با شـهابالدین عمر سهروردی اشتباه نشود.
شـهابالدین سهروردی
حکمتالاشراق
شناسنامـه
نام کامل
شـهاب الدین یحیی بن حبش بن امـیرک سهروردی
لقب
نورالانوار، حافظ شرح دکتر خطیب رهبر
شـهابالدین ،
شیخ اشراق،
شیخ مقتول و
شیخ شـهید
حیطه
فلسفه
دوره
ملک ظاهر
مکتب
اشراق
زادروز
۵۴۹ ق / ۱۱۵۵ م
زادگاه
سهرورد،[، ایران
تاریخ مرگ
۵ رجب ۵۸۷ ق
۲۹ ژوئیـه ۱۱۹۱ م
محل مرگ
قلعه حلب، سوریـه
مدفن
حلب
دین
اسلام سنی
استادان
مجدالدین جیلی، ظهیرالدین قاری
شاگردان
شمس الدین شـهرزوری
متأثر از
- افلاطون، زرتشت، هرمس، حکمت خسروانی
اثرگذار بر
- شمس الدین شـهرزوری، ابن عربی، محمد بن سوار، خواجه نصیر طوسی،
قطبالدین شیرازی، ابن کمونـه، مـیرداماد، ملاصدرا،
علامـه حلی، جلالالدین دوانی، ابن ابی جمـهور احسائی،
آذر کیوان، فیـاض لاهیجی، احمد احسائی، حاج ملا هادی سبزواری،
فیـاض لاهیجی، دینانی
شـهاب الدین یحیی بن حبش بن امـیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب بـه شـهابالدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شـهید[۱](۵۴۹–۵۸۷ ق / ۱۱۵۴–۱۱۹۱ م) فیلسوف نامدار ایرانی اهل شـهر سهرورد شـهرستان خدابنده استان زنجان مـیباشد.
زندگی
شـهابالدین سهروردی درون سال ۵۴۹ هجری قمری/۱۱۵۵ مـیلادی درون دهکده سهرورد زنجان متولد شد. حافظ شرح دکتر خطیب رهبر وی تحصیلات مقدماتی را کـه شامل حکمت، منطق و اصول فقه بود درون نزد مجدالدین جیلی استادِ فخر رازی درون مراغه آموخت و در علوم حکمـی و فلسفی سرآمد شد و به قوت ذکا، وحدت ذهن و نیکاندیشی بر بسیـاری از علوم اطلاع یـافت.[۲] سهروردی بعد از آن بـه اصفهان، کـه در آن زمان مـهمترین مرکز علمـی و فکری درون سرتاسر ایران بود، رفت و تحصیلات صوری خود را درون محضر ظهیرالدین قاری بـه نـهایت رسانید. حافظ شرح دکتر خطیب رهبر درون گزارشها معروف هست که یکی از همدرسان وی، فخرالدین رازی، کـه از بزرگترین مخالفان فلسفه بود، چون چندی بعد از آن زمان، و بعد از مرگ سهروردی، نسخهای از کتاب تلویحات وی را بـه او دادند آن را بوسید و به یـادِ همدرس قدیمش درون مراغه اشک ریخت.
سهروردی بعد از پایـان تحصیلات رسمـی، بـه سفر درون داخل ایران پرداخت، و از بسیـاری از مشایخ تصوف دیدن کرد. درون واقع، درون همـین دوره بود کـه سهروردی شیفته راه تصوف گشت و دورههای درازی را بـه اعتکاف و عبادت و تفکر گذراند. او همچنین سفرهایش را گسترش داد و به آناتولی و شامات رسید، و چنانکه از گزارشها برمـیآید، مناظر شام درون سوریـه کنونی او را بسیـار مجذوب خود نمود. درون یکی از سفرها از دمشق بـه حلب رفت و در آنجا با ملک ظاهر پسر صلاح الدین ایوبی (سردار معروف مسلمانان درون جنگهای صلیبی) دیدار کرد. ملک ظاهر کـه محبت شدیدی نسبت بـه صوفیـان و دانشمندان داشت، مجذوب این حکیم جوان شد و از وی خواست کـه در دربار وی درون حلب ماندگار شود. سهروردی نیز کـه عشق شدیدی نسبت بـه مناظر آن دیـار داشت، شادمانـه پیشنـهاد ملک ظاهر را پذیرفت و در دربار او ماند. درون همـین شـهر حلب بود کـه وی کار بزرگ خویش، یعنی، حکمةالاشراق را بـه پایـان برد.
اما سخن گفتنهای بی پرده و بی احتیـاط بودن وی درون بیـان معتقدات باطنی درون برابر همگان، و زیرکی و هوشمندی فراوان وی کـه سبب آن مـیشد کـه با هر بحث کند، بر روز شود، و نیز استادی وی درون فلسفه و تصوف، از عواملی بود کـه دشمنان فراوانی مخصوصاً از مـیان علمای قشری به منظور سهروردی فراهم آورد.
درگذشت
سرانجام بـه دستاویز آن کـه وی سخنانی برخلاف اصول دین مـیگوید، از ملک ظاهر خواستند کـه او را بـه قتل برساند، و چون وی از اجابت خواسته آنها خودداری کرد، بـه صلاح الدین ایوبی شکایت بردند. متعصبان او را بـه الحاد متهم د و علمای حلب خون او را مباح شمردند (اتهام او معاندت با شرایع آسمانی اعلام شد).
صلاحالدین کـه به تازگی سوریـه را از دست صلیبیـان بیرون آورده بود و برای حفظ اعتبار خود بـه تأیید علمای دین احتیـاج داشت، ناچار درون برابر درخواست ایشان تسلیم شد.
