ساخت برج با اوریگامی

ساخت برج با اوریگامی آموزش ساخت اوریگامـی اردک فرار از زندان | اموزش اوریگامـی مـیوه - bargozideha.com | کاربرد اوریگامـی درون معماری - خانـه پارامتریک |

ساخت برج با اوریگامی

آموزش ساخت اوریگامـی اردک فرار از زندان

در حال بارگزاری....

]]>
دیدگاه دانلود کد ویدیو اشتراک بیشتر

7,028 0

آموزش ساخت اوریگامـی اردک فرار از زندان
نظر یـادتون نره


. ساخت برج با اوریگامی . ساخت برج با اوریگامی : ساخت برج با اوریگامی ، ساخت برج با اوریگامی




[ساخت برج با اوریگامی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 15 Jul 2018 22:56:00 +0000



ساخت برج با اوریگامی

اموزش اوریگامـی مـیوه - bargozideha.com

  • آموزش ساخت پنج مدل کارت تبریک نوروز با اوریگامـی

    جالب ترین و متفارت ترین کارت تبریکهای عید نوروز را مـی توانید با استفاده از اوریگامـی درست کنید! پنج مدل کارت تبریک نوروز با نقش اوریگامـی گل لاله، ساخت برج با اوریگامی ماهی قرمزو طلایی ،پرنده و ستاره را درون ادامـه ببینید: ساخت برج با اوریگامی کارت تبریک دستی / دست ساز با نقش گل لاله: آموزش ساخت کارت تبریک نوروز آموزش گام بـه گام ساخت کارت تبریک دسته گل لاله : درون مرحله اول اوریگامـی گل لاله را با استفاده از آموزش لینک زیر درست کنید: بعد یک تکه کاغذ کادوی مستطیل شکل را مانند عزیر که تا کنید و گلدان کارت تبریک را دست کنید: آموزش مرحله بـه مرحله اوریگامـی / اریگامـی گل لاله کاغذی آموزش ساخت کارت تبریک نوروز حال پشت گل های لاله کاغذی، نی یـا کاغذ لوله شده بچسبانید وگل ها را درون گلدان کاغذی با چسب بچسبانبد. ساخت برج با اوریگامی درون ان مرحله کارت تبریک دستی عید نوروز تان آماده است. ساخت برج با اوریگامی مـی توانید آن را با یک متن زیبای دست نویس کامل کنید. آموزش ساخت کارت تبریک نوروز شما مـی توانید این ماهی قرمز خوشگل را با کاغد و تا درست کنید و روی کارت تبریک عید نوروزتان بچسبانید: آموزش کاغذ و تا / ساخت اوریگامـی ماهی قرمز طرز ساخت کارت پستال با اوریگامـی درست کارت تبریک آموزش اوریگامـی ماهی طلایی مدل دیگری از کارت تبریک دستی با نقش قلب و اوریگامـی پرنده / قو: کارت تبریک مدل قلب

  • مـیوه های عجیب

    در این مطلب با مـیوه‌هایی آشنا خواهید شد کـه نـه تنـها ممکن است،‌ آنـها را اصلا ندیده باشید، بلکه از عجیب‌ترین مـیوه‌های جهان نیز بـه شمار مـی‌آیند.تصاویری مشاهده کنید، از عجیب‌ترین و زیباترین مـیوه‌های جهان.1 – Rambutan رامبوتاناین مـیوه درون جنوب شرقی آسیـا مـی‌روید. درخت رامبوتان همـیشـه دارای مـیوه است. طعم این مـیوه شیرین هست و مـی‌توان طعم آن را بـه انگور تشبیـه کرد.2 – Jackfruit جاک فروت یـا جاکویرااین مـیوه درون جنوب و غرب هند و سریلانکا و فیلیپین و بنگلادش مـی‌روید. مـیوه جاک فروت شبیـه آناناس است، اما از آن شیرین‌تر است. از چوب این درخت بـه خاطر استحکام بسیـار آن درون ساخت اثاث منزل استفاده مـی‌شود.3 – Passion Fruit پاشن فروتزادگاه اصلی این مـیوه آمریکای جنوبی و هند و نیوزلند است. این مـیوه دارای دانـه‌های زیر مانند انجیر است، اما از انجیر شیرین‌تر هست و درون تهیـه بستنی و شیرینی از آن استفاده مـی‌شود.4 – Lychee لیچیزادگاه اصلی این مـیوه جنوب چین و جنوب هند و تایوان است. پوست این مـیوه مانند پسته سخت هست و گفته مـی‌شود، قدمت آن بـه 2000 سال قبل از مـیلاد بازمـی‌گردد. طعم این مـیوه شبیـه انگور هست و از جمله مـیوه‌های سرشار از ویتامـین سی است.5 – Star fruit مـیوه ستارهاین مـیوه درون هند و سریلانکا و اندونزی مـی‌روید. طعم آن مثل کیوی و آناناس و سیب شیرین هست و و از جمله مـیوه‌های سرشار از ویتامـین سی است.6 – Mangosteen مانگوستینزادگاه اصلی این مـیوه اندونزی است. طعم آن ترش و دارای عطری بسیـار خوشبو هست و گفته شده از جمله مـیوه‌های ضدسرطان بـه شمار مـی‌آید و دارای فواید بسیـار زیـاد است. همچنین گفته شده کـه ملکه ویکتوریـا، ملکه انگلیس این مـیوه را بـه هرکه بسیـار دوست مـی‌داشت و مقرب او بـه شمار مـی‌آمد، هدیـه مـی‌داد.7 – Kumqut کومکوتزادگاه اصلی این مـیوه چین هست و از جمله مرکبات بسیـار کوچک بـه شمار مـی‌آید کـه شبیـه پرتقال و سرشار از ویتامـین سی است.8 – Durian دریـانزادگاه اصلی این مـیوه برونئی و اندونزی و مالزی ست و به دلیل اندازه بزرگ آن بـه ملکه مـیوه‌ها معروف است. این مـیوه دارای بوی بسیـار بدی است، بـه همـین دلیل استفاده از آن درون اماکن عمومـی ممنوع است، اما طعم آن شیرین است.9 – Dragon Fruit مـیوه اژدهازادگاه این مـیوه مکزیک و مرکز و جنوب آمریکاست و به خاطر شکل و رنگش بـه این نام نامـیده شد. این مـیوه دارای سه رنگ سفید و صورتی و قرمز و طعم آن شبیـه گلابی است. با برگ‌های این درخت چای نیز تهیـه مـی‌شود.10 – African cucumber خیـار آفریقاییزادگاه اصلی این مـیوه صحرای کالاهاری درون آفریقاست. این مـیوه دارای دو نوع سمـی و غیرسمـی است. نوع سمـی ای مـیوه دارای پوستی بـه رنگ سبز هست و نوع خوراکی آن دارای پوستی بـه رنگ زرد و طعم آن شبیـه ...

  • آموزش کاردستی با وسایل دوریختنی

    کاردستی با برگ درخت کاردستی و کلاژ زیبای طاووس با استفاده از برگ درخت و گلبرگ قرمز رنگ گل رز کاردستی با برگ درخت کاردستی و کلاژ زیبای طاووس با استفاده از برگ درخت و گلبرگ قرمز رنگ گل رز کلاژ طاووس درون اینجا هم کاردستی زیبای درخت با استفاده از ترکیبی از نقاشی به منظور تنـه درخت و برگها ی خشک شده نمایش داده شده است:   کاردستی درخت با برگ های خشک و این هم  کاردستی یک بوقلمون زیبا کـه با برگهای خشک درختان درست شده است:   کاردستی بوقلمون با برگ درخت    

  • آموزش ساخت اوریگامـی های زیبا و متنوع با نرم افزار OriFun Lite v1.0

    OriFun Lite نرم افزار کاملا فارسی بوده کـه امکان یـادگیری و ساخت صد ها مدل اوریگامـی بـه صورت دسته بندی شده درون موضوعات مختلف را بـه صورت کاملا تصویری بـه همراه انیمـیشن و تنـها با که تا زدن کاغذ آموزش مـی دهد. از جمله مدل های آموزشی این نسخه مـی توان بـه : اتوبوس، بچه قورباغه، پرنده، پروانـه، پنگوئن، تخم مرغ، جغد، جوجه، خانـه ی چوبی، خرس پاندا، خرس قطبی، خرگوش، روباه، گل آفتاب گردان، گل لاله، گل ساده، سگ، سمور دریـایی، صورت اردک، صورت اسب، صورت ببر، صورت پاندا، صورت جوجه، صورت خرس کوالا، صورت خرس، صورت خرگوش، صورت روباه، صورت سگ، صورت شیر، صورت فیل، صورت قورباغه، صورت گربه، صورت موش، صورت مـیمون، فروشگاه، فیل، قایق، قایق بادبان دار، قورباغه، کامـیون، لاک پشت، مار، ماشین، ماهی سر بزرگ، ماهی قرمز، ماهی، مداد، ملخ، موشک، مـیمون، نـهنگ، اسب جهنده، آسیـاب بادی، پرنده متحرک، پروانـه درون حال پرواز، تاس، جیرجیرک، چشم، دایناسور جهنده، دوربین، قایق دو نفره، قایق کوچک، قایق موتوری، قلب، قورباغه ی جهنده، کلاغ، کلاه جشن، کلاه چینی، کلاه سامورایی، لیوان، منجنیق، موش، ابر، آپارتمان، آسمان خراش، برج، خورشید، درخت پهن برگ، درخت سوزنی برگ، علف، کلبه، کوه، ماه، اله کلنگ، چرخ و فلک، تاب، خانـه ی سه بعدی، نُه مدل موشک (هواپیما) و پرنده ی معروف مایکل درون سریـال فرار از زندان و ... اشاره نمود. قابلیت های کلیدی نرم افزار OriFun Lite v1.0 :- بدون نیـاز بـه هر گونـه برنامـه ی کمکی- توانایی آموزش ساخت بیش از 106 مدل اوریگامـی- توانایی آموزش ساخت مدل ها بـه صورت انیمـیشن- دارای محیط کاربری بسیـار زیبا و انیمشین های کاربر پسند- دارای سرعت بسیـار بالا و بدون نیـاز بـه سخت افزارهای قوی و خاص- دارای پلیر اختصاصی به منظور پخش انیمـیشن ها- دارای حجم بسیـار کم - سازگار با نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز محبوب 7 - و ...   جهت دانلود نرم افزار بـه لینک زیر مراجعه کنید:http://www.asandownload.com/archives/utility/persian_tool/download_orifun_lite_full/

