بسته بـه دستمزد نیروی کار و قیمت انرژی درون جاهای مختلف این هزینـه ها متفاوت است(در آمریکا از ۱ که تا بیش از ۲ دلار).
بهایی کـه برای آب شیرین رودخانـه یـا چاه مـی پردازیم از یک دهم این قیمت هم کمتر است، حتی کشاورزان از این هم کمتر پرداخت مـی کنند. اما این فاصله درون حال کاهش است، زیرا کم کم هزینـه یـافتن منابع آب های تازه زیرزمـینی و یـا احداث سدهای جدید رو بـه افزایش اند. واین مسأله موجب مـی شود نمک زدایی بـه عنوان یکی از راه های تأمـین آب آشامـیدنی مطرح شود.
بر اساس آمارهای اتحادیـه ی بین المللی نمک زدایی درون سال ۲۰۰۷، ۱۳۰۰۰ کارخانـه آب شیرین کن درون سراسر جهان فعال بوده اند کـه در حدود۶/۵۵مـیلیـارد لیتر آب شیرین درون هر روز تولید کرده اند. بسیـاری از این کارخانـه ها درکشورهایی مانند عربستان سعودی کار مـی کنند. درون این کشورها انرژی بهای اندکی دارد.
اما چگونـه با استفاده از انرژی آب از نمک جدا مـی شود؟
برای شکستن پیوندهای آب شور دو راه اساسی وجود دارد؛ تقطیر گرمایی و جدایش غشایی.
۱-   تقطیر گرمایی: در این شیوه از گرما به منظور تبخیر آب استفاده مـی شود وپس از بر جای ماندن نمک، بخار آب چگالیده و بر اثر سرمایش بـه آب تبدیل مـی شود.
۲-    جدایش غشایی: معمول ترین شیوه هست که روش اسمز وارون نام  گرفته است. درون این روش با گذراندن آب دریـا از مـیان یک پرده ی نیمـه تراوا نمک از آن جدا مـی شود. این فناوری نسبت بـه روش اول انرژی کمتری مصرف مـی کند.
هزینـه های زیست محیطی نمک زدایینمک زدایی هزینـه های زیست محیطی  نیز دارد.
شاید بهترین راه این باشد کـه منابع آب شیرین را عاقلانـه تر مورد استفاده قرار دهیم،ولی با این روند افزایش جمعیت جهان باز ناچاریم کـه به نمک زدایی بیشتر توجه کنیم.
1- آب شیرین یعنی آبی کـه مـیزان نمک های بسیـار کم باشد
*برگرفته از فصلنامـه علمـی، کمک آموزشی و خبری علوم زمـین شماره ۱۵ پاییز۱۳۸۸
2ــ با توجه بـه نقشـه بگویید نیوفوندلند و شرق ژاپن، کـه از مناطق مـهم ماهیگیری جهان هستند، درون محل تلاقی کدام جریـانـهای دریـایی قرار دارند؟ جریـان های آب سرد اُیـاشیو و آب گرم کوروشیو.
3ــ چرا سفر بـه اعماق اقیـانوسها دشوارتر از صعود بـه قله هاست؟ چند دلیل ذکر کنید.
الف) فشار فوق العاده زیـادی هست که مـی تواند موجب متلاشی شدن بافت های نرم شود. برآوردها نشان مـی دهد کـه فشار خردکننده اعماق معادل هشت تن بـه ازای هر اینچ مربع هست و این مـیزان حدود هزار مرتبه بیشتر از فشار استاندارد جو هست که بر سطح آب وارد مـی شود. (هر اینچ معادل 2.54 سانتی متر است)
ب) درجه حرارت آب نیز درون اعماق بین 1 ـ که تا 4 درجه سلسیوس متغیر است. این شرایط فیزیکی مـی تواند موجودات را محدود کند. چطور؟ حفظ حالت مایع درون سلول ها بسیـار مـهم است، زیرا همـه پیغام ها و سیگنال های عصبی و در عین حال مواد غذایی و... فقط تحت این شرایط مخابره و منتقل مـی شوند. سلول های همـه حیوانات به منظور حفظ حالت مایع توسط غشاهای چرب احاطه شده اند؛ اما درجه حرارت پایین اعماق دریـا و فشار فوق العاده زیـاد باعث مـی شود کـه سلول ها حالت مایع خود را از دست بدهند و چربی آنـها بـه شکل جامد دربیـاید.
ج)کمبود نورخورشید
د) کمبود غذاو اکسیژن بـه دلیل کمبود جلبک ها وگیـاهان
4-کاربرگه
5ــ دربارهٔ نسبت خشکیـها و آبهای کرهٔ زمـین فکر کنید و بگویید اگر چنین نسبتی بر عمـیشد، چه اتفاق هایی مـیافتاد؟
آب کـه درحالت معمولی جزء منابع تجدید پذیراست. درون صورت معبودن این نسبت ، آب تبدیل بـه یک منبع غیرقابل تجدید مـی شد .بنابر این حیـات( زندگی ) درکره زمـین نابودمـی شد
6ــ الف) خبر بالا را بخوانید. این خبر از چه جنبه هایی مـهم است؟ اتفاق نظر مردم جهان به منظور حفظ منابع آبی جهان وموجودات دریـایی
 
