اخبار ایرانیـان کانادا_Irca News- یکشنبه 5 مارچ 2017- 15 اسفند 95
Theater play : خبر جدید بعد از توافق آمریکا با استرالیا برای پناهندگان مانوس Seek refuge in Australia Islands
همـهچیز از دوشنبه که تا جمعه اتفاق افتاد. خبر جدید بعد از توافق آمریکا با استرالیا برای پناهندگان مانوس دوشنبه سرکار بود کـه فهمـید همکارش مـهاجرت کرده، سهشنبه رفت دفتر وکیلی کـه همکارش معرفی کرد و از شرایط مـهاجرت باخبر شد، چهارشنبه دلار خرید، جمعه از ایران حرکت کرد، شنبه بـه اندونزی رسید، دو سه روز را درون قایقی روی دریـایی گذراند کـه مـیگوید امواجش بـه چهار و پنج متر مـیرسید.
نمایش ٨ شخصیت دارد، هرکدام براساس زندگی یکی از پناهجویـانی کـه در کمپهای این ٢ جزیره کـه دورتادور آن را فنس کشیدهاند، زندگی د. نازنین سهامـیزاده، نویسنده و کارگردان این نمایش، به منظور نوشتن هرکدام از شخصیتها ساعتها با پناهجوها مصاحبه کرده است. بعضی از مصاحبهها از راه دور با اینترنت انجام شده و بعضی مصاحبه حضوری باانی کـه مثل ابراهیم از خیر پناهندگی بـه استرالیـا گذشتند و به ایران برگشتند. ابراهیم مـیگوید، باز هم به منظور مـهاجرت اقدام خواهد کرد اما اینبار، قانونی و شاید بـه کانادا.
نمایش مانوس، با مونولوگهای کوتاهانی کـه مـهاجرت کردهاند شروع مـیشود:
– توی ایران از یک زن بیسرپرست حمایت نمـیشـه، پسرم حتما جور منرو مـیکشید.
– من بهای سنگینی به منظور مـهاجرت دادم. رفته بودم پیش روانشناس، شعرامو بهش نشون دادم، پرت کرد جلوم، گفت این چرتوپرتا چیـه نوشتی، فکر کردی کجا داری زندگی مـیکنی، اینجا ایرانـه یـا یک کار معمولی پیدا کن یـا جمع کن برو. تو انجمن تئاتر بودم، آواز مـیخوندم، قرار بود کنسرت بذارم به منظور بانوان.
– من از بیعدالتی و ظلم و آزار فرار کردم.
– رفتم جلو به منظور یکی از فامـیلهامون، امر خیر، درست نشد، دنیـا روسرم خراب شد. از بچگی تو بازار بزرگ شده بودم، همـهچی داشتم، مغازه داشتم، مغازهرو چکی فروختیم، همـهچیزمونرو فروختیم، نابود کردیم خودمونرو، بـه قصد نابودی اومدیم.
– من همـه راههای قانونیرو امتحان کردم، هرجا هم فکر کنید اپلای دادم، این راه ظاهرا غیرقانونی، تنـها راهی بود کـه مـیتونستم از ایران برم. ترم اول فوقلیسانس روانشناسی از دانشگاه اخراج شدم و ممنوعالخروجم د. با پاسپورت جعلی آمدم. من مـیدونستم چه راهیرو دارم مـیام، خانوادهام نمـیدونستن. آخرین خبری کـه از اینجا خونده بودم این بود کـه یـه لنج افغانی غرق شده. بـه خودم گفتم یـا مـیمـیرم یـا مـیرسم.
– رفتم دفتر وکیل، یک آقای قدبلند هیکلی چارشونـه، خیلی خوشمشرب، یک دفتر شیک و تروتمـیز تو مـیرداماد، گفت ما ویزاهای مختلف داریم مـیتونیم براتون اروپا بگیریم، آخر اومد این هم هست که. . . حالا هرجور شما مایلید.
– گفته بودن اونجا براتون کار هست، خونـه هست، با لنج تفریحی مـیرید…
– از فرودگاه امامخمـینی که تا دوبی، از دوبی که تا اندونزی، از اندونزی دیگه با قایق.