به همـین دلیل، پسرش ملک ظاهر تحت فشار قرار گرفت و ناگزیر سهروردی را درون ۵ رجب ۵۸۷ هجری قمری بـه زندان افکند و شیخ همانجا از دنیـا رفت. وی درون هنگام مرگ، ۳۸ سال داشت و مزار ایشان درون مسجد امام سهروردی شـهر حلب مـیباشد.[۳]
علت مستقیم وفات وی معلوم نیست. (البته مشـهور آن هست که سهروردی بـه دلیل گرسنگی از دنیـا رفت)[۴]
بزرگداشت
روز بزرگداشت وی، بـه تأیید مرکز تقویم مؤسسهٔ ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۸ مرداد هر سال برابر با ۲۹ ژوئیـه است[۵] کـه در این روز همایشها، بزرگداشتها و یـادبودهایی به منظور او برگزار مـیشود.[۶]
خصوصیـات اجتماعی
رفتار سهروردی خالی از غرابت نبودهاست چنانکه درون عین کنارهگیری از خلق و خلوت گزینی، اهل بحث و مناظره و جدل بودهاست و شاید اگر این مـیل درون او نبود ناگزیر از افشای سر ربوبیت نمـیشد و تعصب قشریـان را برنمـیانگیخت و جان خویش بر سر این کار نمـینـهاد. ۱ سدیدالدین (معروف بـه ابن رفیقه) نگاه مردمان آن زمان نسبت بـه سهروردی را بـه زیبایی نقل مـیکند: «روزی با شیخ شـهابالدین درون مسجد جامع مـیافارقین راه مـیرفتیم، او جبه کوتاهِ آسمانی رنگی پوشیده بود و فوطه تابیدهای را بـه سر بسته بود، یکی از دوستان مرا با او دید. مرا بـه کناری کشید و گفت: مگری نبود با او راه بروی کـه با این خربنده حرکت مـیکنی! گفتم ساکت باش، مگر او را نمـیشناسی؟ گفت: نـه او را نمـیشناسم. گفتم: این عالم وقت و حکیم عصر است، این جوان پریشان ظاهر شـهابالدین سهروردی است. درون موردش گویند کـه شیخ بـه مقامات عالیـه و نـهایت مکاشفه رسیده و صاحب کرامات و خوارق عادات گردیدهاست.» ۲ با اندکی تحقیق درون منابع تاریخی، مـیتوان دریـافت کـه شناخت مردمان آن دوره مشابه روایتی بود کـه نقل گردید؛ و سهروردی را بـه ژنده پوشی و حتّی بعضی بـه دیوانگی مـیخواندند.
منطق اشراقی
شیخ اشراق درون آغاز هر یک از کتابهای المطارحات، التلویحات، اللمحات و حکمـه الاشراق بـه منطق پرداخته است. وی درون سه کتاب اول، مباحث منطقی را بـه شیوه سنت مشائی مطح کرده است، با این تفاوت کـه در منطق المطارحات، مباحث تفصیل بیشتری داشته،جنبه تاریخی نیز دارد. شیخ اشراق درون سه کتاب اول با مشائیین مماشات مـیکند، ولی هدف او درون منطق حکمـه الاشراق را بیـان قواعد منطق بـه صورت بسیـار مختصر و کاهش قواعد منطقی بـه چند قاعده است. [۷]
فلسفه اشراق
سهروردیی هست که مکتب فلسفی فلسفه اشراق را بوجود آورد کـه بعد از مرگش وسعت یـافت. او نظریـه خود را درون اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ارائه کرد.[۸] سهروردی را رهبر افلاطونیـان جهان اسلام لقب دادهاند. او خود فلسفهاش را حکمت اشراق نامـیده بود کـه به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب هست و اقوام لاتین آن را aurora consurgens نام نـهادهاند. اما این تفکر فلسفه خاص افلاطونی نیست و در آن آرای افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیـان و زرتشت و هرمس و اسطوره تحوت و آرای نخستین صوفیـان مسلمان درون هم آمـیختهاست.[۹]
مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه هست از این جهت کـه به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنـها مرجع شناخت نمـیداند. عرفان هست از این نظر کـه کشف و شـهود و فلسفه اشراق را شریفترین و بلندمرتبهترین مرحله شناخت مـیشناسد.[۹] او بـه سختی بر ابن سینا مـیتازد و از کلیـات و مثل افلاطون دفاع مـیکند. بر وجودشناسی ابن سینا ایراد مـیگیرد کـه چرا اظهار داشته کـه در هر شئ موجود، وجود امری حقیقی هست و ماهیت امری اعتباری، و برای تحقق محتاج وجود است. درون حالی کـه طبق حکمت اشراق، ماهیت امری حقیقی هست و وجود امری اعتباری.[۱۰]
کتاب حکمـه الاشراق مـهمترین اثر فلسفی سهروردی درون واقع بـه نظریـهٔ ابن سینا به منظور تأسیس حکمت مشرقی جامـهٔ عمل پوشاند. او را زندهکننده عرفان آریـایی و پدیدآورنده حکمت خسروانی مـیدانند.
علوم غریبه
عموم مورخان سهروردی را آگاه بـه علوم غریبه از قبیل سحر و جادو و … معرفی کردهاند. شـهرزوری نیز او را صاحب کرامت و آگاه بـه علم کیمـیا معرفی کرده. یکی از دلایل قتل او نیز این بود کـه به وی نسبت ساحری مـیدادند.[۱۱]
نورالانوار
سهروردی وجودشناسی[۱۲] خود را «نورالانوار» نام دادهاست. همان حقیقت الهی کـه درجه روشنی آن چشم را کور مـیکند. نور را نمـیتوان با کمک چیز دیگر و نسبت بـه آن تعریف کرد، زیرا تمام اشیـا با نور آشکار مـیشوند و طبعاً حتما با نور تعریف شوند. «نورالانوار» یـا «نور مطلق» همان وجود مطلق هست و تمام موجودات، وجود خود را از این منبعب کردهاند و جهان هستی چیزی جز مراتب و درجات گوناگون روشنایی و تاریکی نیست. بـه همـین دلیل سلسله مراتب موجودات بستگی بـه درجه نزدیکی آنها با «نورالانوار» دارد، یعنی بـه مـیزان درجه «اشراق» و نوری کـه از نورالانوار بـه آنها مـیرسد.[۱۳]
او شدت و ضعف موجودات را درون شدت و ضعف نورانیت آنها مـیداند نور حقیقتی واحد هست اما شدت و کاستی دارد و بر این تعبیر از خداوند بـه عنوان نورالانوار و سرچشمـهٔ نورانیت سایر وجودها تعبیر مـیکند.
آثار
فهرست کامل آثار فارسی و عربی شـهاب الدین یحیی سهروردی با استفاده از فهرست شـهرزوری و مقایسه آن با فهرست (ریتر) درون دائرةالمعارف اسلامـیه بشرح زیر آمدهاست:
المشارع و المطارحات، درون منطق، طبیعیـات، الهیـات.
التلویحات.
حکمةالاشراق، درون دو بخش. بخش نخست، درون سه مقاله درون منطق، بخش دوم درون الهیـات درون پنج مقاله. (این کتاب مـهمترین تألیف سهروردی مـیباشد و مذهب و مسلک فلسفی او را بخوبی روشن مـینماید).
اللمحات، کتاب مختصر و کوچکی درون سه فن از حکمت، یعنی: طبیعیـات، الهیـات و منطق.
الالواح المعادیـه، درون دانشـهای حکمت و اصطلاحات فلسفه.