ب) برخی از کشورهای قدرتمند درون برابر یک توافق بین المللی به منظور حفاظت و کنترل اقیـانوسها مقاومت مـیکنند و چندان با این کار موافق نیستند. بـه نظر شما چرا؟ چون این کشورها باتوجه بـه قدرت نظامـی واقتصادی کـه دارند، با این نوع قراردادها فقط مـیخواهند دست ملت های ضعیف را از این منابع کوتاه کنند.
8ــ بـه نقشـه توجه کنید.
=در دی ِ ماه استانبول سردتر هست یـا لنینگراد؟ چرا؟  لنینگراد. زیرا نسبت بـه استانبول از استوا دورتراست.
=سه شـهر برگن، استکهلم و لنینگراد تقریباً درون یک عرض جغرافیـایی قرار دارند اما مـیانگین دمای این شـهرها درون دی ماه متفاوت است. چرا؟ زیرا تحت تأثیر عوامل مختلفی چون جریـان های دریـایی و وزش بادها قراردارند. =هرچه از شـهرهای نواحی داخلی بـه سمت شـهرهای مجاور اقیـانوس مـیرویم، سرمای زمستان ……کاسته…… مـیشود.
 9ــ بـه تصویر صفحه ٔ قبل توجه کنید. لایـه ازن درون کدام بخش هواکره قرار دارد؟ استراتوسفر( یوش سپهر)
آیـا مـیتوانید درون یک جمله بگویید فایدهٔ ٔ لایـه ازن چیست؟ درون این باره پرسوجو کنید.
توضیح : ازن يك گاز نامرئي هست كه جنس آن از اكسيژن هست و اين لايه سرتاسر كره زمين درون طبقات بالاي اتمسفر قرار دارد و فاصله آن از سطح زمين 15 که تا 40 كيلومتر هست . ضخامت اين لايه فقط 3 ميليمتر هست . البته ضخامت آن يكنواخت نيست و در استوا كه خورشيد مستقيم مي تابد  ضخيمتر و در قطبها نازكتر هست .برخي از مواد شيمايي باعث شدن لايه ازون مي شود و آن را از بين مي برد مثل هيدرو فلوئور كربن كه درون برخي از يخچالها بخصوص مدل قديمي وجود دارد و يا  و متيل برميد كه درون آفت كشـهاي كشاورزي استفاده مي شود.
فواید لایـه ازون : 
* لایـه ازون مانند سایبانی به منظور زمـین مانع عبور پرتو هاي زیـان آورخوشيد يعني همان اشعه ماوراي بنفش مي شود
*اگر اين پرتوها بـه زمين برسد باعث سرطان پوست و بيماريهاي چشمي مثل آب مرواريد مي شود .
 * بـه گياهان هم آسيب مي رسد .
 *اگر مقدار پرتوها زياد باشد ، موجودات دريايي ميكروسكوپي كه غذاي ماهيها هستند هم از بين مي رود .
 
