ایران و رژیم صهیونیستی درون دوره
پهلوی دوم ـ قسمت دوم
نگاهی بـه ایران و رژیم صهیونیستی درون دوره پهلوی
دوم ...
4-
سازمان بانوان یـهود ایران: دکتر روحالله سپیر این سازمان وابسته بـه شورای بینالمللی زنان یـهود هست و درون سال 1330 هـ ش تأسیس شده و عضو شورای عالی جمعیتهای زنان ایران بوده است... دکتر روحالله سپیر مؤسسه آمریکن جوینت درون سال 1326 اقدام بـه ایجاد کلاسهای پرستاری و امدادهای فوری به منظور زنان یـهودی ایران نمود و این اقدام زمـینـه را به منظور تشکل زنان یـهودی ایرانی فراهم ساخت... دکتر روحالله سپیر این سازمان نقش مـهمـی درون تقویت صهیونیستی درون ایران داشته و در سالهای نخست تأسیس دولت غاصب فلسطین، دکتر روحالله سپیر بـه ارتش صهیونیستی کمکهای مالی و لجستیکی قابلتوجهی نموده است.
5- آژانس یـهود «سخنوت:» درون آستانـه جنگ جهانی دوم درون سال 1321 هـ ش درون ایران تأسیس شد و نقش مـهمـی درون سازماندهی و ساماندهی یـهودیـان فراری لهستانی داشته است. دو یـهودی معروف و ثروتمند ایرانی: عزیز القانیـان و دکتر حبیب لوی، نقش مـهمـی درون تأسیس این آژانس درون ایران بهعهده داشتند. این آژانس درون سالهای 1328 و 1329 هـ بسیـاری از یـهودیـان عراقی را هم بـه فلسطین اشغالی منتقل کرد. بر اساس اسناد وزارت امور خارجه، این آژانس درون مـهاجرت یـهودیـان کردستان ایران و عراق (از طریق ترکیـه) بـه فلسطین اشغالی نقش بهسزایی داشته است. این آژانس که تا سال 1334 هـ ش توانست چهل و پنج هزار تن از یـهودیـان ایرانی را بـه فلسطین اشغالی انتقال دهد.
بر اساس اسناد موجود درون آرشیو وزارت امور خارجه و سازمان اسناد ملی، درون سال 1346 هـ ش درون اسرائیل متجاوز از هشتاد هزار کلیمـی ایرانی زندگی مـید اما اغلب آنـها فقیر و تهیدست بوده و در مـیان آنـها بهطور نمونـه حتی یک کلیمـی ثروتمنده هم نمـیتوان یـافت زیرا ثروتمنئدان ایرانی این اقلیت مذهبی، بـه هیچوجه حاضر نیستند ایران را ترک کنند و در محلی زندگی کنند کـه حساب و کتابی درون کار آن نیست!! آنـها ترجیح دادهاند درون ایران بمانند و یـا بـه کشورهای اروپایی و آمریکا مـهاجرت کنند. درون فلسطین اشغالی کلیمـیهای ایرانی نیز مثل سایر یـهودیـان مشرق زمـین و آفریقایی بـه مشاغل مـهم راه نیـافتهاند.
6- سازمان پیشاهنگی یـهود «خلوتص » این تشکل کاملاً وابسته بـه آژانس یـهود درون ایران بود. بر اساس گزارشـهای «ساواک» رؤسا و مسئولان خلوتص ایران معمولاً توسط رژیم صهیونیستی انتخاب و از فلسطین اشغالی بـه ایران اعزام مـیشدند... آموزش نظامـی و تربیت سازمانی و گروهی یـهودیـان از جمله آموزشـهای اعضای این سازمان بوده است.
7- انجمن کلیمـیان تهران: از جمله اه تأسیس این انجمن سازماندهی امور اجتماعی، فرهنگی و دینی یـهودیـان ایران با مرکزیت تهران بود.جمعآوری اعانـه به منظور رژیم صهیونیستی و تلاش به منظور انتقال یـهودیـان ایرانی بـه فلسطین اشغالی، بخشی از فعالیتهای مستمر این انجمن بوده است. رهبران انجمن کـه از یـهودیـان منتفذ و سرمایـهدار بودند، با رژیم پهلوی و ارکان آن، یوندهای همـهجانبه و وسیعی داشتند
8- صندوق ملی یـهود: این صندوق وابسته بـه سازمان جهانی صهیونیسم بوده و بر اساس مصوبات کنگرههای سازمان جهانی صهینونیسم این صندوق جمعآوری اعانات و کمکهای مالی یـهودیـان نقاط مختلف جهان را بهعهده داشت. بر اساس اسناد ساواک این مؤسسه مالی، اقدام بـه جمعآوری اعانات از کلیمـیان ایرانی به منظور رژیم صیـهونیستی، مـینموده است... و القانیـان معدوم، درون ردیف اول کمککنندگان بـه رژیم اسرائیل بهشمار مـیرفت...