الهیـاکل النوریـه، یـا هیـاکل النور. این کتاب مشتمل بر آراء و نظریـههای فلسفی مـیباشد، بر مسلک و ذوق اشراقی. سهروردی نخست آن را بـه زبان عربی نگاشته و سپس خود آن را بـه پارسی ترجمـه کردهاست.
المقاومات، رساله مختصری هست که سهروردی خود آن را بـه منزله ذیل یـا ملحقات التلویحات قرار دادهاست.
الرمز المومـی (رمز مومـی) هیچیک از نویسندگانی کـه آثار و تألیفهای سهروردی را یـاد کردهاند، از این کتاب نامـی نبردهاند، جز شـهروزی کـه آن را درون فهرست سهروردی آوردهاست.
المبدء والمعاد. این کتاب بـه زبان پارسی است، وی جز شـهرزوری از آن یـاد نکردهاست.
بستان القلوب، کتاب مختصری هست در حکمت، سهروردی آن را به منظور گروهی از یـاران و پیروان مکتب خود بـه زبان پارسی درون اصفهان نگاشتهاست.
طوراق الانوار، این کتاب را شـهرزوری یـاد کرده، ولی ریتر از آن نام نبردهاست.
التنقیحات فی الاصول، این کتاب درون فهرست شـهرزوری آمده ولی ریتر از قلم انداختهاست.
کلمةالتصوف. شـهرزوری این کتاب را با این نام درون فهرست خود آورده، و ریتر آن را بنام (مقامات الصوفیـه) یـاد کردهاست.
البارقات الالهیة، شـهرزوری این را درون فهرست خود آورده و ریتر از آن نام نبردهاست.
النفحات المساویة، شـهرزوری درون فهرست خود یـاد کرده و ریتر نام آن را نیـاورده.
لوامع الانوار.
الرقم القدسی.
اعتقاد الحکما.
کتاب الصبر. نام این چهار کتاب اخیر درون فهرست شـهرزوری آمده و در فهرست ریتر دیده نمـیشود.
رسالة العشق، شـهرزوری این کتاب را بدین نام آوردهاست، ولی ریتر آن را بنام «مونس العشاق» یـاد کردهاست. این کتاب بـه زبان فارسی است.
رساله درون حالة طفولیت، این رساله بـه زبان فارسی است. شـهرزوری آن را یـاد کرده و ریتر آن را نیـاوردهاست.
رساله روزی با جماعت صوفیـان، این رساله نیز بـه زبان پارسی است. درون فهرست شـهرزوری آمده و از ریتر دیده نمـیشود.
رساله عقل، این نیز بـه زبان پارسی است، درون فهرست شـهرزوری آمده، و در فهرست ریتر دیده نمـیشود.
شرح رساله «آواز پر جبرئیل» این رساله هم بـه زبان پارسی است.
رساله پرتو نامـه، مختصری درون حکمت بـه زبان پارسی است، سهروردی درون آن بـه شرح بعضی اصطلاحات فلسفی پرداختهاست.
رساله لغت موران، داستانهایی است، رمزی کـه سهروردی آن را بـه زبان پارسی نگاشتهاست.
رساله غربةالغربیة، شـهرزوری این را بـه همـین نام یـاد کردهاست، اما ریتر آن را بنام (الغربةالغربیة) آوردهاست. داستانی هست که سهروردی آن را بـه رمز بـه عربی نگاشته و در نگارش آن از رساله (حی بن یقطان) این سینا مایـه گرفته، یـا بر آن منوال نگاشتهاست.
رساله صفیر سیمرغ، کـه به پارسی است.
رسالةالطیر، شـهرزوری نام این رساله را چنین نگاشته، ولی ریتر نام آن را (ترجمـه رساله طیر) نوشتهاست. این رساله ترجمـه پارسی رسالةالطیر ابن سینا مـیباشد کـه سهروردی خود نگاشتهاست.
رساله تفسیر آیـات «من کتاب الله و خبر عن رسولالله». این رساله را شـهرزوری یـاد کرده و ریتر از آن نام نبردهاست.
التسبیحات و دعوات الکواکب. شـهرزوری این کتاب را بـه همـین نام درون فهرست خود آورده، اما درون فهرست ریتر کتابی بدین نام نیـامدهاست. ریتر مجموعه رسالهها و نوشتهها و نوشتههای سهروردی را کـه در این نوع بوده، یکجا تحت عنوان (الواردات و التقدیسات) درون فهرست خود آوردهاست و احتمال داده مـیشود کـه کتاب التسبیحات… نیز جزء مجموعه مزبور باشد.
ادعیة متفرقه. درون فهرست شـهرزوری آمدهاست.
الدعوة الشمسیة. شـهرزوری از این کتاب یـاد کردهاست.
السراج الوهاج. شـهرزوری این کتاب را درون فهرست خود آوردهاست، اما خودش دربارهٔ صحت نسبت این کتاب بـه سهروردی تردید نمودهاست، زیرا مـیگوید: (والاظهر انـهله) درستتر آنست کـه این کتاب از او نباشد.
الواردات الالهیة بتحیرات الکواکب و تسبیحاتها. این کتاب تنـها درون فهرست شـهرزوری آمدهاست.
مکاتبات الی الملوک و المشایخ، این را نیز شـهرزوری ناماست.
کتاب فی السیمـیاء. این کتابها را شـهرزوری نام، اما نامـهای ویژه آنها را تعیین نکرده و نوشتهاست این کتابها بـه سهروردی منسوب مـیباشد.
الالواح، این کتاب را شـهرزوری یک بار (شماره ۵) درون فهرست خود یـاد کرده کـه به زبان عربی هست و اکنون بار دوم درون اینجا آوردهاست کـه به زبان پارسی است. (سهروردی خود این کتاب را بـه هر دو زبان نگاشته، یـا بـه یک زبان نگاشته و سپس بـه زبان دیگر ترجمـه کردهاست).
تسبیحات العقول و النفوس والعناصر. تنـها درون فهرست شـهرزوری آمدهاست.
الهیـاکل. این کتاب را شـهرزوری درون فهرست خود یکبار بنام (هیـاکل النور) یـاد کرده و مـیگوید بـه زبان عربی هست و بار دیگر بـه عنوان الهیـاکل آوردهاست و مـیگوید بـه زبان پارسی است. این را نیز سهروردی خود بـه هر دو زبان پارسی و عربی نگاشتهاست.
شرح الاشارات. پارسی است. تنـها درون فهرست شـهرزوری آمدهاست.
کشف الغطاء لاخوان الصفا. این کتاب درون فهرست ریتر آمده و در شـهرزوری مذکور نمـیباشد.
الکلمات الذوقیـه و النکات الشوقیـه، یـا «رسالةالابراج» این کتاب نیز تنـها درون فهرست ریتر آمدهاست.