10ــ الف) چرا کوهنوردان درون ارتفاعات زیـاد ممکن هست با مشکلات تنفسی روبه رو شوند؟
در ارتفاعات بالا ، تراکم هوا تغییر مـی کند – هوا رقیق مـی شود. هوای رقیق بـه همان اندازه هوای بسیـار فشرده و متراکم سطح دریـا غنی از اکسیژن نمـی باشد. درون قله کوه اورست ، بیش از 8840 متر بالای سطح دریـا ، فشار اتمسفری یک سوم فشار اتمسفری سطح دریـاست.
ب) چرا درون هواپیما، قبل از شروع پرواز، نحوهٔ استفاده از ماسک اکسیژن بـه مسافران آموزش داده مـیشود؟ بـه علت تغییر فشار هوا درون ارتفاعات بالا ب) دقت کنید و بگویید چه کارها و فعالیتهایی درون محیط زندگی شما موجب آلودگی هوا مـیشود؟ 1-صنایع وکارخانجات 2- اتومبیل ها3-فعالیت های گرمازایی و یـا سرمازایی خانواده ها
 
 
 
پاسخ فعالیت های فصل سوم - درس5    
 
 
پاسخ فعالیت های فصل سوم – درس 5
 
1ــ با توجه بـه نقشـه  صفحه پیش و با مراجعه بـه یک اطلس، بگویید که:
 الف) جنگلهای بارانی استوایی درون کدام قاره ها و کشورها، وجود دارند؟
قاره آسیـا(کشورهای اندونزی، مالزی، چین، کره کشور های هند وچین) –
 قاره افریقا( کنگو، نیجریـه، افریقای مرکزی) –
 قاره امریکا( برزیل،کشورهای امریکای مرکزی و...)
 
ب) کدام کشور، بیشترین وسعت جنگلهای بارانی استوایی را دارد. برزیل
2ــ الف) با توجه بـه نمودار بالا بگویید کدام زیست بوم درون جهان، بیشترین مـیزان ترکیبات آلی و کدام زیست بومـها کمترین مـیزان ترکیبات آلی را تولید مـیکنند؟ جنگل های بارانی استوایی
بیشترین مـیزان ترکیبات آلی و توندرا کمترین مـیزان ترکیبات آلی را تولید مـی کنند.
ب) با توجه بـه دانسته های خود از فصل قبل، (دربارهٔ آب و هوای مناطق جهان) علل این بیشترین مـیزان و کمترین مـیزان را توضیح دهید.
جنگل های بارانی استوایی:باران فراوان، دمای بالا، استفاده زیـاد از نورخورشید و خاک های بسیـار غنی وحاصلخیز
توندرا : کمبود باران، زمـین یخ بسته ، سرمای بسیـار شدید و کمبود خاک
 
5ــ فرض کنید قرار هست به شما یک سفر رایگان همراه با گروهی از گردشگران طبیعت (اکوتوریست)جایزه بدهند. کدام زیست بوم را به منظور سفر انتخاب مـیکنید؟ چرا؟ جواب برعهده دانش آموز 6ــ بـه طور گروهی یک بروشور مسافرتی به منظور یکی از زیست بومـها تهیـه کنید. روی بروشور، یک پیـام جالب به منظور ترغیب گردشگران بـه مسافرت بـه آنجا بنویسید و چند تصویر جذاب از گیـاهان یـا جانوران آن ناحیـه روی آن بچسبانید یـا نقاشی کنید. درون بروشور درباره آب و هوا، جانوران و گیـاهان آن منطقه مطالبی بنویسید و به مسافران توصیـه کنید کـه برای بازدید از آن منطقه، چه وسایل یـا لباسهایی بـه همراه داشته باشند.
جواب برعهده دانش آموز
 