در جایی از نمایش، شخصیت ابراهیم مـیگوید: دیدم یک سگی بیرون فنس هست و من حتی نمـیتوانم آن سگ را نوازش کنم. وقتی پناهجویـان وارد جزیره شدند، تازه کمپها ساخته مـیشدند. هر کمپ با یک کولرگازی کـه ٥٠نفر درون آن زندگی مـید. درون هر کمپ ٢٥تخت ٢ طبقه، همـهشان درون فضایی ٨٠متر درون ٨٠متر کـه ٥٠٠نفر درون آن زندگی مـید. همـهجای کمپهای پناهجویـان صف است، آنـها به منظور کوچکترین نیـازهایشان توی صف مـیایستند.
ایران مـیگوید که تا قبل از ورود پناهجوها بـه جزیره، پزشکی درون آن ساکن نبود: «بهخاطر مـهاجران پزشک آوردند. زمان پزشک بین ما و بومـیهای نائورو تقسیم شده بود. هرموقع مـهاجر مریض مـیشد، خود یک نائورویی بهراحتی نمـیتوانست پیش آن پزشک برود و برعکس.»
قرار بود نمایش مانوس غیر از این تعداد شخصیت، شخصیتهای دیگر هم داشته باشد: «بهخاطر محدودیت کاراکتر و زمان نمایش مجبور شدیم این ٨ نفر را نگه داریم که تا بتوانیم بـه حوادث مـهمـی کـه در کمپها رخ داده بپردازیم، حتی هر کدام از این ٨کاراکتر هم داستانهای طولانی داشتند و کل زندگیشان را تعریف مـید و ساعتها مصاحبه با آنـها داشتیم اما مـیخواستیم از هدفمان دور نشویم و مجبور شدیم اتفاقات مـهم را عنوان کنیم.»
سهامـیزاده امـیدوار هست این نمایش درون شرایط پناهجویـان تاثیری داشته باشد: «به تأثیر هنر درون جامعه و دنیـا اعتقاد دارم بـه شرطی کـه راه درستی را طی کند. الان اگر درون ایران بتوانیم جریـانسازی کنیم شاید اتفاق مثبتی به منظور آنـها بیفتد. این مسأله مستلزم این هست که مردم و مسئولان کمک کنند. مردم بیـایند و ببینند کـه با تعدادی از هموطنانشان چه برخوردی مـیشود. خیلیها هنوز اسم مانوس و نائورو را هم نشنیدهاند. مسئولان وزارت خارجه هم حتما با مسئولان استرالیـا درون اینباره صحبت کنند. تلاشمان این هست که بتوانیم درون جاهای دیگر مثل سازمان ملل و استرالیـا هم این نمایش را اجرا کنیم و اتفاق بزرگی رقم بخورد. بخشی از این مسأله دست ما است، بخشی بـه تماشاگر ما مربوط مـیشود و به آن نیـاز داریم.»
مشاور عالی رئیسجمـهوری، اکبر ترکان بـه دعوت روابطعمومـی گروه بـه دیدن این نمایش رفته است: «برایم مـهم هست که از مسئولان وزارتخارجه هم بیـایند. آقایـان ظریف و عراقچی را دعوت کردهام کـه گفتهاند تشریف مـیآورند.»
مدیرتولید: محمد قدس
دستیـار کارگردان و برنامـه ریز: الهام خداوردی
طراح صحنـه: امـیرحسین دوانی
طراح نور: علی کوزه گر
عکاس و ساخت تیزر: محمدصادق زرجویـان
طراح صدا و موسیقی: بهروز سیفی
طراح پوستر و بروشور: جواد آتشباری
مدیرصحنـه: امـید باژرنگ
ویدئوآرتیست: سام چگینی
طراحی و اجرای دیجیتال آرت: سروش رضا
مدیر فرهنگی و مشاور رسانـه ای: مریم نراقی
مدیر روابط عمومـی و تبلیغات مجازی: سارا حدادی (مکث)
دیدن این نمایش به منظور افراد زیر ۱۴سال ,زنان باردار و بیماران قلبی توصیـه نمـی شود.
نشانی: تقاطع خیـابان انقلاب و ولیعصر، مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشـهر
تلفن: ۶۶۴۶۰۵۹۲-۴
[خبر جدید بعد از توافق آمریکا با استرالیا برای پناهندگان مانوس]
نویسنده و منبع: Freelance Journalist | تاریخ انتشار: Wed, 11 Jul 2018 03:41:00 +0000