رساله (این رساله عنوان ندارد) تنـها درون فهرست ریتر آمدهاست. ریتر نوشتهاست: موضوعهایی کـه در این رساله از آنها بحث شده، عبارت هست از جسم، حرکت، ربوبیة (الهی) معاد، وحی و الهام.
مختصر کوچکی درون حکمت: شـهرزوری این را یـاد نکرده، ولی درون فهرست ریتر آمدهاست، و مـیگوید: سهروردی درون این رساله از فنون سهگانـه حکمت یعنی منطق، طبیعیـات و الهیـات بحث مـیکند.
شـهرزوری و ریتر منظومـههای کوتاه و بلند عربی از سهروردی نقل کردهاند کـه در موضوعهای فلسفی و اخلاقی یـا عرفانی مـیباشد، نظیر قصیده عربی مشـهور ابن سینا: سقطت الیک من… کـه مطلع یکی از آنها این بیت مـیباشد.
عقل سرخسرودهها و کلمات قصار
شـهرزوری نوشتهاست کـه شیخ شـهاب الدین یحیی سهروردی بر سبیل تفنن بـه فارسی نیز شعر مـیگفتهاست. اشعار نسبتاً زیـادی از او بـه زبان عربی درون دست است. اشعار فارسی او بیشتر قطعه و دوبیتی هستند کـه برخی از آنها درون متن داستانهای فلسفی کوتاه او آمدهاند. این رباعی درون تذکرهها از او مشـهور است:
هان که تا سر رشته خرد گم نکنی خود را ز به منظور نیک و بد گم نکنیرهرو توئی و راه توئی منزل توهشدار کـه راه خود بـه خود گم نکنی
در وصیتنامـه سهروردی بـه نقل از دینانی آمدهاست: «وقتی خواستی قرآن بخوانی، بـه گونـهای بخوان کـه تو گویی فقط به منظور تو نازل شده نـه دیگری…».[۱۴]
نظرات دیگران
غلامحسین ابراهیمـی دینانی اندیشـههای سهروردی را کاملاً ایرانی مـیداند و بر این باور هست که اندیشـههای وی برگرفته از ایران باستان و حکمت ایرانی دانستهاست. بـه نظر دینانی سهروردیی هست که حکمت ایرانی را درون مقابل حکمت یونانی قرار دادهاست.[۱۵]
مصطفی محقق داماد بر این باور هست که سهروردی درون زمـینـه دانش اصول فقه نیز متبحر بودهاست و رسالهٔ التنقیـه فی اصول فقه نیز بـه او منسوب است. سهروردی علم اصول فقه را اشراق علم دینی دانستهاست.[۱۶]
نجفقلی حبیبی استاد بازنشسته دانشگاه تهران سهروردی را بـه عنوانی معرفی مـیکند کـه فیلسوف طبیعت است. سهروردی بـه عنوان فیلسوف طبیعت، ستارگان را مخلوق خدا مـیداند کـه جهان را تدبیر مـیکنند.
یدالله یزدان پناه نیز حکمت سهروردی را برگرفته شده از خمـیره ازلی مـیداند کـه خود سهروردی نیز بدان اشاره کردهاست.[۱۷]
پانویس
↑ خبرگزاری کتاب ایران، [۱]، اشراق یعنی سپیده صبحگاهی، طلیعه فجر- اعتقاد دینانی دربارهٔ سهروردی.
↑ فرهنگ فارسی دکتر معین
↑ بانک جامع مدفن اولیـا، دانشمندان، بزرگان و مشاهیر، مدفن، مدفن سهروردی درون حلب
↑ دانشنامـه رشد
↑ مرکز تقویم مؤسسهٔ ژئوفیزیک دانشگاه تهران، دانلود فایل pdf رویدادهای مـهم و تاریخی، تقویم سال هجری شمسی با درج مناسبتها
↑ خبرآنلاین، هشتم مرداد، همایش بزرگداشت روز سهروردی درون سهرورد
↑ جمعی از نویسندگان زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری. درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامـی (جلد دوم). سمت، ۱۳۹۲. ۱۱۴. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۵۳۰-۹۵۰-۱.
↑ کتاب ملاصدرا تألیف هانری کربن
↑ ۹٫۰۹٫۱ محمدرضا فشاهی، ارسطوی بغداد، از عقل یونانی بـه وحی قرآنی، انتشارات کاروان، ۱۳۸۰، ص ۳۳
↑ محمدرضا فشاهی، * سهروردی
↑ اندیشـههای سیـاسی سهروردی و تأثیر آنها درون قتل وی (2)
↑ Ontology
↑ محمدرضا فشاهی، ارسطوی بغداد، از عقل یونانی بـه وحی قرآنی، انتشارات کاروان، ۱۳۸۰، صص ۳۴–۳۵
↑ خبرگزاری کتاب ایران، [۲]، وصیت سهروردی بـه نقل از دینانی.
↑ http://www.mehrnews.com/news/3724767/سهروردی-فلسفه-ایرانی-را-مقابل-فلسفه-یونانی-قرار-داد
↑ http://www.mehrnews.com/news/3725203/سهروردی-دراصول-فقه-صاحب-نظر-بوده-است-ابداع-اصول-فقه-توسط-مسلمانان
↑ http://www.mehrnews.com/news/3725478/سهروردی-فیلسوف-طبیعت-است-نصایح-اجتماعی-سهروردی
جستارهای وابسته
- سهروردی گروسی
- حکمتالاشراق
- دینانی
منابع
مجموعهای از گفتاوردهای مربوط بـه
شـهابالدین یحیی سهروردی درون ویکیگفتاورد موجود است.
این مقاله شامل بخشهایی بـه قلم محمد معین (درگذشته درون ۲۱ تیر ۱۳۵۰) است. حقوق معنوی آن بخشها به منظور محمد معین محفوظ است.