پاسخ فعالیت های فصل سوم – درس6    
 
با توجه بـه نقشـه 1ــ نواحی جنوب شرقی آسیـا، استرالیـا و آفریقای مرکزی را از نظر تعداد گونـه های درون معرض خطر با کانادا و اروپای شمالی مقایسه کنید.
در کشورهای گروه اول(جنوب شرقی آسیـا، استرالیـا و آفریقای مرکزی) تعداد گونـه های درمعرض خطر بسیـار بیشتر از کانادا واروپای شمالی است.
 2ــ سه کشور را نام ببرید کـه بیش از 300گونـه درون معرض خطر دارند.
ایـالات متحده امریکا، استرالیـا و اندونزی
دو کشور نام ببرید کـه کمتر از50گونـه درون معرض خطر دارند. شیلی، انگلستان و قزاقستان
3ــ چرا درون صحرای آفریقا تعداد گونـه های درون معرض خطر بسیـار کم است؟
چون درون صحرای افریقا تعدادو تنوع گونـه های جانوری کم است.
 
4ــ نظر افراد را درون ستون های بالا بخوانید. شما با کدام دیدگاه موافقید؟ چرا؟ گفت وگو کنید. برعهده دانش اموز
 
5ــ جدولی با دوستون رسم کنید. درون یک ستون فواید و اهمـیتهای جنگلهای آمازون و در ستون دیگر، علل تخریب آنـها را فهرست کنید.
فواید واهمـیت جنگل های آمازون
علل تخریب
1-در جنگل‌ها انواع قارچ‌ها، مـیوه‌ها و حتی ساقه‌های گیـاهان و درختان دیده مـی‌شود کـه غذای عده زیـادی از انسان‌ها را تشکیل مـی‌دهند.
2-درختان جنگل گازدی اکسید کربن هوا را دریـافت مـی‌کنند و طی عمل فتوسنتز، آن را تبدیل به اکسیژن مـی‌کنند.
 3- چوب درختان جنگلی درون ساختمان سازی، تهیـهٔ کاغذ و تهیـهٔ وسایل منزل کاربرد دارد.
4-سایـه درختان جنگل‌های انبوه، هر آدمـی را از گرمای طاقت فرسا نجات مـی‌دهد!
5-اعتدال آب وهوا.
6- جلوگیری از آلودگی آب وهوا
1- افزایش جمعیت
2-گرمایش جهانی
3-آتش سوزی های عمدی ویـا سهوی ایجاد شده توسط انسان.
4-عقب نشینی یخ ها در رشته کوه های آند و ایجاد خشکسالی شدید درون آمازون.
5- استفاده های صنعتی وتجاری
6- پاکسازی زمـین ها به منظور پرورش دام و کشت علوفه به منظور دام هاو محصولات کشاورزی
7- احداث سگاه هاو جاده های بین جنگلی
 
 
6ــ فرض کنید بـه کشور برزیل سفر کرده و جنگلهای آمازون را دیده اید. یک کارت پستال درست کنید و روی آن تصویر یک منظره یـا یک گونـه گیـاهی و جانوری این ناحیـه را بچسبانید. کارت را به منظور یک دوست بفرستید.
 
7ــ الف) واکنش و احساس شما نسبت بـه تصاویر مربوط بـه شکار فیلها و اشیـای تزیینی چیست؟ آیـا ما واقعاً بـه این اشیـا نیـاز داریم؟ خیر فقط وسایلی لووتجملی هستند
ب) برخی از طرفداران محیط زیست، استفاده از وسایل تزیینی یـا اشیـایی مثل عاج را کـه در آنـها از اعضای بدن جانوران استفاده شده است، تحریم کرده اند و آنـها را نمـیخرند. نظر شما درون این باره چیست؟
- متوقف بازار خرید و فروش عاج فیل
- قانونمند  تجارت عاج فیل در جهان سبب کم شدن تجارت غیر قانونی آن و از بین رفتن نسل فیل هامـی شود. مانند اجازه فروش عاج فیل هائی  که در اثر عوامل طبیعی کشته شده و یـا دراثر وحشی شدن و دیوانگی با گلوله محافظان محیط زیست از پای درآمده اند، داده شود.
 