9- سازمان بانوان هاتف : مؤسسه فرهنگی زنان یـهود ایرانی بوده و درباره وابستگی آن بـه دیگر سازمانـهای یـهودی موجود درون ایران دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. برخی از اسناد، این سازمان را وابسته بـه انجمن کلیمـیان تهران مـیدانند. هدف اولیـه جمعآوری اعانات به منظور کمک بـه مستمندان یـهودی ایرانی و کمک بـه اسرائیل بوده است.
10 - سازمان جوانان یـهود: این سازمان فعالیت خود را درون سال 1334 هـ ش آغاز کرد و پیوندهای تنگاتنگ با آژانس یـهود و آمریکن جونیت داشته است.
11 - سازمان دانشجویـان یـهود ایران: بر اساس اسناد این سازمان، درون مـهرماه سال 1339 اولین «جلسه علمـی دانشجویـان یـهودی» تشکیل گردیده است.
12 - کانون فرهنگی کوروش کبیر: این سازمان بـه هدف آشنا ساختن جامعه یـهود ایران با فرهنگ یـهودی و ایجاد محیط مناسب به منظور فعالیتهای هنری و فرهنگی و اجتماعی تأسیس شده است. این مؤسسه درون نیمـه دهه سی(هجری شمسی) تأسیس شده است.
13- کانون خیرخواه: این سازمان خیریـه درون سال 1322 هـ ش بـه ابتکار دکتر روحالله سپیر تأسیس و در سال 1324 بـه ثبت رسید. این کانون دارای بیمارستان موقوفه بهنام دکتر سپیر است.
14 - انجمن اتفاق: این تشکیلات کـه به کلوپ عراقیـها نیز معروف است، دارای دبستان و دبیرستان مخصوص یـهودیـان عراقی مقیم ایران بوده است. رهبران این انجمن از صهیونیستهای عراق بودند کـه در ایران، طبق معمول سازمانـهای یـهودی فعالیتهای مرموزانـهای داشتهاند.
15- گروه مکبیت: یک سازمان صهیونیستی دیگر کـه در ایران فعالیت داشته و با ارتش رژیم صهیونیستی روابط خاصی داشته است. از جمله اه تأسیس این گروه جمعآوری اعانـه به منظور ارتش صهیونیستها و ترغیب جوانان یـهودی ایرانی به منظور کمک و حمایت از رژیم صهیونیستی بوده است.
16- باشگاه وایزمن: این باشگاه کـه بهعنوان یک انجمن فرهنگی مـیان یـهود ایران بـه فعالیت مشغول بود ضمن آموزش فرهنگ و زبان عبری و تبلیغ آموزههای توراتی، بـه تشویق جوانان به منظور اعزام بـه فلسطین اشغالی نیز مبادرت مـیورزید.
صهیونیست و بهائیت؛ زمـینـههای نزدیکی دو رژیم
17 کانون کرمل: این سازمان ویژه جوانان یـهود ایران بوده و در سال 1344 هـ ش تأسیس شده است. بر اساس اساسنامـه این کانون، هدف از تشکیل آن هدایت افکار؟! جوانان یـهود ایران بوده است. و در زمـینـه آموزشی، فرهنگی، ورزشی و هنری فعالیت داشته است.
18- انجمن پزشکی یـهود ایران: این «انجمن علمـی» درسال 1336 هـ ش فعالیت خود را درون ایران آغاز و علنی نمود... و پزشکان یـهودی ایرانی، اعضاء اصلی این انجمن بودند.