  • دنیـای جدید روباتها درون مـیان سازه های اوریگامـی

    دنیـای جدید روباتها درون مـیان سازه های اوریگامـی   روبات ها معمولا از اجسام سختی مانند فلز ساخته مـی شوند. اما سازه‌های کاغذی ساخته‌شده بر اساس اوریگامـی مـی‌تواند بـه ساخت روبات‌هایی منجر شود کـه با روبات‌های متداول بسیـار متفاوت هستند. سازه‌های کاغذی کـه با استفاده از اصول اوریگامـی (هنر تازدن کاغذ کـه توسط مردم ژاپن توسعه یـافته است) ساخته مـی‌شوند، مـی‌تواند بـه ساخت روبات‌های ارزان و آسان‌ساختی منجر شود کـه با روبات‌های سنتی فلزی بسیـار متفاوتند. بـه گزارش نیوساینتیست، جرج وایت‌سایدز و همکارانش درون دانشگاه هاروارد درون گذشته با الهام از ماهی مرکب، روباتی ساخته بودند کـه ماهیچه‌های مصنوعی از جنس پلاستیک نرم داشت و نیروی خود را از پمپ‌های پنوماتیک بـه دست مـی‌آورد. اکنون آنـها این تکنیک را با کاغذ ترکیب کرده‌اند که تا مجموعه‌ای از سازه‌های سبک‌وزن را بسازند کـه قادرند خم بشوند، پیچ بخورند، و حتی اجسام سنگین را بلند کنند. کاغذ اگرچه انعطاف‌پذیر است، اما بر خلاف پلاستیک کش نمـی‌آید. درون نتیجه زمانی‌که یک بالون کاغذی با هوا پر مـی‌شود، به منظور شکل‌دهی سازه‌های صلب مناسب است. به منظور مثال، کاغذی کـه به شکل یک فانوس که تا خورده هست و درون یک پلاستیک انعطاف‌پذیر جاسازی شده؛ زمانی‌که باد مـی‌شود بـه سمت بالا منبسط مـی‌شود و با ایجاد لوله‌ای بـه عرض ۱ سانتی‌متر و وزن تنـها ۸ گرم، مـی‌تواند باری بـه وزن ۱ کیلوگرم را بلند کند. چسباندن بخش‌های مختلف این فانوس بـه یکدیگر امکان پیچیدن یـا که تا خوردن آن را درون حین باد شدن فراهم مـی‌آورد. با بهبود این طراحی‌های ساده مـی‌توان روبات‌های «نرمـی» ساخت کـه قادرند بر خلاف روبات‌هایی کـه اکنون درون خطوط تولید کارخانـه‌ها استفاده مـی‌شوند، درون نزدیکی و کنار انسان‌ها کار کنند. بـه گفته گروه تحقیقاتی این روبات‌ها مـی‌توانند بـه عنوان دست‌های اضافی به منظور جراحان، یـا به منظور کار با اجسام ظریفی مانند تخم مرغ و مـیوجات استفاده شوند.  




[ساخت برج با اوریگامی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 06 Jul 2018 22:16:00 +0000



ساخت برج با اوریگامی

کاربرد اوریگامـی درون معماری - خانـه پارامتریک

چکیده

در مطالعات انجام شده درون زمـینـه کاربرد اوریگامـی درون معماری، ساخت برج با اوریگامی یک رویکرد مـیان رشته ای، دیدگاه های ریـاضی، معماری و سازه ای درباره سازه های تاشده را مورد بررسی قرار مـی دهد کـه این امر بـه درک این موضوع کمک مـی کند کـه چگونـه فولدینگ (تازدن) کاغذ مـی تواند بـه عنوان ابزاری به منظور حل مسائل سازه ای و زیبایی شناختی مطرح گردد. ساخت برج با اوریگامی درون این متن، اوریگامـی زمـینـه ای را به منظور دستیـابی بـه تجربه ای شناختی درون زمـینـه پیکربندی های فضایی و فرم یـابی فراهم آورده و به عنوان یک ابزار مفید به منظور تحقیقات مورفولوژیکی بیشتر درون زمـینـه پروسه طراحی معماری عمل مـی کند. ساخت برج با اوریگامی بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط دانشجویـان معماری، اوریگامـی بـه عنوان منبعی غنی و الهام بخش مطرح شده و در طیف گسترده ای از طرح ها مورد استفاده قرار گرفته و حتی باعث کشف فرم ها و متدهای ساخت جدید شده است.

کلمات کلیدی: ساخت برج با اوریگامی معماری، طراحی، آموزش، اوریگامـی درون معماری، فولدینگ با استفاده از کاغذ

مقدمـه

اوریگامـی هنر تازدن کاغذ هست که اولین بار درون ژاپن ابداع شد و اکنون درون سراسر جهان رواج دارد. این هنر درون علوم و مـهندسی مورد توجه قرار گرفت و در طرح های بدیع بسیـاری بـه کار گرفته شد ( چانگ و دیگران. ۲۰۱۴؛ فی و سوجان، ۲۰۱۳). از زمان پیدایش این هنر تاکنون، هنرمندان و دانشمندان بسیـاری بـه این شیوه علاقمند شده و تلاش د که تا اصول بنیـادین آن را آشکار ساخته و مورد بررسی قرار دهند. هدف این هنر ارائه تصویری از یک شیء با استفاده از که تا زدن و ایجاد الگو هایی بر روی یک تکه کاغذ است. فرآیندی کـه ترجیحا بهتر هست بدون چسب زدن یـا برش کاغذ صورت گیرد. هنر ژاپنی تازدن کاغذ (فولدینگ) نیـازمند درک عمـیق و کاربرد دقیق تبدیلات هندسی به منظور رسیدن از یک سطح صاف بـه یک سازه سه بعدی مـی باشد. درک ویژگی های هندسی و توپولوژیکی اوریگامـی چالشی بود کـه تعدادی از مـهندسین بـه منظور فرمول بندی اصول و قوانین فولدینگ با آن روبرو شدند. مـهندسین همچنین به منظور این کـه بتوانند از این روش درون طرح های خود استفاده کنند بـه یـادگیری این هنر باستانی علاقمند شدند.

تکنیک اوریگامـی درون زمـینـه های بسیـاری مورد استفاده قرار گرفت (فی و سوجان، ۲۰۱۳؛ لیـاپی، ۲۰۰۲). کاربرد این روش درون موضوعات متنوع باعث شد اوریگامـی از یک سبک هنری بـه موضوعی مرتبط با ریـاضیـات و مـهندسی تبدیل شود. اوریگامـی مـی تواند درون حوزه هایی مانند طراحی معماری و سازه ای موثر واقع گردد. استراتژی فولدینگ بـه عنوان روشی به منظور شکل گیری کانسپت های سازه ای و فضایی اوریگامـی درون معماری با استفاده از اشکال هندسی پیچیده، مورد بررسی قرار گرفته است. بـه این ترتیب، اوریگامـی بـه عنوان یک سبک و معماری بـه اصولی کامل تر و پیشرفته تر درون سال های اخیر تبدیل شده اند. درون مطالعات معماری، بـه راحتی مـی توان تاثیرات اوریگامـی بـه عنوان یک ابزار به منظور خلق فرم های معماری متفاوت را مشاهده کرد (همرلینگ، ۲۰۱۰؛ سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹). بـه این ترتیب، زمانی کـه به دنبال یـافتن منبعی الهام بخش به منظور یک طرح معماری هستیم، مـی توانیم از پیشرفت های جدید درون زمـینـه اوریگامـی و فولدینگ بهره ببریم.