 
 پاسخ فعالیت های فصل چهارم -    درس7
 
 
فعالیت های فصل چهارم – درس7
1ــ جدول بالا را کامل کنید و به جای نقطه چینـها عوامل طبیعی را کـه مانع جذب جمعیت مـیشوند، بنویسید.
آب وهوای بسیـارگرم ویـا بسیـارسرد، پوشش گیـاهی فقیر، رشته کوه های بسیـاربلند، نمکزارها وشن زارها، باران کم وناکافی، نبود ویـا کمبود منابع ومعادن زیرزمـینی
 2ــ با استفاده از نقشـه پراکندگی جمعیت و جدول بالا، ابتدا نوع تراکم جمعیت (زیـاد یـا کم) را درون مکانـهای زیر مشخص کنید و سپس با توجه بـه دانسته های خود از سال گذشته علت این نوع تراکم را درون هر کشور بنویسید. بنگلادش ( زیـاد . علت:آب وهوای گرم ومرطوب،خاک حاصلخیز، باران فراوان و رودهای پرآب ) ،
 ژاپن ( زیـاد.    علت:آب وهوای گرم ومرطوب،خاک حاصلخیز، باران فراوان و پیشرفت علم وصنعت )، 
 لیبی وچاد ( کم. علت: آب وهوای گرم وخشک، باران کم، نامناسب بودن خاک، تبخیرشدید) ،
 سیبری ( کم  . علت :آب وهوای بسیـارسرد وخشک، کمبود باران  )
 آلمان (زیـاد . علت: آب وهوای معتدل، خاک های حاصلخیز، سرزمـین های پست وهموار، باران فراوان،پیشرفت علم وصنعت) ، 
 استرالیـا( کم . علت : سرزمـین خشک وکم باران، خاک های نامرغوب) ،
  کانادا ( کم .  علت: آب وهوای سرد، بارندگی کم، زمـین های یخ بسته وسیع)
3ــ پرجمعیت ترین کشورهای جهان را بـه ٔ ترتیب از رتبه ّ اول که تا هفتم پرس وجو کنید و با بیـان تعداد جمعیت آنـها درون کلاس بخوانید.
کشور
چین
هند
ایـالات متحده
اندونزی
برزیل
پاکستان
نیجریـه
جمعیت
1,350,000,000
1,260,000,000
330,000,000
250,000,000
200,000,000
185,000,000
165,000,000
 پاکستان: 185000000  == و نیجریـه 165000000
4ــ همفکری کنید و به طور گروهی جدولی با دو ستون رسم کنید. الف) فهرستی از عواملی را کـه موجب مـیشود یک مکان مـهاجرپذیر باشد، درون یک ستون بنویسید. ب) فهرستی از عواملی را کـه موجب مـیشود یک مکان مـهاجرفرست باشد، درون ستون دیگر بنویسید.
عوامل مـهاجرپذیری(جذب جمعیت)
 عوامل مـهاجرفرست( دفع جمعیت)
1-امکان کاروب درآمد
2-آب وهوای مناسب
3-آب کافی
4-امکانات تفریحی ورفاهی
5- رشد وتوسعه حمل ونقل وارتباطات
و....
 
1-بیکاری ونبودب وکار
2-جنگ و نا امنی
3-خشکسالی های پی درون پی
4-نبود امکانات رفاهی وتحصیلی
5- آب وهوای نامساعد
و....
 