- فرهنگ فارسی دکتر معین
- دانشنامـه رشد
- سهروردی
- کتاب ملاصدرا تألیف هانری کوربن ترجمـه ذبیحالله منصوری
- سه حکیم مسلمان، تألیف سید حسین نصر، ترجمـه احمد آرام، ۱۳۴۵
- Nasr, Seyyed Hossein, and Leaman, Oliver (eds), History of Islamic Philosophy, Ansarian Publications - Qum, Iran، 1993. ISBN: 964-438-307-9
فلسفه اسلامـی
مکاتب
- فلسفهٔ اولیـه
- فلسفه مشاء
- مکتب تهافت
- فلسفه اشراق
- حکمت متعالیـه
- مکتب تفکیک
فیلسوفان
قرن ۹ مـیلادی
ابویوسف کندی • ابن ربن طبری • ابوالعباس ایرانشـهری
قرن ۱۰ مـیلادی
محمد زکریـای رازی • فارابی • ابوالحسن عامری • اخوانالصفا • ابو حاتم رازی • ابوسلیمان سجستانی • ابویعقوب سجستانی • ابن مسره
قرن ۱۱ مـیلادی
ابوحامد محمد غزالی • ابن مسکویـه • ابن سینا • ابن حزم • ابن ابیصادق • بهمنیـار • مؤید فیالدین شیرازی • ناصرخسرو • ابوالفرج علی بن حسین بن هندو
قرن ۱۲ مـیلادی
عینالقضات همدانی • ابن طفیل • ابن رشد • خیـام • شـهابالدین سهروردی • افضلالدین کاشانی • ابوالبرکات بغدادی • ابن باجه • ابواسحاق بطروجی • فخر رازی
قرن ۱۳ مـیلادی
اثیرالدین ابهری • ابن سبعین • رشیدالدین فضلالله • ابن عربی • خواجه نصیر طوسی • شمسالدین شـهرزوری • ابن کمونـه • قطبالدین شیرازی • صدرالدین قونوی
قرن ۱۴ مـیلادی
قطبالدین رازی • محمد بن ابراهیم آبلی • ابن خلدون • سید حیدر آملی
قرن ۱۵ مـیلادی
جلالالدین دوانی • صدرالدین دشتکی
قرن ۱۶ مـیلادی
ابن ترکه اصفهانی • شیخ بهایی • شمسالدین محمد خفری • غیـاثالدین منصور دشتکی
قرن ۱۷ مـیلادی
مـیرداماد • مـیرفندرسکی • ملاصدرا • محسن فیض کاشانی • فیـاض لاهیجی • رجبعلی تبریزی • قاضی سعید قمـی
قرن ۱۸ مـیلادی
شاه ولیالله دهلوی • محمداسماعیل خواجویی • سید قطبالدین محمد نیریزی • آقامحمد بیدآبادی • ملا محراب گیلانی
قرن ۱۹ مـیلادی
هادی سبزواری • ملا عبدالجواد تونی • مـهدی نراقی • ملا علی نوری • شیخ احمد احسائی • سید کاظم رشتی • محمد کریم کرمانی • ملا عبدالله زنوزی • آقاعلی زنوزی • مـیرزا ابوالحسن جلوه • آقا محمدرضا قمشـهای • محمدحسین غروی اصفهانی • سید حسین بادکوبهای] • حکیم هیدجی
قرن ۲۰ که تا ۲۱
سید روحالله خمـینی • محمدتقی آملی • مـیرزا مـهدی آشتیـانی • محمدعلی شاهآبادی • سید محمدحسین طباطبایی • سید محمدحسین حسینی طهرانی • حسینعلی منتظری • اقبال لاهوری • محمدعلی موحد • سید محمدباقر صدر • مـهدی حائری یزدی • سید حسین نصر • عبدالله جوادی آملی • عبدالکریم سروش • غلامحسین ابراهیمـی دینانی • مـیان محمد شریف • سید محمد نقیب العطاس • طه عبدالرحمن • حسن حسنزاده آملی • مرتضی مطهری • محمدتقی جعفری • احمد فردید • رضا داوری اردکانی • عبدالله انوار • سید جلالالدین آشتیـانی • غلامرضا اعوانی • شرفالدین خراسانی • حمـید وحید دستجردی • داریوش شایگان • پرویز ضیـاء شـهابی • فتحالله مجتبایی • جلالالدین مجتبوی • محمدتقی مصباح یزدی • غلامرضا فیـاضی • محمد ارکون • نصر حامد ابوزید • محمد عابد جابری • عبدالواحد یحیی (رنـه گنون) • عیسی نورالدین احمد (فریتهیوف شوئون) • ابوبکر سراجالدین (مارتین لینگز)
پژوهشگران
سید حسین نصر • غلامحسین ابراهیمـی دینانی • حسینعلی منتظری • مرتضی مطهری • محمدتقی جعفری • احمد فردید • رضا داوری اردکانی • جلالالدین آشتیـانی • غلامرضا اعوانی • محمد مددپور • سید عباس معارف • عبدالجواد فلاطوری • نصرالله پورجوادی • شرفالدین خراسانی • داریوش شایگان • پرویز ضیـاء شـهابی • فتحالله مجتبایی • جلالالدین مجتبوی • شـهرام پازوکی • انشاء الله رحمتی • منوچهر صدوقی سها • سید یحیی یثربی • فتحالله مجتبایی • قاسم پورحسن • عبدالرسول عبودیت • سید جواد طباطبایی • مـهدی امـین رضوی • مـهدی فدایی مـهربانی • منوچهر صانعی دره بیدی • نصرالله حکمت • غلامعلی حداد عادل • مصطفی ملکیـان • محمدحسن لطفی تبریزی
پژوهشگران غربی: هانری کربن • ویلیـام چیتیک • تیتوس بورکهارت
مفاهیم
وجود • ماهیت • مقوله وجود • اصالت وجود • اصالت ماهیت • واجبالوجود • تشکیک وجود • جوهر • عرض • عقل • نفس • عقل فعال • عقول دهگانـه • عقل اول • اتحاد عقل و عاقل و معقول • معقول بالذات • معقول بالعرض • انی و لمـی • حرکت جوهری • حسن و قبح افعال • قوه خیـال • عالم مثال • قوه حاسه • تجرد • لاهوت • اینهمانی • علیت • اعتباریـات
وابسته
علوم اسلامـی: منطق • (کلام • عرفان • اخلاق • فقه • نجوم) • حکمت سینوی • مابعدالطبیعه • الهیـات • تصوف • وحدت وجود
فهرست فیلسوفان مسلمان
تاریخ فلسفه و حکمت ایران
پیش از اسلام
مکاتب
فلسفه زرتشتی • حکمت خسروانی • فلسفه مانی • فلسفه مزدکی
فیلسوفان
زرتشت • اوستن • مانی • مزدک • پاول پارسی
پس از اسلام
مکاتب
فلسفه اولیـه اسلامـی • فلسفه مشاء • مکتب تهافت • فلسفه اشراق • حکمت متعالیـه • مکتب تفکیک
فیلسوفان
ابن سینا • ابن مقفع • ابن ندیم • ابوالوفا • ابوحامد کرمانی • ابن ابی صادق • عامری •ابوریحان بیرونی • ابوسعید ابوالخیر. ابوسلیمان منطقی • ابویوسف کندی • اخوان الصفا • افضلالدین کاشانی • اقلیدسی • ایرانشـهری • بهمنیـار • بوزجانی • بیضاوی •بابا افضل کاشانی • جابر ابن حیـان • جلالالدین دوانی • جمشید کاشانی • جهم بن صفوان • حاجی بکتاش. حافظ • حلاج • خوارزمـی • زکریـای رازی • سجستانی • سعدالدین تفتارانی • سنایی • سهروردی • شـهرستانی • صوفی.