هدف اصلی درون طرحی کـه از این سبک الهام گرفته است، خلق اشیـاء سه بعدی از صفحات دو بعدی مـی باشد.انی کـه در این زمـینـه درون ژاپن فعالیت مـی کنند بـه همراه ریـاضی دانان و هنرمندان از طریق  ایجاد مجموعه دستورالعمل هایی تصویری کـه حاصل همکاری مـیان هنرمندان و دانشمندان مـی باشد و در سراسر جهان قابل درک است، باعث محبوبیت این هنر درون قرن بیستم شدند (لنگ، ۲۰۰۷). بر اثر این همکاری، منبعی الهام بخش به منظور طراحی مفهومـی از طریق درک هنر اوریگامـی بـه عنوان یک علم ارائه گردید کـه فرصت های بسیـاری به منظور شکل دهی بـه آثار معماری فراهم مـی نماید (بری و وینند، ۲۰۰۸؛ ماتسوبارا و سلانی، ۲۰۰۷؛ اسوریو، پایو و الیورا، ۲۰۱۴).

با توجه بـه پیشینـه مطرح شده، این مقاله روشی قابل اجرا به منظور بررسی آثار معماری برمبنای قوانین اوریگامـی ارائه مـی دهد. این سبک معماری از ظرفیت های الاستیکی کـه به صفحات مسطح از طریق تازدن بخشیده مـی شود، بهره مـی برد. با استفاده از تکنیک فولدینگ، مـی توان سطوحی با فرم های متنوع بـه دست آورد کـه این امر باعث ایجاد طیفی از پیکربندی های فضایی خواهد شد. بر اساس پتانسیل های مطرح شده، سبک اوریگامـی بـه صورت گسترده درون کاربری های متنوع بـه کار گرفته مـی شود. اما مسئله اینجاست کـه فن تازدن کاغذ چه تاثیراتی بر کاربری های فوق الذکر خواهد داشت؟ درون متن پیش رو، لازم هست این مسائل درون زمـینـه اوریگامـی فولدینگ مورد بحث و بررسی قرار گیرد:

  • علمـی کـه سبک اوریگامـی بـه عنوان یک هنر را هدایت مـی کند چیست؟
  • قوانین فولدینگ و تکنیک های مورد استفاده درون ساخت سازه های اوریگامـی کدامند؟
  • کدام یک از سبک ها و کاربری ها درون معماری تحت تاثیر تکنیک اوریگامـی قرار گرفته اند؟
  • نقش اوریگامـی درون پروسه های طراحی معماری چیست؟
  • تکنیک اوریگامـی از چه پتانسیل هایی به منظور دانشجویـان معماری برخوردار است؟

در بخش بعدی، اشاره ای مختصر بـه مبدا پیدایش و روند پیشرفت تکنیک اوریگامـی خواهیم داشت. سپس ویژگی های هندسی، مشخصات توپولوژیکی و قابلیت های سازه ای فولدینگ با کاغذ مورد بررسی قرار مـی گیرد. بعد از آن، بعضی از کاربردهای جالب توجه این سبک درون زمـینـه معماری مطرح خواهد شد. و در نـهایت، با جمع آوری اطلاعات درون این موضوع توسط دانشجویـان معماری، پتانسیل های تکنیک اوریگامـی درون آموزش معماری ارائه مـی گردد.

هنر اوریگامـی: مبدا پیدایش و پیشرفت ها

واژه اوریگامـی ترکیبی از دو لغت ژاپنی “اوری” بـه معنی تاشده و “کامـی” بـه معنی کاغذ مـی باشد. غالبا درگذشته، واژه اوریگامـی درون اشاره بـه هنر قدیمـی تازدن کاغذ مورد استفاده قرار مـی گرفت. هنری کـه در چین شکل گرفت و در ژاپن توسعه یـافت. سبکی کـه در آن کاغذ به منظور ایجاد تندیس هایی انتزاعی یـا دقیق از اشیـاء یـا ایده ها که تا زده مـی شد. بنابراین اوریگامـی روش ابتکاری تازدن کاغذ به منظور ساخت فرم ها و اشکال زیباست. درون اواسط دهه ۹۰ مـیلادی، این سبک بـه صورت هنری مدرن توسعه یـافت و در معماری معاصر رواج پیدا کرد. معماران بسیـاری درون آثار خود از این سبک الهام گرفتند (گیلوفسکی، پلچینسکی و استوارتز، ۲۰۱۴؛ لنگ، ۲۰۰۷؛ پرازا- هرناندز و دیگران. ۲۰۱۴).

تکنیک اوریگامـی درون سراسر جهان از طریقانی کـه به نقاط مختلف سفر مـی د، منتشر شد. با ارائه دستورالعمل های ساخت اوریگامـی، این سبک درون غرب نیز بـه عنوان یک ابزار جدید و بدیع مطرح گردید. روش سنتی ساخت اوریگامـی درون نتیجه چنین مبادلات فرهنگی دستخوش تغییر و تحول شد (تانتاوی، ۲۰۱۵). درون این زمـینـه مـی توان گفت، اوریگامـی مدرن کـه در قرن بیستم رواج یـافت، بر اساس الگویی کاملا متفاوت شکل گرفت. یکی از هنرمندان و تئوریسین های تاثیرگذار درون زمـینـه اوریگامـی، فیزیک دان آمریکایی رابرت لنگ بود کـه نـه تنـها مقالات بسیـاری درون زمـینـه استراتژی های فولدینگ منتشر کرد بلکه درون زمـینـه بـه کارگیری اوریگامـی نیز درون مسائل مـهندسی درون واقعیت بـه پیشرفت های چشمگیری دست یـافت (همرلینگ، ۲۰۱۰). با پیشرفت های رخ داده، اوریگامـی بـه عنوان منبعی الهام بخش به منظور مـهندسین درون رشته های مـهندسی سازه، معماری، بیوتکنولوژی، پزشکی، مـهندسی هوا و فضا و سایر حوزه های فنی، مورد توجه قرار گرفت (گیلوفسکی، پلچینسکی و استوارتز، ۲۰۱۴).

نکته دیگری کـه لازم بـه ذکر است، توجه معماران و مـهندسین بـه گنجاندن رویکردهای پایدار درون استراتژی های طراحی خود مـی باشد (کلوئپفر، ۲۰۰۸). درون این زمـینـه، اوریگامـی الهام بخش تعداد زیـادی از طراحان و مـهندسین بـه منظور دستیـابی بـه روش هایی بدیع به منظور ساخت، نصب، نگهداری و شکل بـه اشیـاء و سازه ها بوده است. گسترش و رواج این سبک بـه ایجاد طرح های منطبق با معیـارهای پایداری منجر شده هست که شامل استفاده از مصالحی سبز مانند کاغذ مـی شود. متریـالی کـه از قابلیت بازیـافت بسیـار خوبی برخوردار هست (وو، ۲۰۱۵).

به دلیل پیشرفت های رخ داده درون علوم مواد، بـه ویژه درون زمـینـه ساخت کاغذ، بـه کارگیری این متریـال به منظور ساخت اجزاء فنی و اشیـاء سه بعدی آغاز شد. مقوا درون واقع کاغذی چند لایـه و متراکم است. ظرفیت های سازه ای آن مستقیما بـه چگالی لایـه هایش برمـی گردد. شیگرو بن بعد از انجام چندین آزمایش فنی، از لوله های مقوایی بـه عنوان اجزاء سازه ای درون تعداد زیـاد و متنوعی از ساخته های خود استفاده کرد. این آزمایشات نشان داد کـه محصولی با پایـه کاغذ مانند مقوا گزینـه ای منطقی به منظور استفاده درون پروژه های مـهندسی هست به دلیل این کـه مـی توان آن را درون چندین سطح و مقیـاس مورد ارزیـابی قرار داد. بر اساس تحقیقات بن، صنعت ساخت و ساز درون زمـینـه استفاده از محصولات با پایـه کاغذ بـه عنوان یک المان سازه ای پیشگام بوده است. کـه این امر باعث وقوع پیشرفت هایی درون زمـینـه تکنولوژی های ساخت مدرن شده و تاثیرات منفی بر محیط زیست را کاهش مـی دهد (بن و دیگران. ۲۰۰۹؛ جیمز، ۲۰۰۸).

دانش اوریگامـی: درک نحوه کارکرد اوریگامـی

بیشتر مردم اوریگامـی را ساخت ماهرانـه فرم های سه بعدی از موجودات زنده یـا اشیـاء موجود درون طبیعت یـا محیط مصنوعی مـی دانند (سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹). با این حال، ریـاضی دانان، دانشمندان و مـهندسین کشف کرده اند کـه در تئوری، تعداد اشکال قابل ساخت با استفاده از مفهوم سنتی اوریگامـی نامتناهی هست ( پرازا- هرناندز و دیگران. ۲۰۱۴). این اکتشافات رویکردهای جدیدی به منظور ساخت، نصب و شکل بـه دستگاه ها و سازه ها بر اساس اصول و قواعد ساخت اوریگامـی بـه دست مـی دهد. این مسئله بـه خوبی درون روند رو بـه رشد توجه بـه تئوری ها و ابزار مرتبط با موضوع اوریگامـی درون چهار دهه گذشته بـه چشم مـی خورد (فی و سوجان، ۲۰۱۳؛ لنگ، ۲۰۰۴). این توجه فزاینده درون به چالش کشیدن فرم های اوریگامـی نـهایتا بـه بررسی بیشتر ویژگی های هندسی، مشخصات توپولوژیکی و قابلیت های سازه ای فولدینگ با کاغذ منجر شد کـه ابزاری با ارزش به منظور الهام گیری درون اختیـار معماران به منظور خلق آثار متنوع با کاربری های متفاوت قرار مـی دهد.