5ــ آیـا درون کلاس شما افرادی هستند کـه خود یـا خانوادهشان از شـهر یـا روستای دیگری بـه شـهر یـا روستای شما مـهاجرت کرده باشند؟ دربارهٔ دلایل مـهاجرت آنـها (چه درون مبدأ و چه درون مقصد) پرس وجو کنید. برعهده دانش آموز
6ــ بـه نظر شما، چرا بعضی از کشورها مقررات سختی به منظور ورود مـهاجران خارجی بـه کشورشان وضع مـیکنند؟
-به علت نفوذ فرهنگ ها واعتقادات مـهاجران ودر خطر قرار گرفتن فرهنگ خودی
- فشار بـه منابع رفاهی واقتصادی
- پایین آمدن امنیت اجتماعی
- ....
 
پاسخ فعالیت های فصل چهار  م – درس 8
 
1ــ با توجه بـه نقشـه و مراجعه بـه یک اطلس از هر یک از چهار گروه شاخص توسعه انسانی (خیلی بالا، بالا، متوسط، و کم) دو کشور نام ببرید .
خیلی بالا:(استرالیـا،امریکای شمالی، اروپا )- 
بالا:(ایران،برزیل، عربستان وروسیـه ) –
 متوسط:(چین،هند ومصر) –   
 کم(افغانستان،پاکستان و سودان  )
2ــ نمودار الف و شکل ب را توضیح دهید.
در20سال اخیر توسعه انسانی درایران ازسال1980تا2011 همواره سیر صعودی داشته و ایران را دربین کشورهای منطقه درون رتبه دوم قرارداده ولی ازسال 2011 بـه بعد این توسعه بـه دلیل تحریم های بین المللی توسط کشورهای قدرتمند ، مخصوصاً تحریم نفتی ثابت مانده است.
 
3ــ الف) با توجه بـه جدولها، چند کشور ثروتمند و چند کشور فقیر وچند کشور با درآمد متوسط نام ببرید.
ثروتمند :لوکزامبورگ ..نروژ..قطر
فقیر..افعانستان .نیجر ..مالاوی.
متوسط...امریکا..سنگاپور..امریکا
 
 ب) درون جدول مـیزان تولید ناخالص داخلی، تعداد ارقام مربوط بـه مـیزان تولید کشورها بـه ترتیب از رتبه ١تا ١٧٧چه تغییری مـیکند؟ توضیح دهید. بر عهده دانش آموز ٤ــ گفت وگو کنید: بـه نظر شما کشورهایی کـه اقتصاد و درآمد آنـها برپایـه فروش مواد اولیـه و خام مانند نفت است، درون حال و آینده با چه مشکلاتیروبه رو مـیشوند و چه تغییراتی حتما در اقتصاد خود ایجاد کنند؟  اتمام مواد اولیـه و نفت خام ..کاهش درامد .وابستگی اقتصادی .سیـاسی..دخالت بیگانگان .....باید سعی شود که تا از اقتصاد متکی بـه تک محصولی بودن خارج شده و تولیدات عیر نفتی را جایگزین و مبنای اقتصاد و درآمد قرار داد
 
5ــ سواد و آموزش نقش مـهمـی درون پیشرفت یک کشور دارد. درون گروه خود، فهرستی از مشکلاتی را کـه مردم یک کشور درون اثر پایین بودن سطح سواد و محروم بودن از آموزش با آن مواجه مـیشوند، تهیـه کنید و بخوانید.
مشکلات اقتصادی .سیـاسی..فرهنگی..نداشتن نیروی جوان و متخصص فعال و کارامد .عدم پیشرفت کشور..نا آگاهی از اوصاع کشور و جهان. .دخالت بیگانگان ..استثمار توسط کشورهای قدرتمند.
 
6ــ با توجه بـه آموخته های سال پیش، چند دلیل به منظور اینکه چرا قارهٔ آفریقا بیشترین کشورهای دارای متوسط طول عمر پایین را دارد، بیـان کنید.
جنگهای داخلی .کمبود مواد عذایی.فقر ..خشکسالی ..کمبود بهداشت و امکانات پزشکی ..شیوع عوامل بیماریزا
 
7ــ دربارهٔ ٔ علل و عوامل نابرابری و توسعه انسانی درون جهان گفت وگو کنید. بـه نظر شما کدام عوامل مـهمترند؟ چرا؟
عوامل داخلی .زیرا اگر مردم یک کشور سواد و آگاهی خود را افزایش و باورهای علط را کنار گذاشته و استعدادها و فرهنگ خود را فراموش نکرده و ایمان و بتور..پشتکار.وحدت .مشارکت دو طرفه بین ملت و حکومت باشـه هرگز اجازه دخالت بیگانگان بـه کشور داده نخواهد شد و همـین باعث رشد و ترقی کشورشان مـیگردد.
  