مناسبت بهائیت و صهیونیسم
اهتمام حزب سیـاسی بهائیگری بـه اسرائیل و صهیونیسم، که تا حدی هست که «شوقی ربانی»! سومـین سرکرده این حزب یکی از مـهمترین مسئولیتهای شورای بینالمللی بهائیـان را رابطه با دولت اسرائیل اعلام مـیکند. شوقی افندی درون طرح ده سالهاش، حمایت از دولت اسرائیل را بر همـه دولتهای جهان ترجیح مـیدهد. و به بهائیـها دستور مـی دهد کـه به تشکیل محافل روحانی و ملی بر مبنای قوانین و مقررات دولت اسرائیل اقدام کنند.. . این حمایتهای همـهجانبه از دولت اسرائیل و در همتنیدگی مناسبات بهائیت و صهیونیستها، باعث شد کـه دولت غاصب اسرائیل، بهائیت را بهعنوان یک «دین جهانی»! قلمداد و در ردیف اسلام، مسیحیت و یـهودیت قرار دهد. دولت صهیونیستی بـه بهائیـها اجازه ساخت نخستین مرکز بزرگ بهائیـان را بهنام « مشرق الاذکار»! درون فلسطین اشغالی مـیدهد. بهائیـها با خرید قطعه زمـینی بـه مساحت سیوشش هزارمتر مربع واقع درون جبل کرمل، توانستند مرکز «مشرق الاذکار» و قبر بهاءالله و سید علیمحمد باب و برخی از رهبران خود(عباس افندی و شوقی افندی) را درون آنجا بسازند و البته مراکز و عوائد موقوفات این فرقه، جنبه جهانگردی و مالی به منظور رژیم صیـهونیستی دارد. بهطور کلی مـیتوان گفت کـه در سراسر جهان محافل بهائیت بهمثابه یک حزب صهیونیستی عمل مـیکنند و اتحاد بهائیـها و صهیونیستها درون ایران دوران شاهنشاهی دلیل این مدعاست.
زمـینـهها، انگیزهها و عوامل برقراری روابط مـیان دو رژی
در سالهای نخست بعد از جنگ جهانی دوم و درگیری اعراب و نیروهای اشغالگر، رژیم صهیونیستی توانسته بود موجودیت خود را با حمایتهای غرب بهویژه آمریکا تثبیت نماید. حمایتهای مالی و اعتباری سرمایـهداران آمریکایی بـه اسرائیل، این رژیم را درون قبال مشکلات اقتصادی و اجتماعی، تقویت کرد. ولی اشاره کردیم کـه تنگتر شدن حلقه محاصره اقتصادی و نظامـی اعراب، امنیت رژیم صیونیستی را شدیداً تحت مخاطره قرار مـیدهد. نخستین تلاش اسرائیل به منظور خروج از انزوای منطقهای، ایجاد روابط با کشورهای غیرعرب خاورمـیانـه همچون ترکیـه و ایران، با موفقیت روبهرو شد، ولی تحولات ایران و قضیـه ملی شدن نفت و قطع روابط ایران با رژیم صهیونیستی و انگلستان، درون گسترش مناسبات مـیان رژیم شاه و رژیم صهیونیستی وقفهای ایجاد نمود.
کودتای ننگین درون 28 مرداد 1332 و سرکوب نیروهای ملی و مذهبی، تقریباً همزمان با سرنگونی ملک فاروق، شاه مصر و به قدرت رسیدن «افسران آزاد» و قرار گرفتن رهبری هدایت رادیکالیزم اعراب درون دست مصر بود. این تحولات درون خاورمـیانـه بستری به منظور همگرایی سیـاست خارجی شاه و رژیم صهیونیستی بهوجود آورد!
از جمله عوامل برقراری روابط مـیان دو رژیم عبارتست از:
1- وابستگی دو کشور بـه اردوگاه غرب، بهویژه آمریکا و انگلیس.
2- تیرگی روابط دو کشور با شوروی سابق کـه منبع تهدیدی به منظور ایران بود.
3- مقابله با رادیکالیزم عرب بـه رهبری ناصر؟...، دو کشور نسبت بـه تحرکات ملیگرایی عربی درون منطقه احساس خطر و تهدید مـید.
4- بنا بر انگیزههای مناسبات دوجانبه دو رژیم، رژیم صهیونیستی درون پی اجرای طرح راهبردی پیرامونی بود و تلاش داشت به منظور شکست حلقه محاصره متحدان نیرومند درون همسایگی اعراب پیدا کند.
شاه ایران نیز درون پی تبیین سیـاست «ناسیونالیزم مثبت» خود!، درون عرصه سیـاست خارجی ایران بود. شوروی و رادیکالیزم عرب کانونـهای تهدید به منظور امنیت دو کشور بهشمار مـیرفتند، لذا این عوامل درون تقویت انگیزههای روابط دوجانبه کمکهای شایـانی نمودند. سیـاست بهاصطلاح آزادی مذهبی! و حفظ منافع ملی دو رکن اساسی سیـاست «ناسیونالیزم مثبت شاه» بود کـه برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را تجویز مـیکرد.