ویژگی های هندسی

اگرچه اوریگامـی هزاران سال هست که مورد استفاده قرار مـی گیرد، تنـها درون دهه ۸۰ مـیلادی بود کـه پتانسیل های هندسی اوریگامـی قاعده مند گشته و بازیـابی شد (اسوریو، پایو و الیورا، ۲۰۱۴)

تصویر ۱: تکنیک های اولیـه و نحوه تازدن اوریگامـی. ترسیم شده توسط گیلوفسکی، پلچینسکی و استوارتز (۲۰۱۴)، جیمز (۲۰۰۸) و ریـهال (۲۰۱۳).

بعدها، چندین رویکرد ریـاضی به منظور درک پدیده فولدینگ بـه وسیله کاغذ و ترسیم چشم اندازی از مبحث اوریگامـی شکل گرفت. کانسپت های اصلی و نحوه کاربرد فرم های تاخورده از طریق چندین پروژه تحقیقاتی درون حوزه های ریـاضیـات، مـهندسی و معماری ارائه گردید. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط بوری و وینند (۲۰۰۸)، فالک و ون بارلو (۲۰۱۱)، گیلوفسکی، پلچینسکی و استوارتز (۲۰۱۴)، همرلینگ (۲۰۱۰)، جیمز (۲۰۰۸)، ریـهال (۲۰۱۳)، شنک و گست (۲۰۱۱) و تراتز و چرنیـاک (۲۰۱۱)، روش های اصلی ساخت اوریگامـی ممکن هست به این صورت طبقه بندی گردد: کوه ها، دره ها، فرم های چرخان، فرم های چندلایـه، لوزی ها(فرم های الماس شکل)، تاخوردگی های اسکواش، حفره ها، پاکت ها، گلبرگ ها و تاخوردگی های معکوس. تعدادی از این روش ها درون تصویر ۱ نشان داده شده است.

اگرچه تعداد روش های اصلی ساخت اوریگامـی محدود است، این روش ها مـی توانند بـه صورت ترکیبی به منظور ایجاد تنوع نامحدودی از مدل ها و طرح ها بـه کارگرفته شوند (گیلوفسکی، پلچینسکی و استوارتز ۲۰۱۴؛ همرلینگ، ۲۰۱۰). با استفاده از این تکنیک ها و همچنین بعد از باز تای یک مدل کاغذی اوریگامـی سه بعدی، یک الگوی تعریف شده مشخص به منظور ساخت اوریگامـی شکل مـی گیرد. این الگو از المان ها و قطعاتی مسطح و خود متشابه تشکیل شده است. مطالعه قطعات و کانسپت های اجزاء تعریف شده درون طراحی اوریگامـی، چندین ویژگی مشترک هندسی را آشکار مـی سازد کـه پایـه و اساس شکل گیری و گسترش آثار خلاقانـه مـی باشد – تقارن، رشد، ایزومتری و تکرار (جوگی، ۲۰۱۲؛ لیـاپی، ۲۰۰۲). بر اساس این ویژگی ها، اوریگامـی مـی تواند به منظور ساخت طرح های هندسی متنوع مورد استفاده قرار گیرد. جدول ۱ تعدادی از ویژگی های فوق الذکر را درون مورد ساختارهای متفاوت بـه صورت خلاصه بیـان مـی کند.

مشخصات توپولوژیکی

علاوه بر ویژگی های هندسی اوریگامـی، اصول و قواعدی شکل گرفته اند کـه مشخص مـی کنند با روش فولدینگ با کاغذ چه کارهایی قابل انجام بوده و انجام چه کارهایی ممکن نیست. درون روند شکل گیری بیشتر الگوهای اوریگامـی، مـی توان گفت دستورالعملی متشکل از قوانین حاکم بر اشکال، وجود دارد کـه باید از آن پیروی نماییم. توپولوژی عمدتا بر اساس قواعد کلی هوزیتا، اصول بنیـادین مایکاوا، الگوهای مـیورا و قوانین کاوازاکی تعریف شده هست (فی و سوجان، ۲۰۱۳). با این اصول و قواعد کلی، مـی توان از اوریگامـی به منظور ساخت چندین مدل ریـاضی بنابر قوانین و الزامات دقیقی مانند احجام افلاطونی، فراکتال ها، ساختاربندی ها، تقارن ها، سیستم های ورونئی و سطوح قابل گسترش، استفاده کرد (هال، ۲۰۰۲؛ خادم زاده و مظاهری، ۲۰۰۷؛ اسوریو، پایو و الیورا، ۲۰۱۴).

جدول ۱٫ روند شکل گیری و مشخصات هندسی اوریگامـی. بر مبنای مقاله لیـاپی (۲۰۰۲).

مشخصات توپولوژیک اوریگامـی توسط لیـاپی (۲۰۰۲) درون قالب نکات زیر طبقه بندی شده است:

  • یکی از شرایط کلی توپولوژیکی کـه هر الگو به منظور ایجاد تاخوردگی حتما از آن تبعیت نماید، این نکته هست که تعداد که تا خوردگی های ایجاد شده از هر نقطه همواره حتما زوج باشد.
  • شرط دوم این هست که درون هر زمان کـه چهار تاخوردگی درون یک نقطه مشترک بـه هم مـی رسند، تفاوت مـیان دو زاویـه مجاور حتما با تفاوت مـیان دو زاویـه دیگر برابر باشد.
  • در نـهایت، شرط سوم مبنی بر این کـه رابطه زیر حتما بر زوایـای a۲n … a۳، a۲، a۱، پیرامون یک نقطه درون یک الگوی تاخوردگی اوریگامـی مسطح برقرار باشد:

a۱ + a۳ + … + a۲n-1 = a۲ + a۴ + a۶ + … + a۲n = ۱۸۰ درجه

تصویر ۲: الگوهای متداول اوریگامـی. ترسیم مجدد از گیلوفسکی، پلچینسکی و استوارتز (۲۰۱۴) و تراتز و چرنیـاک (۲۰۱۱).

به عبارت ساده، این ارتباطات مـیان زوایـای پیرامون یک نقطه از ایجاد فاصله تاخوردگی هایی کـه در یک نقطه بـه هم مـی رسند، جلوگیری خواهد کرد.

قابلیت های سازه ای

هدف این بخش از مقاله معرفی الگوهای فولدینگ جذاب بـه منظور بـه کارگیری درون آثار معماریست. سازه های ورق تاشده مدت زمان بسیـاری هست که درون بحث ساخت و ساز حضور دارند؛ از دیدگاه مکانیکی، اوریگامـی مـی تواند بـه عنوان یک سازه تاشده تعریف گردد (بوری و وینند، ۲۰۰۸؛ گیلوفسکی، پلچینسکی و استوارتز، ۲۰۱۴). خصوصیت برجسته این سازه ها صلبیت مضاعف ناشی از اینرسی ایجاد شده درون اثر برپایی سطوح است. بر این اساس، اوریگامـی درون مقیـاس سازه ای و به منظور بـه کارگیری بـه عنوان یک سازه، پیرو ابداعات انجام شده و جدیدترین پیشرفت های صورت گرفته درون زمـینـه مصالح کاربردی و روش های اتصال، مطرح مـی گردد. بـه دلایل ذکر شده، این گونـه از سازه های تاشده بـه طور ویژه ای الزامات مورد نیـاز به منظور دستیـابی بـه سازه ای سبک، خود ایستا، با قابلیت طراحی درون فرم های متنوع و دارای ویژگی های حرکتی را تامـین مـی کنند. علاوه بر این، بـه دلیل تمایل موجود به منظور رسیدن بـه روش ساختی سریع و مقرون بـه صرفه، سازه های تاشده از جنس چوب، فولاد و سایر مصالح مدرن جایگزین سازه های تاشده بتن مسلح شدند و در نـهایت دستیـابی بـه سازه های قابل توسعه ممکن گردید هسیس و وینند، ۲۰۰۸؛ اسوریو، پایو و الیورا، ۲۰۱۴؛ شکولراک، ایوانویچ- شکولراک و چیکیچ- توارویچ، ۲۰۱۲).

در سایـه چنین قابلیت هایی، الگوهای سازه ای بسیـاری درون دسترس خواهند بود کـه ممکن هست برای کاربرد درون آثار معماری بسیـار جذاب و جالب توجه باشند. با این حال، رایج ترین الگوهای اوریگامـی، الگوهای طولی، چند وجهی، جعبه تخم مرغ و مـیورا- اوری مـی باشند، همان طور کـه در تصویر ۲ ارائه شده اند (گیلوفسکی، پلچینسکی و استوارتز، ۲۰۱۴؛ تراتز و چرنیـاک، ۲۰۱۱). علاوه بر الگوهای اوریگامـی مذکور، سطح مـی تواند خود را بـه سادگی با هندسه ها، احجام و فضاهای متنوعی از طریق افزایش یـا کاهش زاویـه مـیان وجوه و وارد نیرو بـه نقاط استراتژیک، تطبیق دهد (اسوریو، پایو و الیورا، ۲۰۱۴).