 بخش تاریـــــــــخ
 
فعالیت های فصل پنجم - درس 9               
 
فصل پنجم – درس9
 
1ــ کاربرگه شماره ( )٧را انجام دهید.
 
 
2ــ بعد از مطالعه متن توضیح دهید کـه با تأسیس حکومت صفوی، چه تغییرات مـهم سیـاسی، اجتماعی و مذهبی درون ایران ایجاد شد؟
تغییرات سیـاسی :تشکیل حکومت واحد و قدرتمند - دفع دشمنان خارجی(عثمانی ها و ازبکان)
مذهبی:رسمـی شدن مذهب تشیع و ایجاد وحدت دینی
اجتماعی:ایجاد وحدت بیشتر درون کشور.
 
3ــ الف) کدام شـهرها پایتخت صفویـان بودند؟ نام ببرید.
تبریز- قزوین - اصفهان
ب) علت تغییر پایتخت های صفویـان را توضیح دهید.
شاه اسماعیل صفوی تبریز را بـه پایتختی برگزید که تا هم بـه مرکز قدرت معنوی خاندان خود درون اردبیل نزدیک باشد و هم از جایگاه استقرار پیروان و فداییـان پرشور خود ، ایلهای ترکمان شیعی مذهب درون سرزمـین آناتولی ، فاصله زیـادی نداشته باشد.
مـهمترین علل انتقال پایتخت از تبریز بـه قزوین :
1 . نا مناسب بودن موقعیت جغرافیـایی تبریز .
2 . وجود عثمانی ها درون غرب و نزدیکی آنـها بـه پایتخت .
3 . قرار گرفتن شـهر تبریز درون مسافت دوری از شرق جهت سرکوب ازبکان .
4 . واقع نشدن شـهر تبریز درون مرکز امپراطوری صفوی .
5 . مناسب بودن موقعیت جغرافیـایی واستراتژیکی شـهر قزوین نسبت بـه تبریز .
6 . عدم تهدید پایتخت درون قزوین از سوی عثمانیـها یـا ازبکان .
7 . علاقهُ شاه طهماسب به منظور تغییر پایتخت .
یکی از نکات مـهمـی کـه در انتخاب قزوین بـه پایتختی مورد توجه شاهان صفوی قرار نگرفته بود مشکل




[جواب فعالیت های مطالعات نهم]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 04 Aug 2018 15:15:00 +0000



جواب فعالیت های مطالعات نهم

جواب فعالیت های مطالعات اجتماعی نـهم | آموزشگاه پسرانـه ...

نفرات ممتاز کلاس (سال تحصیلی 96-95)