5- زمـینـههای همکاری مشترک: بهنظر سران دو رژیم، ایران و اسرائیل از توان بالقوهای به منظور همکاریـهای مشترک درون زمـینـه اقتصادی، کشاورزی، آموزشی، فرهنگی، فناوری، انرژی، نظامـی و اطلاعاتی و امنیتی برخوردار بودند، لذا برقراری روابط دیپلماتیک مـیان دو کشور ولو بهصورت غیررسمـی و دو فاکتور، نخستین گام درون جهت تحقق این همکاریـها بهشمار مـیرفت.
مناسبات سیـاسی مـیان دو رژیم
... روابط ایران و رژیم صهیونیستی درون دوران پهلوی دوم از تأسیس دولت صهیونیستی درون 1327 هـ ش که تا پیروزی انقلاب اسلامـی ایران درون بهمن 1357 هـ ش شاهد فراز و نشیبهایی بوده و از مراحل مختلفی گذشته است.
سیـاست ایران درون قبال مسئله فلسطین پیش از تصویب طرح تقسیم:
سیـاست خارجی ایران درون ازای تحولات فلسطین بعد از پایـان جنگ جهانی دوم، بر مبنای حفظ تمامـیت ارضی این سرزمـین بهعنوان بخش تفکیکناپذیری از سرزمـینـهای اسلامـی استوار بوده است. گر چه ایران بهعنوان یکی از اعضای فعال اقلیت کمـیته تحقیق سازمان ملل خود مختاری یـهودیـان را درون قسمتهایی از سرزمـین فلسطین درون چارچوب طرح برقراری یک نظام فدرالیته با اعراب پذیرفت، اما با طرح تقسیم بهعنوان راهحل نـهایی و قضیـه فلسطین موافقت ننمود. البته اخبار و گزارشـهای مربوط بـه فلسطین درون داخل ایران بازتابهای شدیدی داشته و جامعه مسلمانان ایران را تحریک و اجتماعات مذهبی را به منظور ابراز نارضایتی سازماندهی مـیکرد. روحانیت و تشکلهای مذهبی با قدرت تمام، خواستار همراهی دولت ایران با کشورهای عرب همسایـه بهمنظور دفاع از فلسطین بودند و دولت «قوام» را زیر فشار شدیدی قرار داده بودند که تا آمادگی خود را بـه همکاری با کشورهای عربی بهمنظور رهایی فلسطین از اسارت صهیونیستها اعلام نماید.
صدور قطعنامـه شماره 181 مجمع عمومـی سازمان ملل مورخ 18 آذر 1326 هـ ش / 29 نوامبر 1947 م، درون خصوص تقسیم فلسطین با تظاهرات و اجتماعات مردم ایران همراه گردید، حوزههای علمـیه جهان تشیع درون ایران و عراق، جامعه مذهبی را رهبری و هدایت مـید. درون ایران آیتالله سید ابوالقاسم کاشانی نقش مؤثری درون این زمـینـه داشت. و بیـانیـه مورخ 11/10/1326 هـ ش ایشان، انعکاس وسیعی درون ایران و دنیـای اسلام داشته است. مرحوم آیتالله کاشانی درون این بیـانیـه پیشبینی نمود کـه «تشکیل دولت یـهودی درون آتیـه کانون مفاسد بزرگ به منظور مسلمـین خاورمـیانـه و بلکه تمام دنیـا خواهد بود و زبان آنـها تنـها متوجه اعراب فلسطین نمـیگردد.» ایشان تقسیم فلسطین توسط سازمان ملل را «ظلم فاحش» نامـید... علاوه بر این، آیتالله کاشانی درون پی سخنرانیـها و اعلامـیههای بعدی از افتتاح شماره حسابی خبر داد کـه بهمنظور جمعآوری کمکهای مردم به منظور تهیـه اسلحه و لباس به منظور مجاهدان فلسطین اختصاص یـافته بود.