در روند تکامل تکنیک اوریگامـی، آزمایش های انجام شده با بـه کارگیری ایده های نوین پا را از موضوع اوریگامـی بـه عنوان یک فرم تندیس گونـه، فراتر گذاشته و تدریجا بـه سمت استفاده از فرم های انتزاعی تر مـی رود. فرم هایی مانند گونـه های متنوع و بسط یـافته سطوح باز و بسته کـه مـی توانند بـه صورت کانسپ هایی مفید به منظور شکل بـه آثار معماری مورد استفاده قرار گیرند (جیـا، ۲۰۱۴؛ لیـاپی، ۲۰۰۲؛ سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹).

تصویر ۳: گونـه هایی از سازه های تاشده. ترسیم مجدد از سکولراک (۲۰۱۰).

به طور کلی، چندین نوع سازه تاشده وجود دارد. بر اساس مقاله شکولراک، ایوانویچ- شکولراک و چیکیچ- توارویچ (۲۰۱۲)، این سازه ها مـی توانند درون چند گروه سطوح ورق تاشده، قاب های ورق تاشده و سازه های ورق تاشده فضایی طبقه بندی شوند (تصویر ۳ را ببینید).

  • سطوح ورق تاشده سازه هایی هستند کـه در آن ها تمام المان هایی کـه دربرگیرنده بالاترین و پایین ترین نقاط سازه تاشده هستند بـه دو صفحه هم راستا تعلق دارند.
  • قاب های ورق تاشده یک مجموعه ساختمانی هستند کـه در آن ها المان های هر بخش از سطوح تاخورده دو بـه دو فرمـی فضایی بـه صورت یک قاب را ایجاد مـی کنند. این نوع از سازه های تاشده شامل ساختارهای فضایی هستند کـه از دو یـا چند تاخوردگی درون یک صفحه تشکیل شده اند.
  • سازه های تاشده فضایی، سازه هایی هستند کـه در آن ها یک مجموعه ساختمانی از طریق ترکیب متقابل المان های یک سازه تاشده شکل مـی گیرد (شکولراک، ایوانویچ- شکولراک و چیکیچ- توارویچ، ۲۰۱۲).

موقعیت ها و شرایط بیـان شده، چارچوب و شمای کلی هندسی، توپولوژیکی و سازه ای مورد نیـاز به منظور درک بهتر ویژگی های تکنیک اوریگامـی بـه عنوان یک علم را مشخص مـی کند و همچنین این امکان را فراهم مـی نماید که تا اصول و قواعد جدید و نوین شکل گیرد. مـی توان گفت، مدل هایی کـه از اوریگامـی الهام گرفته اند از دیدگاه مـهندسین و معماران بسیـار جذاب هستند (گیلوفسکی، پلچینسکی و استوارتز، ۲۰۱۴؛ لیـاپی، ۲۰۰۲). ویژگی جادویی این مدل ها این هست که بیشتر پروسه تاخوردگی بـه خودی خود درون اثر مشخصات فیزیکی کاغذ صورت مـی گیرد و اجرا کننده تکنیک اوریگامـی تنـها لازم هست خطوط تاخوردگی را مشخص نماید (اسوریو، پایو و الیورا، ۲۰۱۴). بنابراین، بـه صورت غیر قابل انتظاری تعداد بسیـار زیـادی از انواع کاربری های معماری امروزین مـی توانند از مزیت های اوریگامـی به منظور حل چالش های پیش رو درون زمـینـه طراحی و سازه بهره ببرند.

کاربری های معماری الهام گرفته از اوریگامـی

هنر اوریگامـی بـه عنوان ابزاری ارزشمند درون زمـینـه هایی متنوع به منظور توسعه کاربری های متعدد طراحی و مـهندسی مطرح است. نکات بسیـاری وجود دارد کـه مـهندسی مـی تواند از هنر بیـاموزد و برعکس. اوریگامـی درون معماری، از این پتانسیل برخوردار هست که بـه عنوان یک اینترفیس به منظور دستیـابی بـه تجربیـات شناختی از تغییرشکل های فضایی و فرم یـابی و همچنین بـه عنوان یک ابزار بررسی طراحی های سازه ای درون معماری عمل کند (بیـانچینی، سیلاو آیستا، ۲۰۰۹؛ هاگیوارا، ۲۰۰۸؛ لنگ، ۲۰۰۴؛ سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹).

تصویر ۴: کاربردهای معماری اوریگامـی با الهام از طبیعت؛ (a) استادیوم کی ژونگ درون شانگهای، (b) سالن تئاتر اوریگامـی طراحی شده توسط گروه معماران گنگ

تصویر ۵: معماری قابل انتقال و متحرک الهام گرفته از تکنیک اوریگامـی؛ (a) پاویون هنر بسته بندی شده، (b) سرپناه تاشونده و (c) پناهگاه قابل بازیـابی

پتانسیل های مطرح شده درون زمـینـه کاربردهای متنوع این سبک کـه منبع الهام انواع گوناگونی از آثار معماری بوده است، بـه طور خلاصه درون قالب نکات زیر بیـان مـی گردد.

  • اوریگامـی درون معماری بیومـیمتیک: طبیعت نمونـه های بسیـاری از بـه کارگیری اصول و قواعد فولدینگ درون قالب فرم های متنوع و در سطوح متفاوت را ارائه مـی دهد کـه برای دستیـابی بـه اه گوناگون خود را با موقعیت های مختلف تطبیق مـی دهند. طبیعت قابل انتقال، متحرک و تاشونده اوریگامـی ابزاری بسیـار قدرتمند به منظور درک بهتر حالات مختلف تحرک و جابه جایی موجود درون پدیده های طبیعی و در نتیجه ارتباطات سازه ای و ساختاری مابین اجزاء مختلف تشکیل دهنده آن ها ارائه مـی دهد. این روند درون برگ ها، گل ها، صدف های دریـایی و بال حشرات یـافت مـی شود کـه به صورت فرضی مـی توان گفت از قواعد حاکم بر ساختارهای تاشونده پیروی مـی کنند (جیـا، ۲۰۱۴؛ سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹). درون این زمـینـه، حشام، کارنی و هانئور (۲۰۰۴) بعضی از نمونـه های طبیعی دارای فرم متحرک را مورد مطالعه قرار دادند، که تا بتوان از ویژگی های فرمـی و ساختاری و همچنین پتانسیل های آن ها درون سیستم های سازه ای ساخت انسان بهره برد. این سبک از معماری درون استادیوم کی ژونگ درون شانگهای کـه از گل ماگنولیـا الهام گرفته هست و درون سقف متحرک سالن تئاتر بنگ سیـاسترم استارلایت درون ایـالات متحده یـافت مـی شود، سقفی کـه مانند گلبرگ های یک گل باز و بسته مـی شود (تصویر ۴ را ببینید) (آصفی و فروزنده، ۲۰۱۱).
  • اوریگامـی درون معماری قابل انتقال: سبکی دیگر از معماری کـه با استفاده از اوریگامـی اجرا مـی شود. این سبک شامل ساختمان های موقتی، قابل نصب و برچیدن مـی شود. این فرم استفاده از اوریگامـی بـه مـیزان بیشتری از ظرفیت های این تکنیک بهره مـی برد. سبکی کـه در آن اجزاء سازه ها مـی توانند از یکدیگر بـه منظور حمل و نقل آسان جدا شوند. سازه هایی کـه خود ایستا هستند و در هنگام نصب بـه هیچ عضو پایدار کننده اضافی نیـاز ندارند و به خودی خود ایستا باقی مـی مانند. نمونـه هایی از این گونـه آثار را مـی توان درون پاویون هنر بسته بندی شده اثر مـیوا تاکابایـاشی، سرپناه تاشونده اثر ریو ایچی آشیزاوا و پناهگاه قابل بازیـابی اثر متیو ملون مشاهده کرد (تصویر ۵ را ببینید) (اسوریو، پایو و الیورا، ۲۰۱۴).
  • اوریگامـی درون معماری ایستا: علاوه بر تمام فرم هایی کـه در قسمت بالا توضیح داده شد، آثار معماری کـه از اوریگامـی الهام مـی گیرد ممکن هست در وضعیتی ثابت با استفاده از مصالح سنگین، قرار داشته باشد (اسوریو، پایو و الیورا، ۲۰۱۴). درون این زمـینـه، برج هنر ایسوزاکی اثر آراتا ایسوزاکی، ترمـینال کشتی رانی یوکوهاما اثر گروه معماری FOA، موزه اتومبیل اثر استودیو معماری ۳Gatti، و اخیرا، فرودگاه سنت پترزبورگ اثر گریمشاو، نمونـه های شناخته شده ای از بـه کارگیری الگوهای فولدینگ هستند کـه در آن ها دیـاگرام ها و ارتباطات سازه ای اوریگامـی بـه آسانی قابل تشخیص مـی باشد.
  • اوریگامـی درون معماری واکنش گر و پاسخگو: حوزه مـهم دیگری کـه از نتایج بـه دست آمده از مطالعات انجام شده بر روی تکنیک اوریگامـی بهره مـی برد، سازه های واکنشگر و پاسخگوست. این سازه ها معمولا بـه جای سطوح بر اساس مدول های اوریگامـی تعریف مـی شوند. این مدول ها از چندین سطح تشکیل شده اند کـه پیرامون یک نقطه مرکزی قرار گرفته اند، و تعداد سطوح معمولا کم است. دلیل این موضوع سادگی پیش بینی و کنترل هندسی فرآیند باز و بسته شدن مدول ها مـی باشد. این مدول ها درون کل بـه یک محرک واکنش نشان مـی دهند اما هر واحد تشکیل دهنده آن ها از لحاظ هندسی مستقلا عمل مـی کند (اسوریو، پایو و الیورا، ۲۰۱۴). نمونـه هایی از این سبک را مـی توان درون اوریگامـی آگزتیک درون دانشگاه ییل و برج البحار درون ابوظبی مشاهده کرد.اوریگامـی
  • اوریگامـی درون معماری قابل بازیـافت: ویژگی های منحصر بـه فرد سازه های تاشو ممکن هست مدل های نگهداری و عمر ساختمان را تغییر دهد و روش هایی به منظور بازسازی و پیکربندی مجدد ساختمان بـه عنوان روشی جایگزین به منظور تخریب ارائه دهد. درون کل، سازه های تاشو تاثیرات مخرب کمتری بر روی محیط پیرامون خود درون مقایسه با تکنولوژی های رایج دارند بـه دلیل این کـه در این سازه ها قابلیت استفاده مجدد، اصلاحات و بازسازی و جابه جایی وجود دارد (ویرتزبیسکی- نیگو؛ ۲۰۰۵). درون این زمـینـه مـی توان گفت، خانـه هلیوس از نقطه نظر معماری جذاب ترین پمپ بنزین درون سراسر جهان است. خانـه هلیوس کـه در لس آنجلس قرار گرفته است، اولین پمپ بنزین درون ایـالات متحده مـی باشد کـه گواهی LEED را دریـافت کرد. ویژگی اصلی این بنا کـه توسط دفتر معماری dA و گروه معماری جانستون مارکلی طراحی شده است، سقف چند وجهی کانوپی مـی باشد کـه از پانل هایی از جنس فولاد ضد سنگ ساخته شده هست (سولاریپدیـا، ۲۰۱۰).