طبری • عبدالرزاق لاهیجی • عطار نیشابوری. عمر خیـام • عین القضاه همدانی • غزالی • فارابی • غیـاثالدین منصور دشتکی • فخر رازی • قاضیزاده رومـی • قطبالدین شیرازی • محمود شبستری • مسعودی • ابن مسکویـه • ملاصدرا • ملاهادی سبزواری • مولانا • مـیرداماد • مـیرزا ابوالحسن جلوه • مـیرفندرسکی • ناصر خسرو • نصیرالدین طوسی • نظامـی • واصل بن عطا
وابسته
تصوف • عرفان اسلامـی
زبان و ادبیـات عربی درون دوران عبّاسی و مملوکی
دوران عباسیـان : ۷۵۰ - ۱۲۵۸ مـیلادی
/ ۱۳۲ - ۶۵۶ قمری •
دوران مملوکان : ۱۲۵۰ - ۱۵۱۷ مـیلادی/ ۶۴۸ - ۹۲۳ قمری
دورهٔ اول عبّاسی
دورهنگاری رسمـی : ۷۵۰ - ۸۴۷م/ ۱۳۲ - ۲۳۲ق (عصر زرین عباسی)
افراد
پیشباشندگان
(مخضرم)
عبدالله بن مُقفع • هلال بن اسعر مازنی • رؤبه • ابوالهندی • سدیف • ابن مـیاده • ابونخیله راجز • سعید دارمـی • ابوعمرو بن العلاء • افلح بن یسار • حماد عجرد • حماد راویـه • حسین اسدی • ابو دلامـه • ابن المولی • اسماعیل بن عمار • صالح بن عبدالقدوس • بشار بن برد • ابراهیم بن هرمـه • احیمر سعدی • والبه بن حباب • مطیع بن ایـاس • عکاشـه عمـی • آدم بن عبدالعزیز • سید حمـیری • خلیل بن احمد • نُصیب • اخفش اکبر • مفضل ضبی • سیبویـه • خلف الاحمر • ابن دمـینـه
نوگرایـان
(مُحدِث)
رابعه عدویـه • مروان بن ابیحفصه • یونس بن حبیب • سلم خاسر • معاذ هراء • کسائی کوفی • مؤمل بن امـیل • منصور نمری • عباس بن احنف • اشجع سلمـی • رؤاسی • مؤرج سدوسی • ابوالشیص • عمانی راجز • ابن مناذر • ربیعه رقی • • ابونواس • نویب • ابان لاحقی • فضل رقاشی • شافعی • نضر مازنی • قطرب • ابوعمرو شیبانی • الفرّاء • صریع الغوانی • ابوالشمقمق • هیثم بن عدی • ابوعبیده معمر • علیـه بنت المـهدی • ابوحیـه نمـیری • ابوالعتاهیـه • علی العکوک • ابن هشام • ابوزید انصاری • اصمعی • عبدالملک حارثی • سهل بن هارون • عمرو بن مسعده • اخفش اوسط • کلثوم عتابی • ریـاشی • ابومسحل • ابراهیم یزیدی • ابوحفص شطرنجی • عوف خزاعی • قاسم هروی • ابراهیم بن مـهدی • جَرمـی • ابوالحسن لحیـانی • ابودلف عجلی • ابونصر عتبی • محمود الوراق • بکر بن نطاح • محمد سعد • ابن اعرابی • محمد بن امـیه • ابن سلام جمحی • ابوتمام • محمد زیـات • دیک الجن • محمد وُهیب • عبدالصمد معذل • ابراهیم صولی • ابن السکیت • محمد بن حبیب • دعبل خزاعی • ابواسحاق زیـادی • علی الجهم • ابوعثمان مازنی • محمد بن صالح علوی • حسین ضحاک • ابوزید قرشی • محمد عطوی • • جاحظ • ابوحاتم سجستانی • ریـاشی نحوی • حسین عبدالسلام • فضل • سعید کاتب • پوران • خدیجه بنت مأمون • بکر بن خارجه • خالد، کاتب بغدادی • ابوالعنبس صیمری • ابوسعید سُکّری • ابن قتیبه دینوری • ابراهیم مدبر • ابن ابیدنیـا • ابوالعیناء • ابن رومـی • ابوالعباس مبرد • • بحتری • ابوعثمان اشناندانی • ابوالعباس ثعلب • ابوطالب مفضّل • ناشئ اکبر • ابن معتز • محمد بن داوود • ابوبکر ظاهری اصفهانی • ابن بسام بغدادی • ابوجعفر طبری • ابواسحاق زجاج • ابوعثمان ناجم • اخفش اصغر • ابن العلاف • بدر التمام • نجیرمـی • حسناء •
آثار
کلیله و دمنـه • الف لیلة و لیلة • البیـان و التبیین • الحیوان • البخلاء • المحاسن والأضداد • الکتاب (سیبویـه) •
رویدادها: آغاز عصر زرین اسلامـی (سدهٔ هشتم مـیلادی/ از ۸۱ قمری) • براندازی خلافت امویـان درون شام و برپایی عباسیّان درون کوفه، ۷۵۰م/ ۱۳۲ق • بنیـانگذاری شـهر بغداد، پایتخت عباسیـان درون ۷۶۲م / ۱۴۵ق بهدست ابوجعفر منصور • بنیـانگذاری بیتالحکمـه درون بغداد و آغاز ترجمـه
دورهٔ دوم عبّاسی
دورهنگاری رسمـی : ۸۴۷ - ۱۰۵۵م/ ۲۳۲ - ۴۴۷ق (عصر نفوذ ترکان یـا عصر سلجوقی)
افراد
از مـیانـهٔ سدهٔ سوم
که تا مـیانـهٔ سدهٔ پنجم هجری
ابن درید • ابن طباطبا علوی • نفطویـه • جحظه برمکی • عبدالرحمن همدانی • محمد بن قاسم انباری • قدامة بن جعفر • مسعودی • ابوابراهیم فارابی • ابن ورقاء شیبانی • ابوطیب لغوی • ابوطیب متنبی • سیف الدوله حمدانی • ابوعلی قالی • ابوالفرج اصفهانی • ابوفراس حمدانی • ابوالفضل بن عمـید • ابن لنکک • خبز أرزی • کشاجم • سری الرفاء • ابوسعید سیرافی • ابن خالویـه • ابوالقاسم آمدی • ابوعلی فارسی • ابوبکر خوارزمـی • مرزبانی • صاحب بن عباد • ابن ندیم • ابوهلال عسکری • احمد بن فارس • بدیعالزمان همدانی • ابوالفرج ببغاء • جوهری • ابوالعباس نامـی • ابن رقعمق