موضوع مخالفت علما با طرح تقسیم فلسطین درون جامعه ملل شاید بـه واقع گام اولیـه مقابله علمای جهان اسلام و عرب بود و در واقع پرچمدار این حرکت روحانیت شیعه ایران و عراق بوده است. علمایی چون: هبهالدین شـهرستانی، سید محمدمـهدی صدر، سید محمدمـهدی اصفهانی و سید محمدمـهدی خراسانی کـه از علمای ایرانی ساکن بغداد و کاظمـین و شیخ راضی آلیـاسین کـه از علمای شیعه عراق هست با شرکت یوسف عطامفتی اهل سنت درون بغداد و حبیب العبیدی مفتی موصل، تلگرافی بـه مضمون ذیل بـه جامعه ملل و وزارت خارجه انگلیس مخابره نمودهاند: «این جانبان کـه نمایندگان روحانی مذاهب اسلامـی هستیم، از قرار کمـیسیون سلطنتی راجع بـه تقسیم فلسطین کـه یک کشور اسلامـی و عربی عزیزی است، اظهار عدم رضایت نموده و نسبت بـه آن اعتراض و آن را ضربتی بـه قلب اسلام و عرب مـیدانیم.»
در 25 اردیبهشت 1327 هـ ش / 15 مـه 1948 م، با خروج نیروهای استعمارگر انگلیس از فلسطین، دولت رژیم صهیونیستی اعلامـیه استقلال خود را منتشر ساخت. اخبار ناگوار واصله از فلسطین شور و هیجان فوقالعاده درون جامعه اسلامـی ایران بهوجود آورد. احساسات ضداسرائیلی و هیجانات مذهبی به منظور دفاع از مردم فلسطین بهطور روزافزون درون حال گسترش بود و تظاهرات اعتراضآمـیز توسط مرحوم آیتالله کاشانی و فدائیـان اسلام هدایت مـیشدند.
نقش روحانیت درون مبارزه ضدصهیونیستی مردم ایران
در روز جمعه 31 اردیبهشت 1327 هـ ش مرحوم آیتالله کاشانی ضمن ایراد خطابهای درون مسجد سلطانی، مردم را بـه حمایت جانی و مالی از مسلمانان فلسطین فراخواند و در پایـان مراسم قطعنامـهای درون شش ماده علیـه دولت صهیونیستی صادر شد. درون این قطعنامـه مردم از دولت و مجلس خواسته بودند کـه از مساعدت و همکاری با مسلمانان درون قضیـه فلسطین کوتاهی نکند و از اقامت یـهودیـانی کـه از ممالک عرب بـه ایران آمدهاند، جلوگیری بهعمل آید و در خاتمـه بـه آن دسته از یـهودیـان داخلی کـه در تقویت مالی یـهودیـان اسرائیلی تلاش مـید، هشدار داده شده بود کـه از مجازات شدید مصون نخواهند بود.
حضرت آیتالله العظمـی بروجردی با انتشار بیـانیـهای ضمن اظهار تأسف از اعمال یـهودیـان درون فلسطین خواستار اجتماع و وحدت صفوف مسلمانان ایران و سایر ممالک درون مقابل یـهود شد. اما رژیم شاه علیرغم احساسات ضداسرائیلی مردم تسهیلات فراوانی درون اختیـار صهیونیستها و آژانس یـهودیـان قرار داد که تا یـهودیـان فراری از کشورهای عربی را از طریق ایران و ترکیـه بـه فلسطین اشغالی منتقل سازند. کـه عاملی به منظور تقویت نظامـی و اقتصادی اسرائیل بهحساب مـیآمد... تظاهرات و افزایش هیجانات ملی نقش اصلی درون استعفای دولت حکیمـی داشت. با تشکیل دولت هژیر مبارزات ضدصهیونیستی ملت ایران ابعاد تازهای بر خود گرفت. فدائیـان اسلام بهرهبری شـهید نواب صفوی نقش موازی درون این مبارزات داشت. جمعیت فدائیـان اسلام با انتشار بیـانیـهای دولت را مخاطب قرار داد:
«هوالعزیز، نصر منالله و فتح قریب
خونـهای پاک فدائیـان رشید اسلام درون حمایت برادران مسلمان فلسطین مـیجوشد. پنج هزار از فدائیـان رشید اسلام عازم کمک بـه برادران مسلمان فلسطینی هستند و با کمال شتاب از دولت ایران اجازه حرکت سریع بـه سوی فلسطین را دارند و منتظر پاسخ سریع دولت مـیباشند.» از طرف فدائیـان اسلام، سید مجتبی نواب صفوی شدت مخالفت مردم با نخستوزیری هژیر موجب شد کـه دولت وی بیش از پنج ماه دوام نیـاورد!
ادامـه دارد.
[دکتر روحالله سپیر]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 19 Jan 2019 14:55:00 +0000