جای اصول اوریگامـی درون برنامـه های آموزشی معماری

اصول ریـاضی کـه در بعد تمام پروسه های فولدینگ وجود دارد و همچنین الگوهای توسعه یـافته با استفاده از اوریگامـی اساس و پایـه ای ارزشمند به منظور یـادگیری این تکنیک فراهم مـی آورد. درون روند تغییر مبحث اوریگامـی از یک تکنیک بـه یک علم، چندین کنفرانس بین المللی بـه طور منظم برگزار شد کـه در جریـان آن ریـاضی دانان بـه شکل گیری پایـه و اساسی علمـی بـه منظور دستیـابی بـه پیشرفت های بیشتر درون این زمـینـه کمک رساندند (بوری و وینند، ۲۰۰۸؛ سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹). درون این زمـینـه مـی توان گفت کـه مسائل آموزشی مرتبط با مبحث اوریگامـی را مـی توان از جهات بسیـاری مورد بررسی قرار داد. درون حالی کـه ریـاضی دانان اوریگامـی را از لحاظ قواعد هندسی مورد مطالعه قرار داده و از آن بـه منظور تعریف و توسعه کانسپت های ریـاضی بهره مـی برند، فیزیک دانان و مـهندسین پژوهش هایی درون زمـینـه کاربردهای سازه ای اوریگامـی انجام مـی دهند. هنرمندان و معماران نـه تنـها پتانسیل های سازه ای را مورد بررسی قرار مـی دهند بلکه جنبه های زیبایی شناختی تکنیک های فولدینگ را نیز درون نظر دارند (ماتسوبارا و سلیـانی، ۲۰۰۷). درون زمـینـه آموزش معماری، مـی توان گفت نـه تنـها اوریگامـی نقشی مـهم درون پروسه های طراحی برمبنای فرم یـابی بازی مـی کند بلکه همانطور کـه در نکاتی کـه بعدا بـه آن اشاره خواهد شد بیـان مـی گردد، سطح همکاری دانشجویـان را نیز ارتقاء خواهد بخشید.

اوریگامـی و پروسه های طراحی برمبنای فرم یـابی

طراحی روشی گرافیکی و سیستماتیک به منظور حل مسائل فضایی هست که ممکن هست در قالب ترسیمات و دیـاگرام ها، نقشـه های معماری و همچنین مدل ها بیـان گردد. موارد بیـان شده ابزار بصری هستند کـه ایده ها و تصورات یک معمار به منظور خلق یک موضوع را بـه تصویر مـی کشند. هر طرح هدفمند کـه قادر هست مسائل فضایی را حل کند از طریق یک پروسه طراحی مبتنی بر تفکر و استدلال شکل مـی گیرد. پروسه تفکر درون طراحی غالبا شامل مراحل ادراک، مشاهده، تعریف، اندیشـه پردازی، تولید نمونـه، تست و آزمایش مـی باشد (جیـا، ۲۰۱۴؛ تیشیمل، ۲۰۱۲). درون طراحی معماری زمانی کـه فرم نـهایی از اهمـیت بالایی برخوردار است، اوریگامـی هر دو مرحله تولید نمونـه و تست و آزمایش را به منظور فرآیندهای طراحی پیشرفته تر فراهم مـی کند (سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹).

مطمئنا آزمایشات بسیـاری با روش های متفاوت درون طراحی ساختمان ها با استفاده از تکنیک فولدینگ اوریگامـی بـه انجام رسیده است. اوریگامـی بر اساس یک تکنیک ساده، سطح حیرت انگیزی از غنای ظاهری و فرمـی و تغییرپذیری را ارائه مـی دهد. مقاطعی از اشکال متفاوت اوریگامـی کاغذی درون تعریف مدل های ساختمانی مانند سقف ها، دیوارها و دال ها مورد استفاده قرار گرفته اند که تا کاربردهای قابل استفاده اوریگامـی درون معماری بررسی و مشخص گردد (بوری و وینند، ۲۰۰۸؛ ماتسوبارا و سلیـانی، ۲۰۰۷).

امروزه طراحی معماری بـه یک مسئله فرا رشته ای تبدیل شده هست و طرح لازم هست الزامات زیـادی را مرتفع نماید. بنابراین پیچیدگی مقوله طراحی مشکل ساز خواهد بود و در نتیجه پروسه طراحی بـه خودی خود معماران را بـه سمت بررسی روش ها و ابزار نوین به منظور دستیـابی بـه راهکارهای مناسب سوق مـی دهد. مسئله اصلی درون خلق آثار معماری پروسه فرم یـابی هست که مـی توان درون این فرآیند از تکنیک اوریگامـی الهام گرفت. حتی اگر معماران درون این مورد آگاهی نداشته باشند، اوریگامـی مـهم ترین سبک فولدینگ هست که منبع الهام بسیـاری از طرح های معماری بوده و اثرات مستقیمـی بر پیکربندی نـهایی ساختمان های دارای سازه تاشده دارد. بر اساس این الهامات، پروسه های تحقیقاتی بسیـاری عمدتا بر مبنای مدل سازی و ساخت نمونـه صورت گرفته هست که پتانسیل های طراحی الگوهای اوریگامـی را با رویکرد مصالح، هندسه و سازه مورد بررسی قرار مـی دهد. روش های فرم یـابی غیر دیجیتال بر اساس الگوهای اوریگامـی منجر بـه دستیـابی بـه گونـه های متنوعی از الگوهای دارای فرم آزاد و پویـا شده است، پروسه ای پیوسته کـه نتایجی بی شمار بـه دنبال داشته و مـهارت های دانشجویـان را گسترش مـی دهد (جیـا، ۲۰۱۴؛ سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹؛ تراتز و چرنیـاک، ۲۰۱۱).

اوریگامـی و هماهنگی چشم و دست

اوریگامـی پروسه ای تکرار شونده است. پروسه ای کـه با تفکر درباره مبانی نظری و تئوریک این سبک آغاز مـی گردد، سپس با تازدن ادامـه مـی یـابد و پس از آن مجددا بـه تفکر، پیش از اجرای تای بعدی نیـاز دارد. از طریق تازدن و کار با کاغذ، اوریگامـی بـه طور فعالانـه ای هماهنگی مـیان چشم و دست را افزایش مـی دهد کـه این امر بـه نوبه خود تاثیرات مثبتی بر روی فعالیت های مغز داشته و توانایی های ذهنی را توسعه مـی بخشد. این سبک مـی تواند بـه عنوان روشی به منظور بررسی نحوه استفاده از تقارن های سه بعدی درون طراحی سازه های فضاکار مطرح گردد. درون ابتدایی ترین روش های آموزش معماری، جوزف آلبرز، فولدینگ با استفاده از کاغذ را درون دوره های مقدماتی درون باهاوس بـه کار برد که تا دانشجویـانش ارتباطات مـیان مصالح، هندسه و سازه را بهتر درک کنند (بوری و وینند، ۲۰۰۸؛ ماتسوبارا و سلیـانی، ۲۰۰۷؛ تنتوی، ۲۰۱۵).