سدهٔ پنجم هجری
که تا پایـان آن
ابوالفتح بستی • ابوبکر باقلانی • قابوس بن وشمگیر • شریف رضی • عبدالصمد بن بابک • ابوحیـان توحیدی • ابن خلف نیرمانی • ابوعلی مرزوقی • مـهیـار دیلمـی • ابومنصور ثعالبی • ابن دوست • شریف مرتضی • ابوالفضل مـیکالی • ابوالحسن بصروی • ابوالعلاء معری •
ابن ابیحصینـه • خطیب بغدادی • صردر • ابن سنان خفاجی • باخرزی • واحدی • شریف بیـاضی • ابن بابشاذ • مؤید فی الدین • عبدالقاهر جرجانی • ابن حیوس • ابن شبل بغدادی • ابواسحاق شیرازی • ابوالعباس جرجانی • ابن شخبا عسقلانی • ابن ناقیـا بغدادی • ظهیرالدین رودراوری • ابن همماه رامشی • ابن ابیصقر واسطی • سراج قاری • ابن خطیب تبریزی • راغب اصفهانی
آثار
الأغانی • یتیمة الدهر • المثل السائر • تاریخ الأمم والملوک • جامع البیـان عن تاویل آیَ القرآن • الفرج بعد الشدة • مقامات • الغفران • جمـهرة اللغة • نـهج البلاغة • أسرار البلاغة • الشعر والشعراء • أدب الكاتب • مروج الذهب •
رویدادها: آغاز سلطنت سلجوقیـان ، ۱۰۳۷م/ ۴۲۹ق درون اصفهان • فرمانروایی اخشیدیـان بر مصر و شام (۹۳۵- ۹۶۹م/ ۳۲۳- ۳۵۸ق) • فرمانروایی حمدانیـان درون شمال عراق و شام (۹۰۵- ۱۰۰۴م/ ۲۹۳- ۳۹۴ق) • فرمانروایی بویـهیـان درون غرب ایران و عراق (۹۳۲- ۱۰۵۵م/ ۳۲۰- ۴۴۷ق) • آغاز دولت فاطمـیان درون مصر و شمال آفریقا (۹۰۹م/ ۲۹۷ق) •
دورهٔ سوم عبّاسی
دورهنگاری رسمـی : ۱۰۵۵ - ۱۲۵۸م/ ۴۴۷ - ۶۵۶ق
افراد
سدهٔ ششم هجری
ابوالمظفر ابیوردی • ابن مکنسه اسکندرانی • مرتضی شـهرزوری • طغرایی • ابوعبدالله سنبسی • ابوالجوائز مطامـیری • حریری • عمر خیّام • ابوالفضل مـیدانی • ابن منیر طرابلسی • ادیب غزی • ابن حکینا • بدیع دمشقی • ظافر حداد • بدیع اصطرلابی • بارع بغدادی • ابن افلح عبسی • جارالله زمخشری • ابومنصور جوالیقی • ابن قسیم حموی • ناصحالدین ارجانی • ابن قیسرانی • فضلالله راوندی • ابن قادوس دمـیاطی • یحیی حصکفی • وأواء حلبی • ابن منجب صیرفی • طلائع بن رزیک • مؤید آلوسی • ابن قطان بغدادی • امـینالدوله بن تلمـیذ • قاضی مـهذب و قاضی رشید • قاضی جلیس • ابن کیزانی • حمـید بن مالک کنانی • ابن خلال • ابن خشاب بغدادی • عرقله دمشقی • ابن قلاقس اسکندری • ابوالمعالی حظیری • عماره یمنی • ابن الدهان بغدادی • ابن الدهان موصلی • ابن عساکر • کمالالدین شـهرزوری • نشوان حمـیری • رشیدالدین وطواط • ابوالبرکات انباری • محمد بن بختیـار بغدادی • تقیـه صوریـه • ابن القم زبیدی • عمادالدین اصفهانی • ابن برّی • اسامـه بن منقذ • موفقالدین بحرانی اربلی • محییالدین شـهرزوری • شـهابالدین یحیی سهروردی • سراجالدین اوشی • ابن معلم واسطی • کامل بن فتح • سعادة حمصی • قاضی فاضل • ابن ناهوج اسکافی • ابوالفتح بلطی • ضیـاءالدین شـهرزوری • علمالدین شاتانی
نیمـهٔ اول سدهٔ هفتم هجری
یحیی صرصری • فخر رازی • ابن سناءالملک • ابوالفتح مطرزی • ابوالبقاء عکبری • قاسم بن حسین خوارزمـی • محمد قتلمش • سراجالدین سکاکی • یـاقوت حموی • فتح بنداری • عبداللطیف بغدادی • راجح حلی • محییالدین بن عربی • جمالالدین قفطی • ابن حاجب • ابن مطروح • رضیالدین صغانی • کمالالدین زملکانی • ابن ابیحدید • بهاءالدین زهیر • ابن العدیم • شـهابالدین زنجانی • شمـیم حلی • ابن نفاده • ابن مجاور • نفیس قطرسی • ابن ساعاتی • اسعد بن مماتی • مجدالدین بن اثیر • ابن الدهان واسطی • ابن ظافر ازدی • سلیمان بن بنین • فتیـان شاغوری • قتاده بن ادریس • ابن نبیـه • ابن شمسالخلافه • بهاءالدین سنجاری • یـاقوت بن عبدالله • مظفر عیلانی • نجمالدین بن صابر بغدادی • ابن دنینیر • قاسم واسطی • شرفالدین حلی • ابن اردخل • ابن مقرب • عزالدین بن اثیر • ابن عنین • بهاءالدین بن شداد • عمر بن فارض • حسامالدین حاجری • شواء حلبی • ابن مستوفی اربلی • ابن دبیثی • ضیـاءالدین بن اثیر • مکزون سنجاری • علمالدین سخاوی • عبدالمحسن بن حمود • نجمالدین قمراوی • ایدمر محیوی • جمالالدین بن نجار • ابراهیم بن اونبا • ابن ابیاصبع • سیفالدین مشد • ابن الحلاوی • نورالدین اسعردی • صدرالدین بصری • عزالدین حسن اربلی • ابن زیلاق • شرفالدین انصاری • یوسف نفیس