حسین سرافراز

رتبه اول کلاس هفتم الف - معدل 20

اميرحسين حسن زاده

رتبه اول کلاس هفتم الف - معدل 20

احسان رضوان پناه

رتبه دوم کلاس هفتم الف - معدل 19/93

عرفان رياضي

رتبه دوم کلاس هفتم الف - معدل 19/93

مـهدی خيري خاتوني

رتبه سوم کلاس هفتم الف - معدل 19/79

طاها همرنگ

رتبه اول کلاس هفتم ب- معدل 20

اميرحسين شيري

رتبه دوم کلاس هفتم ب - معدل 19/93

ميثم صفياري

رتبه سوم کلاس هفتم ب - معدل 19/79

مـهدی خبازی

رتبه اول کلاس هشتم الف - معدل 20

حجت خالقی

رتبه دوم کلاس هشتم الف - معدل 19/19

امـیرحسین بایرامزاده

رتبه سوم کلاس هشتم الف - معدل 19/86

نوید افواج

رتبه سوم کلاس هشتم الف - معدل 19/86

علی نیـازی

رتبه اول کلاس هشتم ب - معدل ۲۰

مـهدی یوسفی

رتبه دوم کلاس هفتم ب - معدل 19/93

غفوري حسن

رتبه سوم کلاس هشتم ب - معدل 19/86

بهزاد سمندری

رتبه اول کلاس نـهم الف - معدل 20

حامد اسدالهی

رتبه اول کلاس نـهم الف - معدل 20

بابک آقایی

رتبه دوم کلاس هشتم الف - معدل 19/93

جواد حاج رستمـی

رتبه سوم کلاس نـهم الف - معدل 19/86

حسین زرعی

رتبه سوم کلاس نـهم الف - معدل 19/86

حسن غیبی

رتبه اول کلاس هشتم ب - معدل 19/8۳

یـاسین لطفی

رتبه دوم کلاس نـهم ب - معدل 19/71

شـهاب کارگر

رتبه سوم کلاس نـهم ب - معدل 19/64

سیعد مکاری

رتبه دوم کلاس هشتم ب - معدل 19/۸1

وحید کوماری

رتبه سوم کلاس نـهم ب - معدل 19/64

شـهاب مرادی

رتبه سوم کلاس نـهم ب - معدل 19/64

. جواب فعالیت های مطالعات نهم . جواب فعالیت های مطالعات نهم : جواب فعالیت های مطالعات نهم ، جواب فعالیت های مطالعات نهم




[جواب فعالیت های مطالعات نهم]

نویسنده و منبع: (B.Nouri ) | تاریخ انتشار: Sat, 28 Jul 2018 09:26:00 +0000



جواب فعالیت های مطالعات نهم

دانلود پاسخ فعالیت مطالعات اجتماعی نـهم کل کتاب

سلام و با عرض خسته نباشید. جواب فعالیت های مطالعات نهم تیم درس انگلیسی توانستند پاسخ (جواب) مطالعات اجتماعی نـهم کل کتاب درست کنند. جواب فعالیت های مطالعات نهم شامل جواب تمام فعالیت های مطالعات اجتماعی نـهم مـی باشد فایل بـه صورت پی دی اف (PDF) مـی باشد و شما مـی توانید آن را با لینک مستقیم و رایگان درون مدرسه کپی دانلود کنین.

منبع : جواب فعالیت های مطالعات نهم ویکی درس

حجم : 600kb

، جواب فعالیت های مطالعات نهم




[جواب فعالیت های مطالعات نهم]

نویسنده و منبع: (B.Nouri ) | تاریخ انتشار: Thu, 02 Aug 2018 05:31:00 +0000



جواب فعالیت های مطالعات نهم

معلم مطالعات - پاسخ تمام فعالیت های مطالعات نـهم

برای دانلود پاسخ فعالیت های مطالعات نـهم بر روی بخش مربوط کلیک نمایید.

فعالیت های بخش جغرافیـا                            فعالیت های بخش تاریخ

                                          

فعالیت های بخش اجتماعی  

                                                   


برچسب‌ها: جواب فعالیت های مطالعات نهم پاسخ تمام فعالیت های مطالعات نـهم. جواب فعالیت های مطالعات نهم . جواب فعالیت های مطالعات نهم ، جواب فعالیت های مطالعات نهم




[جواب فعالیت های مطالعات نهم]

نویسنده و منبع: (B.Nouri ) | تاریخ انتشار: Tue, 07 Aug 2018 14:00:00 +0000



تمامی مطالب این سایت به صورت اتوماتیک توسط موتورهای جستجو و یا جستجو مستقیم بازدیدکنندگان جمع آوری شده است
هیچ مطلبی توسط این سایت مورد تایید نیست.
در صورت وجود مطلب غیرمجاز، جهت حذف به ایمیل زیر پیام ارسال نمایید
i.video.ir@gmail.com