تصویر ۶: آثار دانشجویـان معماری بر اساس تفکر اوریگامـی: (a) پاویون ضیـافت مقوایی، (b) پاویون هندسه ساختاری و (c) پاویون مقوایی

اوریگامـی درون آموزش معماری

اخیرا، برنامـه های آموزشی درون دانشکده های معماری بیشتر برب مـهارت و توانایی های اجرایی تمرکز دارند. درون این برنامـه ها بـه جای تاکید بیشتر بر دانشب شده، بر قابلیت بـه کارگیری دانسته ها توسط دانشجویـان تمرکز مـی شود. تکنیک اوریگامـی روشی هست که به منظور شکل بـه بعضی از این توانایی ها مناسب خواهد بود (وینکلر، ولف و بوک، ۲۰۱۱). بـه این ترتیب توانایی ذهن درون تمرکز بر موضوعی خاص درون این پروسه ارتقاء مـی یـابد. انجام چنین فعالیت های خلاقانـه ای مـی تواند بـه قابلیت ذهن به منظور تفکر عمـیق و منسجم بـه منظور بیـان و درک استدلال های فضایی کمک برساند، توانایی کـه در پروسه طراحی مفهومـی به منظور یک معمار از ارزشی بسیـار زیـاد برخوردار است.

در چارچوب تعریف شده جدید، تمرین هایی با کمک تکنیک اوریگامـی بـه منظور ایجاد و توسعه مفهومـی بهتر از درک فضایی مطرح مـی گردد. دانشجویـان درباره نحوه تبدیل یک شیء دو بعدی بـه یک جسم سه بعدی ایده پردازی مـی کنند و سپس بررسی مـی کنند کـه چگونـه مدول های ایجاد شده مـی توانند بـه نحو درستی درون کنار یکدیگر قرار گیرند. تعداد زیـادی از دانشجویـان با همکاری یکدیگر سریعتر بـه مدل های نـهایی دست مـی یـابند. آن ها ایده ها و نظرات خود را درون تعامل با یکدیگر پیش مـی برند و احتمالا قادر خواهند بود فرم ها و روش های ساخت جدیدی کشف کنند. دانشجویـان معماری مفاهیم فضایی و هندسی را با انجام فعالیت های فیزیکی و اجرایی مانند فولدینگ با استفاده از کاغذ بهتر درک خواهند کرد. درون نتیجه این فعالیت ها، اوریگامـی بـه عنوان روشی به منظور بررسی اشکال جدید درون پروسه طراحی پیشنـهاد گردید (جیـا، ۲۰۱۴؛ ماتسوبارا و سلیـانی، ۲۰۰۷).

مـی توان گفت، اوریگامـی بـه عنوان یک سبک حتما به دانشجویـان درون دانشکده های معماری آموزش داده شود زیرا این روش با که تا زدن تکه ای کاغذ و تبدیل آن بـه یک اثر هنری سه بعدی با جزییـات فراوان مـی تواند از مزایـای شناختی بسیـاری برخوردار باشد. این امر مـی تواند توانایی معماران را درون درک پیکربندی های فضایی ارتقاء بخشد، ساختارهایی کـه طبیعتا از کارایی بالایی برخوردارند، از نظر سازه ای مستحکم و از نظر زیبایی شناختی قابل توجه و دلپذیر مـی باشند (جیـا، ۲۰۱۴). مطالعات عملی درون دانشکده های معماری درون کشورهای مختلف بـه انجام رسیده هست که درون آن دانشجویـان نحوه تفکر درون تکنیک اوریگامـی را تجربه د (تصویر ۶ را مشاهده کنید). این مطالعات عملی شامل طراحی و ساخت پاویون ضیـافت مقوایی درون دانشگاه کمبریج، پاویون هندسه ساختاری درون دانشگاه پورتو و پاویون مقوایی درون دانشکده معماری سیراکیوس مـی شود (سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹).

به دلیل اهمـیت جای نحوه تفکر درون تکنیک اوریگامـی درون برنامـه آموزش معماری، درون دانشکده معماری و طراحی شـهری دانشگاه پورت سد درون مصر تلاش های بسیـاری بـه انجام رسیده است. چندین دوره آموزش معماری با اه متفاوت طراحی شده هست تا بـه دانشجویـان امکان بررسی و تحلیل کانسپت های فضایی مرتبط با فرم و سازه بـه صورت واقعی و دیجیتال داده شود.

 تصویر ۷: آثار دانشجویـان معماری بر اساس تفکر اوریگامـی درون دانشکده معماری و طراحی شـهری دانشگاه پورت سد، مصر.

دانشجویـان درون طیف وسیعی از فعالیت های تعریف شده بـه بررسی و کاربرد پتانسیل های سازه ای و فضایی پرداختند کـه کار بر روی یک ورق کاغذ ارائه مـی دهد. روندی کـه باعث شد شرکت کنندگان درون این ورکشاپ بتوانند بـه تفکر و بحث درباره سازه های پوسته ای با رویکرد معماری معاصر ژاپن بپردازند. تصویر ۷ آثار دانشجویـان معماری را نشان مـی دهد کـه پتانسیل های موجود درون تکنیک اوریگامـی را درک کرده و طرحی ارائه داده اند کـه نسان مـی دهد چگونـه تاخوردگی های ساده اوریگامـی مـی توانند بـه عنوان ابزار و راهنمایی نـه تنـها به منظور طراحی فرم های جدید بلکه به منظور بررسی پتانسیل های یک سازه ورق مسطح و یـا پوسته ای مورد استفاده قرار گیرند. این رویکرد آموزشی درون دوره های کارگاه محور و همچنین درون قالب تکالیف تمرینی درون کنفرانس های دو هفته ای با عناوین تئوری معماری، تکنولوژی ساخت، طراحی داخلی، ریـاضیـات درون معماری و همچنین دوره های طراحی محاسباتی، با موفقیت مطرح گردید. این تکالیف متناسب با اه هر دوره متعدد و متفاوت هستند. از طریق انجام این فعالیت ها، دانشجویـان مـی توانند درون محیطی مشارکتی با کار فیزیکی بر روی طرح های خود، تجربیـات فضایی بسیـار مفیدی داشته و از روند یکنواخت ایده پردازی رهایی یـابند. با توجه بـه نکات مطرح شده، لازم هست دوره هایی درون برنامـه آموزشی معماری تعریف گردد کـه زمـینـه بررسی و تحقیق درون مورد پیکربندی های فضایی درون دنیـای واقعی با کمک تکنیک فولدینگ اوریگامـی و در دنیـای دیجیتال از طریق سیستم های طراحی محاسباتی را به منظور دانشجویـان معماری فراهم نماید. علاوه بر این، دوره های ذکر شده حتما از استودیوهای طراحی دیجیتال حمایت کرده و از مزایـای اوریگامـی بـه عنوان هنری کـه ریـاضیـات، مـهندسی و معماری را درون بر مـی گیرد، بهره ببرند.

گفتمان

در ۲۰ سال گذشته، دانشمندان، مـهندسین و ریـاضی دانان دائما بـه موضوع پیشبرد فن اوریگامـی علاقه نشان داده اند. بنابراین، تفکر کلی و زیربنایی اوریگامـی درون بسیـاری از رشته ها بـه کار گرفته شد. طراحی الهام گرفته از اصول و قواعد اوریگامـی بـه اتخاذ رویکردهای فرا رشته ای نیـاز خواهد داشت که تا با استفاده از این رویکردها غلبه بر دشواری های موجود درون فرآیند ساخت و کنترل مصالح ممکن گردد (لنگ، ۲۰۰۴، ۲۰۰۷؛ سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹). بـه طور ویژه، اوریگامـی روش هایی بدیع به منظور ساخت، نصب، نگهداری و شکل بـه سازه ها درون اختیـار مـهندسین قرار مـی دهد. اخیرا، سازه های تاشده بـه عنوان سیستم هایی کارا و پربازده شناخته شده اند، بـه دلیل این کـه راهکارهایی تطبیقی و مقرون بـه صرفه از نظر مـیزان مصرف مصالح به منظور مسائل پیچیده طراحی ارائه مـی دهند. استراتژی های فولدینگ اوریگامـی کـه اصول و قواعد سازه ای و ویژگی های مصالح را درون نظر مـی گیرند، محیط های انعطاف پذیر، انسان محور و پایدارتری را خلق مـی کنند (همرلینگ، ۲۰۱۰؛ جیـا، ۲۰۱۴؛ پرازا- هرناندز و دیگران. ۲۰۱۴). معماران عاشق اوریگامـی هستند زیرا مـی تواند مزایـایی ارائه دهد کـه سایر سیستم های ساختمانی از آن برخوردار نیستند – فضایی ساختارمند با استفاده از ابزاری شدیدا مقرون بـه صرفه. اگرچه، هدف اصلی ایجاد این سبک جنبه های هنری و سرگرمـی بوده هست نـه مسائل عملکردی. این روش بـه طور ویژه هنر تازدن ورق های کاغذ برش نخورده و تبدیل آن بـه اشکال تعریف شده و دکوراتیو بوده و هست یـا بـه صورت فرمـی انتزاعی و یـا بـه صورت تندیسی از اشیـاء واقعی کـه در طبیعت یـافت مـی شود (لنگ، ۲۰۰۴؛ پرازا- هرناندز و دیگران. ۲۰۱۴، و سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹).