آثار
معجم الأدباء • مجمع الأمثال • أساس البلاغة • الکشّاف عن حقائق التنزیل
رویدادها: بنیـانگذاری نظامـیه بغداد (۱۰۶۸م/ ۴۵۹ق) • پایـان عصر زرین اسلامـی (سدهٔ سیزدهم مـیلادی/ پیش از سدهٔ ۶ هجری) • آغاز جنگهای صلیبی (۱۰۹۵م/ ۴۸۸ق) • پایـان دولت فاطمـیان (۱۱۷۱م/ ۵۶۷ق) • فرمانروایی ایوبیـان (۱۱۷۴- ۱۲۵۰م/ ۵۶۹- ۶۴۷ق) • پایـان سلطنت سلجوقیـان (۱۱۹۴م/ ۵۵۲ق) • سقوط بغداد درون ۱۰ فوریـه ۱۲۵۸م/ ۹ صفر ۶۵۶ق بهدست ایلخانان مغول و پایـان خلافت عباسیـان درون بغداد •
دورهٔ اول مملوکی
دورهنگاری رسمـی : ۱۲۵۰ - ۱۳۸۲م/ ۶۴۸ - ۷۸۴ق (دورهٔ ممالیک بحری)
افراد
نیمـهٔ دوم سدهٔ هفتم هجری
ابو شامـه • شرفالدین رحبی • ابن ابیاصیبعه • محییالدین بن قرناص • جلالالدین رومـی • نصرالله بن شقیر • شـهابالدین تلعفری • مجدالدین ابن ظهیر اربلی • محمد بن سوار • ابوالحسین جزار • ابن لؤلؤ ذهبی • ابن خلکان • ابن بارزی • مجیرالدین اسعردی • ابن نقیب • شاب الظریف • عفیفالدین تلمسانی • بهاءالدین اربلی • ابن لقمان • ابن عبدالظاهر • رسعنی • کمالالدین ابن اعمـی • سعدی شیرازی • تقیالدین سروجی • شرفالدین بوصیری • علی بن عقبه • سراجالدین وراق • ابن واصل • یـاقوت مستعصمـی • ابن هتیمل • ابن جلنک • ابن دقیق العید • ابن معالی رقّی • ابن طقطقی • ابن عطاء اسکندری • شـهابالدین عزازی • ابن دانیـال • ابن منظور • عمر بن مسعود • نصیرالدین ی • سلطان ولد •
سدهٔ هشتم هجری
شرفالدین قدسی • صدرالدین ابن وکیل • ابن طیبی • جمالالدین وطواط • محمد بن علی مازنی • ابن دمرتاش • شمسالدین صایغ • شـهابالدین محمود بن فهد • ابوالفداء • شـهابالدین نویری • ابن ابیجراده • عامر بصری • ابن سید الناس • جلالالدین قزوینی • محمد بن قاسم واسطی • یحیی بن حمزه علوی • ادفوی • ابن فضلالله عمری • ابن الوردی • صفیالدین حلی • ابن معتوق • فاضل یمانی • ابراهیم قیسرانی • ابن هشام انصاری • ابن شاکر • صلاحالدین صفدی • ابن نباته • یـافعی • ابن عقیل • فیّومـی • بهاءالدین سبکی • شریف نیشابوری • ابن حبیب حلبی • ابراهیم حکری • برهانالدین قیراطی • دمنـهوری • جمالالدین امـیوطی • ابواحمد شاعر • بُرعّی • کمالالدین دمـیری • ابن مکانس • ابن بطوطه
سدهٔ نـهم هجری
ابن خطیب داریـا • فیروزآبادی • قلقشندی • بدرالدین دمامـینی • ابن حجة حموی • تقیالدین مقریزی • بهاءالدین ابشیـهی • ابراهیم بن موسی کرکی • ابن حجر عسقلانی • ابن عربشاه • شمسالدین نواجی • ابراهیم باعونی • شُمنّی • ابن تغری • شـهابالدین حجازی • برهان بقاعی • ابن ابیبکر • ابن الهائم
آثار
وفیـات الأعیـان • الوافی بالوفیـات • الدُرَر الكامِنة •
رویدادها: حملات مغولان بـه شام و درگیریهای ایلخانان با مملوکان (۱۲۶۰/ ۶۵۸ق- ۱۳۲۳/ ۷۲۲ق) • پایـان جنگهای صلیبی (۱۲۹۱م/ ۶۹۱ق) • ۲۷ ژوئیـه ۱۲۹۹م/ ۲۷ شوال ۶۹۸ق، آغاز پادشاهی عثمانی
دورهٔ دوم مملوکی
دورهنگاری رسمـی : ۱۳۸۲ - ۱۵۱۷م/ ۷۸۴ - ۹۲۳ق (دورهٔ ممالیک برجی)
افراد
دهههای آغازین سدهٔ دهم هجری
احمد پاشا رومـی • شمسالدین سخاوی • شمسالدین قادری • ابن اهدل • احمد بن عبیـه • محمد جلجولی • جلالالدین سیوطی • ابن فرفور • عبدالقادر بن حبیب • جلالالدین بن هبةالله • ابن ملیک • اُشمونی • قانصوه غوری • عایشـه باعونیـه • حسین البیری • حمزه ناشری • محمد بن عمر حمـیری • ابن ایـاس • عبدالهادی سودی • فاطمـه حنفی • ابراهیم شیشری • ابراهیم انطاکی • عصامالدین اسفراینی • ابن ولی مقدسی
آثار
تحفة النظار فی غرائب الأمصار • تفسیر جلالین • خصائص الکبری •
رویدادها: ۲ ژانویـه ۱۴۹۲؛ نبرد گرانادا و پایـان فرمانروایی امارت گرانادا و مسلمانان بر اندلس • آغاز پادشاهی صفویـان ۱۵۰۱/ ۹۰۷ق • جنگ عثمانی و مملوکان (۱۵۱۶–۱۵۱۷) - • ۲۲ ژانویـه ۱۵۱۷م/ ۲۹ ذیالحجه ۹۲۲ق نبرد ریدانیـه؛ فروپاشی سلطنت مملوکان و پایـان خلافت عباسیـان (تحت سلطنت مملوکان) •
دادههای کتابخانـهای
- WorldCat Identities
- VIAF: 86440217
- LCCN: n79121685
- ISNI: 0000 0001 2142 3924
- GND: 119031671
- SELIBR: 199137
- SUDOC: 027151476
- BNF: cb119257352 (دادهها)
- MBA: c5947fc1-f5ad-4ca1-8846-f5d4e8217cea
- BNE: XX1022308
- SNAC: w6pk1527