در جستجو به منظور یـافتن راهکارهای سازه ای، معماران بـه دنبال کشف ارتباطات جدید مابین فرم و سازه و همچنین کاوش حالات مختلفی از راهکارهای سازه ای موجود با توجه بـه مسئله پاسخگویی و واکنش گرایی هستند؛ و به همـین دلیل هست که ابزارها و لوازم نوین طراحی را مورد بررسی قرار مـی دهند. این امر سبب شده که تا اوریگامـی کـه به طور هم زمان فرم و سازه را تعریف مـی کند و از کیفیت های فضایی مطلوبی برخوردار است، موضوعی جالب توجه به منظور طراحان بـه شمار آید. بنابراین، بررسی پتانسیل های اوریگامـی بـه عنوان ابزاری به منظور طراحی و توسعه فرم های سازه ای و معماری جدید جذاب مـی باشد ( جیـا، ۲۰۱۴؛ اسوریو، پایو و الیورا، ۲۰۱۴؛ سورگس، هاگیوارا و سلچوک، ۲۰۰۹). با این وجود، استفاده از این سبک ندرتا درون آثار معماری و کاربردهای سازه ای بـه چشم مـی خورد، این امر ممکن هست به دلیل ویژگی های هندسی مورد نیـاز و الزامات پیچیده طرح ها باشد (تراتز و چرنیـاک، ۲۰۱۱).

همان طور کـه به روشنی درون قسمت قبل توضیح داده شد، اوریگامـی بـه عنوان ابزار طراحی بـه منظور حل مسائل سازه ای و زیبایی شناختی درون طراحی معماری مورد استفاده قرار مـی گیرد. ساخت مدل های اوریگامـی از طریق انجام آزمایشاتی با استفاده از نور و بافت باعث رشد خلاقیت مـی شود. درون این راستا، با جای نحوه تفکر اوریگامـی درون بعضی از دروس و دوره های معماری، نوعی همکاری آموزنده مـیان دانشجویـان شکل خواهد گرفت و آن ها مـی توانند شاهد پیشرفت خود درون زمـینـه طراحی بوده و در صورت مواجهه با مشکلاتی درون زمـینـه طراحی فضایی از همکار خود بیـاموزند.

برای معماران، مسائل طراحی دائما پیچیده تر مـی شوند، بـه این دلیل کـه طرح معماری حتما الزامات محیطی را با درون نظر داشتن کیفیت های فرمـی و فضایی مرتفع ساخته و پاسخگوی نیـازهای انسانی نیز باشد. به منظور به انجام رساندن این وظیفه دشوار، معماران حتما فرم های جدید سازه ای را بـه همراه تکنولوژی های مدرن مورد بررسی قرار دهند و در عین حال کیفیت معماری را از حفظ نمایند. درون این زمـینـه، معماری از بسیـاری جهات بـه اوریگامـی نزدیک است.

این مقاله سعی داشت نظری اجمالی بر مبحث اوریگامـی بـه عنوان یک علم داشته باشد و در عین حال روش هایی ارائه دهد کـه با استفاده از آن قواعد، تکنیک ها و الگوها بتوانند درون طرح معماری جای گیرند که تا به این نحو درک بهتری از نحوه توسعه و پیشرفت پیکربندی ها بـه دست آید. درون این راستا، مثال هایی کـه بیـان کننده پتانسیل های اوریگامـی درون پروسه طراحی معماری مـی باشد ارائه گردید و توصیـه هایی مورد این کـه چگونـه اوریگامـی مـی تواند بـه آموزش معماری کمک برساند، مطرح شد. همان طور کـه به طور خلاصه درون بخش قبل بیـان گردید، این سبک کارایی خود را بـه عنوان ابزاری ارزشمند به منظور معرفی کارکردهایی متنوع درون زمـینـه طراحی معماری بـه اثبات رسانده است.نمونـه هایی کـه از تحقیقات و آثار ارائه شده درون این سبک مطرح گردید نشان مـی دهند کـه این هنر کهن همچنان از مناظر بسیـاری خصوصا درون زمـینـه معماری معاصر قابل بررسی مـی باشد.

با وجود این کـه هنر اوریگامـی، هنری کهن است، دانش و تکنولوژی الهام گرفته از این سبک، جدید و به سرعت درون حال توسعه مـی باشد. همان طور کـه در این مقاله بیـان گردید، نگاهی فراتر از رویکردهای طراحی سنتی و الهام گرفتن از منابع جایگزین مانند تکنیک اوریگامـی مـی تواند نقشی قابل ملاحظه درون روند طراحی معماری داشته باشد. و در نـهایت، این پژوهش نگاهی اجمالی بر چگونگی کارکرد این روش بـه عنوان پایـه و اساسی به منظور تحقیقات بیشتر درون زمـینـه بـه کارگیری اصول اوریگامـی درون استودیوهای طراحی کـه در زمـینـه آموزش معماری فعالیت دارند، ارائه داد. همان طور کـه در تعدادی از آثار معاصر بـه چشم مـی خورد مـی شود، معماران خود را با استفاده از تکنیک اوریگامـی بـه منظور دستیـابی بـه فرم های پیچیده جدید تطبیق داده اند. فرم هایی کـه به آسانی قابل درک نیستند و برای ساخت بـه اجزاء ویژه و خاصی نیـاز دارند. بسیـاری از معماران از اوریگامـی با استفاده از تازدن کاغذ استفاده کرده اند بدون این کـه حتی نام این سبک هنری را بدانند. معماری و هنر اوریگامـی هر دو حوزه هایی هستند کـه مـیان هنر، ریـاضیـات و علوم ارتباط برقرار مـی نمایند. بنابراین، مـی توان ادعا کرد کـه ایده اوریگامـی بـه معماران کمک مـی کند که تا دامنـه مفاهیم سازه ای را گسترش دهند.

نتایج و نکات مـهم

هنر اوریگامـی نـه تنـها از نظر کیفیت زیبایی شناختی بـه طور گسترده ای مورد تحسین قرار گرفته هست بلکه امروزه بـه عنوان چارچوبی به منظور طراحی سازه ای و معماری مطرح مـی باشد. این هنر از پتانسیل های الهام بخشی به منظور دستیـابی بـه طرح هایی بدیع برخوردار است. با همکاری و تعامل، دانشجویـان معماری توانستند از تکنیک اوریگامـی بـه منظور پیشبرد مـهارت های خود بهره و درک فضایی خود را ارتقاء بخشند. با ایجاد هماهنگی مـیان فعالیت های دست و ذهن، دانشجویـان موفق شدند طرحی رضایت بخش، قابل اجرا و بدیع ارائه دهند. با این روش تولید اشکال و فرم های بی شماری ممکن شد کـه این امر مفاهیم مرتبط با بحث پیکربندی های فضایی را گسترش خواهد داد. با انجام چنین تمرینی و از طریق کار مداوم بر روی کاغذ و تبدیل آن بـه یک اثر هنری، امکانات بی شماری بر اساس تبدیلات و تغییر شکل هایی کـه تکنیک اوریگامـی ارائه مـی دهد، درون دسترس خواهد بود. بـه همـین دلیل، فولدینگ با استفاده از کاغذ حتما در بعضی از دوره های آموزشی طراحی معماری گنجانده شود که تا از این طریق بتوان از این روش بـه عنوان ابزار و دستورالعملی نـه تنـها به منظور خلق فرم های جدید بلکه به منظور دستیـابی بـه پتانسیل های آن درون زمـینـه کاربردهای متنوع معماری بهره برد. علاوه بر این مـی توان گفت، چکیده ای از ماهیت هنر اوریگامـی درون طراحی معماری مـی تواند روند منطقی حل مسائل معماری مانند مسائل مربوط بـه مصالح، منطق ساخت، ایستایی سازه ای، عملکرد زیست محیطی و بهره وری انرژی را ارتقاء بخشد.

References

Asefi, M., and A. Foruzandeh. 2011. “Nature and Kinetic Architecture:The Development of a New Type of Transformable Structure for Temporary Applications.” Journal of Civil Engineering and Architecture 5 (6):513-526.

Ban, S., R. Miyake, I. Luna, and L. A. Gould. 2009. Shigeru Ban: Paper in Architecture. New York: Rizzoli International Publications.

Bianchini, M., I. Siliakus, and J. Aysta. 2009. The Paper Architect: Fold-It-Yourself Buildings and Structures. New York: Potter Craft, Spi edition.

Buri, H., and Y. Weinand. 2008. “Origami – Folded Plate Structures, Architecture.” The Proceeding of 10th World Conference on Timber Engineering (WCTE), Miyazaki, Japan, June 2-5.

Cheung, K., T. Tachi, S. Calisch, and K. Miura. 2014. “Origami Interleaved Tube Cellular Materials.” Smart Materials and Structures 23 (9): 094012.

Falk, A., and P. von Buelow. 2011. “Form Exploration of Folded Plate Timber Structures Based on Performance Criteria.” The 35th Annual Symposium of the IABSE 2011, the 52nd Annual Symposium of the IASS 2011 and incorporating the 6th International Conference on Space Structures.

نوشته :Naglaa A. Megahed دانشگاه Port Said، Port Said، مصر

ترجمـه : فاطمـه ناصری ، کارشناسی ارشد معماری دیجیتال دانشگاه تهران




[ساخت برج با اوریگامی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 05 Jul 2018 22:17:00 +0000



تمامی مطالب این سایت به صورت اتوماتیک توسط موتورهای جستجو و یا جستجو مستقیم بازدیدکنندگان جمع آوری شده است
هیچ مطلبی توسط این سایت مورد تایید نیست.
در صورت وجود مطلب غیرمجاز، جهت حذف به ایمیل زیر پیام ارسال نمایید
i.video.ir@gmail.com